"The PS4 will out-power most PCs for years to come.”

Permalänk

Haha! Gillar det uttrycket "Before you reach for your keyboard-shaped axe in fury" som artikeln börjar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

Mitt nintendo 64 fungerar fortfarande, helt tyst, går att uppgradera RAM på den, och spelen är tomma av alla buggar. Konsoler var bättre förr.

finns N64-spel som har så tunga buggar att det är helt omöjligt att klara spelet, så nejdå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

context, context!, jag tror inte riktigt att blomberg menade "hårdvaran är mycket bättre än Titan i sli" som vissa riktar det mot. vi vet ju alla hur hårdvaran i ps3 & xbox 360 är, sätter man motsvaande i en dator så får man en potatis som klarar surfning. visserligen så programeras inte konsollernas spel att hålla 60+ fps, men som det på sistone uppmärksammats så är inte heller fps allt

formuleringen av
“I’m glad Sony decided to go with 8GB RAM because it means that the PS4 will out-power most PCs for years to come." suger visserligen, men med höga textues tillkommer hög ram-användning, optimering innom spelen kommer antagligen kunna driva den uppfattade grafiken till något jämförbart med pc-spel "for years to come" dock.

Permalänk
Avstängd

Hårdvaran är ganska ointressant... PS4:an kommer bara att stå och samla damm hemma hos folk ifall det inte kommer några bra spel till den... och detta oavsett vilken prestanda den huserar.

Se på Nintendo Wii... inte tusan hade/har den konsolen någon grym prestanda... men nog tusan är den populär. Det finns ju så många bra spel till den.

Permalänk
Medlem

Frågan är dock om detta med minnet har missuppfattats lite. Jag tror snarare att det rör sig om GDDR5-minnen för grafikdelen, precis som de flesta mid/highend-grafikkorten använder idag som standard. Däremot själva RAM-minnet lär bli DDR3, som också är standard idag.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Skrivet av Qwal:

Well med konsoller så är det inte samma som med PC. Den är programmerad på ett annat sätt. Har du 8gb kan du köra mycket högre grafikinställningar på spelen. De är kodade så. Orkar inte gå in på detalj men du kan googla lite om du vill ha mer info.

Konsoll spel är otroligt mer optimerade. gammal 10årig ps3a klarar bf3 utan problem, ja du förstår

Menar inget illa med det jag skrivit, menade inte att slå på dig om det låter så :):)

BF3 på PS3 kan ju dock inte för 5 öre mäta sig med BF3 på PC heller, så är ett dåligt exempel, i så fall ser Uncharted mycket bättre ut, imponerande för att drivas på så gammal hårdvara dock, eller snarare imponerande att utvecklarna kunnat optimera så bra.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwal:

30 fps... helt sjukt... får en att må dåligt ju. Känns som de kanske bara är typ mobil spel på ps4 som kommer va 60 fps då xD

Himla tur att du inte tvingas köpa det.

Skrivet av Lasergurka:

i så fall ser Uncharted mycket bättre ut, imponerande för att drivas på så gammal hårdvara dock, eller snarare imponerande att utvecklarna kunnat optimera så bra.

Verkligen, kunde inte sagt det bättre själv Gurka! I Uncharted ser man verkligen kapaciteten som faktiskt finns/fanns i den maskinen. Och allt beror på hur mycket krut kodarna vill lägga ner. Nytt, fräscht Uncharted till PS4, jag längtar redan.

Tur också att man i grunden är en relativt positiv människa, som gillar variation. PS3, Xbox, Wii U samt PC, hela härligheten från allt vettigt man kan tänkas vilja lira. Fan vad jobbigt det måste vara att spy galla över dessa spelkonsoler mer eller mindre dagligen. Orka.

Permalänk
Skrivet av sQuille:

Frågan är dock om detta med minnet har missuppfattats lite. Jag tror snarare att det rör sig om GDDR5-minnen för grafikdelen, precis som de flesta mid/highend-grafikkorten använder idag som standard. Däremot själva RAM-minnet lär bli DDR3, som också är standard idag.

Minnet är delat mellan CPU och GPU. Så det blir snabbare minne än i PC (vilket iofs inte har någon större betydelse).

http://www.sweclockers.com/artikel/16587-sony-presenterar-pla...

Har fått för mig att detta ger flera fördelar för prestandan, när systemet slipper skyffla massa data mellan olika minnen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Minnet är delat mellan CPU och GPU. Så det blir snabbare minne än i PC (vilket iofs inte har någon större betydelse).

http://www.sweclockers.com/artikel/16587-sony-presenterar-pla...

Har fått för mig att detta ger flera fördelar för prestandan, när systemet slipper skyffla massa data mellan olika minnen.

sparar kraftresurser tex om man låtit GPUn gjort fysikberäkningar, vilket är en uttalad funktion.

Skrivet av ReZZiE:

Hårdvaran är ganska ointressant... PS4:an kommer bara att stå och samla damm hemma hos folk ifall det inte kommer några bra spel till den... och detta oavsett vilken prestanda den huserar.

Se på Nintendo Wii... inte tusan hade/har den konsolen någon grym prestanda... men nog tusan är den populär. Det finns ju så många bra spel till den.

du tar den mest dammsamlande spelmaskinen i historien som ett exempel på att det går att lyckas trots underdimensionerad hårdvara? bra där.

eller var det ironi...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

De roligt att de säger att PS4an är stark och så...
När de demonstrerade ett av spelen som ska släppas till ps4an på dator som motsvarar ps4ans hårdvara.
Alltså en dator byggdes år 2013/jan-feb.. Som motsvarar ps4an redan.
Gissar att de t.o.m. var en AMD 7850/7870.

Och hårdvaran som finns i datorer idag är ju nästan 1 år gamla.. När släpptes de senaste processorn samt grafikkort från AMD? Förra året, och motsvarar redan ps4an. Denna artikel är ett skämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

De roligt att de säger att PS4an är stark och så...
När de demonstrerade ett av spelen som ska släppas till ps4an på dator som motsvarar ps4ans hårdvara.
Alltså en dator byggdes år 2013/jan-feb.. Som motsvarar ps4an redan.
Gissar att de t.o.m. var en AMD 7850/7870.

Och hårdvaran som finns i datorer idag är ju nästan 1 år gamla.. När släpptes de senaste processorn samt grafikkort från AMD? Förra året, och motsvarar redan ps4an. Denna artikel är ett skämt.

Som sagt de flesta PC som säljs har inte så kraftiga grafikkort. De flesta kör med integrerade kretsar.
Det handlar inte om att PS4 är lika bra som en high end eller ens medium PC.
Mer än 50% av alla PC som säljs är billiga datorer utan speciellt mycket grafisk prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

De roligt att de säger att PS4an är stark och så...
När de demonstrerade ett av spelen som ska släppas till ps4an på dator som motsvarar ps4ans hårdvara.
Alltså en dator byggdes år 2013/jan-feb.. Som motsvarar ps4an redan.
Gissar att de t.o.m. var en AMD 7850/7870.

Och hårdvaran som finns i datorer idag är ju nästan 1 år gamla.. När släpptes de senaste processorn samt grafikkort från AMD? Förra året, och motsvarar redan ps4an. Denna artikel är ett skämt.

Bara kolla steam så ser du att majoriteten sitter på föråldrad hårdvara och skrot som intel gma.
Men vad kan man förvänta sig i ett datorforum där kunskapen är låg, fanboyismen hög och alla bygger spel datorer.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

De roligt att de säger att PS4an är stark och så...
När de demonstrerade ett av spelen som ska släppas till ps4an på dator som motsvarar ps4ans hårdvara.
Alltså en dator byggdes år 2013/jan-feb.. Som motsvarar ps4an redan.
Gissar att de t.o.m. var en AMD 7850/7870.

Och hårdvaran som finns i datorer idag är ju nästan 1 år gamla.. När släpptes de senaste processorn samt grafikkort från AMD? Förra året, och motsvarar redan ps4an. Denna artikel är ett skämt.

Du kan inte göra en direkt jämförelse med hårdvaran i PS4 mot hårdvaran i en PC. Det flesta verkar har VÄLDIGT svårt att förstå detta. Hur kommer det sig att Xbox360 spelen i "mångt och mycket" kan matcha PC varianterna av samma spel, när man gång på gång hävdat att PC'ns hårdvara är upp mot 10ggr kraftfullare? För att utvecklarna till stor del kan programmera direkt mot hårdvaran (likt assembler programmering på PC). Nu kommer det konsoller som är bra mycket mer genomtänkta hårdvarumässigt, och samtidigt bra mycket kraftfullare än någon konsoll varit tidigare, vilket gör att det inte alls är ett konstigt uttalande. Med CPU och GPU på samma kärna så får de även bort mycket av de fördröjningar som uppstår mellan vid kommunikation mellan CPU och GPU idag. PC är mao inte alls den optimala plattformen att tillverka spel för. Iallafall inte som det ser ut idag.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan3379:

Minnet är delat mellan CPU och GPU. Så det blir snabbare minne än i PC (vilket iofs inte har någon större betydelse).

http://www.sweclockers.com/artikel/16587-sony-presenterar-pla...

Har fått för mig att detta ger flera fördelar för prestandan, när systemet slipper skyffla massa data mellan olika minnen.

Ja det stämmer, många tyvärr värkar inte fatta och förstå denna enormt stora skillnad mellan just PC och PS4's arkitektur, de som tror att detta inte har någon påverkan alls vet väldigt lite om datorer i allmänhet.

T.ex. som jag skrivit innan i trådar här på Sweclockers.

För en PC ska skicka 100MB data till ett grafikkort och t.ex. göra fysik beräkningar, så kan denna inte skicka detta fortare en vad en PCI-E 16x buss klarar av, i absoluta bästa fall sitter du på en PCI-E 3.0 och dvs 100MB (Teoretisk max hastighet är 15,75GB ska tilläggas att du inte kommer nå så högt... ) tar då 100/1575 = dvs 6ms.

Nu låter 6ms inte vidare mycket men ska detta göras 60 ggr i sekunden ( aka varje frame ) och sedan ska denna information tillbaka från GPU till CPU. så snackar vi 1000/12 dvs 83 FPS max för att klara av denna fysik beräkning. Man kan ju t.ex. fuska och enbart beräkna varannan frame o.s.v också som är vanligt men i alla fall. Och då har vi totalt räknat bort tiden att t.e.x utföra beräkningen på GPU'n o.s.v.

I PS4'ans fall ( och många andra konsoller för den delen som redan har samma arkitektur ) kan flippa om minnet och ge grafik kortet på en gång eiller tillbaka vi snackar ns här inte enns ms.. Du slipper tiden det tar att föra över information till GPU/CPU.
Kan ju nämnas att .tex. PS3 redan funkar så här och det har används i ganska många spel. T.ex. jag vet att alla filmsnuttar du ser inne i 3D geometri T.e.x i MGS4 tog hand om CELL cpu'n som sedan avlastade GPU'n rejält på vissa andra sorters beräkningar för ja de delar minne och kan modifiera samma data innan det visas på skärmen utan att ens ta mycket hänsyn till dina långsamma bussar.

Vad detta rent praktiskt ger för möjligheter går att diskutera men detta är bara en av de ganska så stora skillnaderna när det gäller PC och konsol i allmänhet och varför det bara inte går att slänga en PC rakt mot en konsol och vips så har ni samma prestanda. För det finns i dagsläget inga PC med samma arkitektur som det här. Alltså en arkitektur som har Media och streaming av media som grund för sin konstruktion.

Det finns mer att tillägga men orka gå ännu mer på djupet.

Det sagt en PC kommer alltid vara mer "kraftfullare" än en konsol, men till vilket pris?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk

Saker som blir uppenbart av att läsa den här tråden:

- Precis som många konsollspelare har dålig koll på hårdvara så har många PC-spelare ohyggligt dålig koll på konsollhårdvara, optimering, vilken roll avsaknad av Windows spelar i sammanhanget.

- Många PC-spelare överskattar nog hur kraftfulla speldatorer de flesta andra har. I artikeln står "de flesta PC-datorer" .. tänk efter en stund vad det innebär. En förkrossande majoritet av alla PC-datorer har inte dyra grafikkort osv.

- Många PC-spelare har helt enkelt inte spelat annat än multiplattformsspel till konsoll och har väldigt dålig koll på vad man faktiskt kan klämma ur t ex en PS3. Självklart krossar en vettig PC PS3 prestandamässigt, men titta på de vackraste spelen. Uncharted 3, God of War 3 eller God of War: Ascension. Kom sen och säg att det finns någon sju år gammal PC som kan spela något spel som kommer i närheten av att vara lika snyggt och imponerande. Ska man titta på grafiken i konsollspel kan man inte titta på multiplattformtitlar som t ex Assassin's creed eller GTA IV. Skillnaden mellan sådana spel och de bästa PS3-exklusiva spelen är oändlig.

Eller som slutsats kan man säga att de allra flesta, såväl konsollspelare som PC-spelare, har extremt dålig koll. Så var det med den saken.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

För en PC ska skicka 100MB data till ett grafikkort och t.ex. göra fysik beräkningar, så kan denna inte skicka detta fortare en vad en PCI-E 16x buss klarar av, i absoluta bästa fall sitter du på en PCI-E 3.0 och dvs 100MB (Teoretisk max hastighet är 15,75GB ska tilläggas att du inte kommer nå så högt... ) tar då 100/1575 = dvs 6ms.

Nu låter 6ms inte vidare mycket men ska detta göras 60 ggr i sekunden ( aka varje frame ) och sedan ska denna information tillbaka från GPU till CPU. så snackar vi 1000/12 dvs 83 FPS max för att klara av denna fysik beräkning. Man kan ju t.ex. fuska och enbart beräkna varannan frame o.s.v också som är vanligt men i alla fall. Och då har vi totalt räknat bort tiden att t.e.x utföra beräkningen på GPU'n o.s.v.

Det är faktiskt ännu värre än sådär. Med en PC arkitektur behöver du ju föra över data från DDR minne till GDDR5 minnet på grafikkortet vilket involverar GPU, CPU samt båda minnena och PCI-E bussen + alla flaskhalsar som respektive system har.

Med PS4 arkitektur behöver du aldrig läsa över data mellan minnena efter som det är delat, noll flaskhalsar och noll fördröjning.

Här är även en bra jämnförelse med skillnaden mellan DDR3 och GDDR5:

"The principle differences are:
•DDR3 runs at a higher voltage that GDDR5 (typically 1.25-1.65V versus ~1V)
•DDR3 uses a 64-bit memory controller per channel ( so, 128-bit bus for dual channel, 256-bit for quad channel), whereas GDDR5 is paired with controllers of a nominal 32-bit (16 bit each for input and output), but whereas the CPU's memory contoller is 64-bit per channel, a GPU can utilise any number of 32-bit I/O's (at the cost of die size) depending upon application ( 2 for 64-bit bus, 4 for 128-bit, 6 for 192-bit, 8 for 256-bit, 12 for 384-bit etc...). The GDDR5 setup also allows for doubling or asymetric memory configurations. Normally (using this generation of cards as example) GDDR5 memory uses 2Gbit memory chips for each 32-bit I/O (I.e for a 256-bit bus/2GB card: 8 x 32-bit I/O each connected by a circuit to a 2Gbit IC = 8 x 2Gbit = 16Gbit = 2GB), but GDDR5 can also operate in what is known as clamshell mode, where the 32-bit I/O instead of being connected to one IC is split between two (one on each side of the PCB) allowing for a doubling up of memory capacity. Mixing the arrangement of 32-bit memory controllers, memory IC density, and memory circuit splitting allows of asymetric configurations ( 192-bit, 2GB VRAM for example)
•Physically, a GDDR5 controller/IC doubles the I/O of DDR3 - With DDR, I/O handles an input (written to memory), or output (read from memory) but not both on the same cycle. GDDR handles input and output on the same cycle.

The memory is also fundamentally set up specifically for the application it uses:
System memory (DDR3) benefits from low latency (tight timings) at the expense of bandwidth, GDDR5's case is the opposite. Timings for GDDR5 would seems unbelieveably slow in relation to DDR3, but the speed of VRAM is blazing fast in comparison with desktop RAM- this has resulted from the relative workloads that a CPU and GPU undertake. Latency isn't much of an issue with GPU's since their parallel nature allows them to move to other calculation when latency cycles cause a stall in the current workload/thread. The performance of a graphics card for instance is greatly affected (as a percentage) by altering the internal bandwidth, yet altering the external bandwidth (the PCI-Express bus, say lowering from x16 to x8 or x4 lanes) has a minimal effect. This is because there is a great deal of I/O (textures for examples) that get swapped in and out of VRAM continuously- the nature of a GPU is many parallel computations, whereas a CPU computes in a basically linear way."

Där kan vi även gissa oss till anledningen att PS4 valt en relativt lågpresterande CPU med 8 kärnor, eftersom GDDR5 minne endå inte kan hantera de låga svarstider en högpresterande CPU kan spotta ur sig, men minnstypen däremot är bra på att fungera mot många parallela beräkningsenheter samtidigt.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Ixos:

Så att sälja konsolen 1000kr dyrare än nödvändigt bara för att skicka med mer 100% värdelöst minne och bli bäst på pappret skulle vara ett smart försäljningstrick?

Tillåt mig att tveka.

Tillåt mig att presentera:

Playstation 3.

Du beskrev den mycket väl.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Atlas Tasume:

Utan problem...? Hälften så stora banor, i bästa fall max 30 FPS, lägre än 720p upplösning, hälften så många spelare som max. Säger det något?

Sa han något annat?
2000 kr ps3 vs 10000 kr för dator.

Enkelt val.
Att banorna är mindre har ju med antalet spelare att göra, och vi vet alla att fler än 24/32 inte fungerar så bra på konsoller, titta på det där spelet som hade 128 eller var det 256? Spelare. Storlek på en bana har sällan någon skillnad mot en mindre bana, om de använder lods, occluders och annat på rätt sätt.

Banorna i Just Cause 2, Oblivion, Skyrim osv är ju lika stor som på PC.
inbeforemendeärjusingleplayerspel.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk

Man kan aldrig jämföra en PC med konsol på hårdvarunivå, konsol spel är optimerad till en konfiguration..
Hur många konfiguration av PC finns det?

Varför startas det alltid liknande trådar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem

Blir bra, då kan jag motivera ett grafikkortsbyte när nästa generation kommer ut !
Sitter ju bara med 16 GB ram..;)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Sa han något annat?
2000 kr ps3 vs 10000 kr för dator.

Enkelt val.
Att banorna är mindre har ju med antalet spelare att göra, och vi vet alla att fler än 24/32 inte fungerar så bra på konsoller, titta på det där spelet som hade 128 eller var det 256? Spelare. Storlek på en bana har sällan någon skillnad mot en mindre bana, om de använder lods, occluders och annat på rätt sätt.

Banorna i Just Cause 2, Oblivion, Skyrim osv är ju lika stor som på PC.
inbeforemendeärjusingleplayerspel.

MAG, 256 spelare var det. funkade helt ok dom få gånger det fanns den mängden spelare. spelets problem var nog mest att det inte blev populärt nog att ge prov på dess unikum på riktigt.

anledningen till att BF krymptes kan det ju spekuleras runt, tror mer det hänger på Xboxen att det är så. större karta har jag lire svårt att se vad hindret skulle vara annars, mer än lagringsutrymme. nätverkshanteringen tjänar knappast på att mer rör sig på en mindre yta heller så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

du tar den mest dammsamlande spelmaskinen i historien som ett exempel på att det går att lyckas trots underdimensionerad hårdvara? bra där.

eller var det ironi...

Vi och våra kompisar har Wii-konsoler som används flitigt. Men så är vi ju typ lite Mario/Zelda-nördar också.

Dock har vi XBOX 360 och PS3 också... DE två samlar damm.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av quattro-2.6:

Man kan aldrig jämföra en PC med konsol på hårdvarunivå, konsol spel är optimerad till en konfiguration..
Hur många konfiguration av PC finns det?

Varför startas det alltid liknande trådar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blir ju dock nästa generation konsoler lite mer lik en PC... dock kommer det ju fortfarande bara finnas en konfiguration av hårdvaran. Så när det gäller utveckling av programvara så kommer konsolerna fortfarande ha ett rejält övertag.

Tyvärr så lär väl ALDRIG PC komma att utvecklas till någon mer standardkonfiguration.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Du kan inte göra en direkt jämförelse med hårdvaran i PS4 mot hårdvaran i en PC. Det flesta verkar har VÄLDIGT svårt att förstå detta. Hur kommer det sig att Xbox360 spelen i "mångt och mycket" kan matcha PC varianterna av samma spel, när man gång på gång hävdat att PC'ns hårdvara är upp mot 10ggr kraftfullare? För att utvecklarna till stor del kan programmera direkt mot hårdvaran (likt assembler programmering på PC). Nu kommer det konsoller som är bra mycket mer genomtänkta hårdvarumässigt, och samtidigt bra mycket kraftfullare än någon konsoll varit tidigare, vilket gör att det inte alls är ett konstigt uttalande. Med CPU och GPU på samma kärna så får de även bort mycket av de fördröjningar som uppstår mellan vid kommunikation mellan CPU och GPU idag. PC är mao inte alls den optimala plattformen att tillverka spel för. Iallafall inte som det ser ut idag.

Jag jämnförde aldrig dem, jag sa bara att spelen som presenterades i Ps4an spelades på PC... Alltså finns den kraften redan på PC..
kanske en jämförelse i enklast möjliga förklaring.. men de va inte det jag menade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Sa han något annat?
2000 kr ps3 vs 10000 kr för dator.

Enkelt val.
Att banorna är mindre har ju med antalet spelare att göra, och vi vet alla att fler än 24/32 inte fungerar så bra på konsoller, titta på det där spelet som hade 128 eller var det 256? Spelare. Storlek på en bana har sällan någon skillnad mot en mindre bana, om de använder lods, occluders och annat på rätt sätt.

Banorna i Just Cause 2, Oblivion, Skyrim osv är ju lika stor som på PC.
inbeforemendeärjusingleplayerspel.

Inte alls så enkelt. Jag var en gång i tiden en inbiten Xbox 360 spelare innan jag upptäckte PC.
Jösses vad mycket pengar dom lyckas mjölka ur en. Du måste ta med i beräkningen att konsol-spel kostar mellan 100-200 Kr mer gämnför med samma titel på PC. För att spela på Live kostar det guld. Samt alla som äger en konsol kommer med största sannolikhet även att äga någon form av dator, kanske en billigare laptop för mellan 3000-5000 Kr. Sammanlagt detta, hade du istället köpt en vettig dator från början hade du kommit undan med cirkus 7000 Kr och samtidigt fått en MYCKET bättre upplevelse.

Sedan kan du knappast gå och gämnföra dom där spelen med (I detta fall) Battlefield. Spelmotorerna är av en mycket mindre kaliber än i till exempel Frostbite 2, CryEngine 3, etc. Du skulle kunna göra en JÄTTE stor bana i en moddad version av Quake II, men du skulle fortfarande kunna köra det på en brödrost för att spelmotorn är så gammal och inte alls advancerad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Inte alls så enkelt. Jag var en gång i tiden en inbiten Xbox 360 spelare innan jag upptäckte PC.
Jösses vad mycket pengar dom lyckas mjölka ur en. Du måste ta med i beräkningen att konsol-spel kostar mellan 100-200 Kr mer gämnför med samma titel på PC. För att spela på Live kostar det guld. Samt alla som äger en konsol kommer med största sannolikhet även att äga någon form av dator, kanske en billigare laptop för mellan 3000-5000 Kr. Sammanlagt detta, hade du istället köpt en vettig dator från början hade du kommit undan med cirkus 7000 Kr och samtidigt fått en MYCKET bättre upplevelse.

Sedan kan du knappast gå och gämnföra dom där spelen med (I detta fall) Battlefield. Spelmotorerna är av en mycket mindre kaliber än i till exempel Frostbite 2, CryEngine 3, etc. Du skulle kunna göra en JÄTTE stor bana i en moddad version av Quake II, men du skulle fortfarande kunna köra det på en brödrost för att spelmotorn är så gammal och inte alls advancerad.

Ja en PC är bättre. Det finns dock väldigt många spel som aldrig släpps till PC. Därför köper man konsoller också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Saker som blir uppenbart av att läsa den här tråden:

- Precis som många konsollspelare har dålig koll på hårdvara så har många PC-spelare ohyggligt dålig koll på konsollhårdvara, optimering, vilken roll avsaknad av Windows spelar i sammanhanget.

- Många PC-spelare överskattar nog hur kraftfulla speldatorer de flesta andra har. I artikeln står "de flesta PC-datorer" .. tänk efter en stund vad det innebär. En förkrossande majoritet av alla PC-datorer har inte dyra grafikkort osv.

- Många PC-spelare har helt enkelt inte spelat annat än multiplattformsspel till konsoll och har väldigt dålig koll på vad man faktiskt kan klämma ur t ex en PS3. Självklart krossar en vettig PC PS3 prestandamässigt, men titta på de vackraste spelen. Uncharted 3, God of War 3 eller God of War: Ascension. Kom sen och säg att det finns någon sju år gammal PC som kan spela något spel som kommer i närheten av att vara lika snyggt och imponerande. Ska man titta på grafiken i konsollspel kan man inte titta på multiplattformtitlar som t ex Assassin's creed eller GTA IV. Skillnaden mellan sådana spel och de bästa PS3-exklusiva spelen är oändlig.

Eller som slutsats kan man säga att de allra flesta, såväl konsollspelare som PC-spelare, har extremt dålig koll. Så var det med den saken.

Så du jämför nya konsol spel mot en 7 år gammal dator?
Ta ett 7 år gammalt konsol spel och jämför med i så fall... Jag tyckte då ALDRIG att mina ps2 spel som exempel var snyggare än mina pc spel, och samma gäller för det jag sett av ps3 och xbox.
Det är ju självklart att ett nytt konsol spel ser bättre ut än ett spel till pc för 7 år sen, det fattar "nästan" vem som helst.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Ja en PC är bättre. Det finns dock väldigt många spel som aldrig släpps till PC. Därför köper man konsoller också.

Och det är just därför man inte ska köpa konsoler. Åt skogen med exklusva titlar som ett enda företag kontrollerar på det där viset.

Sluta stödja en trasig marknad.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Får ingen direkt vill ha känsla av ps4, kan vara att jag har haft lite otur med AMD produkter :/
Men när ps3 kom kändes den som en superdator, medan ps4 känns som en budget dator från elgiganten.

Permalänk

herregud... körde 4gb i flera år utan att någonsin maxa det. bytte upp mej till 8 gb då jag fick stickor beg för 100kr.