Fråga; Vilket land skulle du ha bott i om du fick välja?

Permalänk

Fråga; Vilket land skulle du ha bott i om du fick välja?

Kompisarna och jag har diskuterat ett tag nu i skype om vilket land vi skulle vilja bo i, vi har alla olika åsikter om saken.

Så då vill jag veta vad sweclockers tycker?

Om du/ni fick välja vilket ett land i hela världen att bo i vilket skulle det vara?

Mitt egna val var Japan.

MVH Kai.

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaihai123:

Kompisarna och jag har diskuterat ett tag nu i skype om vilket land vi skulle vilja bo i, vi har alla olika åsikter om saken.

Så då vill jag veta vad sweclockers tycker?

Om du/ni fick välja vilket ett land i hela världen och ha ett medellönsjobb + basic språkkunnighet vilket skulle det vara?

Mitt egna val var Japan.

MVH Kai.

Hawaii

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finland <3

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av TontteJooi:

Finland <3

Skickades från m.sweclockers.com

Motivera!

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Permalänk
Medlem

Ptja, jag bor ju i Sverige.. Så det ÄR mitt val.

...och om man läser lite noggrannare så blir det klurigare. Asien, Sydkorea eller Japan är starka kandidater. I Europa, kanske Nederländerna. Amerika lockar mig inte alls faktiskt.

Och nu blev jag ytterligare lite förvirrad.. TS har alltså redigerat sin första post så att frågan blir lika simpel som den jag först svarade på..

Permalänk
Medlem

Antagligen USA eller Tyskland. Sverige skulle även vara en möjlighet då det är nära familjen. Bor i Finland idag och tycker det är ett rätt deprimerande land.

Permalänk
Medlem

Sverige av den enkla anledningen att det är här jag har mina vänner, min familj och mitt band.

Skulle jag behöva flytta från Sverige vore nog England förstahandsvalet, mestadels för att övergången gällande språket skulle bli smidig samtidigt som kulturen inte är särskilt främmande för egen del. Bortser man från språket - jag har inga svårigheter att lära mig språk, ovanstående gällande språket är mest av lathet - så skulle nog Japan kunna vara av intresse, åtminstone några enstaka år eller så.

Australien vore inte otänkbart heller och skulle inte Kanada ligga så förbaskat långt norröver så hade det kvalat in som en potentiell etta.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Finland, Sverige, England.
Även om man vill besöka så tror jag knappast att jag skulle trivas i Japan, eller något annat asiatiskt land heller för den delen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Föredetting

Taiwan, hands down.

Sverige är PK-vänsterns högborg, ett land där alla tror att de är bäst på allt, men egentligen är ganska sämst. Gäller speciellt service. Finland känns som Sverige gjorde för 15 år sedan. Norge är för dyrt. Danmark är nästan lika dyrt. Nederländerna är fullt med svenska haschturister (och amerikanska, för den delen) och folk som slåss. Storbritannien är ett wannabe-USA, dessutom kör de på fel sida vägen. USA är som Sverige, fast med fler mord och mindre vänster. Tyskland känns stelt och sterilt, italienare och spanjorer har inga pengar, men är ena jävlar på att göra av med andras.

Taiwan har en hel del utveckling kvar att göra, men det händer saker. Det tar inte tio år av fikapauser för att anlägga en vägkorsning. Från ett besök till ett annat har de öppnat en ny tunnelbanelinje. Man slipper frysa arslet av sig, folket är trevligt och hjälpsamt... Allt som Sverige inte är, egentligen. Framförallt finns det jobb som tilltalar mig, som mer eller mindre helt saknas i Europa.

Eventuellt skulle jag kunna sträcka mig till Frankrike, fransmännen har rätt mentalitet i livet. Belgien finns det inte så mycket ont att säga om heller, egentligen. Det skulle väl vara deras sunkiga vägar, i så fall (fast de är inte mycket sämre än tyskarnas).

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av TontteJooi:

Finland <3

Yep, samma här..
Mitt yrke har till och med högre lön i finland.. Bara nästan det dubbla.
Plus inga blåsta moderat jävlar där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Meantek:

Taiwan, hands down.

Sverige är PK-vänsterns högborg, ett land där alla tror att de är bäst på allt, men egentligen är ganska sämst. Gäller speciellt service. Finland känns som Sverige gjorde för 15 år sedan. Norge är för dyrt. Danmark är nästan lika dyrt. Nederländerna är fullt med svenska haschturister (och amerikanska, för den delen) och folk som slåss. Storbritannien är ett wannabe-USA, dessutom kör de på fel sida vägen. USA är som Sverige, fast med fler mord och mindre vänster. Tyskland känns stelt och sterilt, italienare och spanjorer har inga pengar, men är ena jävlar på att göra av med andras.

Taiwan har en hel del utveckling kvar att göra, men det händer saker. Det tar inte tio år av fikapauser för att anlägga en vägkorsning. Från ett besök till ett annat har de öppnat en ny tunnelbanelinje. Man slipper frysa arslet av sig, folket är trevligt och hjälpsamt... Allt som Sverige inte är, egentligen. Framförallt finns det jobb som tilltalar mig, som mer eller mindre helt saknas i Europa.

Eventuellt skulle jag kunna sträcka mig till Frankrike, fransmännen har rätt mentalitet i livet. Belgien finns det inte så mycket ont att säga om heller, egentligen. Det skulle väl vara deras sunkiga vägar, i så fall (fast de är inte mycket sämre än tyskarnas).

Taiwan? Trevligt, fint land. Helt annat folk där än i Sverige.
Kan nog tänka mig att bo där ett tag men språket är jag helt borttappad på

Permalänk
Medlem

Utan någon som helst tvekan skulle jag vilja bo i Sverige.
Visst, det finns alltid saker att klaga på i alla länder, så även i Sverige. Det där med att Sverige är halvkommunistiskt är väl det som jag också ogillar mest. Vi har väldigt höga skatter, men trots det dåligt fungerande samhällsfunktioner jämfört med andra I-länder (skolan är kass, sjukvården kass med långa köer, dålig standard och överarbetad personal osv.).
En annan sak som hör samman med det där halvkommunistiska är att utbildning och kunskap löner sig mycket dåligt i Sverige. Den ädle kroppsarbetaren verkar i Sverige vara idealet, precis som i de gamla kommunistdiktaturerna.

Men det finns så mycket bra med Sverige som ändå överväger. För det första så har jag, som så många andra, all familj och vänner här. Sedan är naturen fin och ännu inte skövlad.
Sedan så tycker jag att Sverige tillhör de mest utvecklade länderna på jorden när det gäller hur modern vår civilisation är, eller vad man nu ska kalla det. Vi är kanske världens mest ateistiska land. Folk baserar inte sina dagliga liv på gamla sagoböcker i så stor utsträckning, vilket faktiskt är det som många gör i stora delar av världen (Missförstå mig inte. Jag är helt för religionsfrihet, men det inkluderar min egen åsiktsfrihet som säger mig att religion är oförnuftigt trams.)

Sedan gillar jag även att vi är civiliserade till vårt sätt att bete oss mot varandra. I Sverige är det inte stora slagsmål och annat i riksdagen, utan folk låter varandra komma till tals. Ledamöterna beter sig inte som fotbollshuliganer som druckit för mycket bärs och ger sig på varandra, vilket tyvärr förekommer i för många andra länder.

Vi tillåter homosexuella att gifta sig och har inga strafflagar på homosexuell verksamhet, vilket också tyvärr förekommer i många länder. Även om sådan inte berör mig direkt som heterosexuell så visar det tydligt hur långt ett land kommit i sin utveckling.
Att stifta lagar utifrån hur en testosteronstinn, ouppfostrad tonåring som har behov av att markera sin heterosexualitet genom att hata och jävlas med homosexuella, kan inte beskrivas som något annat än ociviliserat.

Liknande negativa aspekter som jag tagit upp finns det i överflöd i andra länder runt om i världen.
Sverige är ett av de länder som jag tycker kommit längs i sin utveckling, även om det finns mycket kvar att göra.
Att sluta leva över våra resurser och sluta "wasta" vår miljö för framtida generationer är något vi har kvar att fixa (även om vi är bättre här än många andra).

Om jag inte fick bo i Sverige så skulle jag välja något land med liknande utvecklingsnivå, som något annat nordiskt land, Schweiz, Australien eller Nya zeeland.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Baserat på var jobben med hög lön finns för en matematiker/statistiker som mig skulle det nog vara USA, UK, Schweiz, eventuella asiatiska länder osv. Utbildning lönar sig i dessa länder och skatten är lägre. Inte alls omöjligt att jag flyttar till ett av dessa länder någon gång i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag vill bo i Sverige, därför gör jag det också.

Ni som vill bo i andra länder men bor i Sverige - varför flyttar ni inte bara till det landet där ni vill bo?
Många har nämnt Finland. De är med i EU så det borde vara fritt fram att flytta dit utan större krångel.
Visst finns länder utanför EU som kräver uppehållstillstånd och sådant så det kan ju bli krångligare.

Permalänk
Medlem

Jadu... Sverige är ju en bra startpunkt. Jag skulle vilja svara på frågan såhär;

För att bilda familj så är ju sverige bäst, utan tvekan. Men för min egna egoistiska njutning så skulle det nog vara något varmt engelsktalande land. Varför engelsktalande? Jo det är det enda språk som jag kan flytande förutom svenska då, tyskan är hjälplig men det är inte varmt i tyskland, iaf inte de temperaturer jag vill ha... Hade jag kunnat franska hade södra frankrike varit ett val.

Planeran som de ser ut i dagsläget är faktiskt att flytta utomlands när jag är klar med plugger och fått en fot in i arbetslivet. Ska försöka få in en fot på ett internationellt företag och begära förflttning snarast möjligast.

Permalänk
Medlem

1. Japan
2. Schweiz
3. Nederländerna
4. Kanada
5. Nya Zeeland
6. Taiwan

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Jag vill bo i Sverige, därför gör jag det också.

Ni som vill bo i andra länder men bor i Sverige - varför flyttar ni inte bara till det landet där ni vill bo?
Många har nämnt Finland. De är med i EU så det borde vara fritt fram att flytta dit utan större krångel.
Visst finns länder utanför EU som kräver uppehållstillstånd och sådant så det kan ju bli krångligare.

Om Sverige fortsätter som det har vart de senaste 5-6 åren så kommer nog jag flytta någonstans.

Visa signatur

[spoiler]Intel Core i7 2600K | x2 PNY 770 OC 1085/7000 | Cooler Master Silent Pro M 850W | 1600Mhz Ripjaws X Performance 8GB | 500GB Samsung Spinpoint 7200RPM | Antec 920 H2o | 120Gig Sandisk Extreme |[/spoiler]

Permalänk
Medlem

I fallande preferensordning:
1. Sverige - i en småstad, less på Stockholm.
2. Skottland - runt Falkirk.
3. England - Yorkshire eller Lake District.
4. Finland - Österbotten.
5. Canada

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Ett land med ganska liberalt skattesystem, det är på tok för hög skatt i Sverige och sedan går mycket av pengarna till fel saker ex. konst mussér som oftast bara ett fåtal går till men alla måste vara delaktiga att betala för att det ska vara grattis/väldigt låg inträdesavgift. Eller att jag ska betala massa skatt bara för att hjälpa nysvenska betala av sina lån.

Så Danmark kanske vore något?, doc. fattar jag inte ett skvatt av språket.
Eller USA, då specifikt New York eller kanske los Angeless (fast har inte varigt i LA än...) eftersom det är alldeles för konservativt i övriga landet och väldigt många överdramatiska obildade folk med logik som "Jag har rätt att döda dig om du är på min mark" eller "Alla ska ha fri tillgång till vapen så kan man man skydda sin familj mot terrorister och alla lever säkrare"

Sverige är ju väldigt bra, men systemet där hälften av alla skattepengar försvinner till saker man klarar sig utan istället för att gå till viktiga saker som utbildning, sjukvård och pansion till de som arbetat flitigt och betalat skatt hela sina liv som tyvärr ofta lever på svältgränsen.
Sverige var bättre för i tiden, för bara 10 år sedan. Nu i Göteborg om man är ute och går på dagen på stan så syns det massor av folk som står utanför entrén till Nordstan och röker med backslick och skinjackor. när alla övriga har vanliga arbetstider. Jag ser samma folk på dagen som kvällen, de står bara där och röker för sitt bidrag de får, och gör sig definitivt inte förtjänta av det. Jobbat inte, utbildar sig inte, men kostar bara folks pengar.

Är halv finsk och talar språket. Och där är det väldigt fint på sina håll, fast j**lar vad mycket mygg det finns, även jobbigt med religiösa propagandan överalt...

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Avstängd

Sverige eller Norge.

Permalänk
Medlem

Som grek hade jag nog sagt Grekland.. men får nog vänta ett tag med det

Vi har det bra här i Sverige

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Medlem

Australien. Det är därför jag flyttade hit.

Permalänk

Skottland verkar nice.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Högst antagligen Australien!

Permalänk
Medlem

Japan skulle nog defentivt vara häftigast, men skulle vara ett sjukt svårt steg att ta känns det som.

Om man ska va lite realistisk och inte bry sig om politik/osv så gillar fin natur, småstäder, inte för varmt, Skottland/Irland eller runt Alperna dvs Frankrike/italien/österike/Schweiz.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Azorerna - älskar öar och dessa har ett nästan perfekt klimat (mycket regn dock). Måste lära mig portugiska dock och jag suger på språk!

Visa signatur

The individual is handicapped by coming face-to-face with a conspiracy so monstrous he cannot believe it exists.

-- J Edgar Hoover

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag vill bo i Sverige, därför gör jag det också.

Ni som vill bo i andra länder men bor i Sverige - varför flyttar ni inte bara till det landet där ni vill bo?
Många har nämnt Finland. De är med i EU så det borde vara fritt fram att flytta dit utan större krångel.
Visst finns länder utanför EU som kräver uppehållstillstånd och sådant så det kan ju bli krångligare.

Många länder kräver som sagt uppehållstillstånd samt tillstånd att arbeta. Det får man oftast inte hur som helst om man inte har kunskap som är svår att få tag på. Dvs blir det lättare när man har erfarenhet och blivit lite senior.

Permalänk
Medlem

Japan eller USA pga bilintresset.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

Sverige. Eller möjligen Norge. USA ligger också på listan.

Visa signatur