Vad kör ni för linuxdistribution?

Permalänk
Medlem

Kör just nu Ubuntu 12.10 på mina två bärbara. Dock börjar de två ge upp, så nu har jag inte fått köra linux på länge. Abstinensen kommer! Får dock nöja mig att leka med wheezy över ssh så länge.

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Jag har testat en del olika igenom åren (mest debian baserade) men fastnade tillslut för Foresight Linux vilket är det jag använder som main OS nu.

Även om Fedora och Debian inte ligger långt bakom så är det conary som håller kvar mig. Ska dock testat några andra inom snar framtid så som Mageia, OpenSUSE, Slackware och Fungalware.

Aldrig varit något fan av Arch eller Pacman.

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk
Medlem

tycker linux mint är riktigt trevligt, det kör jag på. skulle du inte kunna lägga upp en poll i tråden, så att man lättare kan få en överblick över fördelningen mellan distarna?

Visa signatur

Main Setup: Antec P193 | ASUS Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T @ 4.0 GHz | CORSAIR XMS3 8GB 1600MHz 7-8-7-20 | Powercolor 5870 PCS+ 1 Gb GDDR5 | Crucial RealSSD C300 128 Gb SATA3 | Samsung F3 HD103SJ 1000 Gb | Corsair AX 850W | Windows 7 Professional x64 |
Laptop: Acer Aspire 5740G | Intel Core i5-430M | 4 GB DDR3 1333 MHz | ATI Radeon HD5650 | Windows 7 Professional x64 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Finess:

tycker linux mint är riktigt trevligt, det kör jag på. skulle du inte kunna lägga upp en poll i tråden, så att man lättare kan få en överblick över fördelningen mellan distarna?

Jag fixar. Ett ögonblick...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finess:

skulle du inte kunna lägga upp en poll i tråden, så att man lättare kan få en överblick över fördelningen mellan distarna?

jag säger bara http://distrowatch.com/

här kan du hitta dom vanligaste i en lista till höger

poll iden en genomförbar som det ser ut nu inte så mkt olika hade varit mer problem om alla hade olika fav

btw sj kör jag ubuntu på main datorn(med win7 för spel) och lite olika i skolan

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av siiteer:

Frågan är bara vad den mäter. Till att börja med är det ju sidträffar och inte vad folk påstår sig använda (men de korrelerar säkert fint med varandra) och dessutom kan man kanske misstänka att situationen ser annorlunda ut i Sverige. Att mageia skulle vara större än ubuntu låter till exempel en smula besynnerligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Frågan är bara vad den mäter. Till att börja med är det ju sidträffar och inte vad folk påstår sig använda (men de korrelerar säkert fint med varandra) och dessutom kan man kanske misstänka att situationen ser annorlunda ut i Sverige. Att mageia skulle vara större än ubuntu låter till exempel en smula besynnerligt.

jo det stämmer ju jag mena bara att det finns en massa distar och att den sidan har en top hundra, sen lär ju inte sveriges top 100 se ut så där om det enns skulle bli 100 olika linux

Visa signatur

_______________________________________________________________________________
Motherbord: Gigabyte P55A-ud3 | CPU: I5-760 @ 3,8 GHz | GPU: Evega gtx670 FTW |
____________________________________________________________
RAM: Corsair Vengeance 8GB | PSU: Corsair TX750W | Chassi: CM HAF 922 |

Permalänk
Medlem

3 som kör gentoo och en som kör sabayon, jag :S

prova sabayon, enkelt som ubuntu, kraftfullt som gentoo!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

FreeBSD på servern (ZFSGuru) & är fast i Win7 ett tag till på main desktop, trots att jag typ bara har skype & daemon tools installerat här ^^, men ibland kommer spelsuget då e det lättare att ha windows.

Efter att ha läst tråden ser jag dock att bla Starcraft ska fungera fint via Wine, så kanske är ngt att titta på endå.
Tänkte köpa Tomb Raider nu via steam & lira lite.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Har kört mint debian(lmde) i ett år nu, tycker det funkar bra. Saknades i pollen så kryssade debian. Har testat endel distar genom åren (ubuntu fedora, arch(endast i virtualbox), debian, mint) men bortsätt från lmde så har jag ganska så snabbt gått tillbaka till ubuntu. Om jag byter blir det nog antingen ubuntu baserade Mint eller Arch.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Började med Ubuntu för ett antal år sedan, sen körde jag Debian ett tag. Senast blev det Arch Linux istället, det är skönt att kunna köra det man vill utan att manuellt behöva kompilera paket tillsammans med en stor mängd dependencies(i ex. Ubuntu tänker jag då).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Jag använder Xubuntu på mina burkar. Hade Arch innan, men tröttnade på att dom hela tiden förändrade saker vilket skapade irritation. Jag vill ha något som är tråkigt och bara fungerar utan några större förändringar. Jag är lite av en bakåtsträvare också, jag ser gärna att om 50 år så sitter jag fortfarande med Xfce som det ser ut idag.

Innan Arch var det Ubuntu, innan dom gick över till Unity givetvis. Jag saknar GNOME 2!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Pollade debian som jag har på min server men hade nog valt mint om jag kört desktop. Känns som svaret på denna fråga är rätt beroende av miljö.

Permalänk
Medlem

hejsan alla.

så här har jag det.
Brandvägg = Debian 6 med iptables
nas/ftp/dhcp/dns = Debian 6
workstation = ubuntu 12.10
htcp tv rum = ubuntu med xbmc
htpc sov rum = openelec

Permalänk
Medlem

Hjälp ja är på glid igen... har segat in i träsket (twi för Wirus nu fåre vara någ)
moste tebax till rötterna, det va segt här i vildmarken ett tag 2 feta windows crasher o ja rede nästan inte ut ett... ja har livt besudlad av skräpet... ber om usäkt för ranten det koka över nu...

till det ja kom in hit för som ni märker har ja inte riktigt varit med näre kommer till Tux formen på de senaste åren, men vilken lr vilka av Tuxarna lämpar sig bäst för att spela på nu för tiden...
ett snickeri börjar ta form nu, lite over do, mycket snurrande på mina droids hehe jo det ligger i själen...
(moste ha en gamal reaktor med ett fönster stå o puttra på för dom

Eftersom det är en spelburk som är ute på plan så är tankarna närmast till AMD c/g och Gigabyte main (sett en del linux grejjer till GB men hur bra äre) ja är inte obekväm me winet, vilket nästan är ett moste näre kommer till dena fråga...
ja hoppas att ja kan få komma hem igen känner mig älgenerad, någon som har en lite hjälpande knuff i Tux jakten...

Visa signatur

Intel® Core™2 Quad Processor Q9450 (12M Cache, 2.66 GHz, 333 MHz FSB), Corsair Dominator DDR2 8GB (4x2GB), Gigabyte ga-ep35-ds4, Gigabyte 7850 efter (CF xfx 6870 (2x1GB) eftersom xfx inte klara CF bra jobbat), Western Digital Raptor 10k RPM SATA (dags bygga nytt åk o sätta den här på platsen det va tänkt för server/cloud slav) http://www.sweclockers.com/profil/rin (http://www.thermaltake.outervision.com/Power)

Permalänk
Avstängd

kör ett antal olika. men oftast sitter jag med Arch eller Mint. även hittat tebax till Backtrack och Gentoo

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem

Körde Ubuntu på HTPC/servern, tyvärr var det inte flickvänskompatibelt så nu snurrar Windows där igen..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem

Sedan 2007 har jag inte bytt eller experimenterat, utan har fastnat i Arch, både på skrivbordet och på mediaservern. Innan Archd var det mest Slackware och Fedora. Jag är faktiskt aningen handikappat idag när någon vill ha hjälp med andra Linux-distributioner, för jag fattar ibland ingenting i "röran" av GUI verktyg. Jag har i egentlig mening aldrig ominstallerat Arch mellan dator-/hårdvarubyten, förutom vid en allvarlig hårddisk krasch och när jag gick över till SSD.

Jag är en enkel användare som hellre väljer en tiling WM än ögongodis. Sedan fyra år är skrivbordet detsamma, Awesome.

Nu postade jag tips om det i en annan tråd, men varför inte tjata: tcplay är en utmärkt wrapper/ersättare för Truecrypt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensa:

hejsan alla.

så här har jag det.
Brandvägg = Debian 6 med iptables
nas/ftp/dhcp/dns = Debian 6
workstation = ubuntu 12.10
htcp tv rum = ubuntu med xbmc
htpc sov rum = openelec

Varför kör du inte samma distro på dina htpc's?

Visa signatur

Laptop |OS: Foresight Linux |CPU: Intel Core i3-370M |VGA: NVIDIA Geforce 310M / 1GB DDR3 |RAM: DDRIII 4GB (2GB*2) |HDD: 500GB |

Permalänk

Webbserver - Raspbian
Laptop - Lubuntu
Stationär -

Windows 8 :/

Dold text
Permalänk
Medlem

jag kör min egen distribution baserad på Linux From Scratch, med vissa ändringar.

Men jag har planer på att testa FreeBSD som desktop OS, kör de på min NAS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

använder i huvudsak Xubuntu på maindatorn.

Är det servrar blir det ofta ubuntu eller debian server.

För att leka lite mera Fedora.
Men distron jag är duktigast på är de debianbaserade distarna.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Kör Arch på laptopen och hittills är jag nöjd

Permalänk
Inaktiv

mint med cinnamon

Permalänk
Medlem

FreeNas på server (FreeBSD)
Mint 14 Cinnamon 64 bit på FujitsuLifebook SH531 SSD
Mint 14 Cinammon 64 bit stationär
Zorin core 32bit Asus F5R laptop SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ModeMikael:

Känns lite som man är i fel forum, lär ju inte hitta några mode intresserade personer här

Va?

Visa signatur

4960K@4.6Ghz Evo 212ooo ASUS GTX 750 OC ASUS ROG MAXIMUS VII RANGER Kingston 120GB SSD Corsair XMS3 8GB HIPER TypeM 530W Bitfenix Outlaw Beta Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Jag har kört Gentoo sedan 2003 eller något i den stilen. Senast jag installerade på huvuddatorn var väl 2004 i samband med att jag skaffade Athlon64. Sedan har jag kört på den installationen med löpande förändringar. Ibland har jag frågat mig själv om jag skulle installera om för att slippa nån bugg, men det har alltid löst sig. Bytet från en Phenom II till en i7 var lite kinkigt så jag fick transplantera in paket byggda på en Core2.

Styrkan i Gentoo är nog just hållbarheten. Jag glömde en dator i garderoben under två år och fick uppdatera Portage-paketet två gånger, sedan var det absolut inga problem att uppdatera alla andra paket. Även om det nu tog en stund.

Jag upplever Ubuntu/Mint/foo som mer tidsödande, kryptiska och krångliga, i den mån jag har utsatts för dem. Jag vill ha en sarg att luta mig mot ibland, inte hålla handen hela tiden.

Windows får mig mest att vilja gråta, OSX likaså.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Medlem

Debian har alltid hängt med mig sen -97/-98 eller där i kring.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX