Guide: Ljudlös HTPC med prestanda som räcker och blir över för film/webben

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Subzero299:

1 st Asus P8H61-I B3, H61 mini-ITX
1 st Intel Core i3-3225 3.30GHz
1 st Kingston HyperX Blu 4096MB DDR3 PC-12800 1600MHz (KHX1600C9AD3B1K2/4G) (2x2GB)
1 st Streacom F1C - Svart (Ej PSU)
1 st Streacom ST-NANO150 150W PSU

Skulle detta funka bra ihop? Eller ens passa?
SSD har jag sen innan. Tips på en bra kylare som passar också om ni vet någon.

Edit: Eller ska man köra på FC8 med en gång kanske.

Jag hade kört på FC8 / FC8 EVO.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Hej!

Ni som kör i3 3225, har ni upplevt mindre problem med ljud-sync och XBMC? Jag är övertygad om att när jag tittade på samma film med min gmala AMD A10 så fungerade ljudet bra men nu är det inte helt 100%.

Nästa fråga, vilka inställningar kör ni med i3 3225 i XBMC gällande ljud/video-sync etc? Har ni hårdvaru-acceleration påslaget?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Hej!

Ni som kör i3 3225, har ni upplevt mindre problem med ljud-sync och XBMC? Jag är övertygad om att när jag tittade på samma film med min gmala AMD A10 så fungerade ljudet bra men nu är det inte helt 100%.

Nästa fråga, vilka inställningar kör ni med i3 3225 i XBMC gällande ljud/video-sync etc? Har ni hårdvaru-acceleration påslaget?

Tack!

Inga problem med sync av ljud. Se bara till att ha WASPI aktiverat inne i XBMC, iaf om du kör över HDMI.
Övriga inställningar kör jag med standardinställningarna. Vill du kan du ju ställa in så du kör rätt bilduppdateringsfrekvens så de matchar de du spelar upp. Exempelvis för att undvika att bilden synkar om då och då. Men jag har iaf inte märkt av några synkproblem med ljudet.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk

Sjukt bra guide/tråd! Har läst mkt o skummat o vill gärna få kommentar på följande varukorg
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3142569/2013-03-24

Vilket moderkort ska jag ta för att säkerställa att jag inte får värmeproblem?
https://www.inet.se/produkt/1902232/asrock-h77m-itx
https://www.inet.se/produkt/1902231/asrock-z77e-itx
Vill helst snåla men inte om det leder till problem!

Funkar något av dem bättre el sämre i EVO och är EVO att föredra, verkar råda olika uppfattningar i tråden?

Dvd/bluray: är det bättre att skaffa extern sådan?

Permalänk
Medlem

Evo är Streacoms uppdaterade version av samma chassi, har för mig det är bättre kompatibilitet med fler moderkort och dvd/br-läsare.

Ser bra ut annars!

Varför asrock? Ger väl bara 1 års garanti dessutom? Jag körde på Intels dh77, har fungerat kalas!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av RonaldBelford:

Sjukt bra guide/tråd! Har läst mkt o skummat o vill gärna få kommentar på följande varukorg
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3142569/2013-03-24

Vilket moderkort ska jag ta för att säkerställa att jag inte får värmeproblem?
https://www.inet.se/produkt/1902232/asrock-h77m-itx
https://www.inet.se/produkt/1902231/asrock-z77e-itx
Vill helst snåla men inte om det leder till problem!

Funkar något av dem bättre el sämre i EVO och är EVO att föredra, verkar råda olika uppfattningar i tråden?

Dvd/bluray: är det bättre att skaffa extern sådan?

Gällande dina moderkort så är det i princip styrkretsen som skiljer, och därmed vad du kan / inte kan göra.
Men man kan hårddra det och säga att z77 kan överklocka, det kan inte h77.
Men det kanske inte direkt är tanken med denna rigg heller... Att överklocka menar jag
Kör själv med h77 (fast gigabyte) och det fungerar kalas! Jag ville inte lägga de där 300-400kr extra på något jag ändå aldrig skulle använda.

Jag har första utgåvan av Fc8 chassit, alltså inte Evo. Och detta valde jag medvetet. Även om det bara är usb 2.0 i fronten och har sämre stöd för flera typer av dvd/blå laser så ville jag ha den första utgåvan dels pga. Den hade minneskortsläsare men också art den såldes ut eftersom Evo var på väg in. Hade jag dock stått inför samma val idag hade jag valt Evo.
Usb 3 i fronten är nice, men jag visste inte att Evo kom med 4st heatpipes istället för första utgåvans 2....
Så, go for Evo!

Gällande dvd å sådär har jag en extern jag kopplar in vid behov, vilket i princip är.... En gång om året, på sin höjd. Så jag hade kört utan och skulle du behöva det så ta en extern och ta sedan bort den.
Beror ju helt på om du har saker på skivor dock, som film eller spel... Allt är ju olika hos olika människor - men jag kör allting streamat eller via digital distubrition.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Köpte idag, och monterade, en exakt kopia av rekommendationen i början av guiden (alltså listan som uppdaterades i januari), samt dunkade in Windows 7 och XBMC. Känns grymt läckert med en HTPC som verkligen dominerar min förra spelare Boxee Box! Kör ett mem-test nu över natten för att se att allt verkar stå rätt till. Jag funderar, både hårdvarutekniskt men också drivrutinmässigt, om det finns några optimeringar att göra? Har inte ändrat något i BIOS än till exempel...

Några exempel:

- Ska CAS eller hastighet på RAM optimeras eller är det bra grundinställt?
- Bör man installera alla drivrutiner som ligger på ASRocks sida, inkluderat exempelvis Intel Rapid Start eller är det bättre att "keep it clean" till motsatsen bevisas?

Något annat som bara måste ställas in?

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goldfish:

Köpte idag, och monterade, en exakt kopia av rekommendationen i bör av guiden (alltså listan som uppdaterades i januari), samt dunke in Wins 7 och XBMC. Känns grymt läckert med en HTPC som verkligen dominerar min förra spelare Boxee Box! Kör ett mem-test nu över natten för att se att allt verkar stå rätt till. Jag funderar, både hårdvarutekniskt men också drivrutinmässigt, om det finns några optimeringar att göra? Har inte ändrat något i BIOS än till exempel...

Några exempel:

- Ska CAS eller hastighet på RAM optimeras eller är det bra grundinställt?
- Bör man installera alla drivrutiner som ligger på ASRocks sida, inkluderat exempelvis Intel Rapid Start eller är det bättre att "keep it clean" till motsatsen bevisas?

Något annat som bara måste ställas in?

Kolla så minnet står i 1600mhz och stäng av allt du inte använder. Som exempelvis ljudkort (behövs ej om du kör via hdmi), intels smart prylar, usb3 om de inte används. Då får du ett snabbt system. Jag kör så iaf grymt snabbt och smidigt. Installera de senaste drivrutinerna ifrån intelssida. I synnerhet chipset och grafik.

I övrigt är de rätt plugga och tuta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Goldfish:

Köpte idag, och monterade, en exakt kopia av rekommendationen i början av guiden (alltså listan som uppdaterades i januari), samt dunkade in Windows 7 och XBMC. Känns grymt läckert med en HTPC som verkligen dominerar min förra spelare Boxee Box! Kör ett mem-test nu över natten för att se att allt verkar stå rätt till. Jag funderar, både hårdvarutekniskt men också drivrutinmässigt, om det finns några optimeringar att göra? Har inte ändrat något i BIOS än till exempel...

Några exempel:

- Ska CAS eller hastighet på RAM optimeras eller är det bra grundinställt?
- Bör man installera alla drivrutiner som ligger på ASRocks sida, inkluderat exempelvis Intel Rapid Start eller är det bättre att "keep it clean" till motsatsen bevisas?

Något annat som bara måste ställas in?

Jag tillsammans med några andra i tråden fick manuellt ställa om hastigheten på minnena att jobba i 1600mhz istället för 1333mhz som BIOS själv föreslog.
Detta har visat sig vara en "bugg" bland flera tillverkare och är inte bara på kort från Gigabyte (som jag har).
Lättast att kontrollera detta är att köra CPUz i Windows och kolla din hastighet (tänk dock att du får dubbla den iom. dual-channel)

Jag hade kört med "rena drivrutiner", alltså det jag vill inte ha något "lull-lull".
Som att installera en ljudkorts-driver och få med hela konkarongen med miljöförbättringar inkopplingsscheman eller en ethternet driver som skall styra massa saker och ha ett fint GUI.... nja för 200mb kan jag göra annat, plus att många av de här applikationerna som knyts till drivers ligger och tuggar prestanda i form av CPU/RAM så är det att hålla det så rent som möjligt som gäller.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av Xophile:

Evo är Streacoms uppdaterade version av samma chassi, har för mig det är bättre kompatibilitet med fler moderkort och dvd/br-läsare.

Ser bra ut annars!

Varför asrock? Ger väl bara 1 års garanti dessutom? Jag körde på Intels dh77, har fungerat kalas!

Pga att det fanns hos inet - vill inte bygga själv.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Gällande dina moderkort så är det i princip styrkretsen som skiljer, och därmed vad du kan / inte kan göra.
Men man kan hårddra det och säga att z77 kan överklocka, det kan inte h77.
Men det kanske inte direkt är tanken med denna rigg heller... Att överklocka menar jag
Kör själv med h77 (fast gigabyte) och det fungerar kalas! Jag ville inte lägga de där 300-400kr extra på något jag ändå aldrig skulle använda.

Jag har första utgåvan av Fc8 chassit, alltså inte Evo. Och detta valde jag medvetet. Även om det bara är usb 2.0 i fronten och har sämre stöd för flera typer av dvd/blå laser så ville jag ha den första utgåvan dels pga. Den hade minneskortsläsare men också art den såldes ut eftersom Evo var på väg in. Hade jag dock stått inför samma val idag hade jag valt Evo.
Usb 3 i fronten är nice, men jag visste inte att Evo kom med 4st heatpipes istället för första utgåvans 2....
Så, go for Evo!

Gällande dvd å sådär har jag en extern jag kopplar in vid behov, vilket i princip är.... En gång om året, på sin höjd. Så jag hade kört utan och skulle du behöva det så ta en extern och ta sedan bort den.
Beror ju helt på om du har saker på skivor dock, som film eller spel... Allt är ju olika hos olika människor - men jag kör allting streamat eller via digital distubrition.

Skickades från m.sweclockers.com

tack för svar.
då kör jag nog evo + h77.
grejen är att jag dumpat min cd-spelare som lagt av.
9 av 10 filmer kollar jag digitalt, men gillar fortf. att sätta i en musik-cd o lyssna. orkar inte digitalisera o det är mkt som inte finns på spotify.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av RonaldBelford:

tack för svar.
då kör jag nog evo + h77.
grejen är att jag dumpat min cd-spelare som lagt av.
9 av 10 filmer kollar jag digitalt, men gillar fortf. att sätta i en musik-cd o lyssna. orkar inte digitalisera o det är mkt som inte finns på spotify.

Men då hade jag satsat på en inbyggd slim bluray, de ligger från 550kr;
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s121456680&o=produkt_pr...

Visst dvd är billigare men den tekniken är dödsförklarad nu, och Bd håller väl iaf några år till iom ps4 och nya xbox som båda kommer köra BD...
Annars är ju priserna på en slim-line dvd från 220kr;
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s121456680&o=produkt_...

Men det handlar om småpengar... Så skall du ändå göra bygget så ta med en optisk enhet om du tror dig komma använda det!, helt klart!
Hell, du sparar ju pengarna på att välja h77 istället för z77, så se det som att du får en Bd nästan gratis

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av RonaldBelford:

Pga att det fanns hos inet - vill inte bygga själv.

Om du väljer en optisk enhet, och Inet skall bygga maskinen åt dig är det hela ännu enklare, du slipper sitta och läsa på om vilken som passar och inte, Inet ger dig några alternativ eller kanske bara 1, och då är det bara att pröjsa så sätter de in den och då är ju redan kompatibiliteten utredd

Får bara hoppas att de inte tar 1200kr+ modellen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nyfiken fråga bara, är det någon i tråden som har lyckats sätta i ett grafikkort i den lediga PCI-e porten som presterar bättre än ett HD4000 och framför allt fått plats med det och inte behövs montera in en extra fläkt för att hantera värmen?

Edit: tänker alltså på Streacoms FC8 / Evo låda.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av radx:

Nyfiken fråga bara, är det någon i tråden som har lyckats sätta i ett grafikkort i den lediga PCI-e porten som presterar bättre än ett HD4000 och framför allt fått plats med det och inte behövs montera in en extra fläkt för att hantera värmen?

Edit: tänker alltså på Streacoms FC8 / Evo låda.

Jag såg en amerikaskt tråd om en kille som gjort precis detta.
Han hade ett lättare radeon-kort för ~1000 lappen, och detta presterade väl som ett gtx 550 ungefär. Alltså lite under medelklass.

Kortet hade dock en specialkylare av lågprofil och fläkt på kylaren.

Han moddade inte chassit med extra ventilationshål eller liknande utan tryckte i kortet som det var, och det passade!
Det kyldes också tydligen helt ok i detta tämligen slutna chassi, men kortet hade som sagt en fläkt, så ljudlösheten försvinner...

Tydligen lät fläkten en del med, eftersom den fick jobba hyffsat för att hålla nere temp vid idle och jobba hårt för att klara kyla kortet vid belastning... Men det funkade!
Med ett 150W streacom -agg som försörjde allt med!

Kan ha fel gällande prestandan på kortet, men det var inte dåligt iaf!
Han har en video av hans bygge på youtube, inte med grafikkortet i, men han skriver om hans vanliga bygge i beskrivningen (precis samma setup som vi haft) och sedan gjort en follow-up där han skriver om kortet han använt, länk till där man kan köpa det och lite siffror...

Googla på "silent htpc build radeon" eller nått

Länka gärna in hit om du hittar den, kan tänka mig att andra också är intresserade ev.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Köpte HTPCn efter köpråd här, alltså i princip samma komponenter som rekommenderas, och har haft den i ungefär två veckor. Nu helt plötsligt så startar den inte, eller jag får ingen bild på min TV åtminstone. Den blåa lampan på chassit tänds, men får ingen bild eller liknande. Vad som hände när jag skulle sätta på den var:

1. Använde mitt Logitech K400 för att sätta på HTPCn (det finns en power-knapp på tangentbordet).
2. Datorn startar, men jag får ingen bild.
3. Jag stänger av datorn den hårda vägen, alltså håller in powerknappen vid chassit. Datorn stängs av.
4. Jag använder tangentbordet för att starta datorn igen, men datorn reagerar inte. Försöker några gånger men det händer absolut ingenting.

Kan alltså i nuläget bara starta datorn med powerknappen på chassit + att jag inte får någon bild ö.h.t.

Det enda jag vet som inte vart 100% är att jag har tyckt att den vart relativt varm (60-65C ungefär), men jag har ingen mekanisk hårddisk så det kändes inte som någon större fara.

Vad kan ha hänt? Vad bör jag göra åt det?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Renevatio:

Köpte HTPCn efter köpråd här, alltså i princip samma komponenter som rekommenderas, och har haft den i ungefär två veckor. Nu helt plötsligt så startar den inte, eller jag får ingen bild på min TV åtminstone. Den blåa lampan på chassit tänds, men får ingen bild eller liknande. Vad som hände när jag skulle sätta på den var:

1. Använde mitt Logitech K400 för att sätta på HTPCn (det finns en power-knapp på tangentbordet).
2. Datorn startar, men jag får ingen bild.
3. Jag stänger av datorn den hårda vägen, alltså håller in powerknappen vid chassit. Datorn stängs av.
4. Jag använder tangentbordet för att starta datorn igen, men datorn reagerar inte. Försöker några gånger men det händer absolut ingenting.

Kan alltså i nuläget bara starta datorn med powerknappen på chassit + att jag inte får någon bild ö.h.t.

Det enda jag vet som inte vart 100% är att jag har tyckt att den vart relativt varm (60-65C ungefär), men jag har ingen mekanisk hårddisk så det kändes inte som någon större fara.

Vad kan ha hänt? Vad bör jag göra åt det?

Jag hade kopplat bort datorn och låtit den vara utan ström i 10-15min (så gjorde vi på 90-talet! )
Sedan hade jag tagit datorn "i bänk", alltså kopplar in den till en vanlig datorskärm med VGA eller DVI, och bara mus / tgb och försökt starta där.

Hade inte det funkar så hade jag clear'at CMOS, men innan det tagit loss ram-minnena och satt dit dem igen.
De kan ha lossnat om de satt dåligt från början, men det känns otroligt att de skulle lossnat av sig själv om ingen rört lådan och den bara stått still....

Några saker att prova!

Keep us posted!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Jag hade kopplat bort datorn och låtit den vara utan ström i 10-15min (så gjorde vi på 90-talet! )
Sedan hade jag tagit datorn "i bänk", alltså kopplar in den till en vanlig datorskärm med VGA eller DVI, och bara mus / tgb och försökt starta där.

Hade inte det funkar så hade jag clear'at CMOS, men innan det tagit loss ram-minnena och satt dit dem igen.
De kan ha lossnat om de satt dåligt från början, men det känns otroligt att de skulle lossnat av sig själv om ingen rört lådan och den bara stått still....

Några saker att prova!

Keep us posted!

Tack för svaret!

Jag lät datorn stå med uttragen strömkabel under natten. Testade nu ikväll igen och den fungerar precis som vanligt. Eller ja, jag kunde inte starta den med tangentbordet första gången, men efter att ha startat och stängt av den så fungerar det precis som förut. Vad kan någonting sånt här bero på egentligen? Jag har ju inte gjort någonting så att säga.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Renevatio:

Tack för svaret!

Jag lät datorn stå med uttragen strömkabel under natten. Testade nu ikväll igen och den fungerar precis som vanligt. Eller ja, jag kunde inte starta den med tangentbordet första gången, men efter att ha startat och stängt av den så fungerar det precis som förut. Vad kan någonting sånt här bero på egentligen? Jag har ju inte gjort någonting så att säga.

Ibland är teknik underligt.
Att stänga av / starta om är den första saken man skall göra om det krånglar och funkar det sedan är det ju kanon!

Lev lite efter uttrycket; "en gång är ingen gång... Två gånger, det är en gång-gång!"

Men händer det fler gånger skall du nog kontrollera orsaken närmare.

Det låter dock som att din älskade "powerknapp på tangentbordet" inte alls är en powerknapp, utan en sk. "Sleep-knapp". - Alltså strömsparläge eller viloläge.

När man använder detta läge så lagras aktiv data i minnet eller hårddisken och datorn stängs intill det närmsta av, men komponenter drar fortfarande ström...
Skulle tex datorn bli strömlös under ett strömsparläge så kommer du få samma fel vid nästa uppstart som du fått vid en blåskärm.
När det gäller viloläge kan du koppla ur ström och flytta datorn, men datorn startar upp snabbare vid nästa boot.

Detta är vad man kallar "mjuka avstängningar" i motsats till kalla eller hårda, alltså när all ström stängs av och det bara ligger ström på moderkortet, ungefär som en tv i standby.

Anyways, du gör inga riktiga avstängningar och detta kan medföra att datorn till slut ballar ur, eftersom minnet aldrig töms riktigt, applikationer ligger igång utan omstarter osv.

Jag kör också med soft-on (trycker på valfri knapp på tangentbordet så vaknar datorn från strömsparläge), men efter några gånger stänger jag av strömmen helt. Det är alltid bra för systemet att bli "rensat på skit" lite då å då

Lycka till!, och kul att mitt enkla tips funkade för dig!

Glad påsk!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Nytt moderkort, CPU och Minne ligger i Posten för tillfället så kommer jag ihåg det (eller nån påminner) så ska jag skriva lite om uppgraderingen av min HTPC, en Mcubbed HFX classic

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ibland är teknik underligt.
Att stänga av / starta om är den första saken man skall göra om det krånglar och funkar det sedan är det ju kanon!

Lev lite efter uttrycket; "en gång är ingen gång... Två gånger, det är en gång-gång!"

Men händer det fler gånger skall du nog kontrollera orsaken närmare.

Det låter dock som att din älskade "powerknapp på tangentbordet" inte alls är en powerknapp, utan en sk. "Sleep-knapp". - Alltså strömsparläge eller viloläge.

När man använder detta läge så lagras aktiv data i minnet eller hårddisken och datorn stängs intill det närmsta av, men komponenter drar fortfarande ström...
Skulle tex datorn bli strömlös under ett strömsparläge så kommer du få samma fel vid nästa uppstart som du fått vid en blåskärm.
När det gäller viloläge kan du koppla ur ström och flytta datorn, men datorn startar upp snabbare vid nästa boot.

Detta är vad man kallar "mjuka avstängningar" i motsats till kalla eller hårda, alltså när all ström stängs av och det bara ligger ström på moderkortet, ungefär som en tv i standby.

Anyways, du gör inga riktiga avstängningar och detta kan medföra att datorn till slut ballar ur, eftersom minnet aldrig töms riktigt, applikationer ligger igång utan omstarter osv.

Jag kör också med soft-on (trycker på valfri knapp på tangentbordet så vaknar datorn från strömsparläge), men efter några gånger stänger jag av strömmen helt. Det är alltid bra för systemet att bli "rensat på skit" lite då å då

Lycka till!, och kul att mitt enkla tips funkade för dig!

Glad påsk!

Skickades från m.sweclockers.com

Offtopic,

MEN det du skriver är mycket bra skrivet och borde spridas till alla som använder datorer! Mer än en gång har jag bett folk att stänga av datorn "på riktigt" och även ta ur batteriet(för laptops) och sedan starta som vanligt, och vips, så funka datorn som vanligt igen.

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om jag missat detta någonstans i tråden, men har någon provat köra en 3.5" hdd typ caviar green i en setup lik radx uppdaterade tips, och hur funkar temperaturen isåfall på den när man spelar film direkt från denna hdd?

Permalänk
Medlem

Grymt bra tråd!! Tack radx och alla andra som bidragit med info/erfarenheter. Var så inspirerande att vi byggde 2 st med fc8 evo, z77e, i3 3225, ssd180 4gb ram. I den ena satte vi i en sony bc 5600 men det surrade så mkt att vi fick lämna tillbaka den. Fick dessutom inte det att funka bra med eject-knappen, den tog inte. Fick ejecta från windows. Provade även att sätta i en hdd 500gb, men lät också något. Tog ut den. Märkte ingen direkt påverkan på temp.

Fråga: Har inte hittat nåt på nätet eller intels hemsida om vad som är alarmerande cpu temp. Vid surf och kolla film ligger cpu tempen på 45C-53C. Detta är ju ok. Har även testat att köra nya tomb raider spelet vilket funkar ok. Får ställa ner upplösningen något samt att det laggar lite i filmsekvenserna. När jag spelar ligger cpu tempen på 70-75C. Vid vilken temp börjar det bli för varmt för i3 3225?

Permalänk
Medlem

Dags för en liten uppdatering:
Tog äntligen tag i lite checkar igår efter att burken stått färdigbyggd i en månad eller två.

Den startade fint med min gamla install av Win7 på SSDn, men ska installera om så den blir färsk.
Verkade ha runt 30-35c i idle. Vet inte om det är bra eller inte? Helt okej antar jag?
Verkar puttra på fint iaf.
Inte ett ljud gör den, skööönt!

Nu är det bara djungeln med hela codec-konfigen kvar. Suck. Så sjukt opepp då jag är sjukt petig när det kommer till sånahär saker.
Ska köra Mediaportal, och har kört extern spelare (MPC) med Haali och coreavc+ffdshow.

Men nu ska väl LAV och de där grejerna vara det nya.
Men LAV i sig kan väl inte spela upp MKV som jag fattade det, utan blir väl troligtvis Haali där, eller madVR, som jag inte hört talas om förut.

Ska sätta mig ett par timmar och konfigurera upp det där, för att försöka få någon rätsida på det hela

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dralban:

Ber om ursäkt om jag missat detta någonstans i tråden, men har någon provat köra en 3.5" hdd typ caviar green i en setup lik radx uppdaterade tips, och hur funkar temperaturen isåfall på den när man spelar film direkt från denna hdd?

http://www.sweclockers.com/galleri/11007-passiv-htpc-med-akti...

Det blir varmt utan någon form av kylning. :/

Permalänk
Medlem

Uppdatering kring "24p-buggen"...

Kör XBMC och en Panasonic Plasma ST50. Kör jag i 60hz blir det inte jämn bild vid panoreringar och då TV:n stöder 24p så aktiverade jag det i XBMC. Då blir ljudet osynkat med ca 175ms. Jag har nu styrt om det i XBMC så att den automatiskt gör den justeringen vid 24p-material.

Kontakta mig om ni vill ha mer info!

Permalänk
Medlem

Kan säga att en I5-3475S och ett Z77 kort är precis vad media center behöver. I kombination med en 330 SSD så jössus vad den flyger

Nu ska det bara trimmar grafikinställningar osv....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Hade datorn igång i 3 dygn nu vid installation av windows, och lade märke till en idletemp på 40c,
känns sådär.

Men kanske inte kan förvänta sig underverk när den stått på 3 dygn heller iof.
Chassit känns dock knappt varmt när man rör vid det.

Antar att det inte är något att göra åt dock?

Visa signatur

Antec P180B | Cooltek 500W | C2D 6600@3200mhz | Scythe Infinity | 2gb DDR2 OCZ GOLD@800mhz(1:1) | Nvidia 8800GT

Permalänk
Medlem

Har fortfarande inte slagit till på någon HTPC utan kör på med en Asus UL30VT som mediadator för tillfället, den klarar det jobbet utmärkt. Men vill ändå bygga mig en HTPC någon gång framåt, så att min laptop inte blir så låst.
Frågan är dock nu om det inte börjar bli läge att vänta in Haswell? Eller kommer dom att kosta skjortan? Å andra sidan kanske priset på andra CPUer sjunker i samband med släppet av Haswell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Kolla så minnet står i 1600mhz och stäng av allt du inte använder. Som exempelvis ljudkort (behövs ej om du kör via hdmi), intels smart prylar, usb3 om de inte används. Då får du ett snabbt system. Jag kör så iaf grymt snabbt och smidigt. Installera de senaste drivrutinerna ifrån intelssida. I synnerhet chipset och grafik.

I övrigt är de rätt plugga och tuta

Skickades från m.sweclockers.com

Bra tips, som du och andreas_dock förutspådde gick minnena på 1333 MHz default. Ändrat nu!

Även stängt av Intelgrejerna.

I övrigt har maskinen fungerat klockrent. Har den i en TV-bänk tillsammans bla. med en NAS. För att kunna köra med stängda luckor körde jag en hålsåg bak i TV-bänken, byggde om en 120 mm-fläkt till USB (5V), dubbelhäfttejpade fast i hålet och pluggade in USB-sladden bak i NAS:en, så fläkten flyttar konstant ut luft ur bänken. Helt knäpptyst i relation till allmänt brus i lägenheten och avståndet och elektroniken mår bra. Härligt!

Bonusfråga: Vilket program rekommenderas för att mäta temperaturen inne i Win7? Har ASrock Z77-kortet.

Visa signatur

"Det sista kapitalisten säljer är det rep, i vilket vi skall hänga honom." - Fadern av det röda landet i öster