ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Medlem

Brukar inte nätbutiker ha reservationer för tryckfel?

Tror det finns risk för att ClickOk överklagar domen och vinner.

Permalänk
Inaktiv

Vad i hela? Om man får ett paket på posten är det väl bara att hämta ut det och behålla det. Säger då försäljaren efteråt att någon orderbekräftelse inte finns kan man väl svara tack för presenten?

Permalänk

Hur mycket pengar rörde det sig om?

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Skrivet av Nbreeze:

Brukar inte nätbutiker ha reservationer för tryckfel?

Tror det finns risk för att ClickOk överklagar domen och vinner.

Det är lite sent att hävda tryckfel efter att man har tagit betalt, skickat orderbekräftelse, skickat hem varan, som hämtats ut, och dessutom gett kvitto, eller vad tror du?

Det finns ingen risk om att något sånt går igenom, när köpet är slutfört är det väldigt för sent att hävda att man tryckt fel pris, deras reservation är helt ointressant.

Dessutom har de ju upprepade gånger redan sagt att det inte rörde sig om ett tryckfel, utan hittade på diverse lögner för att sen förklara att det handlade om att priset hade höjts efter att de sålt varan till någon, och då såg en chans att roffa åt sig några extra slantar.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Har aldrig handlat där och kommer nu heller aldrig att göra det.
Men gick in på sidan och kikade och råkade hitta denna fina dealen
130:- för ett presentkort på 100:- HAHA för faen.
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:10502091;c:100803#s...

Du kan dela upp betalningen på 36 månader med Klarna också och endast betala 41,87kr i 36 månader!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbreeze:

Brukar inte nätbutiker ha reservationer för tryckfel?

Tror det finns risk för att ClickOk överklagar domen och vinner.

Nej,
"Den 27 mars 2013 vann domen laga kraft."

Det betyder att tiden för överklagande har gått ut vilket sker tre veckor efter att dom fastställts, ClickOk kan alltså inte överklaga och ja de kan göra vissa reservationer för tryckfel men när de mottagit, godkännt, tagit betalt och skickat ut ordern till kunden är det lite sent att komma på att något var fel.
CDON, Webhallen m.fl har gjort tryckfel, de ev. ordrar som gått ut redan har de (AFAIK) alltid släppt och i övrigt avbokat de ordrar som inte gått ut ofta även med ett ursäktande. Tryckfels skyddet är just för att de efter avtal ingåtts ändå ska kunna häva det om det är skäligt, anledningen till att ClickOk hela tiden sa att han inte fått en orderbekräftelse (vilket är absurt om inte bara för det faktum att de skicka ordern) är för att den bekräftelsen skapar ett bindande avtal.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nbreeze:

Brukar inte nätbutiker ha reservationer för tryckfel? Tror det finns risk för att ClickOk överklagar domen och vinner.

Då ska/borde de märka det här innan de skickar iväg något på posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Nu har du inte läst allt... Han hade ju jämfört med andra butiker, priserna stod sig under några dagar, orderbekräftelse gick ut, varorna skickades. Nej, nej, nej det är clickok som har gjort fel helt och hållet, inte TS.

jag sa väl knappast att TS gjort fel. jag sa att butiken gjort fel och att allt blev rätt till slut. Det jag tycker folk saknar är möjlighet till perpektivtagande. butiken sålde en vara till ett pris - en vara som de inte hade i lager. För att kunna leverera till kund beställde de in nya varor från leverantör, dock var de nu mycket dyrare än väntat. Butiken belatar flera tusen till leverantör för leverans, men får "endast" 1800kr från kund. går back tusentals kronor.

självklart vill de inte gå med förlust. självklart är det deras eget fel att de inte uppdaterat sidan. självklart är inte kundens fel.

det som är skrämmande är A) Butikens metoder B) Läsares tendens att inte läsa kritiskt och tro att företaget handlar av ren illvilja och ondska när så inte är fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magnusvmt:

Han skrev Hitachi 1TB, här är prisutvecklingen: http://www.prisjakt.nu/bilder/graph_price.php?p=510239&s=larg...
Ganska solklart när han köpte.

Okej, då har vi det svart på vitt. TS hade inte helt rent mjöl i påsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marathonkillen:

Lägg upp på Prisjakt om du inte redan har gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbreeze:

Brukar inte nätbutiker ha reservationer för tryckfel?

Tror det finns risk för att ClickOk överklagar domen och vinner.

Bör inte gälla när kunden har betalat och fått varorna utplockade.

Riktigt bra agerat av TS och se att företaget gick på världens nitlott.

Visa signatur

PS4: Xnetium (Street fighter V, Diablo 3 etc...)
Citera för svar

Permalänk
Skrivet av sj6:

Mycket bra formulerat och håller med till fullo. Fanns ingen anledning till misstanke om prisfel.

Jag ser skillnad på privatpersoner och företag. Ett företag som beter sig vidrigt vill jag ska få smaka på sin egna medicin. Så ja, jag ser inget fel i att utnyttja de kanaler som finns att tillgå att sprida detta.

För mig är det fel att börja skriva negativa omdömen utan någon som helst egen erfarenhet, ClickOks agerande i ärendet är allt annat än rätt, men det känns som att det är dags att börja ifrågasätta när folk smutskastar baserat på en specifik tråd på ett forum, inte precis så att de låga omdömena som uppstått från tråden hänvisar till fallet. Blir lite hord-mentalitet över det hela, BRÄNN DEM!

Permalänk
Medlem

Tror jag såg att TS nämnde att diskarna var riktigt billiga hos flera andra ÅF samtidigt. Är det inte så att många ÅF använder antingen samma back-end eller e-handelslösning samt dessutom samma leverantör. Kan det i detta fall varit så att leverantören angett ett för lågt pris, många ÅF använder då blint det priset + sin marginal. Är det så så är ju ClickOK rökta av sin leverantör och borde vända sig dit för kompensation av kunden.

Kanske gick lite OT nu, kan vara så att jag har fel också.

Permalänk
Medlem

Kul att veta när jag har förbetalt min Asus Fonepad hos dem, som dem nu har höjt priset på -.-

Visa signatur

5900x | RTX 3090 @ 2,1GHz | G-Skill 32GB 3866MHz | 2TB 970 EVO | G9 Odyssey

Permalänk
Skrivet av petterg:

Okej, då har vi det svart på vitt. TS hade inte helt rent mjöl i påsen.

Fast om han köpte HDDer för runt 150 kr styck, och det sammanlagt blev över 6k, och det egentliga priset skulle legat runt 750kr styck skulle det innebära att de borde krävt över 30k för bara HDDernas riktigt pris, vilket ju inte var fallet, sen är det ju ändå deras fel att de råkat sätta fel pris (vilket dock inte är den förklaring de har, utan de hävdar att marknadsvärdet på HDDn stigit precis efter TS köpt dem) så är det lite väl sent att komma på efter att man skickat orderbekräftelse, tagit betalt, skickat ut diskarna, de har tagits emot, och skickats kvitto för köpet.

Gör man den ena grova tabben efter den andra så är det tyvärr så att man får betala priset för det. Det är lite som att jag får ett paket med ett spel skickat, och jag betalar för att få det uthämtat, öppnar förpackningen, installerar, spelar igenom det, och slänger bort skivan innan jag kommer på att jag inte ens hade beställt det och inte ville ha det.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterg:

Okej, då har vi det svart på vitt. TS hade inte helt rent mjöl i påsen.

Några dagar på x-axeln ser inte långt ut om skalan sträcker sig över 3-4 år. Om ClickOk vill vara billigast på prisjakt får de ta konsekvenserna och leverera när kunder ingår avtal om att handla från dem till utsatt pris.

TS: Du har en ängels tålamod. Tack för dina inlägg i den här tråden. Det gör mig glad att se att någon orkar kämpa mot dem och rädd att inse att det nog är många som inte gör det och låter dem komma undan med sånt här. Jag har aldrig vågat handla från ClickOk. Nu vet jag att jag aldrig vill göra det.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Jag handlade två diskkabbinett av dem en gång. Det ena hade uppenbarligen varit öppnat och körts och delar, inklusive alla diskvaggorna, saknades. De sa förstås att så inte var fallet och kunde inte erbjuda någon ersättningsprodukt och efter en hel del strul fick jag skicka tillbaka den ena och få pengar tillbaka. Handlar inte där mer efter det bemötandet jag fick

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hur snyggt är det att utnyttja ett uppenbart tryckfel, och lägga en stororder med ett gäng kompisar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_Doomsday:

Hur mycket pengar rörde det sig om?

Som nämnts tidigare i tråden (sida 2 eller 3 tror jag) betalade han totalt 1800kr för både 1tb diskar som kostade 160kr/styck samt 500gb diskar som kostade 130kr/styck. ClickOk hävdade sedan att diskarna var värda 8700 och ville då ha 6900kr i mellanskillnad. TS fick sedan (om jag siffrorna rätt) en faktura av ClickOk på 10500kr, vilket som av en händelse är 8700+1800 (dvs marknadsvärdet + de 1800 han redan betalat, de ville mao ha en mellanskillnad på 8700 nu), vid det har laget hade TS även redan betalat 1800kr, vilket skulle innebära en totalkostnad på 12300kr om han betalat denna räkning. När ClickOk sedan gick till kronofogden begärde de 8800, en siffra som känns som tagen från ingenstans.

Skrivet av petterg:

Okej, då har vi det svart på vitt. TS hade inte helt rent mjöl i påsen.

Som redan nämnts ska priset ha varit liknande för andra butiker, samt att det faktiskt legat kvar i ett par dagar. Dessutom är det inget fel med att kolla prisutvecklingen innan köp (vilket TS dessutom hävdar att han inte gjort). Kom även ihåg att det här var Hitachi-diskar drygt ett år efter att Hitachi blivit uppköpta (och därmed slutat producera diskarna), varför man skulle kunnat tro att det var utförsäljning på de sista Hitachi-diskarna.

Skrivet av Nbreeze:

Hur snyggt är det att utnyttja ett uppenbart tryckfel, och lägga en stororder med ett gäng kompisar?

Hade det varit ett tryckfel (en nolla för lite) hade diskarna kostat 1600kr/styck, vilket är ca 4 gånger högre än marknadspriset, känns osannolikt att det ska ha varit ett tryckfel, om de nu inte slant på tangenterna så att det blev 160 istället för 360 eller något sånt, vilket känns osannolikt... Sen tycker inte jag att 10 diskar nödvändigtvis är en "stororder", finns ett antal SweClockare som har filservrar hemma, och om man då ser diskar för 160kr känns det ganska troligt att man är villig att beställa rätt många.

Visa signatur

Citera för svar!|Fraktfritt hos INET|Min hemsida
Fractal Design Define R3|Corsair AX 850W|Gigabyte Nvidia GeForce GTX 570|Corsair Vengeance 1600MHz 2x4GB|ASRock P67 Extreme4|Intel Core i5 2500K|2x Samsung Spinpoint F3 1TB|Samsung Blu-Ray läsare
Nikon D7000|Nikon 60mm macro|Nikon 18-70|Nikon 55-300|Nikon 10.5 Fisheye

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Mailade clickok.se, deras kundtjänst, detta är deras svar:

Hej ,

Tack för ditt mejl,

Vi stämmer inga kunder och jobbar enbart inom distansförsäljningslag regler.

===== Ett officiellt svar på detta kommer att göras under närmaste dagar. =====

Vi hoppas att vi har besvarat din fråga på ett tillfrädställande sätt. Hör gärna av dig om du har fler frågor eller funderingar!

Du är även välkommen att ringa till oss: 08 50 21 63 63

Med vänliga hälsningar

ClickOK Kundtjänst

Den ska bli kul att läsa. Känns som att vad de än säger, utom möjligtvis en villkorslös ursäkt och big time kompensation till TS, så kommer det bara göra saken värre.

Finns ju liksom ingen ursäkt för detta, förutsatt att det nu gått till exakt som TS påstår, vilket jag inte tvivlar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petterg:

Okej, då har vi det svart på vitt. TS hade inte helt rent mjöl i påsen.

Men, han har ju inte gjort nåt fel. Ska du hoppa på han så gör det på din egna tid, jag blir så förbannad när folk trycker ner andra sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_lyl:

Den ska bli kul att läsa. Känns som att vad de än säger, utom möjligtvis en villkorslös ursäkt och big time kompensation till TS, så kommer det bara göra saken värre.

Finns ju liksom ingen ursäkt för detta, förutsatt att det nu gått till exakt som TS påstår, vilket jag inte tvivlar på.

Jag tycker det är komiskt att de blånekar att de stämt någon. Kanske skulle uttryckt mig annorlunda som att de drar in kunder in i rätten...

Vi får se vad som händer

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eriksson(X):

Bör inte gälla när kunden har betalat och fått varorna utplockade.

Riktigt bra agerat av TS och se att företaget gick på världens nitlott.

Jo, jag tror faktisk att butiken har rätten att kräva mer, detta om det uppenbarligen har blivit fel. Lagarna är skrivna, mycket så att de skyddar företag. Fast i detta fallet är det nog för att skydda mot konkurs. Sedan att de oftast inte kan hävda detta om det är en mindre summa är en annan sak. Dvs under 10 000 kr eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Jo, jag tror faktisk att butiken har rätten att kräva mer, detta om det uppenbarligen har blivit fel. Lagarna är skrivna, mycket så att de skyddar företag. Fast i detta fallet är det nog för att skydda mot konkurs. Sedan att de oftast inte kan hävda detta om det är en mindre summa är en annan sak. Dvs under 10 000 kr eller så.

Så, om du köper en påse godis och du betalar vi säger 70kr för denna påsen. Ska affärsägaren springa efter dig och säga "Ursäkta, men vi har precis höjt priset på varan du köpte, du måste betala mer"..

Ska du då göra det?

Permalänk
Skrivet av phroggyy:

Som nämnts tidigare i tråden (sida 2 eller 3 tror jag) betalade han totalt 1800kr för både 1tb diskar som kostade 160kr/styck samt 500gb diskar som kostade 130kr/styck. ClickOk hävdade sedan att diskarna var värda 8700 och ville då ha 6900kr i mellanskillnad. TS fick sedan (om jag siffrorna rätt) en faktura av ClickOk på 10500kr, vilket som av en händelse är 8700+1800 (dvs marknadsvärdet + de 1800 han redan betalat, de ville mao ha en mellanskillnad på 8700 nu), vid det har laget hade TS även redan betalat 1800kr, vilket skulle innebära en totalkostnad på 12300kr om han betalat denna räkning. När ClickOk sedan gick till kronofogden begärde de 8800, en siffra som känns som tagen från ingenstans.

Tack för ett rakt svar! Helt sjukt!

Visa signatur

GTX 670 FTW 4GB ll i5 3570k ll ASUS P8Z77-V LE PLUS ll OCZ 650w ll INTEL 180GB SSD ll 2X10000RPM 2TB (4TB) ll NZXT MESH ll 2x SAMSUNG 1920X1080 22' ll FRACTAL DESIGN DEFINE XL ll

Permalänk
Medlem

Från "Om Oss" på clickok.se:

"ClickOK.se drivs av företaget ClickOK HB. Företaget grundades i januari 2006 av 3 entreprenörer med en vision om att kunna erbjuda data och mediaprodukter till ett förnuftiga priser och med en exceptionell service till sina kunder."

"Vi jobbar activ med följande varumärke: [logotyper från några företag]"

en datorbutik som erbjuder data eller möjligtvis dataprodukter och som jobbar activ. jag svämmar över av förtroende!

Permalänk
Avstängd

Alltså ingen normalbegåvad person kommer ju köpa från clickok igen när de läst detta, speciallt inte när de har tendens att höja priset i 9 fall av 10 efter beställningen är gjord. Känns som de skriver fel priser väldigt ofta, vilket är oroväckande. Man kan inte ta detta företag på allvar alltså. Deras dagar är över anser jag, de klantade sig. De kan ju fan inte stava heller. Vem fan vill köpa från ett företag som ständigt ändrar priser efter köper är gjort och sedan beter sig oproffsigt?

Permalänk
Medlem

Till TS: Har du någon länk till domen? Kan tänka mig att det skulle vara mycket intressant läsning.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Det här är ju sjukt! har aldrig handlat på ClickOK och kommer inte göra det efter jag läst detta!

Tack för du medelade!

ja samma här, hoppas alla som har läst det här för vidare, duktigt av ClickOK, hur mycket de har lagt jobb att skjuta sig själv i pannan, vilka idioter,tack att du orkade bråka med de

Permalänk
Avstängd

Jag har inte läst allt, men jag försvarar ändå TS eftersom jag tycker clickok borde gå i konkurs. Jag gillar dem inte och de verkar ha som strategi att blåsa sina kunder lite "lätt". När deras strategi sedan inte fungerade så hotade dem med "högre makter", och sedan förlorade som gatubarn de är.