ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Medlem

Underbart att du stod på dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PelleRell:

Har aldrig handlat där och kommer nu heller aldrig att göra det.
Men gick in på sidan och kikade och råkade hitta denna fina dealen
130:- för ett presentkort på 100:- HAHA för faen.
http://www.clickok.se/PartDetail.aspx?q=p:10502091;c:100803#s...

Har inte läst genom hela tråden, men har någon funderat kring varför ClickOK tar moms på presentkortet? Moms uteblir, såvitt jag läst, på köp av presentkort och ska beräknas först när presentkortet används vid ett köp. Man kan ju fråga sig om ClickOK tar dessa pengar rakt ned i egen ficka eller om de löst det på något annat sätt helt enkelt.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av arganis:

Han köper 10st 1tb HDD från ClickOK för ca 170kr/st, vilket enligt honom är ett rimligt pris. Han köper även 6st 2tb HDD (externa) från Pixmania för 400kr/st. Det är 22tb utrymme på en kort tid som TS köper för "sig själv och hans kompisar"...

Kan någon länka till 1tb hårddiskar som kostar under 200kr?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=510239

Observera prisutveklingen under 2012-07-24. Så ser du att priset på Hitachi diskarna droppa väl under 200:- under den tiden. Plus faktumet att Hitachi hade blivit uppköpta. Kan lätt leda till att man drar slutsatsen att det är utförsäljning.

Kollar du även historiken för olika butiker. Så ser du att Dagspris hade samma pris under den tiden.

Nu är det inte helt säkert detta är samma modell som TS köpte. Då det fanns en hel del när jag sökte på Prisjakt.

EDIT: Även denna fick samma pris drop runt samma tid http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=968612 Kan dock inte se vilken butik som hade det priset under den perioden.

Här hittade jag 500GB diskarna TS även köpte. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=510241
Obsevera att flera butiker gjorde kraftiga sänkningar under samma period till 150-350:-

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv

Har man företag så händer det ibland att man sätter fel pris och är man seriös bortser man från det och kommer ihåg det till nästa gång så priserna blir rätt jag har satt fel pris vid några tillfällen och kommit på det innan kunden har betalat men låter ändå kunden få priset jag satt det ger ett lite seriösare intryck och nöjdare kunder.

Permalänk
Medlem

Detta är varför man inte handlar av den billigaste leverantören på prisjakt bara för att dom just är billigast!
Tack för informationen!

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Skrämmande! Vilka skojare de är, handlar aldrig från ClickOK igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Påstår inte att TS ljuger men är av natur skeptisk tills det att jag har sett källor. Speciellt när det gäller påståenden som dessa. Låter bara inte troligt att någon kan vara dum nog att påstå att en kolli-id är en IP-adress.

Problemet med att ta ut information om målet är att det kostar pengar och det enda som står i innehållsförteckningen är att företag kan höja pris efter betalning. Inget som säger att det handlar om just TS fall. Får se om jag orkar ta mig till biblioteket nu under veckan.

Finns ett nummer i tråden till målet så man kan begära ut målet skriftligt om det nu skall vara så.

Skrivet av SysGhost:

Den här storyn låter lite för otrolig för att jag skall svälja den på en gång.
Jag undrar...
Kan ett företag vara så extremt korkade att genomföra en sådan här handling? Om storyn är sann, tydligen.

Jag säger inte att storyn är falsk. Jag har bara svårt att tro på det på grund av hur korkade ClickOk framstår här. *tveksam*

Jag har hört mycket, men detta tar priset. Frågan är, om företaget skapades enbart i syfte att "skrämma pengar ur kunder". Det vill säga bedrägeri.
Då kommer vi automatiskt till frågan: Hur många andra "kunder" har fått betala en extremt saltad faktura bara för att slippa "kronofogden".

Jag tycker att TS skall polisanmäla detta, trots att tvisten är över. Den här typen av bedragar-företag skall inte få existera, och högst troligt är TS långt ifrån ensam.

Förklara gärna mer för för mig så är domen redan avgjord vilket innebär att detta är löst, utagerat så det finns inget mer att diskutera.

Skrivet av palleralla:

Har man företag så händer det ibland att man sätter fel pris och är man seriös bortser man från det och kommer ihåg det till nästa gång så priserna blir rätt jag har satt fel pris vid några tillfällen och kommit på det innan kunden har betalat men låter ändå kunden få priset jag satt det ger ett lite seriösare intryck och nöjdare kunder.

Kallas sunt förnuft, att inte låta kunderna stå för sina egna misstag.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Patetiskt företag, nu har dom raderat all negativ feedback på deras facebook-sida (men den positiva är så klart kvar.)

Jaja, bara att skriva vilket bluffbolag dom är igen.

Alla omdömen på prisjakt har också tagits bort.

Nu är Clickok "rena" från detta.

Permalänk

Edit: Kom på att jag har inte tackat TS för arbetet den lagt ner på att informera sina medmänniskor. TACK för att du tagit dig den tiden, har nog, och kommer att hjälpa många. TACK marathonkillen.
En STOR klapp på axeln och ett STORT tack från mig.

svar på borttagna inlägg borttaget
Visa signatur

MVH Daniel D

[MB:Asus maximus vi] [CPU: Intel I7 4770K] [RAM: 16GB Corsair Vengeance] [GPU: ASUS 7970 DCII @1200MHz] [Nätagg: Corsair AX 860i] [Chassi: Corsair Obsidian 800D] [Custom vattenkylning till CPU & GPU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Alla omdömen på prisjakt har också tagits bort.

Nu är Clickok "rena" från detta.

Jag tycker det är bra att "feedbacken" tas bort. TS har helt klart rätt att ge dem ett dåligt betyg. Men jag tycker inte att mängder ska gå in och nedskriva ClickOk på prisjakt om de aldrig köpt och då haft dålig erfarenhet av dem. Det känns som att hela grejen med betyg på företag försvinner då. Hur skulle det se ut om mängder gick in och gav ClickOk 10 på prisjakt bara för att en kund fick ett bra pris och fick det levererat snabbt?

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Alla Sweclockare gå in och skriv recensioner på Prisjakt nu. Jag kommer göra det imorgon.

Detta företaget ska gå i graven för de dom gjorde. Jag hade aldrig pallat med det. BRA GJORT!

Är det inte meningen att man ska skriva recensioner på köp man faktiskt gjort själv och inget annat?

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av meastro:

Så, om du köper en påse godis och du betalar vi säger 70kr för denna påsen. Ska affärsägaren springa efter dig och säga "Ursäkta, men vi har precis höjt priset på varan du köpte, du måste betala mer"..

Ska du då göra det?

Frågan är om de har laglig rätt till det? Och jag tror faktiskt att de har det. Det är väl det man kallar att man friskriver sig från tryckfel. De kan dock troligen inte kräva mer om priset var rimligt från början. Men jag är inte jurist och det hela är normalt mest av akademiskt intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag tycker det är bra att "feedbacken" tas bort. TS har helt klart rätt att ge dem ett dåligt betyg. Men jag tycker inte att mängder ska gå in och nedskriva ClickOk på prisjakt om de aldrig köpt och då haft dålig erfarenhet av dem. Det känns som att hela grejen med betyg på företag försvinner då. Hur skulle det se ut om mängder gick in och gav ClickOk 10 på prisjakt bara för att en kund fick ett bra pris och fick det levererat snabbt?

Å andra sidan är det uppenbart att Click ok går in och plussar sig själva.......

Visa signatur

Studio Datorn: INTEL NUC I7 SKULL CANYON | M.2 SAMSUNG 960 EVO 500 GB|32GB DDR4 KINGSTON HYPER X | SAMSUNG 28" U28E590D 4
Speldatorn: NODE 304 | Ryzen 5 3600 | Asus ROG STRIX B550-1 Gaming ITX | 16 GB DDR4 | 0 Graffe :( | CORSAIR H70 / COOLER MASTER M2 650W SILENT PSU |MSI Optix MAG322CQR Curved QHD 165 Hz

Permalänk
Skrivet av White.By.Design:

Helt jäkla otroligt, nu har de raderat alla dåliga inlägg på Facebook/clickOK så att fler ska kunna bli lurade.. även länken till denna tråden är borttagen...fyfan vad det måste svida när det blir så uppmärksammat. .

Det var väntat när folk här började skriva "fejkade" negativa inlägg. Var samma sak med "segeimport" för något år sen, dock raderades så gott som alla negativa i det fallet och det hela slutade med att en inkompetent lurendrejeriare kan sitta och gotta sig åt ett jäkligt bra omdöme på prisjakt tack vare att folk började fejkade.

Med detta i minnet så vet man att man i slutänden enbart gör bluff-företagen en tjänst med fejkade inlägg.

*EDIT* Läste det som raderat från prisjakt, dock är fejkinläggen raderade där och var dem jag syftade på.

Permalänk

Bord inte SVTs program PLUS vara intresserad av det här? Känns som en tvist som skulle passa i deras program väl.

Permalänk
Medlem

Finns det fler liknade fall med "prisjusteringar" i efterhand men hos andra företag? Alltså där dom kräver mer betalt.
Har aldrig hört talas om detta tidigare . Eller det är kanske vanligt ?
Vad jag förstår av det jag läser är detta tydligen inte ovanligt hos ClickOk.

Att det finns fall med "fel" priser inser jag men de flesta företag verkar ta detta med ro, det kan trots allt ge positiv publicitet. Nu menar jag inte "fel" priser som gör att företagen får ekonomiska problem .

Tack till TS då ditt fall var intressant läsning.

Permalänk
Medlem

på clickOKs facebook skriver de:

Citat:

Ett offentligt meddelande.

Vi fick många frågor angående ett ärende som blev avslutad i mars månad i Göteborgs Tingsrätt angående ett köp där vi försökte ta mer betalt från kunden på beställda produkter.
Den 31 juli 2012 har en kund beställt 10 st hårddiskar hos oss för priset drygt 130 kr/st

Beställningen blev automatiskt släppt av systemet för leverans från vår leverantör med missad manuell priskontroll.

Felet var upptäckt när leveransen var plockad hos leverantören och kunde därför inte stoppas.
Ingen orderbekräftelse på beställningen hade skickats till kunden. Vi kontaktade posten direkt för att returnera försändelsen utan utlämnandet, men tyvärr hade posten misslyckats med uppdraget. Vi försökte nå kunden via telefon utan någon framgång men skickade ett mejl senare när vi såg att försändelsen var uthämtad.

För att reda ut hur ska vi hantera denna situation kontaktade vi konsumentrådgivaren i Stockholms län. Vi fick rådet att i det här ärendet hänvisar man till §32 i köplagen om förklaringsmisstag (det betyder att kunden var medveten om att priset var ovanligt lågt). Våra köpevillkor har granskats och godkänts av en jurist på Konsumentverket.

Vi erbjöd kunden att returnera varorna för full återbetalning och en kompensation för inträffande, alternativt behålla varorna och betala mellanskillnaden till vårt inköpspris. Kunden ville inte gå på något av våra förslag och föreslog att behålla varorna utan att kompromissa.

Vi blev tyvärr tvungna att fakturera kunden för mellanskillnaden då inget av våra förslag hade accepterats av kunden.

Ärende lämnades vidare till Kronofogden för att sedan ta upp det vidare på ett juridiskt sätt i Tingsrätten.

Efter att Domstolen hade hört båda parterna fick vi beslut om avslag på våra krav.
Vi skickade en offentlig ursäkt och förklaring till kunden i dagarna.

Att tvisten prövades i domstol är ett juridiskt sätt att veta om man har rätt eller fel. Även om vi har andra åsikter angående tvistärenden följer vi alltid rekommendationer från Allmänna Reklamations Nämnden och Domstolens beslut utan att överklaga ärendet i högre instans.
Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris. Som regel går vi inte så långt i tvister med kunden utan lägger dessa kostnader på förlust i företaget. Kundnöjdheten är absolut viktigast för oss. Prisskillnaden här har överstigit 10 000 kronor för denna beställning och därför ville vi pröva ärendet hos tingsrätten.

Som regel finns det ingen anledning att kräva mer pengar från kunder än vad de beställt för vid orderläggning. Under de närmaste månaderna kommer vi att byta vårt affärssytem, det kommer att leda till bättre kontroll över priser, lagersaldo och produktinformation. Systemet blir mer transparent för kunderna vilket vi hoppas leder till bättre kundrelationer.

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

De verkar som att de ljuger åter igen, om nu inte TS information är felaktig vilket jag tvivlar starkt på då han faktiskt vann målet.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
ClickOK

Ett offentligt svar från ClickOK.se

Vi fick många frågor angående detta ärende som blev avslutad i mars månad i Göteborgs Tingsrätt angående ett köp där vi försökte ta mer betalt från kunden på beställda produkter.

Den 31 juli 2012 har en kund beställt 10 st hårddiskar hos oss för priset drygt 130 kr/st

Beställningen blev automatiskt släppt av systemet för leverans från vår leverantör med missad manuell priskontroll.

Felet var upptäckt när leveransen var plockad hos leverantören och kunde därför inte stoppas.
Ingen orderbekräftelse på beställningen hade skickats till kunden. Vi kontaktade posten direkt för att returnera försändelsen utan utlämnandet, men tyvärr hade posten misslyckats med uppdraget. Vi försökte nå kunden via telefon utan någon framgång men skickade ett mejl senare när vi såg att försändelsen var uthämtad.

För att reda ut hur ska vi hantera denna situation kontaktade vi konsumentrådgivaren i Stockholms län. Vi fick rådet att i det här ärendet hänvisar man till §32 i köplagen om förklaringsmisstag (det betyder att kunden var medveten om att priset var ovanligt lågt). Våra köpevillkor har granskats och godkänts av en jurist på Konsumentverket.

Vi erbjöd kunden att returnera varorna för full återbetalning och en kompensation för inträffande, alternativt behålla varorna och betala mellanskillnaden till vårt inköpspris. Kunden ville inte gå på något av våra förslag och föreslog att behålla varorna utan att kompromissa.

Vi blev tyvärr tvungna att fakturera kunden för mellanskillnaden då inget av våra förslag hade accepterats av kunden.

Ärende lämnades vidare till Kronofogden för att sedan ta upp det vidare på ett juridiskt sätt i Tingsrätten.

Efter att Domstolen hade hört båda parterna fick vi beslut om avslag på våra krav.
Vi skickade en offentlig ursäkt och förklaring till kunden i dagarna.

Att tvisten prövades i domstol är ett juridiskt sätt att veta om man har rätt eller fel. Även om vi har andra åsikter angående tvistärenden följer vi alltid rekommendationer från Allmänna Reklamations Nämnden och Domstolens beslut utan att överklaga ärendet i högre instans.

Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris. Som regel går vi inte så långt i tvister med kunden utan lägger dessa kostnader på förlust i företaget. Kundnöjdheten är absolut viktigast för oss. Prisskillnaden här har överstigit 10 000 kronor för denna beställning och därför ville vi pröva ärendet hos tingsrätten.

Som regel finns det ingen anledning att kräva mer pengar från kunder än vad de beställt för vid orderläggning. Under de närmaste månaderna kommer vi att byta vårt affärssytem, det kommer att leda till bättre kontroll över priser, lagersaldo och produktinformation. Systemet blir mer transparent för kunderna vilket vi hoppas leder till bättre kundrelationer.

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Permalänk
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Bord inte SVTs program PLUS vara intresserad av det här? Känns som en tvist som skulle passa i deras program väl.

TS har redan vunnit. Vad ska PLUS hjälpa till med? Frågan är redan besvarad tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem

Jag ser upprepade hänvisningar till "åtal". Detta låter mer som en stämning pga en tvist. Har någon plockat ut domen och publicerat den? I fall inte så är det tidigast imorgon som man kan få den via e-post. Skulle själv vilja läsa vad som kom fram under förhandlingarna och grunden för avgörandet.

Är inte så mycket för tidningar och R&R när det gäller fakta. Tror ungefär lika mycket på dem som jag gör på bibeln och serietidningar.

För resten, kan vi få lov att se den där ökända orderbekräftelsen? Säker på att det inte är en beställningsbekräftelse? Är nämligen då två helt olika saker.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Det händer ju ändå relativt ofta att priser är fel hos vissa onlinebutiker, men oftast brukar de bara annulera ordern och säga "förlåt, men priset var fel". Å andra sidan är fallet här inte någon felskrivning, utan här har deras leverantör höjt priset på varorna, och det dagen efter att ordern har betalats och skickats. Det innebär ju förstås att ClickOK (förhoppningsvis) redan köpt och betalat varorna från leverantören en tid innan, varför de inte heller kommer tvingas betala mer till denna leverantör i efterhand. Redan i det stadiet är det de säger orimligt, och de spårar ju totalt senare. Underhållningsvärdet i att ett företag som påstår att kollinummer från Posten är IP-nummer är ju fantastiskt.

Bra att du stod på dig TS, och tack för läsningen. Hade väl i och för sig varit konstigt att inte stå up för sin sak i detta fall, då det ClickOK begärde var så pass orimligt att de inte i något tänkande land borde kunna få rätt (hoppas jag)!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zetsu:

Det innebär ju förstås att ClickOK (förhoppningsvis) redan köpt och betalat varorna från leverantören en tid innan, varför de inte heller kommer tvingas betala mer till denna leverantör i efterhand.

Om Du kikar på ClickOK så ser Du att de sitter inte på eget lager. Kika gärna även en liten bit upp i tråden så ser Du vad jag menar. De synkar sin webbsida med sina leverantörernas angivna priser och har sedan påslag på det. Om man inte manuellt kollar varje order så kan det bli tokigt som i detta fall.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gauz:

på clickOKs facebook skriver de:

De verkar som att de ljuger åter igen, om nu inte TS information är felaktig vilket jag tvivlar starkt på då han faktiskt vann målet.

Håller med. Om det är som Clickok skriver i sitt snyftbrev så hade nog aldrig TS vunnit i rätten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClickOK:

Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris. Som regel går vi inte så långt i tvister med kunden utan lägger dessa kostnader på förlust i företaget. Kundnöjdheten är absolut viktigast för oss. Prisskillnaden här har överstigit 10 000 kronor för denna beställning och därför ville vi pröva ärendet hos tingsrätten.

Så en 1TB disk kostade då alltså 1300 spänn? Känns lite saltat va? 600 spänn säger prisjakt, det är 5 gånger, inte 10.

Skrivet av ClickOK:

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Vad trodde ni skulle hända? Detta är ett bokexempel på hur man inte hanterar en situation, ni är nu brända på sweclockers och andra grupper som sysslar med datorbyggen. Det finns ingen chans att reparera detta med att be om ursäkt.
Vem kom på den brillianta iden att ta ett fall för 10k till rätten? Det är bara att ta förlusten och göra en PR-grej av det istället för att försöka hota med kronofogden.

Lycka till i framtiden

Visa signatur

I'm Awesome!

Permalänk
Medlem

Visst var det fel på priset med företaget får ju stå sitt kast när varan redan är betald och levererad. Tror då inte att Inet/Webhallen/CDON hade gjort så mycket åt saken om detta hade hänt dom då det var deras egna fel...

Permalänk
Medlem

Tack trådskapren som tog upp dennes upplevelse av clickok.se
Kommer inte handlar från dem.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClickOK:

Vi fick många frågor angående detta ärende som blev avslutad i mars månad i Göteborgs Tingsrätt angående ett köp där vi försökte ta mer betalt från kunden på beställda produkter.

Sant ( utifrån vad som stått i tråden)

Skrivet av ClickOK:

Den 31 juli 2012 har en kund beställt 10 st hårddiskar hos oss för priset drygt 130 kr/st

Var det inte 170kr?

Skrivet av ClickOK:

Beställningen blev automatiskt släppt av systemet för leverans från vår leverantör med missad manuell priskontroll.

Var det verkligen så?

Skrivet av ClickOK:

Felet var upptäckt när leveransen var plockad hos leverantören och kunde därför inte stoppas.

Skickar leverantören varorna till kunden?

Skrivet av ClickOK:

Ingen orderbekräftelse på beställningen hade skickats till kunden.

Men varorna hade skickats?

Skrivet av ClickOK:

Vi kontaktade posten direkt för att returnera försändelsen utan utlämnandet, men tyvärr hade posten misslyckats med uppdraget.

Försändelsen var skickad, Postens uppdrag är att leverera den.

Skrivet av ClickOK:

Vi försökte nå kunden via telefon utan någon framgång men skickade ett mejl senare när vi såg att försändelsen var uthämtad.

Tips: Rekommenderat brev.

Skrivet av ClickOK:

För att reda ut hur ska vi hantera denna situation kontaktade vi konsumentrådgivaren i Stockholms län. Vi fick rådet att i det här ärendet hänvisar man till §32 i köplagen om förklaringsmisstag (det betyder att kunden var medveten om att priset var ovanligt lågt). Våra köpevillkor har granskats och godkänts av en jurist på Konsumentverket.

Inget av ovanstående friskriver er från ansvar eller ger er tolkningsföreträde.

Skrivet av ClickOK:

Vi erbjöd kunden att returnera varorna för full återbetalning och en kompensation för inträffande, alternativt behålla varorna och betala mellanskillnaden till vårt inköpspris. Kunden ville inte gå på något av våra förslag och föreslog att behålla varorna utan att kompromissa.

Vilket han uppenbarligen enligt rättens utlåtande gjorde rätt i.

Skrivet av ClickOK:

Vi blev tyvärr tvungna att fakturera kunden för mellanskillnaden då inget av våra förslag hade accepterats av kunden.

Nej ni valde att göra det. Tvång är endast relevant om våldsmonopolet kan inkallas, utan det finns det inga tvingande åtgärder. Så en kan nog lugnt säga att ni inte tvingades till något utan valde att göra det.

Skrivet av ClickOK:

Ärende lämnades vidare till Kronofogden för att sedan ta upp det vidare på ett juridiskt sätt i Tingsrätten.

Sant! (slutsatsen dras från det jag läst)

Skrivet av ClickOK:

Efter att Domstolen hade hört båda parterna fick vi beslut om avslag på våra krav.

Sant! (från det jag läst)

Skrivet av ClickOK:

Vi skickade en offentlig ursäkt och förklaring till kunden i dagarna.

Ledsen grabben men en offentlig ursäkt är offentlig. Den publiceras så att den blir tillgänglig för allmänheten: Tex Anslagstavla, Tidning, Webplats.

Skrivet av ClickOK:

Att tvisten prövades i domstol är ett juridiskt sätt att veta om man har rätt eller fel.

Ni hade fel, det finns dock inga andra sätt än just juridiska som är relevanta när det gäller att utröna skuldfråga. Men visst en kan påkalla oraklet i Delphi

Skrivet av ClickOK:

Även om vi har andra åsikter angående tvistärenden följer vi alltid rekommendationer från Allmänna Reklamations Nämnden och Domstolens beslut utan att överklaga ärendet i högre instans.

Hedersamt av er, Eller är det en ekonomisk avvägning?

Skrivet av ClickOK:

Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris.

Nej det är inte intressant, det som är intressant är att ni hävdar att 1700kr var ordinarie pris. Vilket om man ser till prisutvecklingen för varan skulle inneburit att ert ordinarie pris låg 3 gånger högre än övriga företags.

Skrivet av ClickOK:

Som regel går vi inte så långt i tvister med kunden utan lägger dessa kostnader på förlust i företaget.

Som ni fick göra nu med råge alltså.

Skrivet av ClickOK:

Kundnöjdheten är absolut viktigast för oss. Prisskillnaden här har överstigit 10 000 kronor för denna beställning och därför ville vi pröva ärendet hos tingsrätten.

Nej det har den inte, så tillvida att du inte vill påstå att Clickok har snittpriser som ligger 3 gånger högre än hos konkurrenterna.

Skrivet av ClickOK:

(...)

Skrivet av ClickOK:

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Förståeligt men jag tycker att ni ska vara tacksamma för att ni lever i ett samhälle där de potentiella kunderna är tänkande och reflekterande, där de värderar återförsäljare samt diskuterar för och nackdelar. Vill ni undvika diskussioner så finns det en fin kontinent som heter Antarktis, där bor några forskargrupper och en massa pingviner.

Personligen så har jag bestält från alla de stora annonsörerna som finns på Sweclockers, utan att ha drabbats av problem. Faktum är att den enda gången jag har drababts av strul var posten klantat sig och skickat en försändelse från Adlibris i retur samtidigt som de levererat den, det var dock bara att ringa adlibris så hade jag ett nytt paket nån dag senare. Adlibris, inte någon komponentåterförsäljare.

Det är inte särskilt svårt att hålla sig inom lagens ramar och undvika att bete sig som en fåntratt. Funkar inte ens ordersystem eller hemsida och om man är oförmögen att upptäcka det så kanske man inte ska vara företagare. Inkompetens är sällan ett gott försvar men det är alltid en bra anledning till att antingen bli kompetent eller att sluta syssla med det man är oförmögen att göra.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClickOK:

Den 31 juli 2012 har en kund beställt 10 st hårddiskar hos oss för priset drygt 130 kr/st
....
Detta ärende är väldigt unikt i sin helhet. Det handlar om väldigt stor prisskillnad på produkt som skiljer sig 10 ggr jämfört med ordinarie pris. Som regel går vi inte så långt i tvister med kunden utan lägger dessa kostnader på förlust i företaget. Kundnöjdheten är absolut viktigast för oss. Prisskillnaden här har överstigit 10 000 kronor för denna beställning och därför ville vi pröva ärendet hos tingsrätten.

Så ni ansåg att en Hitachi 1TB-disk hade ett marknadsvärde för 1300 kronor? Lite väl extremt, tycker ni inte det själva?

Skrivet av ClickOK:

Ingen orderbekräftelse på beställningen hade skickats till kunden.

Här lägger jag mig inte i, förutom att säga att enligt "kunden" så hade ni visst skickat ut en orderbekräftelse.

Skrivet av ClickOK:

För att reda ut hur ska vi hantera denna situation kontaktade vi konsumentrådgivaren i Stockholms län. Vi fick rådet att i det här ärendet hänvisar man till §32 i köplagen om förklaringsmisstag (det betyder att kunden var medveten om att priset var ovanligt lågt). Våra köpevillkor har granskats och godkänts av en jurist på Konsumentverket.

I normala fall hade jag faktiskt hållt med er. Jag brukar inte försvara när någon handlar av företag "i ond tro", dvs när man är medveten om att varan man köper har ett oskäligt lågt pris. Tyvärr för er del så anser nog de flesta att priset inte var oskäligt lågt, i synnerhet inte under omständigheterna som rådde (Hitachi blivit uppköpt bl.a.)

Skrivet av ClickOK:

Vi erbjöd kunden att returnera varorna för full återbetalning och en kompensation för inträffande, alternativt behålla varorna och betala mellanskillnaden till vårt inköpspris. Kunden ville inte gå på något av våra förslag och föreslog att behålla varorna utan att kompromissa.

Vi blev tyvärr tvungna att fakturera kunden för mellanskillnaden då inget av våra förslag hade accepterats av kunden.

Självklart inte. Er syn på hårddiskarnas riktiga marknadsvärde (1300:-?) verkar väldigt skev och felaktig.
Bevisligen så gjorde ju kunden rätt som inte gick med på något av era förslag också.

Skrivet av ClickOK:

Ärende lämnades vidare till Kronofogden för att sedan ta upp det vidare på ett juridiskt sätt i Tingsrätten.

Efter att Domstolen hade hört båda parterna fick vi beslut om avslag på våra krav.

Det är här skon klämmer för de flesta: Ni drog ärendet till tingsrätten för en summa på under 10.000 kronor. (10500:- minus mellanskillnaden.)

Ni kunde ha visat goodwill och släppt det hela, i synnerhet då priset som tidigare nämnts inte var oskäligt lågt. Lågt kanske, men inte oskäligt lågt.

Skrivet av ClickOK:

Vi skickade en offentlig ursäkt och förklaring till kunden i dagarna.

Gulligt. Efter all ångest och slit som "kunden" har fått genomlida så är detta bara tomma ord.
Var går det att läsa denna "offentliga" ursäkt förresten, eller är det den som ni har skrivit här och på facebook?

Skrivet av ClickOK:

Att tvisten prövades i domstol är ett juridiskt sätt att veta om man har rätt eller fel. Även om vi har andra åsikter angående tvistärenden följer vi alltid rekommendationer från Allmänna Reklamations Nämnden och Domstolens beslut utan att överklaga ärendet i högre instans.

Detta verkar inte vara första gången som ni har tagit ett ärende till domstol.
Rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig någonsin sett Inet/Komplett/Webhallen/CDON/Dustinhome m.fl. dra någon av sina kunder till domstol, hur kommer det sig tror ni? Dessa har ju större omsättning så fler misstag lär ju ske i slutändan.

Skrivet av ClickOK:

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Ni skulle tänkt på det innan ni skapade en höna av en fjäder för en struntsumma.
Jag tror att alla inblandade är ledsna: Kunden för att han fick utstå massa strunt och obehag, och ni för att ert anséende har tagit rejält med skada.

Tyvärr så köper jag inte er förklaring ClickOK (inte för att ni bryr er) - En Hitachi 1TB-disk har inte ett marknadsvärde på 1300:- och man drar inte folk till domstol för "struntsummor".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av SuperRetard:

TS har redan vunnit. Vad ska PLUS hjälpa till med? Frågan är redan besvarad tidigare i tråden.

Det är nog inte fråga om att hjälp utan mer att undersöka om hur vanligt det här är och om det finns andra som är drabbade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClickOK:

Vi är jätteledsna att det här ärendet gick så långt och väckte upp diskussioner i massmedia samt på olika forum.

Hej ClickOk och välkommen till forumet.
Alltid trevligt när företag väljer att representera sig här.
Starta gärna en egen tråd i kategorin "butiker och tillverkare"
http://www.sweclockers.com/forum/71-butiker-och-tillverkare/