ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Men "stackars TS" visste nog precis vad han köpte när han gjorde sitt köp.
B!

Vad menar du att den förmodat enligt dig 'inte stackars TS' visste att han köpte? Vad var det han skulle vetat här som han enligt dig hävdar att han inte visste?

Skrivet av anden12:

Sunt förnuft...
eftersom en hel del internetbutiker har direktuppdatering mot återförsäljare är det inte omöjligt att många mindre leverantörer får felaktigt pris om återförsäljaren missar en nolla.

Det är väl på samma vis inte omöjligt att reslager reas ut billigt osv?

Skrivet av scienta:

När har någonsin 1TB varit så billigt som 120:- ? Inte ens under kampanjer när hårddiskar var som billigast låg de under såna priser. Jag tycker att denna Åge borde ha kollat upp detta lite bättre. Det hela kanske må vara ClickOks fel, men han har uppenbarligen lyckats få till en bra affär och att whina till alla skvaller-tidningar som tar saker ur proportion var inte snyggt.

Du tycker att Åge gjorde fel. Du tycker att Åge "borde kollat upp detta lite bättre". Vad skulle han gjort tänker du dig då?
Att påstå att Åge har whinat är om något att ta saker ur proportion. Än mer att han har whinat till alla skvaller-tidningar.

Skrivet av joss:

men att beställa en hårddisk för 128 respektive 93 kronor och INTE misstänka att det är fel prissatt är bara naivt. Så dum är ingen.

Åge kan mycket väl misstänkt att det var fel prissatt. Han kan minst lika väl misstänkt att allt stod rätt till och att nu är det ett gäng butiker som sänker priserna på något som ska reas ut etc.

Skrivet av Ninjaflipp:

För övrigt så är jag tvärsäker på att Åge mycket väl visste om att det hade blivit något fel på något sätt, för hårddiskar säljs inte så billigt. [...]
[...] Har sett samma fenomen själv nämligen, techdata råkade sätta ett jättelågt pris på Dell U2713HM och plötsligt var det 15~ butiker på prisjakt som sålde den hur billigt som helst vid ett tillfälle. Beställde flera stycken själv i hopp om att få en men alla makulerade ordern innan de skickade iväg något

Och man ska utgå från att alla sett detta fenomen och kan det utantill, att det ingår i sunt förnuft?

Seriöst, varför denna häxjakt mot Åge? Är det han som gjort fel? Är Åge en ful fisk i detta fall, för att han inte värnat om detta företags bästa och ringt och curlat för dom?

"- Hej.. jag har all rätt att beställa varor från er, men det finns en potentiellt risk att ni har gjort fel och tar jag inte hand om er nu så blir forumgalningarna på Sweclockers arga på mig.. så snälla låt mig gå igenom era priser med er".

Jag kan förstå era misstankar till del, men i det här fallet tycker jag inte att man kan påstå att Åge handlat omoraliskt på något vis. Att hävda det vore att hävda att man ska beläggas moralisk skuld bara man försöker handla något. Och då syftar jag inte till att man ska bli stämd på köpet, vilket Åge tyvärr fick erfara.

Tycker ni ska vara jävligt tacksamma för att ni har Åge som konsument och därmed på er sida. Det hade jag även tyckt om jag var näthandlare i konkurrenskraftig bransch, men det antar jag att ni inte tror på, för det passar ej er världsbild. Ni vet säkert mer om mig än jag själv, right? Precis som med Åge.

Permalänk
Medlem

Många argumenterar för att det tydligen var ett system från leverantörern som gjorde att ca 15 butiker fick fel pris pga automatisk prisuppdatering, och Åke skulle förstå förstå detta och veta exakt hur systemet fungerar.

Att ha kunskapen om att ett flertal butiker sätter priset genom automatiska uppdateringar från leverantören är inget information som en vanlig Svensson var. Ni som säger att man ska ha det måste inse att vanliga personer utan stor datavana samt handla på internetvana också handlar hårddiskar till datorer de kan ha hemma.

Ska det vara ett krav att man förstår hur internetföretags prissättningssystem fungerar för att bestrida en faktura?

Permalänk

Är inte första gången som ClickOK begär pengar i efterhand utan har satt det i system. Har svårt att tro att Dustin eller komplette skulle stämma nån kund efter dem har handlat på deras reor.

Permalänk
Medlem

Det de visar upp är ju klassiskt hämndbeteende, de tar ju ut frustrationerna och passar på att ge igen på kunderna då de är redo att dra det i flera instanser vilket är helt sjukt... hur jävla svinigt som helst... klockrent exempel på företag som ska bort från marknaden

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk

Bara en heads up. Majoriteten av de dåliga omdömmen på prisjakt angående detta har tagits bort och därmed så har ClickOK's betyg återigen rest sig.

http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php?f=2614&lista=omdomen&sh...

Permalänk
Medlem

Läste precis artikeln på Aftonbladet.
Jag hade tänkt köpa en rätt dyr datorväska men nu kommer jag inte välja ClickOK.
De verkar inte vara ett seriöst företag så betalar hellre mer pengar och ger dem till några som sköter sig än detta skämtföretag.

Tack för inlägget, det påverkade mig i valet av företag/shop.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Ja den sidan såg mycket seriös ut

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Riktigt bra jobbat, beundrar folk som trots den svenska normen vågar stå på sig.

Visa signatur

AMD Phenom II x4 965 | 8GB DDR3 @ 669MHz | GA-890FXA-UD5 | AMD Radeon HD 6950 | 1TB HDD | 250GB 840 EVO | FDD R4 | Lycosa | Deathadder | Sennheiser 363D

Permalänk
Medlem
Skrivet av tackle:

Du tycker att Åge gjorde fel. Du tycker att Åge "borde kollat upp detta lite bättre". Vad skulle han gjort tänker du dig då?
Att påstå att Åge har whinat är om något att ta saker ur proportion. Än mer att han har whinat till alla skvaller-tidningar.

Tycker du ser saken väldigt mycket i svart och vitt här. Ja, han gjorde ett måttligt fel och beställde saker som, ganska uppenbart för den som tänker efter lite, var väldigt lågt prissatta. Han gjorde enligt egen utsago en smärre forskning i frågan. Stod det inte "REA" så torde det vara väldigt konstigt att priset var så lågt.

Men som sagt ligger ju det största felet hos ClickOk själva som då får stå sitt kast (speciellt som de ljög för tingsrätten).

Förstår för övrigt inte varför du tar en sån defensiv inställning? Är väl ändå inte dig det handlar om?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Här är ju skillnaden den att ClickOK.se hade skickat ut en ORDERBEKRÄFTELSE på ordern, dvs de hade bekräftat priset. Då kan de inte ändra det i efterhand....det verkar du ha missat. I ditt exempel ovan så har dina orders stoppats innan de blivit skickade....hyfsat stor skillnad

Eftersom många läser tråden och tar lärdom av vad som skett är det på sin plats att påpeka att i de fall det rör sig om en orderbekräftelse som genereras automatiskt direkt vid köp så brukar dessa aldrig räknas som accept ifrån butikens sida.

Det är först när butiken behandlar ordern manuellt och väljer att godkänna den och får den skickad till kund som de gör bort sig. Posten borde dessutom ha klarat av att stoppa försändelsen om nu man anmält om ändrat förfogande.

Permalänk
Entusiast

Har jag föstått detta rätt?

  • TS köpte 10 st hårddiskar för 160 kronor styck (Tot. 1600 + frakt). Betalning har skett. Leveransen gick igenom och TS hämtade ut varorna.
    (Det är alltså ett ovanligt lågt pris. Ett "skrivfel" mer eller mindre. Högst troligt så borde TS ha misstänkt att priset var felaktigt.)

  • ClickOk valde att försöka korrigera detta, men ClickOk kunde inte komma i kontakt med TS inom "rimlig tid" eller återkalla sändelsen, då den redan var hämtad.
    (Enligt min mening så får ClickOk stå för detta. Sätter man fel pris och levererar till det satta priset, så får ClickOk skylla sig själva.)

  • Då TS redan betalat och hämtat ut de redan levererade varorna (En avslutat affär) Så försökte ClickOK fakturera mellanskillnaden i efterhand, trots att TS inte gick att höra av.
    (Felaktig åtgärd av ClickOk. Borde ha insett att misstaget var helt och hållet deras egen. Kund skall inte behöva drabbas an en butiks dundertabbe. Skrivet pris gäller även juridiskt.)

  • Efter försök med kronofogden samt tagit upp ärende hos domstol, så förlorade ClickOk "tvisten". TS hade rätt.
    (Det har spårat ur här. ClickOk verkar desperata vid det här laget. De flesta andra seriösa butiker hade accepterat misstaget och lämnat detta bakom sig. Det är inte meningen att en kund skall behöva sitta i domstol bara för att en butik inte kan hålla rätt på sina egna priser.)

Som grädde på moset, försökte ClickOk fakturera ut ett extremt högt pris per disk (1600 kr), istället för ett rimligt pris (~600-1000 kr)

Korrigera mig gärna. Detta är vad jag har uppfattat av tråden hittills, och felaktiga uppgifter lär säkert förekomma.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Inget smart drag av ClickOK

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk

Håller helt med dig. Det är ClickOK som har gjort fel och en kund ska inte sitta i tingsrätten för att ClickOK har skrivet ett fel pris. Att dem sen försöker ta ut mer än dubbelt så mycket i efterhand än vad normalpriset ligger på gör inte saken bättre.

Permalänk
Avstängd

Haha clickOK vilka jävla tattare, lägg ner er verksamhet.

ClickOK skriver

Citat:

För att reda ut hur ska vi hantera denna situation kontaktade vi konsumentrådgivaren i Stockholms län. Vi fick rådet att i det här ärendet hänvisar man till §32 i köplagen om förklaringsmisstag (det betyder att kunden var medveten om att priset var ovanligt lågt). Våra köpevillkor har granskats och godkänts av en jurist på Konsumentverket.

Är ni dumma i huvudet? KöpL gäller inte mot konsumenter utan det är privatpersoner<->privatpersoner samt näringsidkare<->näringsidkare. Skrämmmande att ett sådant företag vet inte ens vilka lagar som ska tillämpas. Jag hoppas ni konkar snart.

Herregud det här skriver dem på Facebook:

Citat:

Köplagen gäller alla köp som görs. Det gäller inte ifall ett företagskund har gått på säljarens avtal. Om §32 var inte lämpligt i detta ärende hade vi inte fått det rådet från konsumentrådgivaren och målet väcktes inte upp i Tingsrätten.

Jag blir mörkrädd. Alla ni som har läst juridik vet vad jag menar. Jag uppmanar alla här på Sweclockers (och ta gärna kontakt med era bekanta) att inte köpa från dessa skojare. Ni kommer hamna i problem. Har man inte koll på de mest grundläggande lagarna som företag så bör man inte vara på marknaden.

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Har jag föstått detta rätt?

Ja det har du!

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igenom allt så tar jag tillbaka min förra kommentar, ställer mig helt på kundens sida.

Visa signatur

Ljud                        Till salu
Sound Blaster ZxR → Philips Fidelio X1 / Sennheiser IE 80

Permalänk
Skrivet av amanito:

Haha clickOK vilka jävla tattare, lägg ner er verksamhet.

ClickOK skriver

Är ni dumma i huvudet? KöpL gäller inte mot konsumenter utan det är privatpersoner<->privatpersoner samt näringsidkare<->näringsidkare. Skrämmmande att ett sådant företag vet inte ens vilka lagar som ska tillämpas. Jag hoppas ni konkar snart.

Herregud det här skriver dem på Facebook:

Jag blir mörkrädd. Alla ni som har läst juridik vet vad jag menar. Jag uppmanar alla här på Sweclockers (och ta gärna kontakt med era bekanta) att inte köpa från dessa skojare. Ni kommer hamna i problem. Har man inte koll på de mest grundläggande lagarna som företag så bör man inte vara på marknaden.

Det roliga är att många här kan ganska mkt om datorer och har nog folk som litar på de inom ämnet.
Har redan delat med mig av allt detta till nära och kära. Ungefär 40 köpgalna näthandlare vill inte handla på ClickOK Ever. Jag tycker att detta var lite roligt att det kom hit till Sweclockers.. Nu förlorar de hur många kunder som helst.
Bra gjort av TS att dela detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Här är ju skillnaden den att ClickOK.se hade skickat ut en ORDERBEKRÄFTELSE på ordern, dvs de hade bekräftat priset. Då kan de inte ändra det i efterhand....det verkar du ha missat. I ditt exempel ovan så har dina orders stoppats innan de blivit skickade....hyfsat stor skillnad

Fick faktiskt orderbekräftelse själv på mina beställningar men de makulerade dem själva innan de skickade ut varorna.

Skrivet av tackle:

Och man ska utgå från att alla sett detta fenomen och kan det utantill, att det ingår i sunt förnuft?

Seriöst, varför denna häxjakt mot Åge? Är det han som gjort fel? Är Åge en ful fisk i detta fall, för att han inte värnat om detta företags bästa och ringt och curlat för dom?

Nej, men jag kan inte minnas att jag har sagt att jag tyckte att Åge gjorde fel heller? Hade gjort precis samma sak själv om det inte framstod i mitt inlägg.

Tror däremot inte en sekund på att han inte förstod att det var något lurt, men jag klandrar honom fortfarande inte för det.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig få för mig att handla av ClickOK och detta gör ju knappast deras rykte bättre. Läst lite omdömen om butiken under åren på prisjakt, alltid sett många 1-stjärnor, varningsflagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Eftersom många läser tråden och tar lärdom av vad som skett är det på sin plats att påpeka att i de fall det rör sig om en orderbekräftelse som genereras automatiskt direkt vid köp så brukar dessa aldrig räknas som accept ifrån butikens sida.

Det är först när butiken behandlar ordern manuellt och väljer att godkänna den och får den skickad till kund som de gör bort sig. Posten borde dessutom ha klarat av att stoppa försändelsen om nu man anmält om ändrat förfogande.

Vad är det du inte har förstått? Ordern var skickad och redan uthämtad dvs i lagens ögon så är avtalet mellan säljare och köpare genomfört.

Att de har glömt att granska ordern manuellt innan de har skickat varan får butiken själva stå för. Det händer ofta hos cdon, de står alltid för priset osv...

Att posten glömmer ändra ett förfogande är ytterst sällsynt, mer troligt att ClickOK aldrig gjorde ett ändrat förfogande...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fick faktiskt orderbekräftelse själv på mina beställningar men de makulerade dem själva innan de skickade ut varorna.

Skillnaden här är ju att varorna faktiskt blev skickade och ClickOK ville ÄNDRA priset i efterhand... Ser du ngn skillnad här mot i ditt fall???

Fan vad trött man blir på massa "idioter" som dels försvarar ClickOK, samt anklagar TS för att agerat fel... Sedan givetvis alla som inte läst hela tråden...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk
Skrivet av SysGhost:

Har jag föstått detta rätt?

  • TS köpte 10 st hårddiskar för 160 kronor styck (Tot. 1600 + frakt). Betalning har skett. Leveransen gick igenom och TS hämtade ut varorna.
    (Det är alltså ett ovanligt lågt pris. Ett "skrivfel" mer eller mindre. Högst troligt så borde TS ha misstänkt att priset var felaktigt.)

  • ClickOk valde att försöka korrigera detta, men ClickOk kunde inte komma i kontakt med TS inom "rimlig tid" eller återkalla sändelsen, då den redan var hämtad.
    (Enligt min mening så får ClickOk stå för detta. Sätter man fel pris och levererar till det satta priset, så får ClickOk skylla sig själva.)

  • Då TS redan betalat och hämtat ut de redan levererade varorna (En avslutat affär) Så försökte ClickOK fakturera mellanskillnaden i efterhand, trots att TS inte gick att höra av.
    (Felaktig åtgärd av ClickOk. Borde ha insett att misstaget var helt och hållet deras egen. Kund skall inte behöva drabbas an en butiks dundertabbe. Skrivet pris gäller även juridiskt.)

  • Efter försök med kronofogden samt tagit upp ärende hos domstol, så förlorade ClickOk "tvisten". TS hade rätt.
    (Det har spårat ur här. ClickOk verkar desperata vid det här laget. De flesta andra seriösa butiker hade accepterat misstaget och lämnat detta bakom sig. Det är inte meningen att en kund skall behöva sitta i domstol bara för att en butik inte kan hålla rätt på sina egna priser.)

Som grädde på moset, försökte ClickOk fakturera ut ett extremt högt pris per disk (1600 kr), istället för ett rimligt pris (~600-1000 kr)

Korrigera mig gärna. Detta är vad jag har uppfattat av tråden hittills, och felaktiga uppgifter lär säkert förekomma.

Hyfsat rätt bortsett från att det fanns omständigheter att tro att priset var fullt korrekt.

svar på borttagna inlägg borttaget
Permalänk
Inaktiv

Bara för att några förstår att det var nåt fel betyder inte att alla förstår att det är fel hade alla tänkt i alla möjliga vinklar hade folk inte köpt det dom köper idag och dumpade priser är inte helt ovanligt i dagens samhälle jag har köpt mycket produkter som ligger under marknads priset men jag kanske bör tänka att något är fel varje gång och hoppa över köpet och missa chansen till en bra deal?

Att folk säger att Åge måste ha anat nåt är rent skitsnack han kan lika gärna vara precis som många andra i samhället som går på blåsningar till höger och vänster fast en annan tycker att det bör vara uppenbart att något inte står rätt till så händer det ändå varje dag.

Permalänk
Inaktiv

361 Gillningar, 500 kommentarer, Emil B gick tillochmed in och redigera.
Tycker att det är grymt att du stog upp mot dom men även att vi andra stöttar dig och det du gjorde.

Permalänk
Medlem

Ganska tydligt vad som gäller i fall som detta, orkar inte dra fram lagtext men gick igeom ett i princip likadant fall på JÖKen i höstas. Priset på hemsidan/reklamen är ett erbjudande, när TS sedan beställer räknas det som ett anbud att köpa för angivet pris och när ClickOK sedan bekräftar ordern är det en accept på TS anbud och avtalet är bindande. Hade de märkt att priset var fel och makulerat ordern så hade TS inte kunnat kräva att få köpa hårddiskarna för angivet pris så pris på hemsida/reklam endast räknas som ett erbjudande och inte är bindande.

Rent logiskt tycker jag det är dåligt skött av båda parter egentligen, TS förstod uppenbarligen att priserna knappast kunde vara så låga samtidigt som ClickOK gjorde alla fel de kunde typ. Själv skulle jag nog vara för ärlig för att behålla hårddiskarna för ett så pass lågt pris, för det är väl helt uppenbart för alla intresserade att priset är för lågt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Fast andra butiker hade också utförsäljning på dessa Hitachi hårddiskar med prisdifferens på 20-30 kr.

För att de använder samma system med direktuppdatering av priserna, från samma grossist.

Skrivet av MyZk0:

Hitachi gick i konkurs å några butiker valde att rea ut deras hårddiskar.

Fel. För det första så gick inte Hitachi i konkurs. WD köpte deras HD tillverkning. Vidare i texten var det ingen som reade ut diskarna till en 8'del av inköpspriset, utan priset var felaktigt, om det sen var ett mänskligt fel eller en glitch i ett automatisk euro - sek konverteringssystem är okänt. Grossisten listade i alla fall ett felaktigt pris som butiker sålde diskar för utan egenkontroll, och sen han man inte stoppa leveransen innan kunden hade dem i sin ägo.

Skrivet av tackle:

Seriöst, varför denna häxjakt mot Åge? Är det han som gjort fel? Är Åge en ful fisk i detta fall, för att han inte värnat om detta företags bästa och ringt och curlat för dom?

Jag ser ingen häxjakt på Åge. Däremot ser jag en häxjakt på ClickOK där man försöker få det till att de försöker lura, och stjäla till sig slantar. ClickOK har hanterat det här ofantligt dåligt, men i sak har de rätt. När de redan har levererat varan till kunden är det dock för sent att komma med ändringar, så de borde ha tagit det som en käftsmäll, och varit tysta.

Skrivet av tackle:

Jag kan förstå era misstankar till del, men i det här fallet tycker jag inte att man kan påstå att Åge handlat omoraliskt på något vis. Att hävda det vore att hävda att man ska beläggas moralisk skuld bara man försöker handla något. Och då syftar jag inte till att man ska bli stämd på köpet, vilket Åge tyvärr fick erfara.

Det handlar inte om "misstankar" om att Åge skulle ha gjort, eller vetat något. Misstankar antyder fuffens, ljusskygga affärer, eller bedrägligt beteende. Här har Åge hittat en produkt med uppenbart felaktigt pris, och sett en möjlighet till en mycket bra affär. Han har inte kört med dolda kort, trixat och fulat sig för att få till affären, utan butiken har själv sålt varan till honom. Jag har inget problem med affären i sig, men jag ser det som löjeväckande att hävda "att man inte visste".

Jag såg som sagt priset när det var aktuellt, men hade varken pengar eller behov av fler diskar vid tillfället, och det blev därför ingen affär. Har köpt en 4:3 IPS skärm till en polare för en 10'del av priset för ett par år sedan, och den butiken skötte sig mycket bättre. Polaren hämtade ut skärmen från posten med en gång när avin kom, och när han kollade sin e-post låg där ett mail om att skärmen tyvärr inte kunde levereras eftersom det hade blivit fel pris, och att ordern var makulerad. Han svarade med att skärmen redan var uthämtad, varefter de svarade med "grattis till en mycket billig skärm", och därmed var det färdigt. Shoppade en bakväxel till cykel för 495, istället för 1495:- när någon missat 1'an i prislistan för ett par år sedan, osv. Att köra en chansning, och hoppas på tur ser jag inte som ett problem, men att låtsas som om man inte visste att det var fel pris, och att det är synd som fan om en, är bara löjligt. Det enda positiva i den här historien är att det är i alla fall inte TS som är rättshaveristen och slösar bort samhällets resurser på en fullständigt onödig rättegång, utan ClickOK. Och än en gång, eftersom det verkar som om folk har svårt att fatta. Nä, det är inte min åsikt att TS har gjort fel, utan den felande parten är tveklöst ClickOK, som har hanterat vad som började som en skitsak med marginell förlust på ett vis som fått det att eskalera från en skitsak till en ekonomisk katastrof, för alla inblandade.
(Det jag egentligen inte fattar är varför man över huvudtaget vänder sig till sin kund. Man skulle vänt sig till grossisten som är källan till felet, och förhandlat till sig en bättre lösning, där man helt eller delvis sluppit bära förlusten.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Rent logiskt tycker jag det är dåligt skött av båda parter egentligen, TS förstod uppenbarligen att priserna knappast kunde vara så låga samtidigt som ClickOK gjorde alla fel de kunde typ. Själv skulle jag nog vara för ärlig för att behålla hårddiskarna för ett så pass lågt pris, för det är väl helt uppenbart för alla intresserade att priset är för lågt?

Men suck, det har ju framgått i tråden att Hitachi, som tillverkat de inblandade hårddiskarna, precis blivit uppköpta.

Det är därför inte orimligt i det läget att anta att det låga priset, som dessutom enligt TS förekom även i andra webbutiker under två dagar vid tidpunkten, berodde på att de ville sälja ut hitachidiskarna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av petterg:

Måste bara flika in med att jag tycker det är beklagligt att folk går in på prisjakt och smutskastar ClickOk enbart pga. denna tråd, helt utan personliga erfarenheter. Huruvida trådskaparen är sanningsenlig eller ej kan jag självklart inte svara på men det förefaller möjligt att hen kan ha varit medveten om prisfelet (inte för att detta på något sätt rättfärdigar ClickOks agerande). Det finns alltid minst två versioner vid en tvist som denna och här får vi bara ta del av ena.

Jag delar i mångt och mycket dina uppfattningar i ditt inlägg. Precis, man bör inte skriva ner en massa negativa saker om en person, näringsidkare m.m. på diverse sajter på grund av en uppmärksammad händelse eller avsaknad av egna erfarenheter i det aktuella fallet. Det är bara meningslöst men tyder också på dåligt omdöme.

Det jag vänder mig emot är din osäkerhet om trådskapare "Marathonmannen" är sanningsenlig eller ej. Om en domstol har avkunnat dom och friat till "Marathonmannen"s favör, menar du då att tingsrätten har begått någon form av misstag i ärendet? Tingsrätten uppfattar uppenbarligen TS som sanningsenlig, och det betyder väl en hel del om något?

Självklart finns det alltid två versioner i en tvistefråga, men det är inte TS fel att man kunde köpa tio hårddiskar a 130 kr styck. Detta är info från ClickOK's nyligen skapade konto här på SweClockers. Det finns fler företag än ClickOK som drabbats av skruvade prissättningar på deras sajter. TS gjorde en beställning och den nådde honom innan ClickOK kunde agera på sitt sätt. Jag vill inte spekulera i exakt var felet begicks men viktigt att tillägga är att då vi hyser allt mer tillit till system på bekostnad av mänsklig frånvaro kan ge stora konsekvenser både på kort och lång sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Skillnaden här är ju att varorna faktiskt blev skickade och ClickOK ville ÄNDRA priset i efterhand... Ser du ngn skillnad här mot i ditt fall???

Fan vad trött man blir på massa "idioter" som dels försvarar ClickOK, samt anklagar TS för att agerat fel... Sedan givetvis alla som inte läst hela tråden...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag är väl medveten om det. Vad har det med något att göra alls? Vad får dig att tro att jag inte vet det? Förstod du ens poängen med min post du ursprungligen citerade? Herregud.

Jag har inte försvarat någon alls förom TS, jag förklarade bara kort och gott varför clickok gjorde som de gjorde för att folk skulle förstå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D_lyl:

Men suck, det har ju framgått i tråden att Hitachi, som tillverkat de inblandade hårddiskarna, precis blivit uppköpta.

Det är därför inte orimligt i det läget att anta att det låga priset, som dessutom enligt TS förekom även i andra webbutiker under två dagar vid tidpunkten, berodde på att de ville sälja ut hitachidiskarna.

Har inte sett några bevis att det fanns tillgängligt från flera ställen till det låga priset, så det tror jag inte på helt ärligt. Jag tror verkligen inte att de säljs så billigt bara för att Hitachi blev uppköpt då samma hårddiskar fortfarande säljs. Konkurs med tveksamma garanti-åtaganden så hade jag KANSKE kunnat tro att ett sådant lågt pris var menat.