Permalänk
Medlem

Fel på mina ram-minnen?

Hej jag köpte nya ram minnen idag, och när jag hade kopplat in dem så fungerade inte grafikkortet, så jag tog bort ett ram minne då fungerade det.
Så vad kan vara felet?

Ram minnerna: Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP
Mitt moderkort: Asus Crosshair IV Formula
Mitt grafikkort: Asus Geforce GTX 580 DirectCU II

Permalänk
Medlem

vad har du för nätagg?

Visa signatur

CPU- AMD Phenom II X4 965@3,8GHz Black EditionRAM- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz VALUEPSU- XFX P1 550wMK- Asrock 960GM-GS3 AM3CHASSI - Antec ONE GK- EVGA GeForce GTX 550Ti SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av simre:

vad har du för nätagg?

Något Corsair på 850W

Permalänk
Medlem

Har du satt minnena i rätt slots? brukar funka ändå men kolla manualen så detta kan uteslutas.
Kör också en omgång med memtest86 (http://www.memtest86.com/download.htm) på varje minne och se om du får några fel. ( kör iallafall en omgång med alla deltest tar bara några minuter). Om du inte får några fel på minnena är det antagligen moderkort eller processor som spökar.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem på en annan dator och då brukade det funka om jag tog ut ett ram och sen startade dator sen satt jag i ramet igen men det sluatde med att allt crashade då och då . det berode på för svagt nätagg men det kan det inte va i ditt fall testa att ta ut ett ram sen starta och om det går (kanske inte på första) så strata om och sätt i det andra och se om det går så fick jag hålla på iaf :/

tästa att ta ur batteriet på moderkortet vänta 20 min sen sätt i det igen

Visa signatur

CPU- AMD Phenom II X4 965@3,8GHz Black EditionRAM- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz VALUEPSU- XFX P1 550wMK- Asrock 960GM-GS3 AM3CHASSI - Antec ONE GK- EVGA GeForce GTX 550Ti SC