Klona C: från HDD till SSD?

Permalänk
Medlem

Klona C: från HDD till SSD?

Tja
Får en ny SSD i veckan. Denna: http://www.inet.se/produkt/4304420/a-data-ssd-premier-pro-sp9...

Hade tänkt prova klona min nuvarande win7 partition på mekaniska HDDn till nya SSDn. Någon som gjort detta och lyckats? Känns jävligt surt att behöva göra en nyinstallation av windows. Tar ju fan 2 dagar...

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

En ominstallation tar högst en halvtimme med en SSD. Jag hade själv valt att göra en fräsch installation på en ny SSD för att få det så nytt,fräscht och så snabbt som möjligt.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k@4.3 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO GEN3 | Antec Kuhler 620 | Corsair Vengeance 8GB | ASUS GTX 560 TI | 1 TB Seagate | Samsung 830 128 GB | Corsair TX650w| Fractal Design Define R3 | Logitech G35 | Logitech G500 | Sidewinder X4 |

Permalänk
Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeno95:

En ominstallation tar högst en halvtimme med en SSD. Jag hade själv valt att göra en fräsch installation på en ny SSD för att få det så nytt,fräscht och så snabbt som möjligt.

Asså nu menar jag inte bara windows installationen, utan ALLT som man har på C: som måste ominstalleras, med koder och allt möjligt. Kan garantera att det inte bara tar en halvtimme....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Asså nu menar jag inte bara windows installationen, utan ALLT som man har på C: som måste ominstalleras, med koder och allt möjligt. Kan garantera att det inte bara tar en halvtimme....

Många spel och tillexempel Steam-katalogen är det bara att kopiera rakt av i efterhand, eller bara fortsätta köra från den andra disken.

Det är värt att installera om.

edit: Men klonmjukvara för hårddisken verkar ju följa med; "Acronis True Image HD kloningsmjukvara medföljer!"

Permalänk
Avstängd

En vanlig windows installation tar 30-40 min. Sen tar såklart alla andra program tid att ladda ner, men det kan du säkert bara kopiera över, så behöver du inte klona.

Permalänk
Medlem

En full ominstallation är mycket rekommenderad... Inte världens walk in the park att ghosta över all information med reg. filer, och annat smått och gott som gärna vill be korrupta..

Men testa kan man väl alltid göra Ett annat tips när du installerar windows på ssd, är att dra ut alla andra diskar som är ikopplade, annars kommer windows sprida sig som en spindelnät över alla mekaniska och ssd...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670K @ 4,0GHz RAM: corsair vengance 16gb 1600 MHz GPU: Gigabyte Geforce gtx 670 Mobo: Gigabyte G1 Sniper z87 PSU: EVGA supernova 750W Chassi: NZXT 440 Silence W HDD: x2 120 gb Corsair SSD Agility III CPU-kylare: Corsair Hydro H60 V2 Pushpull 30 /55°C

Permalänk
Medlem

Det finns flera program för detta, både gratis (Clonezilla) och inte (Miray HD Clone, Acronis m.fl.).

Om ssd:n är mindre än c-partitionen du ska kopiera över så kan du inte använda Clonezilla, men Miray HD Clone funkar t.ex. bra för detta.

Det viktiga vid kloning av alla Windowsversioner från Vista och framåt är att programmet inte ändrar på Windows disk-id, för då kommer Windowsklonen inte att kunna starta (och man får ett skumt felmeddelande som egentligen inte har ett skit med saken att göra, något tjafs med "trasig bcd" om jag minns rätt).

Jag rekommenderar definitivt kloning. Varför installera om när det inte behövs?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag rekommenderar definitivt kloning. Varför installera om när det inte behövs?

Förutom att man vill att ens Windows går så snabbt och felfri som möjligt som redan nämnts så vill man inte riskera att SSD går sönder i förtid bara för att man var lat. När Windows installeras görs ändringar som hindrar att SSD dör i förtid. Ändringar som inte görs om man bara klonar. Det har nämnts i massor av liknande trådar.

Man byter system disk så sällan att man lika gärna kan se till att allt blir rent, snabbt och uppdaterat. Windows bruka bli seg för eller senare. Dom av oss som hjälpt bekanta att installera om Windows har säkert sett skillnaden.

Det blir ännu lättare när det är 2st fysiskt olika diskar så att man kan gå tillbaka till att starta datorn från gamla disken tills man är säker på att man fått ordning på nya.

OBS! Ha bara en disk kopplad när Windows installeras. De andra kopplas in efteråt. Då slipper du massor av andra fel då och senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Förutom att man vill att ens Windows går så snabbt och felfri som möjligt som redan nämnts så vill man inte riskera att SSD går sönder i förtid bara för att man var lat. När Windows installeras görs ändringar som hindrar att SSD dör i förtid. Ändringar som inte görs om man bara klonar. Det har nämnts i massor av liknande trådar.

Jag övergav hårddiskar för länge sedan och klonar bara ssd:er nuförtiden, så jag glömde den biten.

Så vitt jag vet är väl den enda viktiga skillnaden att den automatiska defragmenteringen i task scheduler inte aktiveras om man nyinstallerar Windows 7?

Pagefile och hibernation blir det ingen skillnad på, och jag tvivlar på att prefetch-cachen slås av? Windows kommer ju märka att hårddisken ersatts med en ssd även om man klonar (och även om disk-id är identiskt), så TRIM borde rimligen användas per automatik, klon eller ej?

Det finns förstås en sak till: 4k alignment. Alla kloningsprogram jag stött på hittills fixar dock detta automatiskt.

Personligen hatar jag att installera om, det brukar ta två veckor innan allt är på plats igen, så jag har inte installerat om på.. hmm.. snart 5 år. Har bytt all hårdvara minst en gång under den tiden, men det är ju bara att ta bort allt som hörde till den gamla hårdvaran och fortsätta köra. Men så kör jag Steam + alla spel i Sandboxie också.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag övergav hårddiskar för länge sedan och klonar bara ssd:er nuförtiden, så jag glömde den biten.

Så vitt jag vet är väl den enda viktiga skillnaden att den automatiska defragmenteringen i task scheduler inte aktiveras om man nyinstallerar Windows 7?

Pagefile och hibernation blir det ingen skillnad på, och jag tvivlar på att prefetch-cachen slås av? Windows kommer ju märka att hårddisken ersatts med en ssd även om man klonar (och även om disk-id är identiskt), så TRIM borde rimligen användas per automatik, klon eller ej?

Det finns förstås en sak till: 4k alignment. Alla kloningsprogram jag stött på hittills fixar dock detta automatiskt.

Personligen hatar jag att installera om, det brukar ta två veckor innan allt är på plats igen, så jag har inte installerat om på.. hmm.. snart 5 år. Har bytt all hårdvara minst en gång under den tiden, men det är ju bara att ta bort allt som hörde till den gamla hårdvaran och fortsätta köra. Men så kör jag Steam + alla spel i Sandboxie också.

2 veckor? Nja
Förutsatt att man inte använder mjukvara som kräver någon form av fax/mail-in av hw id för aktivering går det väldigt smidigt att installera om.
"Alla" installationsfiler finns ju numera lätttillgängligt på Internet.

Och hur många program behöver du för att komma igång utöver ett Office paket, Bank-program, PDF-läsare och möjligen 7zip?
Steam / Origin om man spelar men annars är det ju inte så mycket mer.

Sedan är det ju inte värre än att man installerar det man märker att man saknar på vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

2 veckor? Nja
Förutsatt att man inte använder mjukvara som kräver någon form av fax/mail-in av hw id för aktivering går det väldigt smidigt att installera om.
"Alla" installationsfiler finns ju numera lätttillgängligt på Internet.

Och hur många program behöver du för att komma igång utöver ett Office paket, Bank-program, PDF-läsare och möjligen 7zip?
Steam / Origin om man spelar men annars är det ju inte så mycket mer.

Sedan är det ju inte värre än att man installerar det man märker att man saknar på vägen.

Installation går snabbt. Inställningar tar lång tid. Default är inget för mig. Att ta backup på existerande inställningar innan ominstallation och återställa dem sedan är en långdragen process. Om man har sjuttielva miljoner* program som jag och många av dem pillar in sina inställningar i registret, så blir det en hel del jobb.

* aningen överdrivet, men jag vet inte ens om jag vågar räkna

Förr installerade jag om operativsystemet varje gång jag köpte ny hårdvara. Nu gör jag det bara när det kommer en ny version av operativet som jag vill ha. Windows 8 skiter jag i, så jag kommer köra vidare på min 5-åriga Windows 7-installationen flera år till.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Ingår kloningsprogramvara med SSDn som jag köper ju.
Undrar om man kan klona enbart en partition(C: ) till SSD:n eller om man måste klona hela hårddisken....

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Medlem

Sluta tramsa med han nu. Det är klart det bara är att klona, sen kör du windows experience så ställs allt in för SSD automatiskt (coolt eller hur!). Installera om operativet tar ju flera dagar i många fall, vansinnigt onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fysman:

Ingår kloningsprogramvara med SSDn som jag köper ju.
Undrar om man kan klona enbart en partition(C: ) till SSD:n eller om man måste klona hela hårddisken....

Antagligen partitionsvis, produkten verkar ju vara framtagen för att just migrera hela Windowsinstallationer ifrån mekaniska diskar till SSD'er.

Permalänk
Inaktiv

Boota upp någon Live-distribution av Linux, leta upp vilken device-node C:'s PARTITION har (ej disk), vi säger /dev/sda1 i detta fallet.
På nya SSDn skapar du en lika stor partition i samma typ (troligtvis NTFS, va exakt på bytes lika stor). Säg att SSDns nya partition är /dev/sdb1

Kör sedan:

dd if=/dev/sda1 of=/dev/sdb1

När den är klar har du kopierat all rådata

Permalänk
Medlem

Gick smidigt med medföljande mjukvara(Arconis). Kunde inte bli enklare.
Fan va skönt att slippa sitta 2 dagar och installera om allt.
Enda lilla strulet som uppkom var att direkt när jag bytte till den klonade SSD win-partitionen kändes det inte igen att det var en windows-partition(ni vet windows loggan vid C: saknades mm), men efter en chkdsk som återställde allt det där är allt frid och fröjd.

Visa signatur

MB: MSI B450 Tomahawk MAX| CPU: RYZEN 7 5700X| RAM: 16GB(2x8) Corsair Vengence LPX DDR4@3200Mhz| GPU: Sapphire Radeon RX 6600 XT Pulse 8GB| PSU: Corsair HX 850W 80+ Silver| SSD: Kingston A2000 500GB NVme|Chassi: Fractal Design Define R4| OS: Win 11 pro | CPU-kylning: Noctua NH-U14S

Permalänk
Skrivet av Fysman:

Gick smidigt med medföljande mjukvara(Arconis). Kunde inte bli enklare.
Fan va skönt att slippa sitta 2 dagar och installera om allt.
Enda lilla strulet som uppkom var att direkt när jag bytte till den klonade SSD win-partitionen kändes det inte igen att det var en windows-partition(ni vet windows loggan vid C: saknades mm), men efter en chkdsk som återställde allt det där är allt frid och fröjd.

Beställde exakt samma disk och tänkte göra precis likadant som du gjorde. Har i nuläget min c: partion på 40gb av en 500gb disk. Har flyttat resterande som jag hade på disken till en annan så har bara c: partionen kvar på den nu. Kan jag välja hur stor c: partionen jag vill ha på ssd disken?
Eller klonar den rakt av?

MVH/Gustaf

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING | Intel Core i9 10850K 3.6 GHz 20MB | Corsair V LPX 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | NVIDIA GeForce RTX 3080 10GB STRIX | 1x Samsung 970 EVO Plus 500GB 2x SATA2 2TB | Corsair RM850W | be quiet! Dark Base 700 Svart | Windows 10 Pro x64 | Samsung 27" C27HG70 Curved

Permalänk
Medlem

Glöm inte att göra en "SSD-optimering" om du inte har gjort det redan.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem

Det var otroligt vilket gnäll det var om kloning här då. Jag har gjort det ett flertal gånger och det har aldrig krånglat det minsta.
Detta program brukar jag använda:
http://www.macrium.com/reflectfree.aspx
Det är gratis och funkar prima. Du kan välja om du vill ta hela hårddisken eller bara enstaka partioner.

Det som kan hända är att chkdsk körs igång efter du startar Windows på nya disken. Det är helt normalt.

Lycka till!

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Skrivet av bandite:

Glöm inte att göra en "SSD-optimering" om du inte har gjort det redan.

Vad är det?

MVH/Gustaf

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING | Intel Core i9 10850K 3.6 GHz 20MB | Corsair V LPX 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18 | NVIDIA GeForce RTX 3080 10GB STRIX | 1x Samsung 970 EVO Plus 500GB 2x SATA2 2TB | Corsair RM850W | be quiet! Dark Base 700 Svart | Windows 10 Pro x64 | Samsung 27" C27HG70 Curved