Permalänk
Medlem

Vilket språk?

Hej!

Jag läser nu Programmering 2 på Gymnasiet, i prog1 läste vi Python, det tycke jag var roligt och utvecklande.
Kan sedan tidigare PHP flytande.

I prog2 läser vi nu Java, jag tycket det är ett rent helvete då Java är ett skitspråkt rent sagt enligt mig.
Jobbigt att kompilera, extremt onödiga omvägar för att göra enkla saker, onödigt krångligt helt enkelt.

För mig är inte lönt att kunna Java då det känns som att världen går mer och mer mot webben och snart kommer man kunna göra allt i webbläsaren. Endast riktigt prestandakrävande saker kommer kräva "riktiga" applikationer och dessa kommer ändå inte göras i Java. Världen har ändrats, man sätter sig inte och laddar ner ett program när man kan göra samma sak på en webbplats ("molnbaserat"). Uppdateringar, filer, inställningar - allt kan skötas "enkelt".

Jag får byta språk för vår lärare så länge det uppfyller kraven:

  • Objektorienterat

  • Inte Python

Någon som har ett tips på vad jag ska köra? Jag vill att det ska vara cross-platform och gärna användbart (till skillnad från java).
PHP gillar jag pga att jag enkelt kan skapa nya projekt och verkligen göra användbara saker.

Edit: Måste gå att köra/kompliera på Mac & PC.
/Alvin

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Inaktiv

C++. Nuff' said.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

C++. Nuff' said.

Alltså ge mig ett exempel på vad man kan göra i C++ som kan motivera mig att lära mig det.
Jag tänker mig mer typ ROR (Ruby on Rails) eller annat server-webb-baserat språk? Vem sätter sig liksom nu 2013 och laddar ner ett program? Visst det finns fortfarande vissa användningsområden etc (som kräver prestanda) men resten?

Typ som dessa:
Alla typer av interna företagslösningar, (för att hålla koll på projekt, fakturor, löner, allt man kan tänka sig)
Kassasystem
Skol-relaterade program (för utlärning, schemaläggning, allt möjligt här också)
Mobilappar som blir cross-platform direkt utan mycket extraarbete.

Det enda jag kan tänka mig att man behöver kunna c++ till är om man vill göra mer hårdvaru/prestandainternsiva program såsom:
Videoredigering
Bildbehandling
Spel
Ritningprogram (cad etc)

Vad annars liksom?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Hedersmedlem

Ehm, det är nog fortfarande ganska många applikationer som måste installeras på en dator vilket alltså innebär att man måste ladda ner det. Jag sitter med Skype, Folding@Home, IRC-klient, Dropbox, Spotify, Plex. Vissa kanske har webbaserad motsvarighet men tro inte att majoriteten av mjukvara finns på hemsidor än. Det må vara en trend med molnbaserade tjänster men kunskap inom lokaliserade program lär inte bli gammal i första taget. Jag kanske missförstod dig iofs insåg jag, i princip alla jag listade är ju tjänster som har nätverksberoende vilket kanske är vad du är ute efter.

C++ kan vara ett nyttigt programmeringsspråk att lära sig om du vill nå både Mac- och Windows-plattformer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Ehm, det är nog fortfarande ganska många applikationer som måste installeras på en dator vilket alltså innebär att man måste ladda ner det. Jag sitter med Skype, Folding@Home, IRC-klient, Dropbox, Spotify, Plex. Vissa kanske har webbaserad motsvarighet men tro inte att majoriteten av mjukvara finns på hemsidor än. Det må vara en trend med molnbaserade tjänster men kunskap inom lokaliserade program lär inte bli gammal i första taget. Jag kanske missförstod dig iofs insåg jag, i princip alla jag listade är ju tjänster som har nätverksberoende vilket kanske är vad du är ute efter.

C++ kan vara ett nyttigt programmeringsspråk att lära sig om du vill nå både Mac- och Windows-plattformer.

Okej tack för bra och välformulerat svar!

Som du säger är det nog ändå bra att lära sig ett "fast" språk, och många språk bygger ju ändå runt C++ strukturen och man får ju tänket.

C++ verkar dock inte gå att köra och kompilera på en mac? Vad är skillnaderna mellan C och C++ (C är ju "native" språket för mac?)

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av elev10:

C++ verkar dock inte gå att köra och kompilera på en mac?

Jodå, det går till och med bra i xcode.

Skrivet av elev10:

Vad är skillnaderna mellan C och C++ (C är ju "native" språket för mac?)

Om något är det väl objective c som är naturligast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

C++ kan vara ett nyttigt programmeringsspråk att lära sig om du vill nå både Mac- och Windows-plattformer.

C++ funkar även på Linux, känns även mer hemma under Linux än under Windows, IMHO.

Visa signatur

Desktop: i5 2500K, 32GB RAM, Intel 330 60GB SSD, 1TB HDD, GTX 670, Fractal Design Arc, Arch Linux
Laptop: Asus U32u, Intel 330 60GB SSD, 8GB RAM, Arch Linux

Permalänk
Legendarisk

Om kursen handlar om objektorientering så är det inte vilket språk eller ramverk du använder som är viktigast. Vad du än använder nu så kommer du lära dig mycket som är lika viktigt i framtiden, oavsett språk eller plattform. Fokusera på problemen, inte syntaxen. Hade rekommenderat att du fortsätter med Java bara för att det kommer vara lättare för dig att få hjälp av lärare och kamrater.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Abstractions all the way down.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunnelsork:

Om kursen handlar om objektorientering så är det inte vilket språk eller ramverk du använder som är viktigast. Vad du än använder nu så kommer du lära dig mycket som är lika viktigt i framtiden, oavsett språk eller plattform. Fokusera på problemen, inte syntaxen. Hade rekommenderat att du fortsätter med Java bara för att det kommer vara lättare för dig att få hjälp av lärare och kamrater.

Skickades från m.sweclockers.com

Orkar inte med java, finns ingen bra IDE och att köra utan ide är brutalt jobbigt då man måste kompilera & köra i terminalen hela tiden. För att inte nämna alla konstiga problem man stöter på helt utan anledning.

Blir C++ i xCode tror jag!

Om ingen annan har något bättre alternativ?
Vad säger ni om http://haxe.org/?

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Medlem

Om du tycker Java är jobbigt så ska du nog inte välja C++, det är jobbigt på samma sätt som Java fast mycket, mycket, mycket värre. Du kan ju alltid testa exempelvis Common Lisp om du är nyfiken av dig. Eller Ruby om du vill ha nått som är nästan som Python. Det är synd att det måste vara objektorienterat annars hade du kunnat använda Clojure, som är ett fantastiskt bra språk. Iofs så kan man göra klasser i Clojure, så du kan påstå att det är objektorienterat men det är normalt inte så man jobbar. Här kan du se lite Clojure: http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Skrivet av Tunnelsork:

Om kursen handlar om objektorientering så är det inte vilket språk eller ramverk du använder som är viktigast. Vad du än använder nu så kommer du lära dig mycket som är lika viktigt i framtiden, oavsett språk eller plattform. Fokusera på problemen, inte syntaxen. Hade rekommenderat att du fortsätter med Java bara för att det kommer vara lättare för dig att få hjälp av lärare och kamrater.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det är inte bara syntaxen som skiljer språk åt. Java är helt horribelt, och det är inte bara syntaxen det beror på. Dessutom är OOP ganska horribelt det med. Fast du har en poäng med att det antagligen är enklare att få hjälp om man använder samma sak som alla andra. Men det är bra också att lära sig att hjälpa sig själv.

Skrivet av elev10:

Orkar inte med java, finns ingen bra IDE och att köra utan ide är brutalt jobbigt då man måste kompilera & köra i terminalen hela tiden. För att inte nämna alla konstiga problem man stöter på helt utan anledning.

Blir C++ i xCode tror jag!

Om ingen annan har något bättre alternativ?
Vad säger ni om http://haxe.org/?

Jag gillar inte heller Java, men det är inte på grund av att att man måste köra i terminalen. Det tycker jag är helt OK. Det är språket i sig jag ogillar. Men som sagt, välj inte C++, du förstår inte vad du ger dig in på. Om Java är helvetet, som du sa, så är C++ som att dö igen och komma till ett helvetets helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elev10:

Orkar inte med java, finns ingen bra IDE och att köra utan ide är brutalt jobbigt då man måste kompilera & köra i terminalen hela tiden. För att inte nämna alla konstiga problem man stöter på helt utan anledning.

Blir C++ i xCode tror jag!

Om ingen annan har något bättre alternativ?
Vad säger ni om http://haxe.org/?

Java är bland de enklare objektorienterade språken att lära sig och att använda. Det finns en anledning att de flesta programmeringsinriktade utbildningar använder sig av just Java i sina introduktionskurser.

Jag kan rekommendera Eclipse(http://www.eclipse.org/downloads/) som utvecklingsmiljö så kan du sluta klaga på att du måste kompilera i terminalen och du får lite vettigare felmeddelanden. Förstår inte helt varför en del utbildningar envisas med att förstakursen ska vara i typ notepad och sen kompilera i terminal. Visst, man måste vara noggrannare med vad man skriver, typ klamrar och dylikt eftersom det inte sköts / sägs till om automatiskt men ja.. Om jag minns rätt så hade vi redan i gymnasiet en nerbantad version av Eclipse, utan alla automagiska kompletteringsfunktioner och sånt.

Visa signatur

| Chassi: FD Arc | Mobo: Asrock Extreme 4 gen 3 | CPU: i7 2600k + H100 | RAM: Vengeance 1866mhz |
| GPU: ASUS GTX 580 CUII | PSU: AX 850 | Skärm: Dell u2412m | Tbord + Mus: Filco Majestouch brown & Mx518!|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Om du tycker Java är jobbigt så ska du nog inte välja C++, det är jobbigt på samma sätt som Java fast mycket, mycket, mycket värre. Du kan ju alltid testa exempelvis Common Lisp om du är nyfiken av dig. Eller Ruby om du vill ha nått som är nästan som Python. Det är synd att det måste vara objektorienterat annars hade du kunnat använda Clojure, som är ett fantastiskt bra språk. Iofs så kan man göra klasser i Clojure, så du kan påstå att det är objektorienterat men det är normalt inte så man jobbar. Här kan du se lite Clojure: http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Fast det är inte bara syntaxen som skiljer språk åt. Java är helt horribelt, och det är inte bara syntaxen det beror på. Dessutom är OOP ganska horribelt det med. Fast du har en poäng med att det antagligen är enklare att få hjälp om man använder samma sak som alla andra. Men det är bra också att lära sig att hjälpa sig själv.

Jag gillar inte heller Java, men det är inte på grund av att att man måste köra i terminalen. Det tycker jag är helt OK. Det är språket i sig jag ogillar. Men som sagt, välj inte C++, du förstår inte vad du ger dig in på. Om Java är helvetet, som du sa, så är C++ som att dö igen och komma till ett helvetets helvete.

Tack för bra svar! Nej det är inte bara det med terminalen, Java känns bara helt fel för mig.
Och det där om C++ tar jag åt mig, rent helvete.
Det jag gillar med Python & PHP är att jag kan skapa en fil och direkt börja jobba på det jag vill. Med java/c++ är man tvungen att skapa fina mappstrukturer med hjälp av IDE osv osv. DISLIKE!

Ruby är vad jag förstår (och du påstår) mer åt det hållet, (python).
Började lite i NodeJS (javascript) men det vart ett helvete med alla inputs.

Skrivet av Tacocat:

Java är bland de enklare objektorienterade språken att lära sig och att använda. Det finns en anledning att de flesta programmeringsinriktade utbildningar använder sig av just Java i sina introduktionskurser.

Jag kan rekommendera Eclipse(http://www.eclipse.org/downloads/) som utvecklingsmiljö så kan du sluta klaga på att du måste kompilera i terminalen och du får lite vettigare felmeddelanden. Förstår inte helt varför en del utbildningar envisas med att förstakursen ska vara i typ notepad och sen kompilera i terminal. Visst, man måste vara noggrannare med vad man skriver, typ klamrar och dylikt eftersom det inte sköts / sägs till om automatiskt men ja.. Om jag minns rätt så hade vi redan i gymnasiet en nerbantad version av Eclipse, utan alla automagiska kompletteringsfunktioner och sånt.

Eclipse är sjukt segt och trögt för mig.. gillar det inte, som jag skrev tidigare gillar jag enkelheten i Python och PHP att man bara kan skriva&köra direkt utan några som helst problem eller cross-platform fel.

Syntax osv har jag inga som helst problem med, har programmerat php och python i snart tre år utan IDE.

Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Datavetare

Med tanke på vad du anser om Java och att du gillade Python så skulle jag föreslå Ruby. Själv gillar jag båda dessa, men OOP i Python lämnar rätt mycket övrigt att önska, för OOP är Ruby väldigt mycket "Python done right".

Själv skulle jag välja Go eller Clojure. Båda är intressanta då inget är vad folk skulle beteckna som OO-språk, men faktum är att det mesta du vill åstadkomma med att använda OOP är klart lättare och resultatet blir framförallt enklare att bygga ut med Clojure och framförallt med Go.

tufflax har redan gjort en beskrivning av Clojure. Go är ett språk som bl.a. Google varit med att tagit fram för att komma runt en rad problem de upplevde fanns med C++ och Java som de normalt använder som "back-end" språk. Go fokuserar på "concurrent programming" och till skillnad mot det "async/await" härke som man lagt in i C# 5.0 så är Go designat av folk som faktiskt begriper sig på "concurrent programming" och inser vad CSP är.

I Go bygger man väldigt mycket på interface, men ett interface implementeras inte genom arv eller så utan ett interface är automatiskt uppfyllt för alla typer som implementerar de metoder som ingår i ett visst interface. Arv finns inte överhuvudtaget i Go, men den effekt man normalt vill få genom arv går att uppnå på andra sätt.

Att skriva en nätverk- eller saker som på annat sätt utför I/O och skala upp det till att kunna hantera enormt med samtida anrop är långt mycket enklare i Go än vad det är i språk som C++, Java eller C#. Andra miljöer som har dessa egenskaper är JavaScript (via node.js) och Erlang, men Go har faktiskt en prestanda som är i princip identiskt med C/C++ även på "vanliga" program medan språk som Erlang och Clojure inte alls kan matcha prestanda i C/C++/Java/Go.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om du gillade php kan du väl köra vidare på det?

Permalänk
Medlem

Jag älskar att jobba i C# i Visual Studio. Vet inte om jag älskar språket, men jag älskar i alla fall IDEn. IntelliSense är som sockervadd. Jag bygger i stort sett bara webb och den enda erfarenheten jag har av C# är i Unity och för windows phone apps. Det är ett solidt språk med bra stöd på arbetsmarknaden, samt att det är bra att kunna skriva i ett hårt typat språk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av elev10:

Alltså ge mig ett exempel på vad man kan göra i C++ som kan motivera mig att lära mig det.
Jag tänker mig mer typ ROR (Ruby on Rails) eller annat server-webb-baserat språk? Vem sätter sig liksom nu 2013 och laddar ner ett program? Visst det finns fortfarande vissa användningsområden etc (som kräver prestanda) men resten?

Typ som dessa:
Alla typer av interna företagslösningar, (för att hålla koll på projekt, fakturor, löner, allt man kan tänka sig)
Kassasystem
Skol-relaterade program (för utlärning, schemaläggning, allt möjligt här också)
Mobilappar som blir cross-platform direkt utan mycket extraarbete.

Det enda jag kan tänka mig att man behöver kunna c++ till är om man vill göra mer hårdvaru/prestandainternsiva program såsom:
Videoredigering
Bildbehandling
Spel
Ritningprogram (cad etc)

Vad annars liksom?

Med dagens teknologi kan man göra precis allt du listat under din "c++"-lista i webbläsaren också med liknande reulstat, däremot vill jag säga att vill du utveckla webbappar så ska du fokusera på inriktningar som "Media och webbutveckling" och inte programmering, då det tekniskt sett inte är att programmera.

Sen kan du även göra allt under din "webb"-lista i C++ också, fast med både bättre resultat och bättre säkerhet. I c++ kan du göra allt, i webbutvecklingspråk kan du göra det mesta med sämre resultat. Hade inte "webbappar" varit en sådan jäkla fluga det är så hade allting varit så mycket bättre vill jag lova (både prestanda mässigt och att det hade varit så mycket mer praktiskt, just nu har folk helt sjukt grymma operativsystem installerade men använder ungefär 5% av den kraften då alla vill köra allt genom webben, en puckad utveckjling enligt mig)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Om du tycker Java är jobbigt så ska du nog inte välja C++, det är jobbigt på samma sätt som Java fast mycket, mycket, mycket värre. Du kan ju alltid testa exempelvis Common Lisp om du är nyfiken av dig. Eller Ruby om du vill ha nått som är nästan som Python. Det är synd att det måste vara objektorienterat annars hade du kunnat använda Clojure, som är ett fantastiskt bra språk. Iofs så kan man göra klasser i Clojure, så du kan påstå att det är objektorienterat men det är normalt inte så man jobbar. Här kan du se lite Clojure: http://www.sweclockers.com/forum/10-programmering-och-digital...

Fast det är inte bara syntaxen som skiljer språk åt. Java är helt horribelt, och det är inte bara syntaxen det beror på. Dessutom är OOP ganska horribelt det med. Fast du har en poäng med att det antagligen är enklare att få hjälp om man använder samma sak som alla andra. Men det är bra också att lära sig att hjälpa sig själv.

Jag gillar inte heller Java, men det är inte på grund av att att man måste köra i terminalen. Det tycker jag är helt OK. Det är språket i sig jag ogillar. Men som sagt, välj inte C++, du förstår inte vad du ger dig in på. Om Java är helvetet, som du sa, så är C++ som att dö igen och komma till ett helvetets helvete.

Den här posten talar ifrån väldigt mycket naivitet och bitterhet, jag hade inte lyssnat på den för fem öre. Stark rekommendation ifrån någon som grejjat med både webbutv och programmering i >10 år. Orkar dock inte gå in på alla teknikaliteter, men kan säga att han inte fattar koncepten han pratar om alls och i princip bara är bitter över det och därför surar om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tufflax:

Dessutom är OOP ganska horribelt det med.

Snarare felanvändning av OOP och användning av det där det inte behövs. OOP blir också mycket bättre i exempelvis Ruby om man jämför med Java. Dock föredrar jag själv funktionell programmering, men det är inte direkt något fel med OOP.

Skrivet av Haikarainen:

Den här posten talar ifrån väldigt mycket naivitet och bitterhet, jag hade inte lyssnat på den för fem öre. Stark rekommendation ifrån någon som grejjat med både webbutv och programmering i >10 år. Orkar dock inte gå in på alla teknikaliteter, men kan säga att han inte fattar koncepten han pratar om alls och i princip bara är bitter över det och därför surar om det.

Jag kan väl delvis hålla med dig, men samtidigt förstår jag hur han tänker. Får man fråga vilka språk/paradigmer du har hållt på med under de där 10 åren?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av htux:

Jag kan väl delvis hålla med dig, men samtidigt förstår jag hur han tänker. Får man fråga vilka språk/paradigmer du har hållt på med under de där 10 åren?

Allt möjligt, PHP, ASP, C, Python, Bash, Ruby, Haskell, Basic, ABL, C#, C++, säkert missat något.

Jag ser definitivt fördelarna i funktions/procedur-baserade språk, men att klanka ner på objektorienterade språk bara för att man själv inte fattar dom och inte ser fördelarna i dom är bara puckat och naivt enligt mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Den här posten talar ifrån väldigt mycket naivitet och bitterhet, jag hade inte lyssnat på den för fem öre. Stark rekommendation ifrån någon som grejjat med både webbutv och programmering i >10 år. Orkar dock inte gå in på alla teknikaliteter, men kan säga att han inte fattar koncepten han pratar om alls och i princip bara är bitter över det och därför surar om det.

Skrivet av anon214934:

Allt möjligt, PHP, ASP, C, Python, Bash, Ruby, Haskell, Basic, ABL, C#, C++, säkert missat något.

Jag ser definitivt fördelarna i funktions/procedur-baserade språk, men att klanka ner på objektorienterade språk bara för att man själv inte fattar dom och inte ser fördelarna i dom är bara puckat och naivt enligt mig

Haha! Undra vem som är bitter. Vad är det jag inte fattat med OOP? Kan du förklara varför OOP är bra? Hur vet du att jag inte fattat koncepten jag pratar om? Ad hominem...

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tufflax:

Haha! Undra vem som är bitter. Vad är det jag inte fattat med OOP? Kan du förklara varför OOP är bra? Hur vet du att jag inte fattat koncepten jag pratar om? Ad hominem...

Joe Armstrong har gjort ett väldigt träffande uttalande kring vad som är så fel med OOP, framförallt idag när multicore-CPUer är normen och inte undantaget

Citat:

I think the lack of reusability comes in object-oriented languages, not functional languages. Because the problem with object-oriented languages is they’ve got all this implicit environment that they carry around with them. You wanted a banana but what you got was a gorilla holding the banana and the entire jungle.

If you have referentially transparent code, if you have pure functions — all the data comes in its input arguments and everything goes out and leave no state behind — it’s incredibly reusable.

Det jag inte riktigt håller med om är att man måste ha ett funktionellt språk för att skriva bra program. Att undvika implicit tillstånd och i stort skriva funktioner som saknar sidoeffekter går att göra i alla språk, jag programmerar väldigt mycket på det sättet i C mycket på grund av att jag idag alltid skriver kod som måste optimeras för multicore.

Samma sak gäller OOP. OOP är ett sätt att strukturera sitt program, så den som tror att OOP kräver ett "objektorienterat språk" har inte förstått OOP. Faktum är att det kan vara en fördel att utföra OOP i t.ex. Clojure eller Go, för när man greppat OOP så kommer det vara helt naturligt att göra en OO arkitektur även i dessa språk.

OOP var på många sätt ett bra sätt att designa program fram till dess att även de minsta system blev multicore, idag är allt implicit tillstånd som normalt är associerat med metodanrop nära nog lika illa som att använda global data...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Allt möjligt, PHP, ASP, C, Python, Bash, Ruby, Haskell, Basic, ABL, C#, C++, säkert missat något.

Jag ser definitivt fördelarna i funktions/procedur-baserade språk, men att klanka ner på objektorienterade språk bara för att man själv inte fattar dom och inte ser fördelarna i dom är bara puckat och naivt enligt mig

Jag tror det menas funktionella språk som i matematiskt funktionella, inte procedurella. Å andra sidan var jag innan lite rädd att du var en sån där lågnivå-imperativ person (i och med "självutnämnd expert inom C++" i signaturen), men du verkar ju ha testat lite, så det stärkte mitt förtroende för dina inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av htux:

Jag tror det menas funktionella språk som i matematiskt funktionella, inte procedurella. Å andra sidan var jag innan lite rädd att du var en sån där lågnivå-imperativ person (i och med "självutnämnd expert inom C++" i signaturen), men du verkar ju ha testat lite, så det stärkte mitt förtroende för dina inlägg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Functional_programming

Ett äkta Funktionellt språk tillåter inte mutering av state (Immutable VS Mutable), men precis som Virtual Void säger kan man skriva funktionellt i de flesta språk

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberVillain:

http://en.wikipedia.org/wiki/Functional_programming

Ett äkta Funktionellt språk tillåter inte mutering av state (Immutable VS Mutable), men precis som Virtual Void säger kan man skriva funktionellt i de flesta språk

Jag är lite osäker på hur det är relevant att informera mig om det där. Sa jag emot det något i mitt inlägg?

Permalänk
Avstängd

Lol fick för mig du citera Virtual Void, sorry

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av htux:

Jag tror det menas funktionella språk som i matematiskt funktionella, inte procedurella. Å andra sidan var jag innan lite rädd att du var en sån där lågnivå-imperativ person (i och med "självutnämnd expert inom C++" i signaturen), men du verkar ju ha testat lite, så det stärkte mitt förtroende för dina inlägg.

Ja jo, däremot kör ju funktionella och procedurella språk lite på samma grej (jämfört med OO), med mer streamlineade upplägg än hierarkiska. Kan förövrigt tillägga att jag jobbat som systemutvecklare på professionell nivå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tufflax:

Haha! Undra vem som är bitter. Vad är det jag inte fattat med OOP? Kan du förklara varför OOP är bra? Hur vet du att jag inte fattat koncepten jag pratar om? Ad hominem...

Visst är det en smaksak om man gillar objektorienterade programmerings/skript-språk, men bara grejen att säga att OO är "horribelt" är så sjukt fel. Objektorientering (när och var den används rätt) är en av dom största framgångarna som tillkommit inom programmering. Det låter en utveckla projekt på en logisk nivå närmare hur hjärnan är van att använda logik (hierarkiskt och indelat i grupper) istället för bara streamlineat med funktioner.

Själv tycker jag att funktionella program är bättre än OO där det passar bättre, och skriver även mycket funktionellt (ett exempel är "light" som jag skrev i ANSI C89, för att styra backlightkontroller i unix-system). Men OO är snuskigt bra, dagens spelmotorer hade varit långt ifrån lika optimiserade och flexibla utan OO, säg inte att det är horribelt bara för att du inte vet hur man använder det än.

EDIT: Min poäng är iaf att lära sig OO och hur man använder det är essentiellt för moderna utvecklare, det är en stor del av hela programmeringsvärlden och enligt mig obligatoriskt för att få en bra uppfattning av programmering i helhet. Att plugga programmering och skita i objektorienterade språk är som att plugga till bilmekaniker men vägra jobba med dieselmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Ja jo, däremot kör ju funktionella och procedurella språk lite på samma grej (jämfört med OO), med mer streamlineade upplägg än hierarkiska. Kan förövrigt tillägga att jag jobbat som systemutvecklare på professionell nivå.

Att ha jobbat på professionell nivå behöver inte betyda att man är bra på alla områden. Med det sagt erkänner jag att jag inte själv har jobbat med programmering professionellt. Och du verkar ju ha koll på saker och ting ändå. Sen tror jag det är en smaksak om man gillar OOP. Eller egentligen är OOP en definitionsfråga i sig. Man kan ju som sagt skriva program i OOP-stil i språk som inte ses som objektorienterade. Frågan är när det räknas som det.

Permalänk
Hedersmedlem

Men tillbaka till trådskaparen och frågan.
Ruby alternativet att programmera Ruby on Rails (så man inte har resultatet i terminalen utan som en webbsida).

Det är ju en programmeringskurs på gymnasiet som i kursplanen talar om att det ska vara objektorienterat. Så då ska det väl vara ett sådant språk. Att försöka lura ut lite sådant ur Common Lisp låter inte som något att göra på resterande del av terminen.

Likaså då trådskaparen inte verkar gilla många delar av Java så blir det ju inte bättre med C++. Gissar på att personen rätt snart kört ner i pointer hell. Det ska bli något gjort på de här veckorna som är kvar till sommarlovet också!

Som sagt Ruby har kvaliteter som ett scriptspråk på många vis som Python men ärver saker från Smalltalk som är starten för OOP. Java är ju inte den finaste av OOP-implementationer.

Och sluta sitt där och fundera på språk, testa ruby på stört direkt i webbläsaren:
http://tryruby.org/levels/1/challenges/0 Där får du känna lite på syntaxen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqualize:

Men tillbaka till trådskaparen och frågan.
Ruby alternativet att programmera Ruby on Rails (så man inte har resultatet i terminalen utan som en webbsida).

Det är ju en programmeringskurs på gymnasiet som i kursplanen talar om att det ska vara objektorienterat. Så då ska det väl vara ett sådant språk. Att försöka lura ut lite sådant ur Common Lisp låter inte som något att göra på resterande del av terminen.

Likaså då trådskaparen inte verkar gilla många delar av Java så blir det ju inte bättre med C++. Gissar på att personen rätt snart kört ner i pointer hell. Det ska bli något gjort på de här veckorna som är kvar till sommarlovet också!

Som sagt Ruby har kvaliteter som ett scriptspråk på många vis som Python men ärver saker från Smalltalk som är starten för OOP. Java är ju inte den finaste av OOP-implementationer.

Och sluta sitt där och fundera på språk, testa ruby på stört direkt i webbläsaren:
http://tryruby.org/levels/1/challenges/0 Där får du känna lite på syntaxen.

Jag håller med dig om Ruby. Bland imperativa OO-språk är det nog det överlägset trevligaste att jobba i. Det känns som att designen av språket är väldigt genomtänkt överlag.