Permalänk

Datorn börjar skriva 4:or av sig själv

Idag började datorn plötsligt skriva 4or av sig själv, om jag hade pekaren i ett textfält skrev den 4or i all oändlighet. Det fortsatte även om jag drog ut tangentbordet så jag tror inte det kommer därifrån. När jag startade om försvann det, men återkom nyss igen. Återigen försvann det när jag loggade ut (vilket gör att jag kan skriva det här). Har inget macroprogram igång eller så.

Varför kan min dator ha börjat skriva 4or i all oändlighet ibland?

Permalänk
Medlem

Provat en annat tangentbord?
Plockat bort knappen 4 och kolla om du ser något synbart fel?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wanderer of:

Idag började datorn plötsligt skriva 4or av sig själv, om jag hade pekaren i ett textfält skrev den 4or i all oändlighet. Det fortsatte även om jag drog ut tangentbordet så jag tror inte det kommer därifrån. När jag startade om försvann det, men återkom nyss igen. Återigen försvann det när jag loggade ut (vilket gör att jag kan skriva det här). Har inget macroprogram igång eller så.

Varför kan min dator ha börjat skriva 4or i all oändlighet ibland?

Nån som sitter och jävlas med ett trådlöst tangentbord (gjorde så med min dotter )?
Har du antivirusprogram? Kan ju vara nåt virus eller likn. Har du kopplat in nån ny hårdvara nyligen?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Det låter ju ej trevligt,fått något virus el en trojan kanske?

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av Kent:

Nån som sitter och jävlas med ett trådlöst tangentbord (gjorde så med min dotter )?
Har du antivirusprogram? Kan ju vara nåt virus eller likn. Har du kopplat in nån ny hårdvara nyligen?

Varför jävlades du med henne för? haha

Permalänk

Glömde nämna det men det är garanterat inte tangentbordet eftersom om jag håller inne 4 samtidigt som den skriver så skriver datorn dubbelt så snabbt.

Hittar ingen ny process som skulle kunna vara ett virus heller

Permalänk
Medlem

Tvivlar på virus/trojan.
Pröva att använda ett annat USB-uttag till tangentbordet, titta även under tangenten som Ang3r säger.
Annars pröva med annat tangentbord, funkar inte det så får du installera om windows. Funkar inte det så får du köpa nytt moderkort.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Widholm:

Varför jävlades du med henne för? haha

Varför inte?
Köpte ett trådlöst tangentbord med pekplatta till henne och passade på att jävlas lite innan hon fick det. Hon hade först väldiga problem vid inloggningen och kunde varken stava eller peka rätt. Datorn låste sig, startade om sig, program startades och avslutades osv. Hon blev nästan smått nervös och trodde det spökade

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Varför inte?
Köpte ett trådlöst tangentbord med pekplatta till henne och passade på att jävlas lite innan hon fick det. Hon hade först väldiga problem vid inloggningen och kunde varken stava eller peka rätt. Datorn låste sig, startade om sig, program startades och avslutades osv. Hon blev nästan smått nervös och trodde det spökade

Jo kan tänka mig att det var otroligt underhållande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanderer of:

Glömde nämna det men det är garanterat inte tangentbordet eftersom om jag håller inne 4 samtidigt som den skriver så skriver datorn dubbelt så snabbt.

Du har garanterat INTE uteslutit tangentbordet eller USB porten den sitter i. Inget du gjort utesluter det.

Skrivet av Wanderer of:

...Det fortsatte även om jag drog ut tangentbordet...

Ja, det det bruka den göra då.

Det är mycket enklare att börja med att låna ett tangentbord och testa den i alla USB portarna. När du ändå håller på tittar du efter skador i kontakterna eller något som kopplats till nån av portarna.

Du vill garanterat inte ta bort och installera om Windows osv vilket är det du tillslut tvingas till om vi nu litar på att du letat ordentligt igenom Windows efter skumma saker, inte har nått macro program igång, virus osv som du redan letat efter.

Permalänk
Medlem

Koppla ut all extern utustning du har till datorn. Fungerar inte det. Följ dessa steg.

1. Koppla ut tangentbordet, starta om datorn, prova annat tangentbord.
2. Fungerar det inte, Starta datorn i felsäkert läge.
3. Fungerar inte detta så kan det enbart vara moderkortet eller processorn. Prova isåfall hårdresetta moderkortet för att cleara alla register.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du har garanterat INTE uteslutit tangentbordet eller USB porten den sitter i. Inget du gjort utesluter det.

Om du börjar med att förklara hur ett tangentbord, defekt eller ej, kan skicka dubbla uppsättningar av samma tangentsignal på samma gång skulle jag uppskatta det.

Permalänk
Medlem

Varför det händer har jag inte brytt mig om att jag spendera tid på att fundera. Jag var mer intresserad av hur man löste felet.

Flera av oss känner igen felet och ser direkt på hur du felsökte att du inte uteslutit tangentbordet, portarna den kopplats till och övrig som sitter i portarna.

Även om felet är något annat så går det så löjligt snabbt och enkelt att stänga av datorn. Ta loss alla kablar och prylar du kopplat till USB (och PS/2) portarna och kontrollera dom efter skador, smuts osv. Det som tar tid är om man även lånar/testar tangentbord och att stänga av datorn när felet händer för att testa nästa port innan man startar datorn igen.

Macro/Script liknade orsaker (eller vad de nu kallas) bruka dock vara förvirrande och svårare att hitta men dom verka du vara tvärsäker på att du redan kontrollerat det.