Problem med HDMI på ett 670.

Permalänk
Medlem

Problem med HDMI på ett 670.

Så, har länge haft det här problemet och alltid trott att det var skärmen, så har inte brytt mig så värst mycket om det, tills idag när jag testade att koppla in en DVI-D på min andra skärm som använder HDMI och märkte att färgerna blev "normala" som min andra och tredje skärm. Här har ni en printscreen på skärm 1 och skärm 2(skärmen det är problem på)

Så har läst runt lite och har märkt att Nvidia har problem med just HDMI och att den inte kör på full RGB, det ska tydligen finnas en fix för det, testade det men funkade fortfarande inte utan det är fortfarande den där "washed out" färgen där det rätt ut inte ens ser bra ut... Överhuvudtaget. Så, här har ni lite mer som är irriterande, när jag spelar något och det är väldigt mörkt... Då ser jag absolut inget.. Det är mörkare än vad det ska vara, och när det är väldigt ljus, ja, då är det mycket ljusare än vad det ska vara och det ser bara dåligt ut.
Man ser bokstavligt stora feta pixlar över allt när det är för mörkt eller för ljust eller om det är några färger som inte tycker om varandra (t.ex. rött och grönt, eller tillochmed rött och blått, svart o blått funkar inte heller...) Någon som vet en lösning? Jag kan inte köra på min DVI-D eftersom min HDMI kabel går ut från grafikkortet in till mitt Avermedia (och det har bara HDMI i sig) och sedan ut med HDMI till skärmen med en HDMI-DVI-D.

Sorry om jag är otydlig eller något. Men om ni vill se bild från något spel (t.ex. ArmA 2 eller DayZ) där det är VÄLDIGT mörkt eller VÄLDIGT ljust så ser man problemet på engång så ska jag försöka fixa printscreens åt er.

MVH:Sebastian aka KimaRo

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz

Permalänk
Medlem

Ingen av ovanstående bilder är "korrekta".
Jag tittar på dessa bilder på min "justerade" projektor just nu.

Vad du behöver göra, som minimum, är att köra någon form av "kalibrerings" mjukvara som hjälper dig att justera ljus/kontrast/färgrymd etc.

Bilden till vänster är alldeles för mörk. Finns inga detaljer i bakgrunden.
Bilden till höger är för ljus.

Det här kanske kan vara något?? Finns säkert bättre grejer, men det var det som dök upp vid en snabb googling.
Jag vet inte alls, då jag inte testat just detta. Men det är något sådant du behöver göra som en grund iaf.

Sen kan man, om man vill och har extremt höga krav, gå vidare med mer avancerade åtgärder och riktig kalibrering.

http://peripherals.about.com/gi/o.htm?zi=1/XJ&zTi=1&sdn=perip...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimaro:

Så, har länge haft det här problemet och alltid trott att det var skärmen, så har inte brytt mig så värst mycket om det, tills idag när jag testade att koppla in en DVI-D på min andra skärm som använder HDMI och märkte att färgerna blev "normala" som min andra och tredje skärm. Här har ni en printscreen på skärm 1 och skärm 2(skärmen det är problem på)
http://i.imgur.com/sptd3S3.jpg

Så har läst runt lite och har märkt att Nvidia har problem med just HDMI och att den inte kör på full RGB, det ska tydligen finnas en fix för det, testade det men funkade fortfarande inte utan det är fortfarande den där "washed out" färgen där det rätt ut inte ens ser bra ut... Överhuvudtaget. Så, här har ni lite mer som är irriterande, när jag spelar något och det är väldigt mörkt... Då ser jag absolut inget.. Det är mörkare än vad det ska vara, och när det är väldigt ljus, ja, då är det mycket ljusare än vad det ska vara och det ser bara dåligt ut.
Man ser bokstavligt stora feta pixlar över allt när det är för mörkt eller för ljust eller om det är några färger som inte tycker om varandra (t.ex. rött och grönt, eller tillochmed rött och blått, svart o blått funkar inte heller...) Någon som vet en lösning? Jag kan inte köra på min DVI-D eftersom min HDMI kabel går ut från grafikkortet in till mitt Avermedia (och det har bara HDMI i sig) och sedan ut med HDMI till skärmen med en HDMI-DVI-D.

Sorry om jag är otydlig eller något. Men om ni vill se bild från något spel (t.ex. ArmA 2 eller DayZ) där det är VÄLDIGT mörkt eller VÄLDIGT ljust så ser man problemet på engång så ska jag försöka fixa printscreens åt er.

MVH:Sebastian aka KimaRo

Har ett 670 och där funkar HDMI bra. Som ovanstående skrev. Den ena för ljus och andra för mörk (kör DVI och provat HDMI till tv:n)

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Bilden till vänster är alldeles för mörk. Finns inga detaljer i bakgrunden.
Bilden till höger är för ljus.

Ah, hade ingen aning om att den vänstra hade fel på. Fast är inte så värst kinkig om det, så länge det ser bra ut i mina ögon är jag nöjd, men den högra bilden får inte in fullRGB utan sitter fast i limitedRGB och det finns ingenting som jag kan göra för att "låsa ur den".

Visa signatur

Dator:Bitfenix Outlaw||ASRock Z77 EXTREME4||Intel i5-3570K 3.4GHz||Corsair 8GB Dominator 1833Mhz+Corsair 4GB CL9 1333Mhz||Nvidia Geforce GTX 670 Gainward Phantom ||SSD: 60GB Intel 330 & Samsung 840 Basic 256gb||2.2 TB lagring||Corsair CX 500W V2 80+||
Utrustning:Qpad MK-80 ||Steelseries Sensei Pro||Astro A50||2x BenQ 2420t 120Hz