Overhaul av AMD 7xxx och nvidia 6xx recensioner med anledning av bättrade drivrutiner

Permalänk
Medlem

Overhaul av AMD 7xxx och nvidia 6xx recensioner med anledning av bättrade drivrutiner

Jag ser många länka till de vid det här laget missvisande recensionerna av 7970 och 680 i fråga om vilket kort som är snabbast, mest prisvärt etc. Nu skulle visst både nvidia och amd vänta till 2014 med nya modeller om jag inte minns fel, så det kunde väl vara en idé att göra en komplett ny recension med färska drivrutiner med alla inblandade modeller och lägga in en text vid alla äldre jämförande tabeller om att resultaten kan vara missvisande, gärna i bilden så att man inte kan klippa ut bilden ur sitt sammanhang?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Hej runeman,

Precis som du noterar ändras drivrutinerna över tid – i vissa fall till det bättre, i andra fall till det sämre. I samband med recensioner av nya grafikkort brukar vi uppdatera testresultaten så att även referenserna används tillsammans med de senaste drivrutinerna, i de fall det är möjligt. Det är dock inte i praktiken genomförbart att uppdatera äldre tester enbart eftersom det släppts nya drivrutiner. En recension av det slaget tar flera veckor att genomföra.

Hälsningar,
Andreas

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas D:

Hej runeman,

Precis som du noterar ändras drivrutinerna över tid – i vissa fall till det bättre, i andra fall till det sämre. I samband med recensioner av nya grafikkort brukar vi uppdatera testresultaten så att även referenserna används tillsammans med de senaste drivrutinerna, i de fall det är möjligt. Det är dock inte i praktiken genomförbart att uppdatera äldre tester enbart eftersom det släppts nya drivrutiner. En recension av det slaget tar flera veckor att genomföra.

Hälsningar,
Andreas

Tack för svar!
Kan man möjligen tänka sig en light-variant av detta, att bara lägga in en liten kråka om detta i diagrammen i de äldsta testerna? Som det står nu är dessa kort både i datorkomponent-termer "urgamla" och samtidigt det senaste på marknaden, så mängder av människor letar efter jämförande tester. Jag som (host harkel jag har jobb och så...host) finkammar forumet näst intill dagligen ser jämt och ständigt hänvisningar till era tester med budskap som "680 är mycket snabbare än 7970 i spel x, kolla bara här [sweclockers test från tidigt 2012]" etc. Om man inte gräver vidare kan man få en onyanserad bild av verkligheten eftersom man litar blint på sweclockers tester.

Permalänk
Medlem

hrm jag ser nu att 7970 konsekvent har samma siffror i tex battlefield 3 1080p-diagrammen, från 680-recensionen i mars 2012 till Titan-recensionen i februari 2013. Är det möjligen så att det inte har testats om med nya drivrutiner sen förra året? Jag tänker så att ett 7970 kanske vore rent guld för priset de säljs till om de presterar betydligt bättre med nya drivrutiner. Jag äger själv inte ett så jag kan inte svara på frågan, men jag vore väldigt intresserad av att se motsvarande siffror för Battlefield 3, 1080p med nya drivrutiner.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av runeman:

hrm jag ser nu att 7970 konsekvent har samma siffror i tex battlefield 3 1080p-diagrammen, från 680-recensionen i mars 2012 till Titan-recensionen i februari 2013. Är det möjligen så att det inte har testats om med nya drivrutiner sen förra året? Jag tänker så att ett 7970 kanske vore rent guld för priset de säljs till om de presterar betydligt bättre med nya drivrutiner. Jag äger själv inte ett så jag kan inte svara på frågan, men jag vore väldigt intresserad av att se motsvarande siffror för Battlefield 3, 1080p med nya drivrutiner.

På sidan "Testsystem, mjukvara och metod" ser du vilka drivrutiner som används. För 7000-serien är det AMD Catalyst 13.2 beta 6 (12.100.17).

http://www.sweclockers.com/recension/16541-nvidia-geforce-gtx...

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

På samma tema, alltså era fantastiska grafikkortstester, har jag ett förslag/önskemål.

Jag undrar om det inte går att göra ett "interaktivt" diagram där man själv får välja vilka grafikkort och tester man vill jämföra.
Kanske man kan ha fler val, såsom trådskaparen påpekade, drivrutiner, så man kan se vilken förbättring det blir när ni uppdaterar testen. Aktuellt pris kopplat till prisjakt vore ju ganska bra också då man väl oftast vill ha det bästa för pengarna. Det kunde sedan visas i en liknande tabell som prisjakt har så man kan se vilken drivrutin som användes vid testet, pris, minnesmängd och liknande, (antal sahders och klockfrekvenser är ju lite mindre intressant i mina ögon då ma kanske kommer jämföra AMD och Nvidia-kort).

Hälsningar
Erik