Permalänk
Medlem

Nätagg till speldator?

Tänkte bygga en dator för framförallt spel.

Börjar med dessa komponenter:

Asus ROG Maximus V Formula
Asus Radeon HD6770
Corsair XMS3 Vengeance 8 GB
Intel 3770K
Plextor 256 GB SSD
Fractal Design Define XL R2

Jag är ute efter ett nätagg som har minst 80+ Gold, det ska vara modulärt och ligga nånstans runt 1000:- ungefär rom möjligt. Dessutom ett bra agg...
Vet inte hur mkt krut jag behöver, men som jag fattat det med hjälp av olika kalkylatorer online så ska det räcka med typ 600-700W?

Hade varit nice med typ Corsair AX860i men har ej råd :/

Permalänk
Medlem

är det verkligen ett 6770 du ska ha ?:S
jag hade hellre köpt billigare moderkort,processor,chassi och köpt ett mycket bättre grafikkort..

Permalänk

700W är overkill för den riggen. Räcker bra med ett 500w för dig min vän. Kalkylatorerna du hittar på nätet skall du ta med en stor nypa salt, dem stämmer väldigt sällan.

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Du kan ju banta ner moderkortet lite?

Annars detta:
http://www.inet.se/produkt/6911364/corsair-hx-750w-80-gold-modular

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Lite obalanserat, kan man tycka, men du kanske har en plan? Om du har det så är det bra att dela med dig - då kan du få bättre råd.

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcept:

Tänkte bygga en dator för framförallt spel.

Börjar med dessa komponenter:

Asus ROG Maximus V Formula
Asus Radeon HD6770
Corsair XMS3 Vengeance 8 GB
Intel 3770K
Plextor 256 GB SSD
Fractal Design Define XL R2

Jag är ute efter ett nätagg som har minst 80+ Gold, det ska vara modulärt och ligga nånstans runt 1000:- ungefär rom möjligt. Dessutom ett bra agg...
Vet inte hur mkt krut jag behöver, men som jag fattat det med hjälp av olika kalkylatorer online så ska det räcka med typ 600-700W?

Hade varit nice med typ Corsair AX860i men har ej råd :/

Det här kanske? http://www.inet.se/produkt/6909709/be-quiet-straight-power-e9...
Förövrigt skulle jag inte kalla det där en speldator, grafikkortet är alldeles för dåligt jämfört med resten av delarna.

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av fax110:

är det verkligen ett 6770 du ska ha ?:S
jag hade hellre köpt billigare moderkort,processor,chassi och köpt ett mycket bättre grafikkort..

Tänkte byta upp mig till ett Nvidia GTX 680 framöver, men har ett 6770 som det jag länkade till liggandes...

Skrivet av running_wild:

Det agget har jag kikat på faktiskt...
Ja kanske detta mobo? Asus ROG Maximus V Gene

Skrivet av dr. Dunkel:

Lite obalanserat, kan man tycka, men du kanske har en plan? Om du har det så är det bra att dela med dig - då kan du få bättre råd.

Planen är som följer: uppgradera befintlig burk och behålla chassi (sålänge), det är ett Fractal Design Define R3, skaffa mer effektivt och tystare nätagg som även är lite framtidssäkert för kommande uppgraderingar med grafikkort etc. Processorn verkar nice och har bra specs för virtualisering av OS via ex Virtualbox mm?

Datorn skall användas till spel, bildbehandling och film...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcept:

Tänkte byta upp mig till ett Nvidia GTX 680 framöver, men har ett 6770 som det jag länkade till liggandes...

Det agget har jag kikat på faktiskt...
Ja kanske detta mobo? Asus ROG Maximus V Gene

Planen är som följer: uppgradera befintlig burk och behålla chassi (sålänge), det är ett Fractal Design Define R3, skaffa mer effektivt och tystare nätagg som även är lite framtidssäkert för kommande uppgraderingar med grafikkort etc. Processorn verkar nice och har bra specs för virtualisering av OS via ex Virtualbox mm?

Datorn skall användas till spel, bildbehandling och film...

Det moderkortet ser mycket bättre ut, du kan även skaffa en 120gb ssd istället för 256gb. Istället skaffa en stor lagrings disk.

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk
Medlem

Kanon, då kanske man ska gå på det moderkortet då? O sen satsa mer på annat (läs grafikkort) så fort man har råd...

120GB SSD har jag o de fylla på tok för snabbt av program. Har dessutom 2 lagringsdiskar

Permalänk
Medlem

Är du medveten om att ROG Maximus V Gene är ett mATX-moderkort? Skulle inte köpa ett mATX-kort om du inte har tänkt bygga i ett mATX-chassi(vilket du troligen inte gör då du valde Maximus Formula från början).

Permalänk
Medlem

Detta både räcka för din del och lagom prislapp på din budget också. 900w är precis lagom.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

900W är precis lagom om han tänkt köra 3-SLi, vilket jag inte tror är speciellt sannolikt. Om han ska köra SLi med två kort så räcker det med 600-650W, och då är man på säkra sidan.

Permalänk

Be quiet! gör riktigt tysta och effektiva nätagg med gott om kontakter. Jag hade kollat på Straight Power E9 serien. 600W räcker gott och väl för ett GTX 680 och 3770k med gott om utrymme för överklockning.

Permalänk
Medlem

Men herrejävlar vad sneda rekommendationer det var här då.
I det utförandet kommer datorn inte dra mer än 200W. Och med GTX 680 kommer den inte över 300W ens en gång! Självklart ska man ha svängrum, men inte 600W svängrum! Alla kvalitets agg över 500W har väldigt god marginal för det bygget.
Och varför, varför ska nätagget kosta 1000:-? Om det finns ett för 600:- som lever upp till alla dina krav varför köpa för 1000:-?
Och varför ett så otroligt dyrt moderkort? Du kan spara in minst en tusing där med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcept:

Tänkte bygga en dator för framförallt spel.

Börjar med dessa komponenter:

Asus ROG Maximus V Formula
Asus Radeon HD6770
Corsair XMS3 Vengeance 8 GB
Intel 3770K
Plextor 256 GB SSD
Fractal Design Define XL R2

Jag är ute efter ett nätagg som har minst 80+ Gold, det ska vara modulärt och ligga nånstans runt 1000:- ungefär rom möjligt. Dessutom ett bra agg...
Vet inte hur mkt krut jag behöver, men som jag fattat det med hjälp av olika kalkylatorer online så ska det räcka med typ 600-700W?

Hade varit nice med typ Corsair AX860i men har ej råd :/

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3243154/balans
i5 räcker och blir över till spel
Ett bra moderkort till bra pris
En prisvärd SSD
Ett lagom stort chassi
Lågprofilsminne

Planer på SLI i framtiden? Ljudnivå?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Mitt tips. Banta ner moderkort och prolle, och köp ett bättre grafikkort. Du behöver inte en Maximus V och 3770k för gaming, mest onödigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3243154/balans
i5 räcker och blir över till spel
Ett bra moderkort till bra pris
En prisvärd SSD
Ett lagom stort chassi
Lågprofilsminne

Planer på SLI i framtiden? Ljudnivå?

Har ingen erfarenhet av ASrock men MSI fungerar också bra annars. Håller med dig på resten av punkterna. Speciellt med LP minnen så TS kan slänga på en fetare kylare om han vill överklocka någon dag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalOddball:

Mitt tips. Banta ner moderkort och prolle, och köp ett bättre grafikkort. Du behöver inte en Maximus V och 3770k för gaming, mest onödigt

han sa att han skulle köpa ett 680 senare.

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

han sa att han skulle köpa ett 680 senare.

Och då behöver han ett Maximus V menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har ingen erfarenhet av ASrock men MSI fungerar också bra annars. Håller med dig på resten av punkterna. Speciellt med LP minnen så TS kan slänga på en fetare kylare om han vill överklocka någon dag.

Nejnejnej! Inte MSI! Har aldrig haft ett MSI-kort som inte krånglat. Mina första 2 dog helt ganska tidigt. Har sett massa andra strul med MSI så har totalvägrat. Men Inet gjorde något fel någon gång så de moderkorten jag beställt till ett par kompisar blev det plötsligt lång väntetid på, så de övertalade mig till att testa MSI igen. Hans kan inte köra processorfläkten på annat än fullvarv, och hennes har döende SATA-portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nejnejnej! Inte MSI! Har aldrig haft ett MSI-kort som inte krånglat. Mina första 2 dog helt ganska tidigt. Har sett massa andra strul med MSI så har totalvägrat. Men Inet gjorde något fel någon gång så de moderkorten jag beställt till ett par kompisar blev det plötsligt lång väntetid på, så de övertalade mig till att testa MSI igen. Hans kan inte köra processorfläkten på annat än fullvarv, och hennes har döende SATA-portar.

Jag tycker om mitt MSI Det enda jag kan klaga på är det du säger med att processorfläktarna ignorerar PWM så man får sätta det manuellt. Kört Gigabyte väldigt länge nu och tyckte det var dags för att testa något annat. Synd att du haft så mycket problem med ditt och tråkigt att höra med SATA portarna. Hoppas det inte händer mig :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag tycker om mitt MSI Det enda jag kan klaga på är det du säger med att processorfläktarna ignorerar PWM så man får sätta det manuellt. Kört Gigabyte väldigt länge nu och tyckte det var dags för att testa något annat. Synd att du haft så mycket problem med ditt och tråkigt att höra med SATA portarna. Hoppas det inte händer mig :/

Håller tummarna.
Men köpte två likadana kort. Det var bara det ena som PWM inte fungerade på. Så det är typ ingen "funktion". Det är helt enkelt bara sönder. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Håller tummarna.
Men köpte två likadana kort. Det var bara det ena som PWM inte fungerade på. Så det är typ ingen "funktion". Det är helt enkelt bara sönder. :/

Fast nu kom jag på att jag inte vet om fläktarna på mitt Thermalright Silver Arrow ens stödjer PWM. Men om dom gör det skulle det vara mycket tråkigt om fläktstyrningen faktiskt var sönder :/ Orka ett garantiärende för en sådan sak :>

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Men herrejävlar vad sneda rekommendationer det var här då.
I det utförandet kommer datorn inte dra mer än 200W. Och med GTX 680 kommer den inte över 300W ens en gång! Självklart ska man ha svängrum, men inte 600W svängrum! Alla kvalitets agg över 500W har väldigt god marginal för det bygget.
Och varför, varför ska nätagget kosta 1000:-? Om det finns ett för 600:- som lever upp till alla dina krav varför köpa för 1000:-?
Och varför ett så otroligt dyrt moderkort? Du kan spara in minst en tusing där med!

Det behöver absolut inte kosta 1.000 spänn, är ju välkommet om det är billigare. Men har inte hittat något själv som verkar bra med modulära kablar, schysst ljudnivå och effektivitetsgrad som är mkt billigare än typ 1.000 spänn... Är inne på detta nu: be quiet! 680W 80+ Gold och yes, jag vet att det är lite overkill, men också med flit för att kunna utöka med fler komponenter och däribland strömkrävande grafikkort...

Skrivet av LemonIllusion:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3243154/balans
i5 räcker och blir över till spel
Ett bra moderkort till bra pris
En prisvärd SSD
Ett lagom stort chassi
Lågprofilsminne

Planer på SLI i framtiden? Ljudnivå?

Mkt intressnat kundvagn, schyssta tips. Kan dock säga att datorn inte bara kommer vara till gaming utan även bildbehandling, lite CS6 & Lightroom 4, en del videoredigering framöver också...

Skrivet av BrutalOddball:

Mitt tips. Banta ner moderkort och prolle, och köp ett bättre grafikkort. Du behöver inte en Maximus V och 3770k för gaming, mest onödigt

Mm, mkt ritkigt, har bantat lite från det jag först tänkte men inte så mkt som du kanske syftar på... Blir nog ett Maximus V Formula och det är ändå mer än 1.000 spänn billigare än mitt tidigare första val..., men vi får väll se var jag hamnar...

Skrivet av FoamBox:

han sa att han skulle köpa ett 680 senare.

Precis, ev. nåt med ännu mer drag i... sen om ja kör SLI eller om det blir ett starkt singel GPU kort vet jag ej ännu...

Kul BTW med drag i tråden, många intressanta inputs Och hur tråkig jag än låter så lyssnar jag och suger åt mig det ni skriver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Och då behöver han ett Maximus V menar du?

Nej absolut inte men det är ju dock ett bra moderkort!

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Nej absolut inte men det är ju dock ett bra moderkort!

Jo, men en är det 1000:- extra bra? Du får ett schysst LGA 2011 moderkort för betydligt mindre och då har du pengar över som räcker nästan hela vägen till en 3930K. MYcket mer prisvärt om du frågar mig.
Eller varför inte köra på http://www.inet.se/produkt/1902248/asrock-x79-extreme11 och en http://www.inet.se/produkt/5310033/intel-xeon-e5-2680-2-7ghz. Det är ju bra grejer.

Om man ska köpa något 1000:- extra för något är det väl lite smart att ha en anledning? Det är ett bra moderkort, men det är ett kort för 1300:- också. Vilka funktioner kommer användas som kräver det för 2300:-?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

Nej absolut inte men det är ju dock ett bra moderkort!

Precis

Skrivet av Aleshi:

Jo, men en är det 1000:- extra bra? Du får ett schysst LGA 2011 moderkort för betydligt mindre och då har du pengar över som räcker nästan hela vägen till en 3930K. MYcket mer prisvärt om du frågar mig.
Eller varför inte köra på http://www.inet.se/produkt/1902248/asrock-x79-extreme11 och en http://www.inet.se/produkt/5310033/intel-xeon-e5-2680-2-7ghz. Det är ju bra grejer.

Om man ska köpa något 1000:- extra för något är det väl lite smart att ha en anledning? Det är ett bra moderkort, men det är ett kort för 1300:- också. Vilka funktioner kommer användas som kräver det för 2300:-?

De där Xeon paketet tar ja lite som en pik? Haha det var ju inte precis i samma prisklass....

Nu var ju denna tråden tänkt som snack om nätagg, lite sidospår gör inte mig något sålänge vi inte bryter några forumregler.
Men du menar att för ungefär samma peng så får jag mkt mer med ex. detta: P9X79 Deluxe & Intel Core i7 3820. Sen att 3820 inte är helt upplåst kanske inte gör mkt när den är vassare i grunden och ju faktiskt går att överklocka lite ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcept:

Precis

De där Xeon paketet tar ja lite som en pik? Haha det var ju inte precis i samma prisklass....

Inte en pik till dig.

Skrivet av Xcept:

Nu var ju denna tråden tänkt som snack om nätagg, lite sidospår gör inte mig något sålänge vi inte bryter några forumregler.
Men du menar att för ungefär samma peng så får jag mkt mer med ex. detta: P9X79 Deluxe & Intel Core i7 3820. Sen att 3820 inte är helt upplåst kanske inte gör mkt när den är vassare i grunden och ju faktiskt går att överklocka lite ändå...

Men nej. Varför ska du ha så dyra moderkort? Jag menade att du hellre kunde köpa ett billigare moderkort och en 3930K, då får du sex kärnor, upplåst processor för bara lite mer pengar. Jag ser itne varför du ska lägga 2300:- på ett LGA 1155 moderkort när du kan få ett riktigt bra för 1300:-.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Inte en pik till dig.

Men nej. Varför ska du ha så dyra moderkort? Jag menade att du hellre kunde köpa ett billigare moderkort och en 3930K, då får du sex kärnor, upplåst processor för bara lite mer pengar. Jag ser itne varför du ska lägga 2300:- på ett LGA 1155 moderkort när du kan få ett riktigt bra för 1300:-.

Jaa du, mkt pengar och visst finns säkert funktioner som inte "behövs". Men mkt skoj finns som jag gärna vill testa och som känns vettigt. Men å andra sidan bara byggt med kort runt strax under 1.000kr hitills och det har ju funkat, med vissa brister bara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcept:

Jaa du, mkt pengar och visst finns säkert funktioner som inte "behövs". Men mkt skoj finns som jag gärna vill testa och som känns vettigt. Men å andra sidan bara byggt med kort runt strax under 1.000kr hitills och det har ju funkat, med vissa brister bara...

Ja om du byggt med billiga komponenter tidigare så litar jag väl på att du känner till att det går att bygga billigt. Helt upp till dig om du vill slösa då.