Hur är Viaplay-boxen som mediacenter?

Permalänk

Hur är Viaplay-boxen som mediacenter?

Jag har snart köpt en Synology ds212j där jag ska spegla alla mina filmer/serier/bilder. Jag är även intresserad av att kika på premier league (snart OS) hos viasat. Jag har kollat runt på nätet och läst om kvaliten på boxen. De flesta säger att sändningarna fungerar hyffsat. Jag har haft viaplay på datorn förut.. Viasats kvalitet är ju som det är men något man får leva med..

Det jag dock inte hittar så mycket information om är hur bra Boxen är på att spela upp filmer från t.ex. en NAS? Jag streamar i dagsläget nästan oavkortat upp .mkv (Matroska) 720/1080p från datorn via nätverket till PS3. Detta fungerar bra men jag vill ha en mediacenter kopplat till NAS så jag slipper ha igång min dator för att streama. Så vad har ni för er erfarenheter av att använda Viaplay Box för uppspelning av filmer (mediacenter)?

Min uppsättning i dagsläget: Dator -> router -> PS3 -> Tv
Min uppsättning snart: NAS -> router - mediacenter -> Tv

Jag har även kikat lite på WD TV HD Live Media Player Gen 3, Raku 3 och Boxee Box som mediacenter..
Dock verkar det ju smidigt om man kan få Viaplay+mediacenter i en och samma box om det fungerar bra.

Tacksam för era synpunkter på hur boxen klarar att streama .mkv filmer mellan 5-8 gb

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om det finns flera olika Viasat-boxar, men den vi har är kass till det du beskriver. Min kille köpte just en NAS till oss och det är nästan omöjligt att spela upp från den via NASen. Grymt seg på allt! Som sagt vet jag inte om detta problem endast är p.g.a. våran box eller om det är så för alla med likadan... Använder en htpc istället, fungerar 10x bättre

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk

Hmm okej ja det finns nog lite olika.. Den jag tänkte på vad http://kampanj.box.viaplay.se/. Om det är en sådan ni har så va det ju typsikt att det inte fungerade bra Hade varit smidigt annars..

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Hmm okej ja det finns nog lite olika.. Den jag tänkte på vad http://kampanj.box.viaplay.se/. Om det är en sådan ni har så va det ju typsikt att det inte fungerade bra Hade varit smidigt annars..

Oj den såg flashig ut! En sådan har vi inte, tror att vi har någon lite äldre än den.

Visa signatur

rig: NZXT Phantom (röd :P) | i5 3570k 4.1ghz | Corsair h100i | Corsair hx850 (röd sleeve) | Asus HD 7970 Matrix | Asus Sabertooth Z77 | Corsair Vengeance 8gb LP red | Samsung 840 250 gb ssd | 2 Wd 1.5 tb hdd | Windows 7 64bit | 3x Corsair af120 | 2x Dell U2311H
HTPC: Asus P8H77-I | i3 3220 | Asus DirectCU GTX 660 | Cooler Master Elite 120 | Be quiet 530w | 2tb hdd | 8gb Corsair Vengeance LP | Samsung 47"

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av wixer:

Hmm okej ja det finns nog lite olika.. Den jag tänkte på vad http://kampanj.box.viaplay.se/. Om det är en sådan ni har så va det ju typsikt att det inte fungerade bra Hade varit smidigt annars..

Med tanke på hur otroligt dåliga Viasat är på att göra mjukvara så skulle det inte vara något jag hade satsat på. Deras menyer t.ex har alltid varit helt otroligt sega och konstigt planerade, samtidigt som kanalväljaren hållit låg kvalité.

Sen har de alltid varit väldigt dyra också.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Med tanke på hur otroligt dåliga Viasat är på att göra mjukvara så skulle det inte vara något jag hade satsat på. Deras menyer t.ex har alltid varit helt otroligt sega och konstigt planerade, samtidigt som kanalväljaren hållit låg kvalité.

Sen har de alltid varit väldigt dyra också.

Okej.. Jag har kikat runt lite mer och verkar ändå som att menyerna flyter på helt okej.. Men det är klart att det kan variera.. Dock dåligt me info om hur den är som mediacenter, vilket hade varit intressant att veta.. Men kanske är bätter och köpa en WD LIVE gen 3 och koppla till NAS ändå och köra viaplay på PS3 (med PS Plus). Vilket för övrigt är helt idiotiskt att man ska behöva köpa för att få tillgång till Viaplay på PS3 .. Fördelen med Viaplay boxen är ju att det blir en pryl mindre vilket hade varit smidigt.

Permalänk
Medlem

Har också kollat på lite lösningar för att få det snyggare och enklare hemma när det gäller playtjänster(som jag kallar dem).
Just nu har jag både stationär dator och bärbar samt en PS3a. Tycker Netflix via PS3 fungerar kanon, men precis som du skriver så kräver Viaplay att man abonnerar på PS Plus vilket jag inte gör(eller tänker göra). Då jag även test kör lite Filmnet just nu, så tycker jag att det är otroligt obekvämt att behöva ansluta min bärbara dator till TVn varje gång man vill se något annat än Netflix. Detta för att jag använder datorn på resande fot i jobbet varje vecka.
Så jag har också kikat runt lite på vilka alternativ som finns, för att få allt samlat i en och samma box.
Boxee box hade ju varit perfekt, men alla säger att den är ett avslutat kapitel när det gäller uppdateringar. Har även sneglat på AppleTV gen3, men den känns ju helt låst samt att man får köra de mesta via Airplay som jag förstått de(förutom Netflix dvs). vilket inte ska vara så optimalt alla gånger.
Så nu har jag börjat kolla närmre på Android baserade mediaspelare så som Tizzbird F13. Och den verkar ju fungera för allt de jag letar efter förutom just Filmnet som inte har någon App ännu för Android.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StarCroW:

Har också kollat på lite lösningar för att få det snyggare och enklare hemma när det gäller playtjänster(som jag kallar dem).
Just nu har jag både stationär dator och bärbar samt en PS3a. Tycker Netflix via PS3 fungerar kanon, men precis som du skriver så kräver Viaplay att man abonnerar på PS Plus vilket jag inte gör(eller tänker göra). Då jag även test kör lite Filmnet just nu, så tycker jag att det är otroligt obekvämt att behöva ansluta min bärbara dator till TVn varje gång man vill se något annat än Netflix. Detta för att jag använder datorn på resande fot i jobbet varje vecka.
Så jag har också kikat runt lite på vilka alternativ som finns, för att få allt samlat i en och samma box.
Boxee box hade ju varit perfekt, men alla säger att den är ett avslutat kapitel när det gäller uppdateringar. Har även sneglat på AppleTV gen3, men den känns ju helt låst samt att man får köra de mesta via Airplay som jag förstått de(förutom Netflix dvs). vilket inte ska vara så optimalt alla gånger.
Så nu har jag börjat kolla närmre på Android baserade mediaspelare så som Tizzbird F13. Och den verkar ju fungera för allt de jag letar efter förutom just Filmnet som inte har någon App ännu för Android.

Skaffa en HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Skaffa en HTPC

Mm de lutar mer och mer åt det hållet. Tycker dock de verkar stundtals struligt med alla olika system XBMC och plugins för silverlight tex.
Vill bara ha en enkel mini låda som klarar av de svenska streamtjänsterna fullt ut, samt en enkel fjärrkontroll för att styra denna(gärna med ett mini tgb)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk
Medlem

För min del slutad det hela med att jag testade både de modernare Android lådorna och blev otroligt besviken på bildkvalitén exempelvis Netflix mfl levererade. Kort sagt så är Apparna för Android utvecklade för surfplattor och mobiltelefoner, detta i sig gör att högsta möjliga bildkvalité uppnåddes inte då dessa leksaker inte är licensierade utav Netflix som "HD" produkter. Testade diverse hemmagjorda Netflix HD appar men de ville sig inte fungera så bra på Minix eller Tizzbirds Android boxar.
Så det hela slutade med att jag lämnade tillbaka dem på öppet köp och körde all in på en billig HTPC med trådlöst tangentbord & mus. Fungerar kanon med alla streaming tjänster och mer därtill utan strul.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-A GAMING | PowerColor Radeon RX 7800 XT 16GB Hellhound | AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 280mm | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600 MHz LPX | Corsair 780T Big Tower Vit | Pure Power 12 M 1000W 80 Gold | WD BLACK SN750 SE 1TB NVMe™ SSD | Kingston NV2 2TB | Segate Barracuda 3TB | Alienware AW2721D 27" G-Sync 1440P@240hz |
It aint about power, it's about balance!

Permalänk

Får man betala 99:- per månad för evigt om man "köper" den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av watercooling85:

Får man betala 99:- per månad för evigt om man "köper" den?

Så som jag läser det så verkar det vara att man betalar boxen på 12 månader
men maila och fråga dom

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Går det inte över till typ 1 månad åt gången efter 12 månader ? Alltså det fortsätter så länge du betalar, vilket betyder att efter 12 månader så får du i princip 1 månads uppsägningstid eller abb tid, olika hur man nu ser på det.

Permalänk
Medlem

Jag drog ett mail och fick följande svar:
Tack för ditt mail!

Om man behåller boxen och tex tar Tv+Film paketet för 79 kr så kommer man kunna se på Tv-serier och filmerna genom boxen, men inte livekanalerna. Så det ska fungera att göra det du säger.

Om du har fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma.

Ha en fortsatt trevlig dag!

Med vänliga hälsningar
Micaela
Viaplay Support
support@viaplay.se

Mitt mail till viaplay:
Hej,
Om man säger upp boxen abonnemanget efter 12 månader men behåller viaplay abonnemanget kan man då fortsätta använda boxen för att kolla på vanliga viaplay utan utökad månadsavgift? Utan live TV då såklart.

//Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64