965 Be M5A99FX PRO r2.0 varm nordbrygga?

Permalänk
Inaktiv

965 Be M5A99FX PRO r2.0 varm nordbrygga?

God kväll, köpte nyligen ett Asus M5A99FX och en AMD Phenom 2 x4 965 BE processor.
Allting verkar fungerar bra har windows installerat inga bluescreens, men något som alarmerar mig lite är värmen från nordbryggan, har inte överklockat än (väntar på 212 evo). HW monitor visar 27 grader vilket inte verkar mycket? När jag känner på nordbryggeflänsen så e den grymt varm, inte så jag bränner mig men nästan, är detta normalt för denna modellen? Har googlat men inte hittat något.
Chassit är Antec p193 v3 och har den stora sidofläkten inkopplad så jag tror inte det kan vara luftflödet.
1 st 120 mm bak 2 st 140 i toppen och en 120 mm insug samt 200 på sidan. Har ingen insugsfläkt i över kammaren men jag tror 200 mm räcker iaf för tillfället.. men jag vet inte.
Mvh Andreas

Permalänk

sakll inte vara några problem!

är väll bara att köra

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, INTEL INTEGRATED GRAPHICS!

Permalänk
Inaktiv

mjo jag spelar ju nu verkar inte vara några problem, är mest orolig för om det kan vara för hög spänning eller något annat galet som kan minska livslängden? moderkort jag har haft för har aldrig varit såhär varma

Permalänk

Om du inte bränner dig så är den väl inte mer än 45-50 grader? Det är ingen fara alls! De tål säkert upp mot 80 grader. Min NB brukar bli runt 60 grader efter ett par timmars spelande. Bara att köra på.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Inaktiv

okey, tack för att du övertyga mig kanske bara är sjävla heatsinken som är varm för att den extraherar värme som den ska, för hw monitor visar ju mellan 25-28 grader för det mesta vet inte var sensorn sitter men men tack wallman

Permalänk
Inaktiv

nu fick jag ett annat problem, när jag markerar text på vissa hemsidor laggar det liksom typ som att markeringen hänger efter, det är inte så hela tiden men det kommer och går

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon175950:

nu fick jag ett annat problem, när jag markerar text på vissa hemsidor laggar det liksom typ som att markeringen hänger efter, det är inte så hela tiden men det kommer och går

processorn som klockar ner sig till 800 mhz som orsakar detta (händer för mig ibland både i chrome,waterfox och firefox (waterfox är stabil 64 bits version som är lite bättre optimerad blev dock tvungen att installera firefox pga bf3 inte ville funka som det skulle heh.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

om det bräns brukar man inte ligga långt i från gränsen där det kan bli ostabilt så vist går det att köra så
men jag tycker att är det så varmt så kan man hänga på en fläkt som flåsar lite lätt för det är skonsamare för kortet att gå svalt och till sommaren kan det gå överkgänsen så det börjar strula

jag kör ett M5A99x evo och den är fingervarm om man spelar eller kör occt så man tycker ju inte ditt kort som är hemskt likt mitt borde bli så varmt när kylningen är relativt lika

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

om det bräns brukar man inte ligga långt i från gränsen där det kan bli ostabilt så vist går det att köra så
men jag tycker att är det så varmt så kan man hänga på en fläkt som flåsar lite lätt för det är skonsamare för kortet att gå svalt och till sommaren kan det gå överkgänsen så det börjar strula

jag kör ett M5A99x evo och den är fingervarm om man spelar eller kör occt så man tycker ju inte ditt kort som är hemskt likt mitt borde bli så varmt när kylningen är relativt lika

Hänga på en fläkt direkt på nordbryggan menar du eller? Precis det känns lite väl varmt för att vara oklockat. Kan det vara nätagget? Har ett fsp gold 650 watt var extrapris på inet för ett tag sen. Fan så störande vet inte vad jag ska felsöka direkt, kan en dålig cpu orsaka ett varmt moderkort?
Har så många fläktar så börjar bli löjligt tvekar verkligen på att det kan vara cirkulationsfel. Jag menar en stor 200 mm som ger moderkortet luft direkt på måste ju vara tillräckligt?

Permalänk
Medlem

Du får ju ta tempraturena på Amd cpu med en nypa salt , dom har en tedens att vissa lite fel

Visa signatur

CPU- AMD Phenom II X4 965@3,8GHz Black EditionRAM- Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz VALUEPSU- XFX P1 550wMK- Asrock 960GM-GS3 AM3CHASSI - Antec ONE GK- EVGA GeForce GTX 550Ti SC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon175950:

Hänga på en fläkt direkt på nordbryggan menar du eller? Precis det känns lite väl varmt för att vara oklockat. Kan det vara nätagget? Har ett fsp gold 650 watt var extrapris på inet för ett tag sen. Fan så störande vet inte vad jag ska felsöka direkt, kan en dålig cpu orsaka ett varmt moderkort?
Har så många fläktar så börjar bli löjligt tvekar verkligen på att det kan vara cirkulationsfel. Jag menar en stor 200 mm som ger moderkortet luft direkt på måste ju vara tillräckligt?

Ja det var så jag tänkte att du sätter en fläkt som sitter på NB kylningen men är ju tråkigt att behöva krångla med när man tycker sån kylning ska vara bra från början sen kan det vara lite små krångligt att få fläkten att sitta fast bra och man får oftast improvisera lite

sen när det gäller agg så har jag ett ganska ruttet 650w som funkar fint så jag tror inte agget är nått problem när det gäller cpu så tror jag inte heller det är nått fel men blir cpu´n varm kan den iof höja värmen lite och har man en kylning som blåser varm luften från cpu´n över NB kan det med göra till ibland

kan vara så simpelt som att NB kylningen sitter lite dåligt monterad från början så kontakten inte är helt 100% bra mellan kylare och kärnan på NB men är samma där att det är lite pilligt att ta bort snygga till och byta pasta eller det är så enkelt att den inte kyler nå vidare men kylningen ser bra ut och den borde kyla bra min blir inte ens varm klockad och med en massa mer i buss hastighet ändå kör jag med en fx cpu

går iof att göra en fulfix som säkert funkar bra det är att undervolta NB för att få ner tempen och den är säkert lika stabil i stockfart för det men så ska man ju inte behöva göra och det känns inte ok men känns som det blir onödigt slitage om det går varmt med

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av simre:

Du får ju ta tempraturena på Amd cpu med en nypa salt , dom har en tedens att vissa lite fel

Den här tråden är väldigt kort men ändå missade du typ samtliga inlägg? Bra jobbat.

Har en M5A99X EVO jag med men inte märkt av några problem till följd av att nb blitt varm, fast det är vid oc

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Kan som sagt inte tänka mig att det kan vara någon fara överhuvudtaget. Har haft nbtemps upp mot 70grader utan några som helst stabilitetsproblem. Det är bara att köra på!!! Jag har ett dåligt ventilerat chassi, min Nb ligger på 48 grader IDLE.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Ja det var så jag tänkte att du sätter en fläkt som sitter på NB kylningen men är ju tråkigt att behöva krångla med när man tycker sån kylning ska vara bra från början sen kan det vara lite små krångligt att få fläkten att sitta fast bra och man får oftast improvisera lite

sen när det gäller agg så har jag ett ganska ruttet 650w som funkar fint så jag tror inte agget är nått problem när det gäller cpu så tror jag inte heller det är nått fel men blir cpu´n varm kan den iof höja värmen lite och har man en kylning som blåser varm luften från cpu´n över NB kan det med göra till ibland

kan vara så simpelt som att NB kylningen sitter lite dåligt monterad från början så kontakten inte är helt 100% bra mellan kylare och kärnan på NB men är samma där att det är lite pilligt att ta bort snygga till och byta pasta eller det är så enkelt att den inte kyler nå vidare men kylningen ser bra ut och den borde kyla bra min blir inte ens varm klockad och med en massa mer i buss hastighet ändå kör jag med en fx cpu

går iof att göra en fulfix som säkert funkar bra det är att undervolta NB för att få ner tempen och den är säkert lika stabil i stockfart för det men så ska man ju inte behöva göra och det känns inte ok men känns som det blir onödigt slitage om det går varmt med

Okey ah det känns onödigt och som du säger ska det inte behöva vara så i stockuförande. Det jag undrar över är hur mycket en 965 be drar från nätagget? För nu har jag tänkt reklamera moderkortet och använder mitt gamla ett Msi 760gm-e51 med 8 gb corsair 1600. Saken är att jag satte i 965an i detta moderkort men skiten startade inte alls, använde ceramique kylpasta och amd's stock kylare, sparar 212an till det nya moderkortet, men i alla jag bytte till min gamla Athlon II 255 och nu startar datorn och inga lagg i windows.
Har en Wd 1 tb sata 6,0Gbit/s och den verkar fungera bra. Så jag har alltså uteslutit allt, minnena funkar, mitt gamla moderkort funkar, min gamla processor funkar, hårddisken fungerar, nätagget fungerar, grafikkortet med. Så det måste alltså vara problem med processorn?

Mitt nätagg som är ett Fsp650-80EGN klarar och dra en phenom 2 965 black edition eller? Det måste väll vara fel på processorn eller mitt nya moderkort som är det som står som ämne? Det msi 760gm-e51 som jag kör nu är bara 21 grader atm så kylningen e det fan inge fel på, processorn idlar runt 34 grader (stock kylare till 965be). Inga lagg what so ever.

Permalänk
Avstängd

Jag tror forfarande inte det är nå fel på din processor att den inte vill gå i msi 760 kortet det jag kan tänkta mig är bios relaterat att du behöver en nyare version då dom flesta 760 modellerna oftast tar alla phenom upp till 1100t så det kan vara värt att kolla

här kan du se vad dina cpu drar från agget http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/power-consumptio...

sen asus kortet så vist kan man köra på det med sån värme men ge det några månader och kylpastan börjar hårdna till lite och man har ett moderkort som blådumpar med random errors ... köper man billigaste är en sak om man får fixa sånt när man ska köra lite oc men på ett ok kort ska man ha ok temp aldrahelst i stockfart

vad gäller ditt agg så länge det är friskt ska det klara en 965 utan problem om du inte har nån rätt fet crossfire/sli kombination med 2 st riktiga strömslukare

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Jag tror forfarande inte det är nå fel på din processor att den inte vill gå i msi 760 kortet det jag kan tänkta mig är bios relaterat att du behöver en nyare version då dom flesta 760 modellerna oftast tar alla phenom upp till 1100t så det kan vara värt att kolla

här kan du se vad dina cpu drar från agget http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/power-consumptio...

sen asus kortet så vist kan man köra på det med sån värme men ge det några månader och kylpastan börjar hårdna till lite och man har ett moderkort som blådumpar med random errors ... köper man billigaste är en sak om man får fixa sånt när man ska köra lite oc men på ett ok kort ska man ha ok temp aldrahelst i stockfart

vad gäller ditt agg så länge det är friskt ska det klara en 965 utan problem om du inte har nån rätt fet crossfire/sli kombination med 2 st riktiga strömslukare

Bios har jag uppdaterat till nyaste versionen. Såvida man inte nollställer bios till den tidigaste versionen när man tar ur batteriet gör man det?
Precis jag tyckte det kändes fel från början, så jag reklamera skiten, men det bästa kanske vore att köpa något annat? Eller ska jag behålla mitt 760gm?
Ärligt talat tycker jag det är mycket lättare bios och verkar stabilare över lag, men det är ju kanske på grund av min dåliga erfarenhet av kortet.

Permalänk
Avstängd

när du nollstället bios så ställer den in standard inställnigarna för bios versionen du har instalerad sen vad gäller behålla kortet du har eller inte så 760gm är ett vettigt kort som duger även om asus kortet är bättre så är vad du känner själv
när det gäller bios så har asus mycket inställnigar på gränsen till onödigt mycket ibland

men jag bytte från gigabyte till asus efter att ha stekt 2st gigabyte som hade varm nordbrygga så personligen föredrar jag asus i stället pga tidigare krångel med gigabyte kort men det kan nog hända med alla modeller vilket märke man än har
jag hade samma problem med asus på socket 775 så köpte gigabyte för asus krånglade då så har varit varm NB förföjd jag med

sen om man kollar ditt moderkort http://www.msi.com/product/mb/760GM-E51.html#/?div=CPUSupport så ska den ta en 965 att jag är så imot att cpu´n är kass är att det är väldigt väldigt ovanligt med traisg cpu om man inte råkat böja nån pinne eller nått men med nyaste bios så ska ditt moderkort ta en 965

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Jag kände precis det! För mycket inställningar och onödigt, med för mycket olika strömsparlägen, vill enkelt kunna sätta vcore och sånt . Hmm okey, har inte så mycket erfarenhet av varken gigabyte eller asus har kört msi dem 2 senaste buildens för att det varit så billigt, men det har inte varit några problem alls. Jag menar nu ligger moderkortet på 22 grader vilket e exakt vad jag förväntar mig med så mkt fläktar, fan blir ju kallt om man sitter utan tröja av allt utblås från toppen hehe
Jo det vet jag jag köpte ju den för att kortet klara det, även fx processorer vad jag förstår, men bios har någon auto-clock grej även om man resettar som klockar upp min x2 till 3,7 ghz istället för 3,1 utan att jag ens gör något, undrar om den gör samma med 965an och det är därför den inte startar, vad vet jag... lämnade in processorn igår

Permalänk

En orsak till varm nordbrygga kan vara att man har vattenkylare på processorn istället för en traditionell processorfläkt som blåser och kyler nordbryggans kylfläns. Varm nordbrygga kan ge lagg i grafiken som uppstår efter en stunds spelande.

Visa signatur

Codehacker