Katt kissade i kameraväskan...! :(

Permalänk
Medlem

Katt kissade i kameraväskan...! :(

Har varit iväg i eftermiddag och kom hem ikväll för att fortsätta förbereda för morgondagens jobb, som fotograf.
Hade lämnat kameraväskan öppen på golvet.. Har den annars inne i ett skåp, för att minimera katthår etc.

Kommer in på kontoret och börjar lyfta upp kamerorna och känner en omisskännlig lukt av kattkiss. Någon av våra tre katter har alltså ställt sig och kissat i kameraväskan, med kamerautrustning för ca: 100.000kr.
Var länge sedan någon av dem gjorde något inne och vet inte varför den har gjort det heller.. Kanske bråkat med varandra och stressrelaterat.. vem vet.

Hur som så blir man ju lite ställd, men jag har tagit ur batterierna och torkat av de prylar som jag känt luktat och även sprayat med medel som tar bort lukt.
Kameraväskan har jag torkat ur med en mycket blöt trasa och vissa delar har jag duschat och sedan sprayat med samma luktbortagande medel.

Vad mer kan/bör man göra? Låter sakerna torka och hoppas kamerorna fungerar imorgon utan kortslutning och utan att stinka för mycket..? :/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd

Är det utrustning för 100 lax så är det konstigt om det inte är väderskyddade grejer, så det är nog inga större problem.
Jag har fotat i spöregn med min 5Dmk3. Nemas Problemas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk

Du kan ta och lägga kameran i en påse/väska med ris, ingen riktigt källa på det men riset suger upp vattnet.
Och nästa gång skulle jag ta och lägga sakerna på en hylla. ^.-

Permalänk
Medlem

Lägg det i ris så kanske du slipper att det blir ännumera kattastrof än det redan är

Permalänk
Medlem

Lägg kameran i en burk med ris, det funkade med min vattenskadade mobil.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk

Går la på försäkringen med 1500 i självrisk?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Har varit iväg i eftermiddag och kom hem ikväll för att fortsätta förbereda för morgondagens jobb, som fotograf.
Hade lämnat kameraväskan öppen på golvet.. Har den annars inne i ett skåp, för att minimera katthår etc.

Kommer in på kontoret och börjar lyfta upp kamerorna och känner en omisskännlig lukt av kattkiss. Någon av våra tre katter har alltså ställt sig och kissat i kameraväskan, med kamerautrustning för ca: 100.000kr.
Var länge sedan någon av dem gjorde något inne och vet inte varför den har gjort det heller.. Kanske bråkat med varandra och stressrelaterat.. vem vet.

Hur som så blir man ju lite ställd, men jag har tagit ur batterierna och torkat av de prylar som jag känt luktat och även sprayat med medel som tar bort lukt.
Kameraväskan har jag torkat ur med en mycket blöt trasa och vissa delar har jag duschat och sedan sprayat med samma luktbortagande medel.

Vad mer kan/bör man göra? Låter sakerna torka och hoppas kamerorna fungerar imorgon utan kortslutning och utan att stinka för mycket..? :/

Plock ut batterierna ! nu desto längre kattpisset + elektriciteten från batteriet är i så förstörs kretskortet minut för minut. det kommer aldrig att vara själva vätan som skadar elektroniken utan jonerna/molekylerna som när det har torkat leder strömmen där den inte ska gå som gör att komponenterna kommer att ge upp. kostar det 100,000 så står försäkringen för sanering. till väskorna kan du testa med ättika den neutraliserar det mesta.. annars är mjölksyra väldigt bra på att ta bort lukt..

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gröngås:

Går la på försäkringen med 1500 i självrisk?

finns en begränsad värde till det, dock vet ej (kanske upp till 50k?).

Permalänk
Rekordmedlem

I eller på ? Är det på så är det bara att tvätta väskan, är det i så lär du aldrig lämna den öppen i katters närvaro, mina katter har bara vässat klorna mot min väska (lowepro, de har bra strävhet enligt katten ) och jag har inte heller all utrustning i väskan utan plockar bara det jag tror jag behöver, annars blir det så tungt att släpa på.

Det värsta som kan hända är väl att den pissat i optikerna, de är känsliga vid bajonetten om de inte är monterade på kameran så är de i stort sett "öppna" där då kanske de behöver en riktigt rengöring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Är det utrustning för 100 lax så är det konstigt om det inte är väderskyddade grejer, så det är nog inga större problem.
Jag har fotat i spöregn med min 5Dmk3. Nemas Problemas.

Skickades från m.sweclockers.com

EOS 1:an klarar sig nog fint och även L-objektiven, men sen har jag även en 60D med 16-35 2.8L som fick ta den värsta smällen, samt en G12:a och 580 EXII och en liveview-remote som jag beställt från England och andra prylar som inte är vädertätade.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I eller på ? Är det på så är det bara att tvätta väskan, är det i så lär du aldrig lämna den öppen i katters närvaro, mina katter har bara vässat klorna mot min väska (lowepro, de har bra strävhet enligt katten ) och jag har inte heller all utrustning i väskan utan plockar bara det jag tror jag behöver, annars blir det så tungt att släpa på.

Det värsta som kan hända är väl att den pissat i optikerna, de är känsliga vid bajonetten om de inte är monterade på kameran så är de i stort sett "öppna" där då kanske de behöver en riktigt rengöring.

Hade väskan öppen så det var i...

Har en Lowepro jag också, men de brukar aldrig bry sig om den.. så jag tänkte väl inte så mycket på att det kunde hända något.
Har den som arbetsväska så mycket av min arbetsutrustning ligger där i.. Det jag inte använder för tillfället har jag i ett kameraskåp.

Den som fick värsta smällen som jag skrev ovan, var monterad, men har andra som inte var det..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Man kan ju lämna in kameror och optik för rengöring av damm etc., men kan man lämna in dem för rengöring från kattpiss? :/

Om nu inte min ytliga rengöring var tillräcklig...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Du har väl försäkring ändå? Så länge du har prylar som fungerar till morgondagens jobb har det ju inte så stor betydelse dock är det ju såklart irriterande.

Sen är ska väl en 580 vara vädertätad liksom 60D och G12an har en del grundläggande vädertätning.

Kort sagt, jag hade inte varit allt för orolig även om det nog kommer stinka bra mycket.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan väl ta ur alla mellanväggarna och tvätta dem ? De borde klara en fintvätt på 40 grader i maskinen tycker jag, väskan i sig kan man väl spola av om man tömt den, jag tror att det är väskan som ev kan lukta illa efter ett tag snarare än delarna, men i värsta fall får du väl lämna in delarna på rengöring, jag har rengjort/bytt bajonett på en 70-200 2,8 och den var lika bra som ny efter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

EOS 1:an klarar sig nog fint och även L-objektiven, men sen har jag även en 60D med 16-35 2.8L som fick ta den värsta smällen, samt en G12:a och 580 EXII och en liveview-remote som jag beställt från England och andra prylar som inte är vädertätade.

Det är ju de billiga grejerna ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Du har väl försäkring ändå? Så länge du har prylar som fungerar till morgondagens jobb har det ju inte så stor betydelse dock är det ju såklart irriterande.

Sen är ska väl en 580 vara vädertätad liksom 60D och G12an har en del grundläggande vädertätning.

Kort sagt, jag hade inte varit allt för orolig även om det nog kommer stinka bra mycket.

Har ett par extra kameror jag kan använda, men måste göra vissa programmeringar i snabbval.. Så sitter med det nu ifall de, inte skulle fungera imorgon..
Vet inte hur 60D:n är i tätningen, för jag har aldrig vågat ha den ute i regn.. 1D:n har jag haft i riktiga hällregn utan problem.

Känns som att jag kommer få be om ursäkt många gånger imorgon.. :-I

Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl ta ur alla mellanväggarna och tvätta dem ? De borde klara en fintvätt på 40 grader i maskinen tycker jag, väskan i sig kan man väl spola av om man tömt den, jag tror att det är väskan som ev kan lukta illa efter ett tag snarare än delarna, men i värsta fall får du väl lämna in delarna på rengöring, jag har rengjort/bytt bajonett på en 70-200 2,8 och den var lika bra som ny efter det.

Har tagit ur och duschat mellanväggarna.. men väskan får jag nog inte ren utan en riktig tvätt. Stinker apa, fast jag torkat ur och haft luktbortagande medel på den. Får nog köpa en ny väska imorgon..

Skrivet av trolliban:

Det är ju de billiga grejerna ;p

Skickades från m.sweclockers.com

Beror ju på hur man definierar billigt...

16-35L 16300kr, 60D 7000kr, G12 4500kr, 580 EXII 4500kr....

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du inte tvätta väskinredningen i maskin? Du kan väl fylla väskan med ljummet vatten och tvättmedel och röra om lite då å då och låta det stå så nån timme tills vattnet kallnat och sedan upprepa några gånger så borde väl kattpisset lösas upp.
Köp en ny väska, men försök tvätta den gamla ändå, du har inget att förlora på det om du tänker kassera den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Beror ju på hur man definierar billigt...

16-35L 16300kr, 60D 7000kr, G12 4500kr, 580 EXII 4500kr....

Ah, det var inte 16-35L II. Nåväl, den klassas väl som hyfsat dyr iaf
Blixten är väl däremot vädertätad, åtminstone om den sitter på kameran.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trolliban:

Ah, det var inte 16-35L II. Nåväl, den klassas väl som hyfsat dyr iaf
Blixten är väl däremot vädertätad, åtminstone om den sitter på kameran.

Jo, det är 16-35 2,8L II.. Lite lat när jag skrev.. Blixten låg i ett fack för sig..

Skrivet av foxzox7:

Ring mamma och be om hjälp:)

Tanken har slagit mig.. Men lite sent på kvällen för det..

Skrivet av mrqaffe:

Kan du inte tvätta väskinredningen i maskin? Du kan väl fylla väskan med ljummet vatten och tvättmedel och röra om lite då å då och låta det stå så nån timme tills vattnet kallnat och sedan upprepa några gånger så borde väl kattpisset lösas upp.
Köp en ny väska, men försök tvätta den gamla ändå, du har inget att förlora på det om du tänker kassera den.

Bor i ett mindre hyreshus, så vill inte starta maskinerna så sent.. får ta det imorgon i sådana fall. Ett badkar eller balja hade ju varit bra, men har ingen så stor.. bara dusch.

Skrivet av Hagis2k:

Fy fan stackars dig !!

Snacka om sjukt att katthelvete skulle pissa i din väska :/

Mycket ska man vara med om, innan man kolar.. :/

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Trist olycka =/
Angående vätan fungerar risknepet, själv kör jag på 50-60 grader i ugnen i ett dygn och vänder på sakerna periodiskt.
Ättika fungerar oväntat bra det ska inte vara koncentrerad utan utspätt men kommer inte ihåg hur mkt. Har du tillgång till Uv-ljus så bör du kunna kiss-spåra sakerna så du inte rengör i onödan vilket snabbar upp det hela.
Sen är det synliga områden bara så fungerar solljus eller alternativt stark uv-ljus som rengöring.
Ozon fungerar också men har ingen egen erfarenhet av just det men det fungerar.

Rengör inte med klorin för katterna kommer då att markera på stället igen. De gillar tyvärr klorin.
Är katten okastrerad så kan det vara ett bra tillfälle att kastrera den så upphör beteendet helt innan det blivit en ful vana (förhoppningsvis).
Sätt även ut en extralåda på ett helt nytt ställe i lägenheten, ibland får dom för sig saker.
Kissar katten fler gånger bör du ta den till veterinär och kolla den så den inte råkar ha urinvägsinfektion.

Lycka till!

Edit: Undvik helst att ge fisk till katter det är allergent och det finns så mycket annat som är bättre som de även gillar (i köttväg INTE grönsaker och pepparkakor ffs)

Visa signatur

Cooler master 1000 | Silent Pro M700 | Intel Core 2 Quad Q9550 | Gigabyte GA-EP45-UD3P | 16 GB Aeneon DDR2-800 CL2.5 RAM | systemdisk Western Digital VelociRaptor WD3000GLFS - 300GB 10000rpm 16MB | 4 st Samsung SpinPoint F1 HD103UJ - 1TB 7200rpm 32MB | PowerColor Radeon HD 4850 PCS 2048MB PCIe 2xDVI/TV | | 2 st Samsung SyncMaster 2493HM | PS3:a med Samsung Spinpoint M6S HM500LI - 500GB 5400rpm 8MB 2.5zoll - SATA300

Permalänk
Medlem

Blir ju bara mer och mer förbannad här.. hade glömt hur dyr väskan var.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/6408262/lowepro-ryggs...

Det är väl bara att bita ihop och punga ut.. :/

Har kommit på vilken katt det var.. Någon som vill ha en kastrerad Helig Birma?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Har varit iväg i eftermiddag och kom hem ikväll för att fortsätta förbereda för morgondagens jobb, som fotograf.
Hade lämnat kameraväskan öppen på golvet.. Har den annars inne i ett skåp, för att minimera katthår etc.

Kommer in på kontoret och börjar lyfta upp kamerorna och känner en omisskännlig lukt av kattkiss. Någon av våra tre katter har alltså ställt sig och kissat i kameraväskan, med kamerautrustning för ca: 100.000kr.
Var länge sedan någon av dem gjorde något inne och vet inte varför den har gjort det heller.. Kanske bråkat med varandra och stressrelaterat.. vem vet.

Hur som så blir man ju lite ställd, men jag har tagit ur batterierna och torkat av de prylar som jag känt luktat och även sprayat med medel som tar bort lukt.
Kameraväskan har jag torkat ur med en mycket blöt trasa och vissa delar har jag duschat och sedan sprayat med samma luktbortagande medel.

Vad mer kan/bör man göra? Låter sakerna torka och hoppas kamerorna fungerar imorgon utan kortslutning och utan att stinka för mycket..? :/

Ta det på hemförsäkringen.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alle22:

finns en begränsad värde till det, dock vet ej (kanske upp till 50k?).

Det beror ju helt och håller på vilken hemförsäkring du har eller vilket bolag. Själv har jag "IF storhem elektronik", ingen värdesminskning och inget värdetak.

Permalänk
Medlem

Som några har skrivit så är ättika bra på att ta bort lukt. Du kan använda kaffe för att ta bort lukt. Luktar bättre än ättika :P.
Ris funkar bra, annars hade jag lagt på salt i väskan när det var blöt. Funkar toppen till de flesta fläckar. Hade dock inte hält salt på kameran.

Hoppas allt löser sig. Har själv två katter och vet att dem kan hitta på dummheter ibland.

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Har tagit ur och duschat mellanväggarna.. men väskan får jag nog inte ren utan en riktig tvätt. Stinker apa, fast jag torkat ur och haft luktbortagande medel på den. Får nog köpa en ny väska imorgon..

Min ryggsäck vart kattkissad (på julafton av alla dagar). Körde den genom två rediga duschar i varmvatten, sedan fick den ligga på balkongen i nån vecka med bitar av ceder-trä där det luktade som värst, nu är den som ny.
Dock hann den inte vara kissig så länge innan det märktes.

Elektroniken som är skadad skulle jag försöka rädda genom att öppna upp, bada i Isopropanalkohol, och sedan torka ut med torra riskorn.
Extra fuktkänsliga delar (sensorer osv) får nog nöja sig med enbart ris.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk

Så, hur gick det idag? Fungerad allt?

Har man kamerautrustning för den mängden pengar och arbetar som fotograf har man en separat kameraförsäkring. Sen hoppas jag du är med i CPS också om något skulle skita sig så du kan få det fixat snabbt och på ett smidigt sätt.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Tänkte precis säga det, kastrera katten så sprayar de inte ner omgivningen.

Sen prova en sådan där Feliway i det kontor du har dina prylar, det är någon feromon grej som ska lugna ner katterna så du ska slippa sprayande. Iallafall om man ska tro alla kattexperter hit och dit.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det märkliga är att du låter mest oroad för väskan:) Väskans värde är väl ändå en fis i rymden om resten har klarat sig..Tyvärr, så är kattens urin väldigt speciell, så jag hade slängt väskan och köpt en ny..Är tveksam på att du nånsin kan få bort lukten helt och hållet..med tiden kommer nog missfärgning på väskan att komma fram också..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Till alla er som tycker att TS ska ta det på försäkringen: I stort sett inga försäkringar täcker skador från husdjur. Kan var bra att veta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maximm:

Till alla er som tycker att TS ska ta det på försäkringen: I stort sett inga försäkringar täcker skador från husdjur. Kan var bra att veta!

Tack, det ska jag kolla upp, kanske måste teckna något som faktiskt ger skydd emot skador som kommer ifrån djur, då jag har en katt som gärna mumsar kablar... drulle kanske? Får fråga försäkringsbolagen senare.

Visa signatur