Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Frågor kring hårddisk

Permalänk

Frågor kring hårddisk

Hej!
Jag har köpt en ny dator (en Lenovo Ideapad Y500 för att var mer specifikt) nyligen, och jag har lite funderingar. Den har Windows 8, i alla fall så med följde 1TB hårddisk och 16GB SSD. Mina frågor är nu följande:

Var har 100GB av hårddisken tagit vägen?
När jag började greja med datorn började jag på 880GB, lite konstigt då det ska vara 1TB, jag tar hänsyn till lite marginaler men 120GB är väl lite för mycket.

Var är SSD?
Ja, på utforskaren finns inte SSD med, dock finns den på enhetshanteraren, hur får man fram den? Eller ska det vara så? (Jag kan inte så mycket då jag har haft en Mac förut, därför kan jag vara lite "noobigt" när det gäller Windows).

Sist men inte minst, varför käka den upp så mycket från hårddisken?
När jag grejade med datorn lite grann så märkte jag efter en dag att 100GB av hårddisken hade redan blivit använt. Jag installerade några program: Utorrent, Chrome, Steam, Skype, iTunes, Spotify, Mozilla, VLC, WinRAR, och några "tyngre" saker såsom Bordelands, Alice Madness Returns, Sony Vegas 12. Jag har svårt att tro dessa skulle ta upp 100GB av hårddisken.

På den bifogade bilden kan ni även se screenshots, det står lite olika saker, varför gör den det? Att det ska stå 884GB + 24GB på utforskaren men på enhetshanteraren står det 905GB + 25GB...dessutom det totala värdet på enhetshanteraren står det 953GB medan man som sagt bara ser 905GB + 25GB, ytterligare 20GB.

Som helhet vill jag undra, varför plats bara rinner iväg, var SSDn är, varför jag började med så lite och att det står olika information på olika ställen

Permalänk

Det är en hybrid HDD därför syns inte SSDn.