Fractal Design i blåsväder över icke-japanska kondensatorer

Permalänk
Melding Plague

Fractal Design i blåsväder över icke-japanska kondensatorer

På kartongen till nätaggregaten i serien Newton skriver Fractal Design vad som kan tolkas som att nätaggregatet uteslutande innehåller japanska kondensatorer, men så är inte fallet.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Skäggig legend

Trevligt att de ger längre garanti på aggen!

EDIT: felstavat.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Även om dom gjorde fel från början så tycker jag att det var snyggt räddat. Är nog inte alla företag som skulle erbjuda förlängd garanti och återköp

Permalänk
Medlem

Klantigt. Men shit happens! Snyggt räddat!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Även om dom gjorde fel från början så tycker jag att det var snyggt räddat. Är nog inte alla företag som skulle erbjuda förlängd garanti och återköp

Håller fullständigt med. Riktigt bra gjort av FD som vårdar deras kundrelationer på ett vettigt sätt.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Corsair XMS3 - 8 GB | ASUS P8Z77-V PRO | Corsair Neutron Series 240GB | Corsair AX 860W | ZOTAC GFORCE GTX 670 2GB

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Svårt att veta om det var medvetet fulspel eller om det faktiskt var ett misstag. I vilket fall som helst så gör dom ett bra jobb med att rädda upp situationen, det gör att man fortfarande har förtroende för FD.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem

Har Fractal Design newton R2 1000w också falska kondensatorer ?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det var ju synd att det blev så här. Men efter att ha läst Fractal Designs svar så känner jag ändå att jag fortfarande litar på dem!

Keep up the good work!

Visa signatur

| CPU: Intel Core i5 3570K | Mobo: MSI Z77A-GD65 ATX | Ram: Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE | GFX: Gigabyte HD7970 OC 3GB | SSD: Corsair Force 3 120GB | HDD: Diverse Mekaniska 4TB | Chassi: Corsair 800D | PSU: Corsair AX 850W 80+ Gold Modulär | CPU Cooler: Corsair H50 |
Citera mig så hittar jag tillbaka hit :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ygd3n:

Har Fractal Design newton R2 1000w också falska kondensatorer ?

Falska är fel ordval tycker jag.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ygd3n:

Har Fractal Design newton R2 1000w också falska kondensatorer ?

Falska? Så du undrar om de gjort en Hantol och lagg till cementbitar som liknar kondensatorer? Nej.

Menar du kondensatorer av sämre kvalite än de man blivit lovad? Antagligen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Faith: restored.
Riktigt professionellt hanterat av FD. Nu kan vi alla blåsa av vårt 12-timmars köpstopp av FD-produkter

Permalänk
Medlem

Så farligt stor skillnad är det inte på kondensatorer. Ska det falla in i hifiträsket det här och folk ska bara köpa nätagg med kondensator med silverfilm istället för det vanligare aluminiumfilm när skillnaden är ner i de minimalla decimalerna? Mundorf kondensatorer i nätagg nästa? 22 µF för 500kr+ per styck. Mumsiga pengar.

Men bra jobbat av FD, synd att det inte upptäcktes och rättades till tidigare...

Visa signatur
Permalänk

Alla företag gör fel ibland, så är det bara! det viktiga tycker jag är att de står för att det blivit fel och föreslår en bra lösning för mig/er som kund!

Nu har jag inte något nätagg från Fractal men jag tycker det var riktigt bra gjort av dem att lösa det såhär.

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man skulle tappa all tillit över en liten feltext, skillnad är om det hänt flertalet gånger förut. Folk måste verkligen lugna ner sig, så vitt jag vet har i princip alla stora tillverkare tabbat sig nån gång, var väl inte allt för länge sedan som Corsairs budget modeller var total katastrof och skapade ramaskri här på SweClockers, det var bra mycket värre "tabbe" än detta, och inte var det någon total bojkott då heller?

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur Corsair AX serie är på denna fronten? för det känns som dessa nätagg generellt håller en sämre kvalitet av vad man hört här på forumet!

förövrigt så sitter min kompis på ett newton r3 agg på 600w och kör GTX 670 SLI med överklockad i5 3570k @ 4,6ghz så ska bli kul och se hur länge hans nätagg pallar med det

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

ja för att om en konding är gjord på ena sidan gränspinnen är den automatiskt bättre kvalitet på. det har nämligen att göra med luften samt placeringen av landet på jord.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Efter att ha skummat igenom både Fractals och be quiets svar i forumet känns det lite som en höna av en fjäder just nu. Det enda som Fractal gjort fel är texten på lådorna och inte dubbelkollat vilka komponenter som satt i aggen. Säkert inget sämre med deras nätagg än en av dagens Corsair, Thermaltake m.fl.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Teapo är inte kattskit och Samxon har OK grejer också i sortimentet.
Men OK de överdrev när de sa 100% japanska.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Falska? Så du undrar om de gjort en Hantol och lagg till cementbitar som liknar kondensatorer? Nej.

Menar du kondensatorer av sämre kvalite än de man blivit lovad? Antagligen.

Jag har det nätagget sen 1.5 år tillbaka, tror du det är möjligt att få ersättning?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simplified:

Det lär bli många återköp.

Fractal får allt skita i brallan nu.

Om två tillverkare tycker att de är i princip lika bra, och de utökar garantin, så ser jag personligen inte varför man skulle vilja skicka tillbaka det. Funkar det så funkar det - annars har man garanti tills det är förlegat (7 år!).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oliver91:

Nån som vet hur Corsair AX serie är på denna fronten? för det känns som dessa nätagg generellt håller en sämre kvalitet av vad man hört här på forumet!

förövrigt så sitter min kompis på ett newton r3 agg på 600w och kör GTX 670 SLI med överklockad i5 3570k @ 4,6ghz så ska bli kul och se hur länge hans nätagg pallar med det

AX-serien har aldrig haft kvalitetsproblem. Några av modellerna är drabbade av Coil-whine, men det är inte unikt för Corsair. Det är trots allt Seasonic-nätagg i grund och botten.

Och Seasonic är fortfarande det bästa som går att få tag på.

Skrivet av RiffMeister:

Jag har det nätagget sen 1.5 år tillbaka, tror du det är möjligt att få ersättning?

Står det på lådan om det har 100% japanska då?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Om två tillverkare tycker att de är i princip lika bra, och de utökar garantin, så ser jag personligen inte varför man skulle vilja skicka tillbaka det. Funkar det så funkar det - annars har man garanti tills det är förlegat (7 år!).

Shit... Mitt nuvarande Seasonic SII-nätagg är 7 år gammalt. Om de inte tror att det lever längre än så kanske jag borde byta nu? Det var på den tiden man fick betala 1600Kr för simpel 80+-märkning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zhrooms:

Förstår inte varför man skulle tappa all tillit över en liten feltext, skillnad är om det hänt flertalet gånger förut. Folk måste verkligen lugna ner sig, så vitt jag vet har i princip alla stora tillverkare tabbat sig nån gång, var väl inte allt för länge sedan som Corsairs budget modeller var total katastrof och skapade ramaskri här på SweClockers, det var bra mycket värre "tabbe" än detta, och inte var det någon total bojkott då heller?

Haha håller med, fattar inte denna hysteri över allting som är fel över huvud taget. Det ska alltid göras till tredje världskriget och överge företaget men inte "nemen, fy på dem..hoppas de rättar till det" som det borde vara

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

En sak som avgör hur länge nätagget håller är hur väl det är designat, ligger man precis på specen spännings/rippelströms/temperaturmässigt är det större sannolikhet att kondensatorn fallerar.

Jag bytte nyligen en stor del av kondningarna i mitt Tagan Easycon (7 år gammalt modulärt agg), alla kondningar av märket AsiaX, har inte hört talas om dem innan, och inte efter heller. Dessa satt tight placerade med väldigt dålig möjlighet för luftcirkulation.

Oavsett så är det dålig stil att hävda att man har högkvalitetskondningar om man inte har det och borde klassas som falsk marknadsföring. Dock tummen upp för att de medger sina misstag och försöker rätta till dem!

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Står det att det ska vara japanska komponenter så ska det vara japanska komponenter.

Står det nötkött så ska det inte vara hästkött...

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem

Sitter man och hänger på sweclockers borde man veta vad problemet med taiwanesiska kondensatorer är. Det är inte landet de är tillverkade i utan det faktum att de ofta är baserade på bristfälliga stulna ritningar och därför inte fungerar korrekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague

http://www.badcaps.net/pages.php?vid=4

Det är riktigt uselt av Fractal Design att köra med vilseledande marknadsföring. Något misstag kan det givetvis inte vara tal om, de vet exakt vad de har för komponenter i de egna produkterna.

Nu kör de "damage control" för fulla muggar, något som inte vore nödvändigt om de inte hade ljugit om sin produkt från början.

Permalänk
Medlem

Tycker detta har blåsts alldeles för mkt. Det är ju en tolkningsfråga, och dessutom inget som säger att detta är en dålig produkt. Så mkt onödigt gnäll. Bra skött av Fractal Design med förlängd garanti dock

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Tycker att artikeln är vinklad åt FD håll så det skriker om det. Även om det inte står skrivet i sten så märker man en underton i artikeln.
Kan det ha att göra med att Fractal Design betalar för annonser på Sweclockers?
Lågt av både FD och Sweclockers om ni frågar mig!

Permalänk
Medlem

Det är intressant hur vissa medlemmar gick ifrån att spy galla över detta till "faith restored" etc, bara för att Fractal gör precis det som förväntas efter ett sånt här avslöjande - räddar sitt skinn. Det är fortfarande falsk marknadsföring. Punkt slut.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg när gigabyte hamna i blåsväder för sin PCIe 3.0 som enligt MSI var falsk? Alla sku sluta köpa det. Nu när det är ett svenskt företag så är alla helt chill över saken

Mycket märkligt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q