Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Good God, det där var nog det mest speedade inlägget jag sett i den här forumdelen=/ Mitt tips; ta ett djupt andetag och... Ja, börja med det i alla fall=)

Sen lite OnT: Kreatin och dess löslighet varierar väldigt mycket mellan olika märken, såväl som mellan olika typer. Utifrån det du beskriver skulle jag gissa på att det är Kreatinmonohydrat det rör sig om i ditt fall, kanske (men inte nödvändigtvis) något av de "billigare" märkena? Oavsett vad känns det lite som ett icke-problem egentligen, det går ju ganska snabbt att svepa den lilla mängd kreatin man ska ta. Om det är smaken, som kan vara lite metallisk, som är problemet så kan du testa att blanda kreatinet i apelsinjuice eller dylikt. Löser pulvret hyfsat bra och apelsinsmaken tar bort bismaken av kreatinet.

Ang koffeinet så skulle jag inte rekommendera att krossa tabletterna, med lite otur kan det smaka helvete och lite till. Vet inte riktigt hur du menar med att det tar tid att ta upp (antar att du menar innan du får effekt av det?), men förtjänsten (sett till upptagningsförmåga) är mer eller mindre försumbar av att krossa dem. Vill du ha något som påminner mer om energidryck så kan det vara värt att testa någon smaksatt PWO, finns vissa som smakar riktigt bra. Då får du oftast i dig en ganska potent dos koffein plus andra "hjälpämnen".

hahah XD det ska vara en tråd men den blev visst flyttad ^^ ett game väntade ;D

den e köpt från mmsport o kostade nåt 100 för 0,5kg och ja det e Kreatinmonohydrat, skit!! du kan ;D jag testade idag med grapefrukt läsk och kreatin(grapefrukt funkar till massa o inte bara vodka ;D ), blev rätt bra faktiskt, det blev massa bubblor i början sen var nästan allt borta ^^ mitt problem var att det var som att dricka sand..

japp exakt, det tar nåt en timme tills jag känner mej som superman... det vara sant det du säger att det kan smaka helvete XD använder du pwo? har du utvecklats?

du skulle inte tipsa mej om nåt som hjälper, vad tar du och hur länge har du gymmat och vad väger du och längd? XD svara inte om du inte pallar XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

jag har tagit det två gånger, men löser kreatinet sig i vatten? för det löste sej inte, kändes som om att dricka sand XD hur dricker ni det?

andra frågan e kan jag lösa koffeinpiller i vatten? ta sönder dem och dricka dem med nåt? som energi dryck? det e inte kapslar, utan vita vanliga piller, känner att de e sega att ta upp...

Jag brukar ta en tesked. Stoppa ner skeden i påsen och skopa upp en rågad tesked. In med kreatinet i munnen och skölj ner med vatten. Orkar inte hålla på att försöka lösa något som inte vill lösa sig.

Koffeinpiller sväljer jag bara, så snabbt som möjligt. Smakar fan och djävulskap så man vill få ner det så fort som möjligt. Dom är så små så jag kan ta dom utan vätska men föredrar att ha något att skölja ner med för enkelhetens skull.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag brukar ta en tesked. Stoppa ner skeden i påsen och skopa upp en rågad tesked. In med kreatinet i munnen och skölj ner med vatten. Orkar inte hålla på att försöka lösa något som inte vill lösa sig.

Koffeinpiller sväljer jag bara, så snabbt som möjligt. Smakar fan och djävulskap så man vill få ner det så fort som möjligt. Dom är så små så jag kan ta dom utan vätska men föredrar att ha något att skölja ner med för enkelhetens skull.

hahahah så jävla bäst ;D men måste testas
mina koffeinpiller är rätt stora men smakar inte illa, det e kanske bara skydd för att man inte ska känna smaken

hur tar du kokain btw?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gulbanan:

hahah XD det ska vara en tråd men den blev visst flyttad ^^ ett game väntade ;D

den e köpt från mmsport o kostade nåt 100 för 0,5kg och ja det e Kreatinmonohydrat, skit!! du kan ;D jag testade idag med grapefrukt läsk och kreatin(grapefrukt funkar till massa o inte bara vodka ;D ), blev rätt bra faktiskt, det blev massa bubblor i början sen var nästan allt borta ^^ mitt problem var att det var som att dricka sand..

japp exakt, det tar nåt en timme tills jag känner mej som superman... det vara sant det du säger att det kan smaka helvete XD använder du pwo? har du utvecklats?

du skulle inte tipsa mej om nåt som hjälper, vad tar du och hur länge har du gymmat och vad väger du och längd? XD svara inte om du inte pallar XD

Finns en hel uppsjö med empiriskt stöd för att just kreatin är väl fungerande, så jag skulle definitivt behålla det som grund till PWO. Vill man experimentera kan man blanda ut det med BCAA, och Beta-alanin. Var dock beredd på att merparten av all BCAA smakar bajs och mer därtill, så eventuellt kan det vara värt att satsa på en färdig PWO innehållandes dessa tre ingredienser (då får du oftast en god smak). Det finns oändligt många olika PWO:s därute, och som regel är det väldigt individuellt vad man svarar bra på.

Ett tips i all välmening gällande koffeintabletterna; om du får effekt av dem efter två timmar, varför inte helt sonika testa att ta dem två timmar innan du har tänkt börja träningspasset?=)

Jag använder PWO till och från, men det har knappast varit en avgörande faktor för min träning eller muskelutveckling. Du får en extra skjuts (i bästa fall) men ökningar, styrkemässiga såväl som muskelmässiga, tar tid. träning, återhämtning, bra mat och sömn är garanterat det enda som kommer ge resultat över tid.

Vet inte om vikt och längd är särskilt relevant egentligen, men senaste vägningen låg jag på 92,6kg (morgonvikt) och längden ligger nog runt 175cm-strecket. Har tränat mer eller mindre seriöst i 10-ish år, och genom åren testat alla möjliga kosttillskott. Det enda jag alltid har kört är egentligen just kreatin och proteintillskott (dock satsar jag numera på Kre-alkalyn istället för monohydrat, för att slippa överdrivet mycket vätskebindning). Tar en hel del kosttillskott, men det är egentligen irrelevant i det här fallet. Ska du satsa på något så kör på kreatin/proteinpulver, är du relativt ny på gymmet kommer det ge resultat ganska snabbt (förutsatt att du äter allsidigt och sover tillräckligt). Stressa inte upp dig över detaljer dock, det viktigaste är att träningen blir av och att du ser till att återhämta dig ordentligt=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Finns en hel uppsjö med empiriskt stöd för att just kreatin är väl fungerande, så jag skulle definitivt behålla det som grund till PWO. Vill man experimentera kan man blanda ut det med BCAA, och Beta-alanin. Var dock beredd på att merparten av all BCAA smakar bajs och mer därtill, så eventuellt kan det vara värt att satsa på en färdig PWO innehållandes dessa tre ingredienser (då får du oftast en god smak). Det finns oändligt många olika PWO:s därute, och som regel är det väldigt individuellt vad man svarar bra på.

Ett tips i all välmening gällande koffeintabletterna; om du får effekt av dem efter två timmar, varför inte helt sonika testa att ta dem två timmar innan du har tänkt börja träningspasset?=)

Jag använder PWO till och från, men det har knappast varit en avgörande faktor för min träning eller muskelutveckling. Du får en extra skjuts (i bästa fall) men ökningar, styrkemässiga såväl som muskelmässiga, tar tid. träning, återhämtning, bra mat och sömn är garanterat det enda som kommer ge resultat över tid.

Vet inte om vikt och längd är särskilt relevant egentligen, men senaste vägningen låg jag på 92,6kg (morgonvikt) och längden ligger nog runt 175cm-strecket. Har tränat mer eller mindre seriöst i 10-ish år, och genom åren testat alla möjliga kosttillskott. Det enda jag alltid har kört är egentligen just kreatin och proteintillskott (dock satsar jag numera på Kre-alkalyn istället för monohydrat, för att slippa överdrivet mycket vätskebindning). Tar en hel del kosttillskott, men det är egentligen irrelevant i det här fallet. Ska du satsa på något så kör på kreatin/proteinpulver, är du relativt ny på gymmet kommer det ge resultat ganska snabbt (förutsatt att du äter allsidigt och sover tillräckligt). Stressa inte upp dig över detaljer dock, det viktigaste är att träningen blir av och att du ser till att återhämta dig ordentligt=)

mina vänner kör lite olika, medan jag har hållit mej till bara protein därför vill jag testa nåt nytt och hoppas på att det hjälper, men känner redan att kreatin ger mej en massa energi, samma sak med koffeinpiller.

men det lätt o glömma det, jag tar det nåt kl1 och har en massa energi till 7-8(min fjärde dag)

hmm jag har "gymmat" i två år, men jätteostabillt och måste få tag på det nu för jag känner inte resultat och har slutat få träningsvärk för länge sedan
jag e rätt dålig på att sova, tror att felet ligger där

tackar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hahahah så jävla bäst ;D men måste testas
mina koffeinpiller är rätt stora men smakar inte illa, det e kanske bara skydd för att man inte ska känna smaken

hur tar du kokain btw?

Humm, konstigt. Men det är bara att svälja. Man up and swallow.

Nu vet jag inte ifall Sweclockers är rätt forum att diskutera sådant på, men jag har aldrig tagit kokain och tänker aldrig göra det heller. Jag vill leva ett sunt och friskt liv och kokain hör inte hemma i det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Humm, konstigt. Men det är bara att svälja. Man up and swallow.

Nu vet jag inte ifall Sweclockers är rätt forum att diskutera sådant på, men jag har aldrig tagit kokain och tänker aldrig göra det heller. Jag vill leva ett sunt och friskt liv och kokain hör inte hemma i det.

svällde upp en nyss, det gick XD hoppas jag kan lägga mej idag XD

det med kokain var på skämt man ska vara fri och inte låst till nåt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag brukar ta en tesked. Stoppa ner skeden i påsen och skopa upp en rågad tesked. In med kreatinet i munnen och skölj ner med vatten. Orkar inte hålla på att försöka lösa något som inte vill lösa sig.

Koffeinpiller sväljer jag bara, så snabbt som möjligt. Smakar fan och djävulskap så man vill få ner det så fort som möjligt. Dom är så små så jag kan ta dom utan vätska men föredrar att ha något att skölja ner med för enkelhetens skull.

man tackar för tipset, smakar inte skit längre

Permalänk
Medlem

Har pillat ihop ett nytt schema då jag känner att jag saknar mycket på överkroppen. Axlarna känns hyffsade men brösten är alldeles för små/svaga. Känner även att triceps och Biceps sätter käppar i hjulen vid rygg och bröst träning. Har skaffat remmar så vid rygg träningen kör jag rodd och lats med dom och det ger bra mkt mer kontakt. Får bra kontakt på bröstövningarna men tricepseb dör innan brösten så känns som även dom behöver bli starkare. Har haft ett uppehåll på nån månad pga ihärdigt virus men har tagit lungare pass den senaste veckan och känns som man kan köra igång på riktigt igen. Skulle vara trevligt med lite synpunkter på detta schemat. Vet att träning är otroligt individuellt men lite inputs vore schysst.

Tack på förhand

Schema:
Bröst\triceps
Vila
Bröst\triceps
Rygg\biceps
Axlar\ben
Vila
Rygg\biceps

Alternativ:

Bröst\triceps
Rygg\biceps
Vila
Axlar/ben
Vila
Bröst\triceps
Rygg\biceps

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Ännu en gång, att skriva namn på olika muskler för olika dagar är inte ett schema. Precis som att Mån-Fre: Jobb inte är ett arbetsschema!

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Ännu en gång, att skriva namn på olika muskler för olika dagar är inte ett schema. Precis som att Mån-Fre: Jobb inte är ett arbetsschema!

Ok men det jag vill veta är om man rimligtvis kan lägga passen bättre. Ber om ursäkt ifall jag gav det fel benämning. Översikt borde kanske vara mer korrekt ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan12:

Ok men det jag vill veta är om man rimligtvis kan lägga passen bättre. Ber om ursäkt ifall jag gav det fel benämning. Översikt borde kanske vara mer korrekt ^^

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns hur många rimliga sätt att lägga passen på som helst men utan att veta vilka övningar du tänker göra kan vi inte säga ett skvatt om ditt upplägg är bra eller ej.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Jag är lite osäker på vilka övningar som passar in vart. Kör ungefär 6-7 övningar per pass. Vill inte köra 4 olika pass. Är det något viktigt jag missar? Kört på detta en månad nu och tycker det verkar fungera bra.

Pass 1 (bröst, axlar, triceps):
Bröstpress
30 grader hantelpress
Militärpress
Hantellyft åt sidan
Shrugs (Här eller på ryggpasset?)
Tricepspress
Pushdowns

Pass 2 (ben, mage, underarmar):
Knäböj
Benpress
Sittande vadpress
vadpress i benpress maskin
Sit ups
Sit up maskin
Handledscurl

Pass 3 (Rygg, Biceps)
Marklyft
Chins
Skivstångsrodd
Kabelrodd
Hantelcurl
Skivstångscurl

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Det finns hur många rimliga sätt att lägga passen på som helst men utan att veta vilka övningar du tänker göra kan vi inte säga ett skvatt om ditt upplägg är bra eller ej.

Rygg: mark,lats,rodd
Bröst: bänk,lutande bänk, liggande flyes i cablecross
Axlar: lyft till hakan, axelpress, lyft åt sidan och lyft framför
Ben: knäböj,benlyft,lårcurl
Biceps: Bicepscurl hantel, Biceps i cablecross

Triceps: skullcrushers, triceps extensions i kabel

Kan skriva med set,reps och vikt om det behövs men har inte mitt block på jobbet så tar det sen isånnafall

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Johan12:

Rygg: mark,lats,rodd
Bröst: bänk,lutande bänk, liggande flyes i cablecross
Axlar: lyft till hakan, axelpress, lyft åt sidan och lyft framför
Ben: knäböj,benlyft,lårcurl
Biceps: Bicepscurl hantel, Biceps i cablecross

Triceps: skullcrushers, triceps extensions i kabel

Kan skriva med set,reps och vikt om det behövs men har inte mitt block på jobbet så tar det sen isånnafall

Skickades från m.sweclockers.com

det var inte många axel övningar du kör.. Jag brukar köra ca 5 övningar på axlar. sedan skulle jag köra några fler på biceps och triceps iaf 3-4 övningar.
sedan kan du köra ben spark som tar fram på låren med. på rygg kan du lägga till skivstångsrodd ( finns även maskiner som tar på samma ställe).
sen ser det ut som att du glömt mage, det är viktigt att köra mage eftersom att du kommer bli helt krökt om du bara kör rygg och inget på framsidan.
hoppas det var till hjälp

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem

Du borde lägga till minst en övning för baksidan av deltamuskeln. Många glömmer den (inklusive jag) och det ser inte bra ut och det är inte bra för kroppen heller.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

det var inte många axel övningar du kör.. Jag brukar köra ca 5 övningar på axlar. sedan skulle jag köra några fler på biceps och triceps iaf 3-4 övningar.
sedan kan du köra ben spark som tar fram på låren med. på rygg kan du lägga till skivstångsrodd ( finns även maskiner som tar på samma ställe).
sen ser det ut som att du glömt mage, det är viktigt att köra mage eftersom att du kommer bli helt krökt om du bara kör rygg och inget på framsidan.
hoppas det var till hjälp

Har ju 4 övningar för axlar nu men är det typ omvända flyes som gäller med?

Kör just nu 15-20set per muskel/pass men är det nån mer del av Biceps/triceps jag borde få med?

Skivstångsrodd har jag bara provat snabbt men får jobba på tekniken där tror jag

Såg att jag skrev benlyft, det är benspark jag menade dock^^

Brukar försöka få in 2-3set mage efter de flesta passen men borde nog ha det mer strukturerat;)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Du borde lägga till minst en övning för baksidan av deltamuskeln. Många glömmer den (inklusive jag) och det ser inte bra ut och det är inte bra för kroppen heller.

Omvända flyes som gäller där?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Johan12:

Omvända flyes som gäller där?

Skickades från m.sweclockers.com

allt vad som heter "träna övre delen utav ryggen" tar på baksidan utav axeln.
har man ett stabilt och bra rygg schema, så finns det ingen poäng i att ha specifika övningar för just baksidan utav axeln.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

allt vad som heter "träna övre delen utav ryggen" tar på baksidan utav axeln.
har man ett stabilt och bra rygg schema, så finns det ingen poäng i att ha specifika övningar för just baksidan utav axeln.

Jag tycker då det. Christer Norman tyckte jag hade underutvecklad baksida av axeln och då körde jag aldrig någon övning specifikt för just det. Dock i mina ryggpass körde jag minst sex set med olika roddövningar.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

allt vad som heter "träna övre delen utav ryggen" tar på baksidan utav axeln.
har man ett stabilt och bra rygg schema, så finns det ingen poäng i att ha specifika övningar för just baksidan utav axeln.

Rygg är just nu
Mark 7*8 100kg (utan rem)
Lats 6*9 75kg (med remmar)
Kabelrodd 6*9 85kg (med remmar)

Sen va det väl stångrodden med, blir långa pass men borde funka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

jag äter ägg och yoghurt till frukost( frukost är viktigt eftersom att då är proteinhalten i kroppen som lägst och då går kroppen in i ett katabolt tillstånd och musklerna bryts ner) Sedan äter jag nånting, typ en yoghurt eller en risifrutti eller frukt etc. för att få upp insulin halten. sedan käkar jag en lunch i skolan och när jag kommer hem äter jag havregrynsgröt. sedan drar jag till gymmet och efter dricker jag protein (vassle). efter det äter jag middag och sedan avslutar jag dagen med havregrynsgröt igen. Det är viktigt att få i sej protein var tredje timme så att kroppen inte går in i ett katabolt tillstånd. Gröt är enkelt att göra och är bra att äta. Köttfärssås är svin enkelt o laga. det finns massa grejjer och göra, känner du att du inte får i dej tillräckligt med protein vid en måltid kan man dricka en protein shake till. proteinrika råvaror är mjölk, ägg, kött, baljväxter, sojabönor, havregryn, mjöl.
förlåt för världens sämsta särskrivning men hoppas du förstår

Många faktafel där som jag inte ens orkar gå igenom. Det tar upp till 60 timmar innan kroppen går in i ett katabolt tillstånd så att musklerna bryts ner, jag tror inte 8timmar sömn gör att man torskar nått om man missar frukost. Det viktiga är att man äter bra grejer och vet vad man är ute efter, om man är helt nybörjare så lär man väl köra en bulk eller lean gain som jag försöker hålla nu, det går bra men det går långsamt Men jag skulle vilja säga att kostlära är det första och viktigaste steget till träningen, allt har gått så mkt bättre för mig sen jag börjat få lite mer koll på kosten.

Kan rekomenedra att köra ShapeUp på telefonen eller Hälsovakten på datorn föra tt kolla hur mkt av allt man får i sig

Bra läsning:
http://www.jonasbergqvist.se/sidor/trana-funktionellt/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

allt vad som heter "träna övre delen utav ryggen" tar på baksidan utav axeln.
har man ett stabilt och bra rygg schema, så finns det ingen poäng i att ha specifika övningar för just baksidan utav axeln.

Det håller jag faktiskt inte med om...och det är första gången jag ens hör någon säga något liknande.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Många faktafel där som jag inte ens orkar gå igenom. Det tar upp till 60 timmar innan kroppen går in i ett katabolt tillstånd så att musklerna bryts ner, jag tror inte 8timmar sömn gör att man torskar nått om man missar frukost. Det viktiga är att man äter bra grejer och vet vad man är ute efter, om man är helt nybörjare så lär man väl köra en bulk eller lean gain som jag försöker hålla nu, det går bra men det går långsamt Men jag skulle vilja säga att kostlära är det första och viktigaste steget till träningen, allt har gått så mkt bättre för mig sen jag börjat få lite mer koll på kosten.

Kan rekomenedra att köra ShapeUp på telefonen eller Hälsovakten på datorn föra tt kolla hur mkt av allt man får i sig

Bra läsning:
http://www.jonasbergqvist.se/sidor/trana-funktionellt/

Nej. det tar ca2-3 tre timmar innan kroppen har brytit ner den mat man ätit och när all mat är nedbryten så går man n i ett katabolt tillstånd och det är därför man ska äta med några timmars mellanrum. men om du tror på de du skriver så kan du ju börja med att äta protein med 60 timmars mellanrum o se hur fina dina muskler blir. Du förlorar på att inte äta frukost eftersom att kroppen går in i ett katabolt tillstånd och det resulterar i mindre muskelmassa. Dessutom är frukosten ett av dom viktigaste målen om dagen eftersom att en bra start på morgonen är viktigt om du ska kunna vara pigg och vaken resten av dagen. Missar man frukosten en gång är det självklart inte hela världen men skippar man frukost varje dag och inte får i sej mat förens flera timmar efter man vaknat så förlorar man en hel del på det.

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Skrivet av Johan12:

Har ju 4 övningar för axlar nu men är det typ omvända flyes som gäller med?

Kör just nu 15-20set per muskel/pass men är det nån mer del av Biceps/triceps jag borde få med?

Skivstångsrodd har jag bara provat snabbt men får jobba på tekniken där tror jag

Såg att jag skrev benlyft, det är benspark jag menade dock^^

Brukar försöka få in 2-3set mage efter de flesta passen men borde nog ha det mer strukturerat;)

Skickades från m.sweclockers.com

ja skulle satsa på omvända flyes och kanske militär press också
skivstångs rodd kan vara lite krångligt med hur man ska stå osv så fråga någon biffig jävel på gymmet!
om du kör benlyft så finns det ofta en maskin jämte som kallas bencurl( man ligger ner på mage och lyfter benen mot röven) kör den, den är bra för baksida lår.
De är bra att du kör mage försök att få in det på skemat lika ofta som du köra alla andra muskelgrupper. När jag kör mage brukar jag köra 4 övningar och det känns bra. Lycka till med schemat och känner du dig osäker så kolla in kända bodybuilders scheman osv det gjorde jag i början och då känner man sej tryggare om man inte är så jätte hajj på detta

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jackeek_the_bull:

ja skulle satsa på omvända flyes och kanske militär press också
skivstångs rodd kan vara lite krångligt med hur man ska stå osv så fråga någon biffig jävel på gymmet!
om du kör benlyft så finns det ofta en maskin jämte som kallas bencurl( man ligger ner på mage och lyfter benen mot röven) kör den, den är bra för baksida lår.
De är bra att du kör mage försök att få in det på skemat lika ofta som du köra alla andra muskelgrupper. När jag kör mage brukar jag köra 4 övningar och det känns bra. Lycka till med schemat och känner du dig osäker så kolla in kända bodybuilders scheman osv det gjorde jag i början och då känner man sej tryggare om man inte är så jätte hajj på detta

Att titta på hur professionella/semiprofessionella bodybuilders träningsupplägg ser ut är det absolut dummaste man kan göra som nybörjare. Bodybuilders har ofta väldigt kroppsdelsspecifika upplägg. Det är bland det sista man behöver som nybörjare.

Utgår man ifrån de tre stora (bänk, böj och mark) och bygger vidare med kompletteringsövningar så har man en väldigt stabil grund att stå på. Att satsa på att använda sig av fria vikter (och i största mån utesluta smithmaskin etc.) är även det ett riktigt bra recept för stabila styrke-/muskelökningar.

Permalänk
Skrivet av anon136741:

Att titta på hur professionella/semiprofessionella bodybuilders träningsupplägg ser ut är det absolut dummaste man kan göra som nybörjare. Bodybuilders har ofta väldigt kroppsdelsspecifika upplägg. Det är bland det sista man behöver som nybörjare.

Utgår man ifrån de tre stora (bänk, böj och mark) och bygger vidare med kompletteringsövningar så har man en väldigt stabil grund att stå på. Att satsa på att använda sig av fria vikter (och i största mån utesluta smithmaskin etc.) är även det ett riktigt bra recept för stabila styrke-/muskelökningar.

utgick från att han hade tränat ett tag sen så menar jag inte helt utan vissa övningar och att gämföra dom med mina, inte kopiera ett schema från en bodybuilder. Men jag kollar ofta på nätet och läser intervjuer och snackar med folk på gymmet och testar nya övningar som folk tipsar om och som jag hittar i tidningar eller på nätet. Sedan kör jag dom som jag tycker tar bäst och byter även övningar i perioder för att se vad som ger bäst resultat

Visa signatur

OKEJ, JA KANSKE ÄR ARG? VEM FAN BRYR SEJ??!!

Permalänk
Medlem

Glöm inte att bodybuilders tar preparat som gör att dom kan träna helt annorlunda än vi kan.

Frukosten är viktig för att glykogendepåerna i kroppen är låga på morgonen. Det är därför man rekommenderar promenad innan frukost för maximal fettförbränning. Det är även därför många (inklusive jag) inte vaknar förrän man får i sig frukost.
Jag tror inte alls på att man måste äta med 2-3 timmars mellanrum. Jag brukar ha betydligt mycket längre mellan målen, speciellt nu under deffen, och det går bra för mig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackeek_the_bull:

utgick från att han hade tränat ett tag sen så menar jag inte helt utan vissa övningar och att gämföra dom med mina, inte kopiera ett schema från en bodybuilder. Men jag kollar ofta på nätet och läser intervjuer och snackar med folk på gymmet och testar nya övningar som folk tipsar om och som jag hittar i tidningar eller på nätet. Sedan kör jag dom som jag tycker tar bäst och byter även övningar i perioder för att se vad som ger bäst resultat

kikade på milo sarcevs secret of the pro's film och den var väldigt givande både när det gäller kost och övningar var inte så mkt om hur man bäst placerar ut muskelgrupperna över veckan dock :/

Permalänk
Avstängd

Baah! Myterna och broscience sprids som bara den.

1. Frukost är inte så jävla viktigt som folk tror. Vi är många som inte äter frukost regelbundet (mindre än en gång i veckan) och klarar oss utmärkt. Leangains tar upp alla dessa äta-var-tredje-timme-myterna om ni är intresserade: http://www.leangains.com/2010/10/top-ten-fasting-myths-debunk...

2. Generellt sätt, om man behöver fråga om sitt schema man har skapat, har man antagligen inte kunskap och erfarenhet för att göra ett schema själv. Kör istället på ett beprövat (nybörjar)schema och kör på det ett tag (ett tag som i halvår till år då). Exempelvis detta: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W