Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Antar att du menar stel/rak marklyft, kör den själv för just baksida lår och tycker det tar bra.

Prova att sänka vikten och så att du kan koncentrera dig på att använda "rätt" muskel. Har du inte tillräckligt bra rörlighet så kan det göra att du inte klarar av att göra övningen korrekt, då är det bara att träna rörligheten.

Den här sidan kanske kan hjälpa dig: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/195

Tänkte också föreslå den men kom inte på vad den heter För mig tog den riktigt styggt på baksida lår.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Hopp, första träningspasset sedan torsdags. Riktigt slött och ingen riktig energi, men vet samtidigt varför:p Började i söndags med en juice fasta, dvs jag har bara druckit färskpressad grönsaks/frukt juice sedan i söndags morgon.

Såg en väldigt inspirerande dokumentär "fat, sick and nearly dead" vilket motiverade mig sjukt mycket att testa.(jag åkte och köpte en juicer dagen efter t.om!) till skillnad från andra där man har tänkt "gan det kanske man ska test" och så dagen efter är det som bortblåst.

I dokumentären kör de 60 dagar, men efter som jag har jobb och skyldigheter så tänker jag testa 10 dagar, och känner jag mig OK så kör jag på, eller så börjar jag trycka in ett/två mindre fasta mål om dagen:)

Nu ska jag ta och fundera ut hur jag ska lägga om träningen

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Hopp, första träningspasset sedan torsdags. Riktigt slött och ingen riktig energi, men vet samtidigt varför:p Började i söndags med en juice fasta, dvs jag har bara druckit färskpressad grönsaks/frukt juice sedan i söndags morgon.

Såg en väldigt inspirerande dokumentär "fat, sick and nearly dead" vilket motiverade mig sjukt mycket att testa.(jag åkte och köpte en juicer dagen efter t.om!) till skillnad från andra där man har tänkt "gan det kanske man ska test" och så dagen efter är det som bortblåst.

I dokumentären kör de 60 dagar, men efter som jag har jobb och skyldigheter så tänker jag testa 10 dagar, och känner jag mig OK så kör jag på, eller så börjar jag trycka in ett/två mindre fasta mål om dagen:)

Nu ska jag ta och fundera ut hur jag ska lägga om träningen

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jävla telefon. Dubbelpost

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Här är kanske lite tips för er som tränar. Jag brukar själv titta till honom av och till för tips på träningar och dylikt, måste säga att det fungerar väldigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=GG-nTrB1blM&list=UUH9ciCUcWav...

Det här med periodisk fasta skulle jag nog personligen hoppa över, bättre att äta på regelbundna tider och äta nyttigt när man väl gör det istället. (Personlig åsikt)
Själv tränar jag 4-5 dagar i veckan och äter 3 fina, proteinrika och regelbundna mål om dagen, Frukost (06:30-09:30) - Lunch (11:00-12:30) - Middag (16:30-18:30), sen är det slut och då är det bara att hålla munnen borta från skräp. Ett bra tips för att få det lättare kan vara att borsta tänderna(då smakar bannemig allt piss), aktivera "willpowern" och bara ge fan eller enkelt plocka ett mint tuggummi(detsamma här med smaken).

Kul dock att se att folk kör med periodisk fasta, skönt att det fungera bra också, men att det förhoppningsvis känns ännu bättre! Både du och några/någon till i tråden.

Rock on

Vad som är bättre eller sämre är lite upp till var och en att känna efter och utvärdera. Jag har ätit "normalt" och tränat styrketräning i 15 år, så jag märkte ganska så fort om detta var bättre eller sämre. Har aldrig varit i närheten av den formen jag har nu och samtidigt varit så oberoende av mat (äter bara två ggr om dagen med 16-20 h fasta). Livet är lättare helt enkelt. Och då har jag inte ens börjat med någon förbränningsträning (än)

Väldigt viktigt dock med bra mat när man äter färre gånger så klart. Blir mycket frön (solrosfrön, pumpakärnor, chiafrön), bär (gojibär, blåbär, hallon, tranbär), nötter, kyckling, tonfisk, kvarg, potatis/ris. Dragit ner på kosttillskott men beta-alanine, omega 3, kreatin och protein är givet.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Carlj:

Läste på om det här med periodisk fasta, och det är tydligen någonting jag har kört med de senaste 8-10 åren utan att tänka på det haha. Har väldigt svårt att få i mig frukost, så lunch blir runt 13-14, middag mellan 19-21 och sedan en protein shake då och då.

Håller på att dra igång igen nu efter lååångt uppehåll. Kom igång för ca 1,5 månad sen, men åkte på dunderförkylning så jag har inte kunnat träna på 1 månad iallafall. Och sängliggandes, lat och bor själv så är det rätt lätt att bara knappa in på telefonen att de ska komma med en pizza till mig.. så idags läget börjar vi på ca 115kg. Som tur är så har jag en bra grund att börja från, är rätt grov i kroppbyggnaden, folk reagerar med tappade hakor när jag säger att jag är 115kg. Har tränat mycket tidigare, och spelat amerikansk football, boxning, rugby osv, och gör det än idag.

Toppformen var ca 3-4 år sedan, då jag tränade med en polare som var ungefär jämnstark, så vi kunde pusha varandra. Pga de tidigare sporterna så gick ett knä åt helvete, och sedan även det andra och efter det tappade man lusten, men 3-4 års "vila" och rehab så fungerar det mycket bättre, ävenifall vikten är alldels för hög.

Jag kommer mest fokusera på överkroppen och "underhållsträning" av ben. Jag vet att det här är diskoträning av rang, men jag har alltid varit stark i benen, som exempel. Jag har inte tränat ben på 2 år, hoppade i benpressen och körde 3x10 195kg på vadera ben. Annars är det lätta vikter, många reps och kontrollerade rörelser. Jag har väldigt lätt att gå upp i vikt, men också väldigt lätt att bli stor när jag tränar, vilket jag vill undvika. Fokus ska ligga på viktminskning.

Börjar denna vecka med att köra 2x proteinshake och sallad med kyckling/kött på kvällen, mest för att krympa magsäcken, och nästa vecka köra på med mer kyckling och sallad men även mellan mål. Och dessa jävla prommenader.

Frukost är förmodligen ganska så överskattat Sockrade flingor som många kallar frukost kan man ju mena att det nästan skadar mer än det hjälper. Hoppas du kommer igång nu då, bara att köra på tills du ser resultat som motiverar dig vidare

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Antar att du menar stel/rak marklyft, kör den själv för just baksida lår och tycker det tar bra.

Prova att sänka vikten och så att du kan koncentrera dig på att använda "rätt" muskel. Har du inte tillräckligt bra rörlighet så kan det göra att du inte klarar av att göra övningen korrekt, då är det bara att träna rörligheten.

Den här sidan kanske kan hjälpa dig: http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/195

Yes, precis! Raka är det jag försöker med när jag ska ge mig på marklyft för baksidan.

Lyckades faktiskt få lite bättre kontakt nu. Fokuserade verkligen på att försöka få rotationscentrum så långt ner i höften som möjligt. Och jag lyckades till och med få lite träningsverk!

Känner dock fortfarande att den inte tar särskilt bra, utan träningsvärken kommer nog snarare på att jag inte lyckats träna baksida på länge. Men den tar nog bättre efterhand när jag fått in tekniken, tack!

Skrivet av Carlj:

Tänkte också föreslå den men kom inte på vad den heter För mig tog den riktigt styggt på baksida lår.

Ska försöka lyckas köra Nordic Hamstrings med (eller vad övningen nu heter), men inte lyckats att hitta någon stans där jag kan fixera benen än...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Googolplex:

Med respektabel kropp menar jag något i den här stilen:
http://surgeryhelp.org/userfiles/Image/man_body_shot_height30...
http://3.bp.blogspot.com/_rDNyQdDXib8/SK4fBzIDW1I/AAAAAAAADHw...
Mer "shtekig" kropp än tävlingskropp i bodybuilding.

När jag slutat träna så kommer jag såklart fortfarande hålla mig i form, genom att tex jogga, spela fotboll och sånt.
Som jag förstått så försvinner musklerna bara(om man håller sig i form), och blir inte hängiga. Låter skönt Tack för svaren.

Citerar mig 4 år tillbaks i tiden, glömt att jag ens skrivit detta. Men jag tycker att jag lyckats få mer eller mindre den kropp jag önskade även på den tiden *klappar mig på axeln*
Väger 5-7kg mindre nu än då när jag tog tag i träningen, efter att jag tog studenten.

Skrivet av HMB:

Styrketräning är en livsstil.

Har olika tankemönster nu jämfört med då, men kan hålla med helt o hållet. Man kan inte sluta bara sådär, efter att gjort gymmet till sitt andra hem.

Permalänk
Medlem

Fyfan vad trött jag är nu. Har dragits med feber i säkert en månads tid nu. Det kommer och går, vaknar på dagen och känner mig frisk och går til lgymmet. Sedan nästa dag vaknar jag med feber och så håller det i sig.

Är sjukt taggad på att gå till gymmet för magen blir inte mindre av att ligga hemma, men samtidigt drar jag mig eftersom jag inte orkar ligga sjuk. Dessutom så har jag så mycket på jobbet att jag inte har tid till att ligga hemma.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Citerar mig 4 år tillbaks i tiden, glömt att jag ens skrivit detta. Men jag tycker att jag lyckats få mer eller mindre den kropp jag önskade även på den tiden *klappar mig på axeln*
Väger 5-7kg mindre nu än då när jag tog tag i träningen, efter att jag tog studenten.

http://i.imgur.com/zGIihr5.png?1

Har olika tankemönster nu jämfört med då, men kan hålla med helt o hållet. Man kan inte sluta bara sådär, efter att gjort gymmet till sitt andra hem.

Grattis till ditt resultat. Har du kört något speciellt kostupplägg och träningsupplägg?

Permalänk
Skrivet av mattoys:

Grattis till ditt resultat. Har du kört något speciellt kostupplägg och träningsupplägg?

Inget superstrikt, men ligger på minuskalorier i princip varje dag och trycker i mig så mycket protein som möjligt för att bibehålla vikten. Så håller nere på fettig mat (fisk borträknat) och käkar inte alls mycket kolhydrater. Inga proteinshakes utan det blir mest en massa keso. O en massa grönsaker o nyttigheter som spenat o broccoli (har ingen källa men det känns som man skiter ut onyttigheter pga det, fibrer is king). Tränar styrka 5 dagar i veckan, lite fler reps än vanligt. Helst innan-frukost-promenader också.

Nu vintertid är jag inte lika ordentlig dock, jag kommer igång i mars eller så.

Permalänk
Medlem

Väcker väl upp tråden lagom till alla nyårs löften!

Jag har inget schema att bidra med, inte heller åsikter om andras träning jag tänkte mer fråga lite.
Lite bakgrunds info. Jag tränade ganska mycket -95 till 2000ish, efter diverse omständigheter blev jag soffpotatis fram till 2006 då jag fick en jäkla massa ryggproblem som 2008 blev diagnosen Ankyloserande Spondylit. Efter det har det gått kraftigt upp och ner med både hälsa och sinne.

Så nu till funderingarna. Om man startar med styrketräning är det bortkastat om man inte kör ett slags rullande schema eller stämmer det som man säger att all träning är bra träning? Jag kommer inte att klara någon hardcore träning på lång tid framöver och dagsformen bestämmer vad jag kan göra just den dagen. Så teoretiskt sett kanske det blir bara ett par muskel grupper i längre perioder för det kan göra något så inihelvete ont att göra annat just då. Känns ju skit om man skulle lägga ner en massa tid och energi på det om man lika gärna kunde tagit raska promenader.
Men om styrketräning är en bra grej så skulle jag verkligen uppskatta om någon hade tips/scheman/illustrationer eller videos för core träning av mage och rygg. Helst i maskiner, vågar fan inte gå på fria vikter än när kroppen bara ger vika ibland.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Danzle:

Väcker väl upp tråden lagom till alla nyårs löften!

Jag har inget schema att bidra med, inte heller åsikter om andras träning jag tänkte mer fråga lite.
Lite bakgrunds info. Jag tränade ganska mycket -95 till 2000ish, efter diverse omständigheter blev jag soffpotatis fram till 2006 då jag fick en jäkla massa ryggproblem som 2008 blev diagnosen Ankyloserande Spondylit. Efter det har det gått kraftigt upp och ner med både hälsa och sinne.

Så nu till funderingarna. Om man startar med styrketräning är det bortkastat om man inte kör ett slags rullande schema eller stämmer det som man säger att all träning är bra träning? Jag kommer inte att klara någon hardcore träning på lång tid framöver och dagsformen bestämmer vad jag kan göra just den dagen. Så teoretiskt sett kanske det blir bara ett par muskel grupper i längre perioder för det kan göra något så inihelvete ont att göra annat just då. Känns ju skit om man skulle lägga ner en massa tid och energi på det om man lika gärna kunde tagit raska promenader.
Men om styrketräning är en bra grej så skulle jag verkligen uppskatta om någon hade tips/scheman/illustrationer eller videos för core träning av mage och rygg. Helst i maskiner, vågar fan inte gå på fria vikter än när kroppen bara ger vika ibland.

Angående den feta texten så skulle jag säga att all träning är bra träning. Då har man i alla fall fått någonting gjort/kommit ut lite/rört på sig/varit aktiv, och så vidare. Det brukar jag också använda som motivation när man drar sig för att dra till gymmet, man vet ändå att man ska ta sig dit likt förbannad oavsett humör, man kommer alltid ut med ett leende efteråt. Promenader är bra för ryggen om man har rätt typ av sko och sula (personliga upplevelser och vad jag läst), har du övervägt gångstavar? Beroende på avståndet till gymmet så kanske det går bra att ta promenader/cykelturer dit istället för att ta bilen. Jag tycker själv att det är rätt skrattretande ibland när man ser folks bilar utanför gymmet som bor max någon km bort, de ska minsann ut och vara aktiva, men de kan fan inte ta sig tiden och energin att gå en 10-15 minuter promenad, som man också kan använda som en del av uppvärmningen. Självklart finns det situationer där det kan vara en bra idé, men du hajar.

Tänk också på att viljan gör jävligt mycket för hur mycket du själv klarar av och åstadkommer på gymmet, hur aktiv du är och är också ansvarig för resultaten.

Glöm inte musiken på gymmet, kan hjälpa till rejält.
Hoppas något var matnyttigt! Angående isolerande(?) core, rygg och mage på en maskin blir för grötigt att gå in på nu, men se om du hittar något på Youtube, jag brukar själv sitta där och kolla när jag behöver tips och tricks på övningar efter önskemål och behov.
Lycka till.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Här är kanske lite tips för er som tränar. Jag brukar själv titta till honom av och till för tips på träningar och dylikt, måste säga att det fungerar väldigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=GG-nTrB1blM&list=UUH9ciCUcWav...

Tjo!

Detta verkar vara extremt på tapeten, tycker man ser fokus på detta överallt.
Undrar om du har nått bra tips på nått fullt veckoschema med övningar för detta, för videon var bra och informativ men han ger ju bara ett fåtal flyktiga exempel på skillnader från "conventional"-workout.

Vad jag är ute efter är ett upplägg på ett komplett pass i "afterburn effect"-anda... Vilka övningar funkar bra att kombinera och hur ser man till att få hela kroppen tränad? Vad är ett rimligt antal övningar för ett pass, hur många pass per vecka, etc etc.
Nått tips på länk?

Sen svensson som jag är så kör jag ju sats:
http://www.sats.se/traning/grupptraning/
Självklart är jag inte helt lost, har ju mina aningar, men tips på klasser där som kan stämma in på hans "high intensity cardio"?

Stort tack!

Edit:
Sen har det väl redan nämnts 1000ggr i tråden, men tyvärr (i min mening) så är ju, iaf för mig, säkert halva delen av resultatet kost. Kost kost kost mat mat mat, hela jäkla tiden 24/7. Man stoppar i sig skräp vid skärmen 8 om inte 10 eller 12 timmar per dag, sen känner man sig skitnöjd efter att ha tränat kanske 6*1-2h per vecka
Jag uppskattar fet, god, dålig mat enormt, men för att ta ett av mina senaste fatala misslyckanden:

Jag la i en extra växel sept-nov 2014 men lackade på att jag inte fick dom resultat jag förväntade mig.
Under december blev det en extrem arbetsbelastning på jobbet så jag hamnade på ~30-40% av antal träningspass mot normalt, samtidigt som jag faktiskt inte åt överdrivet mycket julmat.
Detta ledde till att jag gick upp 4kg (knappast muskler). Så med andra ord så var ju vad jag ansåg var "helt rimlig normal kost" egentligen helt åt helvete, då en stor del av min träning gick åt att bara hålla min kropp +/- 0.

Fördelen var att det var ett enormt uppvaknande för mig. Nu har jag skalat bort allt onödigt socker, all skräpmat och all alkohol, och skulle våga säga att jag redan på 10 dagar i januari känner mig bättre taggad, mer energi, och fått bättre resultat / tidsenhet än under sept->nov 2014...

Permalänk
Medlem

Bassebabba det verkar ju bara som de gett vanlig hypertrofiträning ett coolt namn. Kör 5*10-ish med ca 50-60 reps totalt per muskelgrupp och var glad.
5/3/1-schemat boring but big är grymt för detta. 4-dagarsschema.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Angående den feta texten så skulle jag säga att all träning är bra träning. Då har man i alla fall fått någonting gjort/kommit ut lite/rört på sig/varit aktiv, och så vidare. Det brukar jag också använda som motivation när man drar sig för att dra till gymmet, man vet ändå att man ska ta sig dit likt förbannad oavsett humör, man kommer alltid ut med ett leende efteråt. Promenader är bra för ryggen om man har rätt typ av sko och sula (personliga upplevelser och vad jag läst), har du övervägt gångstavar? Beroende på avståndet till gymmet så kanske det går bra att ta promenader/cykelturer dit istället för att ta bilen. Jag tycker själv att det är rätt skrattretande ibland när man ser folks bilar utanför gymmet som bor max någon km bort, de ska minsann ut och vara aktiva, men de kan fan inte ta sig tiden och energin att gå en 10-15 minuter promenad, som man också kan använda som en del av uppvärmningen. Självklart finns det situationer där det kan vara en bra idé, men du hajar.

Tänk också på att viljan gör jävligt mycket för hur mycket du själv klarar av och åstadkommer på gymmet, hur aktiv du är och är också ansvarig för resultaten.

Glöm inte musiken på gymmet, kan hjälpa till rejält.
Hoppas något var matnyttigt! Angående isolerande(?) core, rygg och mage på en maskin blir för grötigt att gå in på nu, men se om du hittar något på Youtube, jag brukar själv sitta där och kolla när jag behöver tips och tricks på övningar efter önskemål och behov.
Lycka till.

Tack för svar!

Ärligt talat har jag inte ens körkort så jag går över allt ibland även med stavar
Ska göra ett ryck med styrketräningen och hoppas ryggen låter mig köra på!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BasseBaba:

Tjo!

Detta verkar vara extremt på tapeten, tycker man ser fokus på detta överallt.
Undrar om du har nått bra tips på nått fullt veckoschema med övningar för detta, för videon var bra och informativ men han ger ju bara ett fåtal flyktiga exempel på skillnader från "conventional"-workout.

Vad jag är ute efter är ett upplägg på ett komplett pass i "afterburn effect"-anda... Vilka övningar funkar bra att kombinera och hur ser man till att få hela kroppen tränad? Vad är ett rimligt antal övningar för ett pass, hur många pass per vecka, etc etc.
Nått tips på länk?

Sen svensson som jag är så kör jag ju sats:
http://www.sats.se/traning/grupptraning/
Självklart är jag inte helt lost, har ju mina aningar, men tips på klasser där som kan stämma in på hans "high intensity cardio"?

Stort tack!

Edit:
Sen har det väl redan nämnts 1000ggr i tråden, men tyvärr (i min mening) så är ju, iaf för mig, säkert halva delen av resultatet kost. Kost kost kost mat mat mat, hela jäkla tiden 24/7. Man stoppar i sig skräp vid skärmen 8 om inte 10 eller 12 timmar per dag, sen känner man sig skitnöjd efter att ha tränat kanske 6*1-2h per vecka
Jag uppskattar fet, god, dålig mat enormt, men för att ta ett av mina senaste fatala misslyckanden:

Jag la i en extra växel sept-nov 2014 men lackade på att jag inte fick dom resultat jag förväntade mig.
Under december blev det en extrem arbetsbelastning på jobbet så jag hamnade på ~30-40% av antal träningspass mot normalt, samtidigt som jag faktiskt inte åt överdrivet mycket julmat.
Detta ledde till att jag gick upp 4kg (knappast muskler). Så med andra ord så var ju vad jag ansåg var "helt rimlig normal kost" egentligen helt åt helvete, då en stor del av min träning gick åt att bara hålla min kropp +/- 0.

Fördelen var att det var ett enormt uppvaknande för mig. Nu har jag skalat bort allt onödigt socker, all skräpmat och all alkohol, och skulle våga säga att jag redan på 10 dagar i januari känner mig bättre taggad, mer energi, och fått bättre resultat / tidsenhet än under sept->nov 2014...

Dold text

Det största skillnaden som jag förstår och personligen upplevt mellan "Conventional" och "Afterburn" träning är intensiteten av hela träningspasset ink. uppvärmningen, sen något som jag personligen väldigt ofta tänker på när jag kör är att inte köra isolerande övningar (maskiner, oftast). Han pratar om det i videon också, angående isolerande övningar, tror han nämner det i många av sina videos också, det är alltid(såvida man inte har skador eller ska fokusera starkt på 1 muskelgrupp) bättre att köra övningar som inte involverar maskiner för att träna så mycket av kroppen som möjligt.
Så länge övningarna inte är isolerande och du håller hög intensitet så det verkligen känns hur det tar så skulle jag säga att det är en "afterburn" träning, om det finns några speciella övningar tror jag verkligen inte. Jag kör allt möjligt och tänker på att hålla intensiteten relativt hög på varje muskelgrupp mellan alla sets.
Men om du vill ha lite snabba tips på övningar för exempelvis ben/något att avsluta ett gympass med/uppvärmning, så skulle jag nog vilja säga att Upphopp, burpies(stavning?) eller att bara springa i högre fart på ett springband, ibland kanske tilta springmaskinen också (uppförsbacke), det tar som fasen i låren + "harmstrings", ursäkta, kommer inte på det svenska ordet. Istället för att springa kanske i 10-20minuter på ett band vid hastigheten ~9ish så kanske jag personligen springer 10.5-11 i 5 minuter, alternativt roddmaskin under hög intensitet.

Sen angående kosten så är det som du säger, det är väl ~70% av träningen. Men, det är också väldigt enkelt. Jag läste ett bra blogginlägg någonstans för inte allt för länge sedan som var inspirerande, "Fokusera på vad du ska äta, inte på vad du vill äta". Detta kanske varierar för alla, men att ha statiska måltider, enfast dygnsrytm och nyttig mat har i alla fall fått mig att må mycket bättre fysiskt och psykiskt. Att ha ett schema eller uppskrivet någonstans hur mycket man ska trycka i sig (Frukost, Lunch, Middag, etc) kanske hjälper? Att inte köpa hem massor av skit skulle jag tro hjälper en hel del också, fokusera på att handla det viktiga och inget skit vid sidan av. Detta kanske är lättare sagt än gjort dock, och kanske inte alltid går om man har familj. Såhär i efterhand nu när jag själv äter mer eller mindre endast nyttigt så kan jag nästan bli äcklad på vad alla runt en äter och vad man har ätit och tryckt i sig utan att veta alls vad det innehåller eller vad man trycker i sig, exempelvis chips, bearnaisesås, och så vidare. Som en liten motivation också (PS, vem gillar inte fet mat ) om man inte äter så mycket skit på länge (för mig ~6 månader), utan endast det viktiga i måltiderna (Protein, Kolkydrater(25-30%) samt naturligt och nyttigt men i väldigt begränsad mängd - Fetter, sådant som redan finns i maten eller medföljer i matlagningens process (lite olja i botten på en stekpanna, jordnötter, etc), så blir maten som är "onyttig"-ish (Hamburgare utan bröd + potatis, pizza utan såser och tillagd ost, flygande Jacob, lasagne, och så vidare) väldigt mycket mer uppskattad än innan, man kan sitta och njuta av en bit "torr" lasagne + grönsaker medans folket runt sitter med sina soppor i såsmängder och rinnande ketchup för att tillfredsställa kroppens behov.

Jag jobbar varken som PT eller någon form av person inom vården, men jag delar gärna med mig av vad som funkar bra för mig och som andra kanske kan dra nytta av.
Lycka till!

Skrivet av Danzle:

Tack för svar!

Ärligt talat har jag inte ens körkort så jag går över allt ibland även med stavar
Ska göra ett ryck med styrketräningen och hoppas ryggen låter mig köra på!

Dold text

Helt rätt, fortsätt med det. Se till att hålla rätt och var inte rädd för att dra ner på vikterna om du känner att kroppen tycker att det är för tungt så att ryggen tar emot. Försök att hålla en riktig, naturlig och ordentlig ställning och börja jobba där ifrån, inte bara ta tunga vikter och börja jonglera så ryggen skriker. Så skulle jag gjort i alla fall.
Lycka till!

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Hopp, då var man igång igen. Tack och lov lyckades jag hålla band på mig själv och inte trycka i mig för mycket julmat(även ifall det är så satans svårt när man kommer hem till Sverige igen). Dock var det aldeles för mycket alkohol och för lite motion, så drog igång igår igen.

Måste bara komma igång med kardion ordentligt. Men det är så satans trist att stå på ett rullband/crosstrainer och titta på sig själv i spegeln. Någon som har tips på alternativa HIT övningar man kan göra i en större sal?

Riktigt skönt att man inte tappade så mycket i styrka, även ifall det var 3 veckor sedan jag var på gymmet. Blev lite yr igår, men det beror enbart på grund av att jag har dragit igång en Juicefasta. Dvs egen pressad juice med mycket grönt och mindre frukt. Får helt enkelt köra lätta vikter tills kroppen har vant sig vid juicen.

Körde 5 dagar innan jul och de 2 första dagarna är svåra. Men sen släppte det jävlar i mig. Har nog aldrig haft så mycket energi som då.

M

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Har styrketränat ganska stadigt ca 3 års tid nu. Men har senaste 2-3 månaderna tappat motivationen och gått upp lite i vikt (speciellt efeter julen). Har kommit igång igen med löpningen som jag aldrig kommer sluta med, då det är så skönt och enkelt att göra. Men skulle behöva någonting som ersätter styrketräningen, jag har verkligen ingen lust att lyfta skrot längre, har aldrig haft som mål att bli "stor" heller. Har tänkt lite på att köra Corssfit, men jag kan inga övningar och gillar inte riktigt att gå på klasser på tex SATS. Kör dock fortfarande basövningar på gymmet, marklyft, knäböj, cablecross m.m. för att hålla igång formen.

Kanske finns någon kunnig här som kan hjälpa mig att göra en ny träningsplan med mindre skrotlyft? Vill jobba mer med kroppsvikten istället för maskiner/lösvikter. Jobba upp rörlighet, spänst och styrka.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Hur går det för alla? Min periodiska fasta fortsätter och har nu slipat på kosten ännu mer. Här kommer nuvarande vinterform, så kör vi neråt några kilo till

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av h0psi:

Hur går det för alla? Min periodiska fasta fortsätter och har nu slipat på kosten ännu mer. Här kommer nuvarande vinterform, så kör vi neråt några kilo till

http://s9.postimg.org/fyhtuugzj/krut1.jpg

Snyggt! Bra form för att vara vinterform!

Jag forsätter med min Juicefasta, fast har lagt in ca 150-200g ungsstekt kalkon ett par timmar före varje pass. Så sedan den 12 januari har jag gått ner från 116.7 till 112.9kg men skulle gissa på att det är vattenvikt bara. Och det som är så sjukt, tillskillnad från alla andra möjliga och omöjliga dieter jag har testat så har jag så sjukt, sjukt mycket energi. Nästan till den grad att jag har svårt att komma till ro och sova på kvällarna, eftersom jag vill bara ut och röra på mig. Och det är helt utan kosttillskott, inga proteinpulver, inga PWs, ingenting. Förutom en kopp kaffe på morgonen på jobbet.

Innan så nämnde jag att jag inte riktigt fixade träningen(men det beror mest på de första dagarna tror jag med juice) men med hjälp av kalkonen så är det som bortblåst.

Måndag-onsdag-fredag är kardio dagar, tyvärr så är det på gymmet på grund av det icke existerande vägunderhåll som finns här i Ryssland(typ 10-20cm tjockt islager över asfalt). Så 1 till 1 och en halv timme av självbeundrand på rullbandet.
Tis-Tors-Lör lyft dagar, och kör enkla basövningar för hela kroppen. Dvs jag har inte speciella dagar där jag kör armar, bröst och mage, utan allt på en och samma gång. Varför vet jag inte, men jag trivs med det Och hög intensitet genom hela passet, jag tycker inte om att stå still, och jag hatar framför allt att stå still på gymmet.

Dock som jag har nämnt tidigare är armar framför allt något jag vill fokusera på, så det blir ett par övingar mer för just armarna. Oftast blir det 4 övningar(tex bicep curl, tricep pushdown, preacher curl och tricep extension) med 30 sekunders vila i mellan övningarna och sedan 2-4 minuter vila mellan "set"(beroende på när jag får tillbaka känslen i armarna:P)

I morgon(torsdag) ska jag köra lite med en PT. Jag menar, det kostar 700Rub/timmen(ca 87kr). Varför inte, kan vara kul att ha någon jävel som kör slut på en ordentligt.

Dagsform(kvällsvikt) - 112.9kg, BMI på 35.9 (även ifall jag ger blanka fan i BMI så är det kul att man är obese

Sorry för den taskiga maskningen, men är man paintpro så är man

Dold text
Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Liten updatering efter att ha kört med PT.

Herrejävlar vilken kille. Fan vad han körde med mig, men på ett jävligt bra sätt eftersom det ofta är svårt att pusha sig själv så mycket. Bara kroppsvikt, höga reps och många övningar utan paus i mellan, utan när setet var klart så var det vila.

Juicedieten(med kalkon:P) går skit bra, ca 0.5-0.6kg - om dagen. Kvällsvikten idag var 111.6(jämnfört med 112.9 i tisdags). Kommer dock bara fortsätta en vecka eller två till på det, och sedan långsamt börja ersätta varje "glas" med fast föda, fast fortsätta på linjen med så mycket grönsaker och frukt som möjligt på tallriken.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Körde ett ganska tungt pass idag, körde bland annat max på marklyft. Ökade mitt PB på marklyft med 20 kg sen sist jag maxade, gick från 90kg till 120kg och det känns rätt bra!

Visa signatur

[AMD 1600][GTX 1060][Phanteks eclipse P300][8GB]
Spotify: Rap Reggae

[Citera för svar.]

https://soundcloud.com/ega-production

Permalänk
Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=iQHJARqk_-c

Hur går det här för folk då?
Själv gjorde jag ett litet inköp nyligen bara för att få slippa folk när man tränar.

Ska komplettera med liter fler vikter, en bänk och troligen lite tjockare mattor på golvet.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

https://www.youtube.com/watch?v=iQHJARqk_-c

Hur går det här för folk då?
Själv gjorde jag ett litet inköp nyligen bara för att få slippa folk när man tränar.
http://i.imgur.com/AuxMgFa.jpg

Ska komplettera med liter fler vikter, en bänk och troligen lite tjockare mattor på golvet.

Stämmer det att du tränar i ett förråd?
Ingen dum idé kanske.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

@griid: Japp, får ju bli så när man är lite trångbodd i en lägenhet. Dock ska jag väl inte riktigt släppa stången ifrån knähöjd efter mark för jag kan tänka mig att det dunkar ganska bra och då blir nog inte grannarna så glada.
Temperaturen nu på sommaren är riktigt bra, absolut inga problem att tillbringa tiden där uppe. Vintern kan nog bli en annan sak men då kanske man bara behöver klä på sig lite mer.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Dagens lilla pass, jag har äntligen klarat 5x5 70kg i benböj.
Jag slutade på 67,5 i tidig vinter så det känns som en liten milstolpe har lagts bakom mig.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Börjar faktiskt bli ganska nöjd med min lilla "skrubb".
Dock har jag faktiskt funderat på ifall det inte skulle gå och ställa in en s.k "power cage" istället för skivstångställningen.
Jag ska måtta lite och fundera över det.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av backspace:

Börjar faktiskt bli ganska nöjd med min lilla "skrubb".
Dock har jag faktiskt funderat på ifall det inte skulle gå och ställa in en s.k "power cage" istället för skivstångställningen.
Jag ska måtta lite och fundera över det.

http://i.imgur.com/sMoSuLn.jpg

Riktigt sjyst! Är det i lägenhetskällare du tränar i? Tycker mig känna igen den typiska svenska källaren med hönsgallret och de obligatoriska skitsakerna vid sidan av bilden.

Om det är i en lägenhet, vad säger hyresföreningen och grannarna?

Smart om inte annat!