Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Medlem

Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Tänkte vi kunde köra en tråd med ren styrketräning parallellt med Mentals bantningstråd (som blivit nåt slags diet-krig )

I den här tråden postar vi gärna båra träningsscheman, vad vi tycker funkar/int funkar, tips på övningar som träffar bra, kosttillskott, tips för bulk, tips för deff, ja ni förstår säkert

Som trådskapare så får väl jag börja;

Ålder: 21år (om 2 veckor iofs)
Vikt: 73kg
Längd: 193 cm
Träningserfarenhet: Spelat innebandy och hockey som liten knodd, slutade spela under gymnasietiden. Tränade inget särskilt under gymnasiet eller tiden efter. Gjorde lumpen under 2006 och började då träna mera regelbundet (mest för att man var tvungen till det). Nu under första halvåret 2007 har jag inte haft så mykcet jobb och plugg så jag har haft ganska bra med tid. Eftersom jag ska rycka in till NBG i juli tänkte jag att detta var ett ypperligt tillfälle att få rutin på träningen och lägga upp det för bra resultat.
Träningstyp: Styrketräning, blandad konditionsträning (vanlig löpning och intervall-löpning, med och utan ryggsäck)
Kostschema: Har inget kostschema direkt förutom att jag drar i mig en gainer efter varje pass och en bunt ägg varje dag.

Jag skriver mitt schema efter formen "Dag 1, dag 2 osv." istället för veckodagar eftersom det varierar.

Dag 1: Bröst
Dag 2: Biceps + Rygg
Dag 3: Axlar + Triceps
Dag 4: Ben + Mage

Ska försöka springa till och från gymmet (ungefär 3km enkelt väg) nu när det börjar bli varmt ute. Brukar jobba dit relativt lätt, och löpa rätt fort hem med intervaller sista hundra metrarna.

Jag kör med basövningar då jag fortfarande är ganska ny, utöver uppvärmning av muskelgruppen brukar jag köra ~8 tunga set för varje muskelgrupp där varje set är 4-8 reps. Brukar kolla på övningar här: https://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=28 (kolla kommentarer för varje övning för att få lite synpunkter).

Jag har bara tränat efter mitt schema i 1 månad (:D), men sen jag började träna vid värnplikten har jag gått upp 10kg, är fortfarande smal som en blompinne

Ös på nu med era egna scheman, använd gärna min mall åt er själva!

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem

Kör på ett min kompis konstruerat.
2-split

* 1 - Överkropp
*
o Lutande Bänk
o Stångrodd
o Scottcurl
o Liggande tricepsextension
o Underarmar i kabel
* 2 - Underkropp + axlar
*
o Sittande lårcurl
o Sittande vadpress
o Hacklift
o Crunches med vikt
o Shrugs

* 3 - Överkropp
*
o Latsdrag
o Flyes
o Pushdowns
o Hantelcurl
o Underarmar hantlar
* 4 - Underkropp + axlar
*
o Liggande bencurl
o Stående vadpress
o Knäböj
o Maskincrunches
o Militärpress

* 5 - Överkropp
*
o Hantelpress
o Enarms ryggdrag
o Sittande frenchpress
o Stående stångcurl
o Sittande handledscurl
* 6 - Underkropp + axlar
*
o Raka mark
o Stående vadpress i hacklift
o Benpress
o Kabelcrunches
o Hantellyft åt sidan

Kör löpande så jag har inga bestämda dagar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

Sedär ja, tänkte precis skapa en träningstråd.

Började gymma för cirka fyra månader sedan och har sedan dess gått upp cirkus 7-8 kg. Försöker träna tre gånger i veckan men ibland händer det att en träningsdag faller bort tyvärr.

Kosten består av grymt mycket mat (minst sex måltider per dag) med hög kolhydrat- och proteinhalt. Mycket ris och pasta då snabba kolhydrater är bra när man vill gå upp i vikt. Onödigt/dåligt fett försöker jag undvika. Kör öven med gainers efter träningen samt en till två drinkar på vilodagar. Kan säga att när jag slutade knapra Omega 3-tabletter gick jag som mest upp i vikt.

Något fast träningsschema har jag inte, men ben minst en gång i veckan.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Ser oki ut.
Enda skillnade är att jag kör bröst+triceps och axlar+mage.
Ben kör jag separat en dag.
Ibland kör jag intensivt i perioder där jag försöker klämma in träning av samma muskel grupp 2 ggr samma vecka.
Sen brukar jag ha viloperioder där jag bara kör igenom muskelgrupperna ganska lätt.
Men vanligast är 4dagar träning, 3 dar vila.

Jag kör övningar ganska mkt på känsla just nu, å det funkar bra än så länge.
Ligger väl runt 12set per muskelgrupp, lite olika beroende på hur stor muskelgrupp jag angriper.

Längd: 181
Vikt: 88kg (något bulkig men rutorna syns fortfarande, jag har ingen aning om BF men det är nog ganska lågt för att vara bulk).

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Ålder: 24 år
Vikt: 100kg
Längd: 183cm

Träningserfarenhet: Tränat i totalt 7 år, varav 5 mer "seriöst" med diverse tillskott och hårdare träning. Givetvis körs det bänkpress, knäböj och marklyft och så mycket hantelövningar som möjligt men även en del kabelövningar, även de har sina fördelar. Tränar på 140kg bänk, 220kg knäböj och 200kg marklyft vilket jag är hyfsat nöjd med även om man aldrig blir helt nöjd

Tillskott rekommenderar jag i första hand Gainer, det borde vara en självklarhet, annars vassleprotein, omega3, vitaminer/mineraler, kre-alkalyn (bättre än kreatin-monohydrat men betydligt dyrare) och framförallt få i sig rikligt med vatten under hela dagen! Förutom de tillskotten kör jag på maltodextrin, sojaprotein, vitlökskapslar, ginseng och l-glutamin samt koffeintabletter före pass då jag känner mig seglivad.

Kör en muskelgrupp per pass bortsett från vader/mage och bröst/triceps som jag kör under samma pass, annars blir det en muskelgrupp var 10e dag eftersom jag kör mycket forced reps som sliter på bra på musklerna.

Och givetvis mycket bra mat

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Ålder: 24 år
Vikt: 100kg
Längd: 183cm

Träningserfarenhet: Tränat i totalt 7 år, varav 5 mer "seriöst" med diverse tillskott och hårdare träning. Givetvis körs det bänkpress, knäböj och marklyft och så mycket hantelövningar som möjligt men även en del kabelövningar, även de har sina fördelar. Tränar på 140kg bänk, 220kg knäböj och 200kg marklyft vilket jag är hyfsat nöjd med även om man aldrig blir helt nöjd

Tillskott rekommenderar jag i första hand Gainer, det borde vara en självklarhet, annars vassleprotein, omega3, vitaminer/mineraler, kre-alkalyn (bättre än kreatin-monohydrat men betydligt dyrare) och framförallt få i sig rikligt med vatten under hela dagen! Förutom de tillskotten kör jag på maltodextrin, sojaprotein, vitlökskapslar, ginseng och l-glutamin samt koffeintabletter före pass då jag känner mig seglivad.

Kör en muskelgrupp per pass bortsett från vader/mage och bröst/triceps som jag kör under samma pass, annars blir det en muskelgrupp var 10e dag eftersom jag kör mycket forced reps som sliter på bra på musklerna.

140 kg bänk, rätt köttigt ja. Vilken gainer kör du med? Har kört Dalblads men testade MM Sports egna nu, riktigt jäkla god!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Ålder: 24 år
Vikt: 100kg
Längd: 183cm

Du var bra bitig, är det off eller on du ligger på 100kg?
Ligga å reppa på 140kg bänk är inte illa.:D
Maxar inte ens 140kg..men växer gör man så det spelar mindre roll.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
140 kg bänk, rätt köttigt ja. Vilken gainer kör du med? Har kört Dalblads men testade MM Sports egna nu, riktigt jäkla god!

Mja, med tanke på att man började på 45kg och kör ren (alltid värt att påpeka) så Jag kör på Star Nutritions Gainer (Gymgrossistens märke) och har alltid gjort, god och bra pris, duger bra för mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Du var bra bitig, är det off eller on du ligger på 100kg?
Ligga å reppa på 140kg bänk är inte illa.
Maxar inte ens 140kg..men växer gör man så det spelar mindre roll.

Off! Hehe, annars hade det varit rätt massivt Deffad skulle jag tippa på att jag måste väga 85kg men jag har svårt att motstå god mat och man ökar ju bättre och skaderisken minskar ju mer fett man har (till en viss gräns)...Ja huvudsaken är att man växer och känner att man får ut något av det!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Varför inte posta bilder på dagsformen?
Kan vara kul att se hur det ser ut oxo.

Om folk törs dvs^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Tränar inte så mycket på gym utan det är mer löpträning med friidrotts gruppen men jag skriver här ändå.

Ålder: 18år
Vikt: 71kg
Längd: 176 cm

Bara 3 dagar i veckan just för tillfället men ska bli mer snart.

Ingen speciell tränings ordning men så här funkar det iaf:

Alltid 30 min uppvärmning med kordination, lugn löpning samt lätt strecthing/töjning och även rörlighets övningar.

Sen varierar det, ibland kortare maxlopp, längre lopp ca 90%, blockstarter och reaktionsstarter.
Har även cirkelträning ibland, brukar alltid avsluta träningen med 3*15 i brutalbänk (en variant av situps).

Kosttillskott tycker jag är lite overkill men jag brukar ändå ta en Gainomax efter träningarna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ålder: 18
Vikt: 85~
Längd: 181 cm

Har tränat styrketräning strax över ett år på gym och 3-4 månader hemmaträning före det. Tränar 3-5 ggr i veckan och kör just nu halvkropps splitt som ser ut så:
Dag 1
Bröst
Axlar
Triceps
Rygg

Dag 2
Biceps
Underarm
Framsida Lår
Vader
Baksida Lår
Mage

Kör ganska seriöst, och har fått bra ökningar enligt mig (vägde bara 58kg i november 2005, är inte så farligt bulkig nu heller, absen är inte precis knivskarpa dock ).
Lite Styrkestats:
Bänk: 70x6
Mark: 140x5
Böj: 125x4 (hade träningsuppehåll på 3 veckor nyss och verkar ha minskat en del i böj dock, 110x8 var jättetungt )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Varför inte posta bilder på dagsformen?
Kan vara kul att se hur det ser ut oxo.

Om folk törs dvs^^

Javisst, börjar du?

Jag ska slänga upp så fort jag känner att jag hittat en vacker en

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Jag har alltid facinerat mig hur man kan hålla sin diciplin på sig själv med ätandet och alla pass.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Ålder: 24 år
Vikt: 100kg
Längd: 183cm

Träningserfarenhet: Tränat i totalt 7 år, varav 5 mer "seriöst" med diverse tillskott och hårdare träning. Givetvis körs det bänkpress, knäböj och marklyft och så mycket hantelövningar som möjligt men även en del kabelövningar, även de har sina fördelar. Tränar på 140kg bänk, 220kg knäböj och 200kg marklyft vilket jag är hyfsat nöjd med även om man aldrig blir helt nöjd

Tillskott rekommenderar jag i första hand Gainer, det borde vara en självklarhet, annars vassleprotein, omega3, vitaminer/mineraler, kre-alkalyn (bättre än kreatin-monohydrat men betydligt dyrare) och framförallt få i sig rikligt med vatten under hela dagen! Förutom de tillskotten kör jag på maltodextrin, sojaprotein, vitlökskapslar, ginseng och l-glutamin samt koffeintabletter före pass då jag känner mig seglivad.

Inga dåliga träningsvikter :). Mina maxlyft:
Bänk: 140kg
Böj: Gjorde aldrig maxlyft men kanske 160
Mark: Aldrig maxlyft, men 180*5 som bäst.

Ålder: 17
Vikt: 100kg
Längd: 182

Detta var dock för 1 år sen. Efter det tränade inte något på 10 månader av olika anledningar, men har börjat igen. Nu börjar jag dock satsa på cykling (landsväg), men ska fortsätta med styrketräning.
Nu tar jag kanske 100kg i bänken och väger 90kg, så förlorat mycket. Tror det däremot går snabbt att få tillbaka, men nu går jag på diet så det blir nog seriös styrketräning först efter sommarn. Men fan, cykling är så många gånger tuffare än styrketräning. Det går knappt att jämföra. Där gäller det att man har psyke.

Permalänk
Medlem

Grymt trevlig tråd.
Skulle gärna vilja ha lite mer tips ifrån folk som tränar kanske sport eller gymnastik om hur dom tränar på gym.

Har själv fått tillgång till bolagets gym som verka duga.

Hur ska jag träna för att bygga upp uthålliga muskler, eventuellt bygga upp liiiite mer massa för att bli starkare i armar , bröst, rygg och axlar utan att behöva växa mycket.

Håller själv på med breakdance. Tyvärr har jag haft uppehåll under flera år så jag håller just nu på att bygga upp min ultimata balans med att stå på händer och en hand. Vill inte bli någon biff som knappt kan röra sig, utan jag är mer ute efter en athletisk kropp om man kan säga så?

Tips mottages gärna, även grym om fler kanske håller på med det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trackmaster
Grymt trevlig tråd.
Skulle gärna vilja ha lite mer tips ifrån folk som tränar kanske sport eller gymnastik om hur dom tränar på gym.

Har själv fått tillgång till bolagets gym som verka duga.

Hur ska jag träna för att bygga upp uthålliga muskler, eventuellt bygga upp liiiite mer massa för att bli starkare i armar , bröst, rygg och axlar utan att behöva växa mycket.

Håller själv på med breakdance. Tyvärr har jag haft uppehåll under flera år så jag håller just nu på att bygga upp min ultimata balans med att stå på händer och en hand. Vill inte bli någon biff som knappt kan röra sig, utan jag är mer ute efter en athletisk kropp om man kan säga så?

Tips mottages gärna, även grym om fler kanske håller på med det?

För att få uthållighet i musklerna ska du göra många repetitioner (runt 15 som max?). Se till att stretcha ut ordentligt så ska nu nog inte bli nå stelare

Postar nog inga bilder på mig än, mest för att skona er läsare

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk

Tränar simning och har gjort det sen jag var 9 år gammal.

Ålder: 15år
Vikt: 95kg
Längd: 183cm

Tränar just nu 8 gånger i veckan då det är brist på simbassänger i malmö området.

4 av 8 pass i veckan tränar jag på land innan jag "hoppar i". Då är det alltid springa som gäller och det är en sträcka på 2km. Efter löpning tränar jag för det mesta med egen vikt då jag vill vara så slimmad som möjligt framförallt i vattnet. Medicinboll är ett hett tips då det ger bra kondition och även styrka. En av övningarna jag gillar mest är att göra sit ups med medicinboll. Jag lägger mig på rygg med fötterna riktade mot vägen och sedan tar jag bollen ovanför huvudet och sedan reser jag mig upp och kastar i samma veva mot väggen så att den studsar tillbaka. Denna övningen är guld!

Efter varje träning sveper jag en gainomax recovery. Vad är en gainer för något, länk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Javisst, börjar du?

Jag ska slänga upp så fort jag känner att jag hittat en vacker en

Oki...först ut i guess, så va snälla:D
Och nä det är inte disco bygge, men jag har inga bra foton på mina ben..:P

Igår innan sängen...

En klassiker..från januari med en vikt på 84kg tror jag.
har lagt på lite massa sen dess och tyvär lite fett oxo...men

Så givetvis en "före"bild....suck

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

haha, shit. Vilket resultat du har byggt på dig Grattis, är imponerad. Har inte läst hela tråden, men hur lång tid är det mellan för- och efterbilden?

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Tack...men det har krävt total hängivelse och disciplin.
Snart 1,5 års hårt arbete, satans massa mat och jävla bra gener(farsan höll på på 70talet och växte som en oxe utan prepp).
Men sen har jag gymmat några år när jag var yngre och som tur är har jag tydligen oxo bra muskelminne.
På förebilden väger jag 72kg och nu 88kg.

Tur man hade ett genetiskt under till far^^

EDIT: men kan tillägga att det nu är ganska stopp i min utveckling, klättrar grymt sakta i vikt, det enda som är possitivt är att jag blir starkare.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Tack...men det har krävt total hängivelse och disciplin.
Snart 1,5 års hårt arbete, satans massa mat och jävla bra gener(farsan höll på på 70talet och växte som en oxe utan prepp).
Men sen har jag gymmat några år när jag var yngre och som tur är har jag tydligen oxo bra muskelminne.
På förebilden väger jag 72kg och nu 88kg.

Tur man hade ett genetiskt under till far^^

EDIT: men kan tillägga att det nu är ganska stopp i min utveckling, klättrar grymt sakta i vikt, det enda som är possitivt är att jag blir starkare.

Riktigt imponerande ökning du har där ändå!

Jag tränade i runt 1 år 4 gånger i veckan och började få upp bra med muskler, sen blev jag sjuk ett par månader och har inte tränat mycket sen dess, vilket är 1½ år sen nu.. Men känner att det här är för inspirerande så nu jävlar, om man bara kan bli bra i handleden ....

Har alltid kört efter Ove Rytters "träningsrecept" i Effektiv Bodybuilding. Det är 2-delat pass på 4dagar. Samma muskelgrupper mån/tors och tis/fre men olika övningar. Har du några erfarenheter av det? Mina är rätt bra iallafall, även om man lätt blir trött på tis/fre och slarvar med att köra ben då de ligger under de dagarna.

Mån/tors: Bröst, Axlar, triceps, mage
Tis/fre: Rygg, biceps, ben, nån övning underarmar

Kör även på star nutritions gainer, tycker det funkar även det. Deras Kreatin är jag förvånad över, det är läskigt hur det påverkar de där sista repsen, man orkar på nått jäkla vänster fast man egentligen inte borde

Rich: 7-8kg på 4månader, då borde du definitivt ökat i fett också, det är i princip omöjligt att åka så mycket i muskelmassa på den tiden (iallafall enligt Ove Rytter som borde veta vad han pratar om ))

EDIT:vkn: Vad kör du för antal reps? Du måste bygga rätt hårt på volym va? Jag kör i början 3set med 12reps samt 3övningar ungefär per muskelgrupp, för att sen när man byggt upp basen lite gå över till 4set 12reps och 4övningar.. Brukade göra om det programmet lite så det blev runt 7-8reps på biceps samt 9-10 på bröst. Vad säger du?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att börja styrketräna här hemma denna sommaren, orkar fan inte cykla till nåt gym hela tiden. Plus mitt nya rum och stort som fan
Någon som har tips på olika träningsövningar som man kan göra i sitt rum? En bra sida kanske som visar olika...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Riktigt imponerande ökning du har där ändå!

Jag tränade i runt 1 år 4 gånger i veckan och började få upp bra med muskler, sen blev jag sjuk ett par månader och har inte tränat mycket sen dess, vilket är 1½ år sen nu.. Men känner att det här är för inspirerande så nu jävlar, om man bara kan bli bra i handleden ....

Har alltid kört efter Ove Rytters "träningsrecept" i Effektiv Bodybuilding. Det är 2-delat pass på 4dagar. Samma muskelgrupper mån/tors och tis/fre men olika övningar. Har du några erfarenheter av det? Mina är rätt bra iallafall, även om man lätt blir trött på tis/fre och slarvar med att köra ben då de ligger under de dagarna.

Mån/tors: Bröst, Axlar, triceps, mage
Tis/fre: Rygg, biceps, ben, nån övning underarmar

Kör även på star nutritions gainer, tycker det funkar även det. Deras Kreatin är jag förvånad över, det är läskigt hur det påverkar de där sista repsen, man orkar på nått jäkla vänster fast man egentligen inte borde

Rich: 7-8kg på 4månader, då borde du definitivt ökat i fett också, det är i princip omöjligt att åka så mycket i muskelmassa på den tiden (iallafall enligt Ove Rytter som borde veta vad han pratar om ))

EDIT:vkn: Vad kör du för antal reps? Du måste bygga rätt hårt på volym va? Jag kör i början 3set med 12reps samt 3övningar ungefär per muskelgrupp, för att sen när man byggt upp basen lite gå över till 4set 12reps och 4övningar.. Brukade göra om det programmet lite så det blev runt 7-8reps på biceps samt 9-10 på bröst. Vad säger du?

Kul att du kör efter Ove Rytters bok, jag använde samma bok som grund för mitt träningsschema.
Sen kan jag alltid fråga farsan, han sitter på endel knepiga trix om man säger så.

Det där med ökningarna som jag gjort är jag själv ganska förvånad över, borde vara rent omöjligt att lägga på sig så mkt massa som jag gjort under så kort tid.
Iallafall om man är helt ren, vilket jag är.
Har själv funderat över om nåt inte står rätt till med mina hormonnivåer.

Angående reps så ligger jag nog ganska högt, dvs jag kör ganska lätt, repsantalet kan variera mellan 15-10 beroende på övning.
Givetvis så kör jag tungt i perioder oxo och repar då runt 6.
Du ska nog lyssna till din kropp, jag känner direkt om de jag gör biter på mig eller inte, jag växer bättre med ett högt repantal.
Men du kanske ska köra tyngre eller mer set, allt är individuellt.
Så testa en vecka med högre reps(något lägre vikt) och en vecka tungt med få reps.
Du borde känna vilket som tog bäst dagen efter, men kör inte bara lättavikter utan variera.
Ett annat bra tips kan vara att alltid avsluta med tex planbänkpress, där du kör på en så låg vikt så att du kan lyckas med tex 20-30 reps.
Då fyller du muskeln med blod och får bort slagg produkter, dessuttom är det skönt som att avsluta med ett rejält pump.
Sen ska du alltid se till att köra slut på muskeln totalt, pressa dig igenom smärtan för dom där sista repetitionerna.
Men allt är individuellt och när du känner din kropp bättre så kommer du nog märka vad som är bra för dig.

daVani:
Kan du övnigarna bra så är det väl inga problem, men att börja träna hemma utan nån kunskap i hur man lyfter är rent utsagt livsfarligt.
Jag kör själv hemma nu, men jag har oxo tränat på gym förr och är ganska säker på mitt utförande och på vart min gräns går.
Du bör tränat något år på gym innan du provar på, annars kan du riskera sönderslitna leder, muskelfästen och allmänt skadad kropp^^
Dessutom så tar det så innihelvetes stor plats, min sambo gnäller varje dag, och bra utrustning kostar ganska mkt.*suck*

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Tack...men det har krävt total hängivelse och disciplin.
Snart 1,5 års hårt arbete, satans massa mat och jävla bra gener(farsan höll på på 70talet och växte som en oxe utan prepp).
Men sen har jag gymmat några år när jag var yngre och som tur är har jag tydligen oxo bra muskelminne.
På förebilden väger jag 72kg och nu 88kg.

Tur man hade ett genetiskt under till far^^

EDIT: men kan tillägga att det nu är ganska stopp i min utveckling, klättrar grymt sakta i vikt, det enda som är possitivt är att jag blir starkare.

Nice du, jäkligt bra resultat speciellt med tanke på den korta tiden! Som du säger handlar faktiskt nästan allt om gener, och matar man då på med rätt näring och träning händer det rätt mycket som får många att tro att det är mer än bara mat man tar, tyvärr. Jag har själv blivit anklagad för det ganska många gånger även om mina resultat är under 7 år och jag inte har några direkt "bra" gener, utan det är bara hängivelse hela vägen.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Helkroppspass bygger mest massa. spec om man utgår ifrån basövningar som marklyft, knäböj, skivstångsrodd, bänkpress, latsdrag/chins.

Träna 3ggr per vecka med olika intensitet och reps och skit helt och hållet i failureträning.

Några exempel på egna framsteg:
100kg >190kg marklyft
60kg>105kg bänkpress

vikt: 64kg >90kg+

detta på 12 månader dopingfri. men bulkat och tränat stenhårt

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Oki...först ut i guess, så va snälla:D
Och nä det är inte disco bygge, men jag har inga bra foton på mina ben..:P
[IMG]http://img58.imageshack.us/img58/7708/13cs8.jpg[IMG]
Igår innan sängen...

En klassiker..från januari med en vikt på 84kg tror jag.
har lagt på lite massa sen dess och tyvär lite fett oxo...men
[IMG]http://img526.imageshack.us/img526/9622/januarikrabbamt9.jpg[IMG]

Så givetvis en "före"bild....suck
[IMG]http://img209.imageshack.us/img209/851/frevl8.jpg[IMG]

Jäklar, jag är imponerad! Grymt bra förändring där!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Riktigt imponerande ökning du har där ändå!

Jag tränade i runt 1 år 4 gånger i veckan och började få upp bra med muskler, sen blev jag sjuk ett par månader och har inte tränat mycket sen dess, vilket är 1½ år sen nu.. Men känner att det här är för inspirerande så nu jävlar, om man bara kan bli bra i handleden ....

Har alltid kört efter Ove Rytters "träningsrecept" i Effektiv Bodybuilding. Det är 2-delat pass på 4dagar. Samma muskelgrupper mån/tors och tis/fre men olika övningar. Har du några erfarenheter av det? Mina är rätt bra iallafall, även om man lätt blir trött på tis/fre och slarvar med att köra ben då de ligger under de dagarna.

Mån/tors: Bröst, Axlar, triceps, mage
Tis/fre: Rygg, biceps, ben, nån övning underarmar

Kör även på star nutritions gainer, tycker det funkar även det. Deras Kreatin är jag förvånad över, det är läskigt hur det påverkar de där sista repsen, man orkar på nått jäkla vänster fast man egentligen inte borde

Rich: 7-8kg på 4månader, då borde du definitivt ökat i fett också, det är i princip omöjligt att åka så mycket i muskelmassa på den tiden (iallafall enligt Ove Rytter som borde veta vad han pratar om ))

EDIT:vkn: Vad kör du för antal reps? Du måste bygga rätt hårt på volym va? Jag kör i början 3set med 12reps samt 3övningar ungefär per muskelgrupp, för att sen när man byggt upp basen lite gå över till 4set 12reps och 4övningar.. Brukade göra om det programmet lite så det blev runt 7-8reps på biceps samt 9-10 på bröst. Vad säger du?

Japp, självklart är den största delen fett. Går in för att öka i massa vilket innefattar fett och muskler!

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Tack...men nu börjar det kännas lite ensamnt i tråden med bara mina bilder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Nice du, jäkligt bra resultat speciellt med tanke på den korta tiden! Som du säger handlar faktiskt nästan allt om gener, och matar man då på med rätt näring och träning händer det rätt mycket som får många att tro att det är mer än bara mat man tar, tyvärr. Jag har själv blivit anklagad för det ganska många gånger även om mina resultat är under 7 år och jag inte har några direkt "bra" gener, utan det är bara hängivelse hela vägen.

Jo gener är nog A och O om man ska upp på scen iallafall.
Sen att folk inte verkar förstå att det går bygga utan tillsatser är ganska tragiskt.
T.om min sambo som jag lever 24/7 med har misstrott mig, typ "det MÅSTE vara steroider i den där skiten(gainer) som du dricker, för du är på så dåligt humör...".^^
Så bara för att jag tränar så har jag vipps inte rätten att höjja min röst utan att bli anklagad för att vara dopad.
Lyckligtvis har jag lärt upp henne i näringslära och träningsmetodik, men att man ska behöva höra sånt e trist.

Eller ännu värre, folk som tror att man genom preparat helt automatiskt får större muskelmassa.
Jag har sett killar taniga som dörrlister som trycker i sig dianabol utan att äta bra eller träna nämnvärt, sånt är verkligen tragiskt.
190lång @ 65kg, med gyno som skulle kunna få Pamela Anderson att bli avis.
Suck:)

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

Har styrketränat i säkert 3,5 år snart, men skulle nog bara vilja räkna de två sista åren som bra träning. Dock brukar jag alltid ha uppehåll på sommaren och det är väldigt väldigt väldigt dumt (man tappar hur mycket som helst).

Ålder: 18år
Vikt: 70kg
Längd: 179

Nu kör jag så här (eller åtminstonde försöker):

Mån: Bröst, Biceps & Mage
Tis: Rygg, Axlar & Triceps
Ons: Vila
Tors: Bröst, Biceps & Mage
Fre: Rygg, Axlar & Triceps

Som ni ser ingår det ingen benträning för tillfället men det ska komma till nu under denna sommar (tänker INTE ha uppehåll i år). Dock förstår jag inte hur jag ska ha tid för det... En extra träningsdag på söndagar kanske?

Egentligen borde jag väll vara mycket starkare och väga en hel del mer eftersom att jag har tränat så pass länge. Men de stora felen som jag tror att jag har gjort är att jag inte har varierat min träning tillräckligt mycket och inte ätit tillräckligt mycket.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Tack...men nu börjar det kännas lite ensamnt i tråden med bara mina bilder.

Jo gener är nog A och O om man ska upp på scen iallafall.
Sen att folk inte verkar förstå att det går bygga utan tillsatser är ganska tragiskt.
T.om min sambo som jag lever 24/7 med har misstrott mig, typ "det MÅSTE vara steroider i den där skiten(gainer) som du dricker, för du är på så dåligt humör...".^^
Så bara för att jag tränar så har jag vipps inte rätten att höjja min röst utan att bli anklagad för att vara dopad.
Lyckligtvis har jag lärt upp henne i näringslära och träningsmetodik, men att man ska behöva höra sånt e trist.

Eller ännu värre, folk som tror att man genom preparat helt automatiskt får större muskelmassa.
Jag har sett killar taniga som dörrlister som trycker i sig dianabol utan att äta bra eller träna nämnvärt, sånt är verkligen tragiskt.
190lång @ 65kg, med gyno som skulle kunna få Pamela Anderson att bli avis.
Suck:)

Japp, vill man ha den sortens framgång hänger mycket på gener, om vi snackar Mr Olympia - extrema gener och en del hjälpmedel. Men det går att komma långt på vanlig väg även utan gener bara man ger sig *** på det. Haha en dopad gainer, ja man vet aldrig Men visst det blir ju den reaktionen hos folk för minsta lilla, man kan aldrig få bort fördomarna helt. Lyckligtvis har mina flickvänner förstått att det går bra på naturlig väg men deras kompisar och vissa av mina kompisar däremot har ju andra tankar kring det.

I alla fall postar jag två bilder, inte alls skarpa eller bra men de visar väl någorlunda hur min odeffade form ser ut

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Halloj!

Tänkte bara sticka in med en fråga: Vad rekomenderar ni till en "nybörjare"?
Har gått på gym lite till och från under förförra året, men inte så seriöst.
Nu har jag tänkt att ta upp det igen. Har fått ett jobb där jag sitter helat tiden och det tär på ryggen (och även andra delar). Ölmagen börjar komma fram mer och mer också. Den måste bort!

Hur många pass i veckan ska man köra? Hur många repetitioner på maskinerna?
Vart ska jag börja öht?

20 år.
65+ kg (har inte vägt mig på ett tag, kan vara mer)
174 cm

Har simmat i 7 år, slutade i gymnasiet.