Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Bärbara datorer med hög upplösning 15 procent av marknaden 2013

Permalänk
Melding Plague

Bärbara datorer med hög upplösning 15 procent av marknaden 2013

Upplösningar på 1080p och uppåt blir allt vanligare även i bärbara datorer. Enligt analytiker kan högupplösta modeller knipa 13–15 procent av marknaden under året.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Gött med hög upplösning och pekskärm. Ge mig Haswell nu också så blir det en bärbar med stort ha-begär!

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Ge oss vanliga datorskärmar med hög upplösning!

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

Tycker att det borde finnas alternativ till Apple om man vill ha en laptop med 16:10-proportioner (varför säger man inte 8:5 förresten..?) men det verkar hopplöst.

Hade ännu hellre sett att flera laptops gick mot Chromebook Pixels proportioner..

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Ge oss vanliga datorskärmar med hög upplösning!

Undrar också när de kommer till ett lägre pris! ?

Permalänk
Avstängd

Datortillverkarna klagar hela tiden på att marknaden krymper och att försäljningen skunkar.
Inte så konstigt när dom bara levererar samma lågupplösta skräp.

Ge oss 2K- och 4K-upplösningar så kanske det säljs.
Jag äger fortfarande ingen laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Tycker att det borde finnas alternativ till Apple om man vill ha en laptop med 16:10-proportioner (varför säger man inte 8:5 förresten..?) men det verkar hopplöst.

Hade ännu hellre sett att flera laptops gick mot Chromebook Pixels proportioner..

Håller med om att 8:5 är mer korrekt. Dessutom borde 21:9 heta 7:3 men misstänker att de försöker hitta minsta gemensamma nämnare så man ska förstå skillnaderna. De borde således även döpa om 4:3 till 16:12 alternativt gå över till kvoterna i decimalform så de blir lättare att jämföra med varandra. Fast det kanske inte ser så lätt ut ändå...

  • 1,33 4:3,

  • 1,6 16:10,

  • 1,78 16:9,

  • 2,33 21:9

Sen finns ju fotostorleken 3:2 (1,5) som min Canon EOS 550D (och många fler antar jag) använder. Eller är det den som Chromebook Pixel också har?

EDIT: fixade räknefel

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teknocide:

Tycker att det borde finnas alternativ till Apple om man vill ha en laptop med 16:10-proportioner (varför säger man inte 8:5 förresten..?) men det verkar hopplöst.

Hade ännu hellre sett att flera laptops gick mot Chromebook Pixels proportioner..

I princip borde det vara:

8:6 = 4:3
8:5 = 16:10
8:4,5 = 16:9

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Högre upplösning ja tack. Touch på laptop är däremot inte intressant för fem öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Högre upplösning ja tack. Touch på laptop är däremot inte intressant för fem öre.

Är mer intressant med touch på laptop än stationär...

Börjar bli lite orolig att stationära är en utdöende gren och tillverkarna mer och mer går mot bärbara och servrar. Vad ska jag då ha för hobby?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Håller med om att 8:5 är mer korrekt. Dessutom borde 21:9 heta 7:3 men misstänker att de försöker hitta minsta gemensamma nämnare så man ska förstå skillnaderna. De borde således även döpa om 4:3 till 16:12 alternativt gå över till kvoterna i decimalform så de blir lättare att jämföra med varandra. Fast det kanske inte ser så lätt ut ändå...

  • 1,33 4:3,

  • 1,6 16:10,

  • 1,78 16:9,

  • 2,33 21:9

Sen finns ju fotostorleken 3:2 (1,5) som min Canon EOS 550D (och många fler antar jag) använder. Eller är det den som Chromebook Pixel också har?

EDIT: fixade räknefel

3:2 borde vara standard tycker jag! mycket lätt att skriva och förstå dessutom tar ju nästan alla Kameror i 3:2!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk

AjPhone 5 har väl bara 3,5'' skärm eller vad det 4S varianten?

Permalänk
Medlem

iPhone 5 har 4", tidigare modeller har 3.5". Sedan har aspekten på skärmen i iPhone 5 blivit 1,775:1 (16x9) kontra tidigare 1,5:1 (3x2).

Det är lite lustigt att mobilerna / paddorna har drivit skärmutvecklingen vad gäller upplösning. Jag skulle helt klart vilja se en liknande utveckling på desktopsidan. Man har inte behöv av 400 ppi men man kan lätt ha högre än 100-130 ppi som många skärmar har idag (åt MacBook Pro hållet - kring 220 ppi). En desktop är även den mer byggd för att hantera dessa upplösningar. En MacBook Pro 13" och jag tror även Kirabooken drivs av intels HD4000 vilket inte kan ses som något monsterkort vid upplösningarna man kör på. Även ett GT 650M som finns i 15" MBP är i minsta laget för att driva alla pixlarna man har.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Videoapan:

Eller är det den som Chromebook Pixel också har?

Korrekt: Chromebook pixels skärm är 12.85" @ 2560x1700 (3:2) vilket ger 239 PPI och placerar den på en bra plats i listan i artikeln.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Andersson:

AjPhone 5 har väl bara 3,5'' skärm eller vad det 4S varianten?

3,9xxxx eller typ 4" sedan iPhone 5

Permalänk
Inaktiv

Konstigt att Ipad nämns men inte Nexus 10, som har mycket högre ppi. Jag är iaf nöjd att högupplösta skärmar äntligen börjar bli populärt, är trött på att se alla pixlar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

[...] alternativt gå över till kvoterna i decimalform så de blir lättare att jämföra med varandra. Fast det kanske inte ser så lätt ut ändå...

  • 1,33 4:3,

  • 1,6 16:10,

  • 1,78 16:9,

  • 2,33 21:9

Ja, decimaltal skulle definitivt vara mer konsekvent! Ser kanske snurrigt ut i början, men när folk väl lärt sig att 1.0 betyder fyrkantig skärm, och att 2.0 betyder dubbelt så bred som hög, så borde det inte vara så svårt! Definitivt lättare än den djungel av kvoter vi har nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Är mer intressant med touch på laptop än stationär...

Börjar bli lite orolig att stationära är en utdöende gren och tillverkarna mer och mer går mot bärbara och servrar. Vad ska jag då ha för hobby?

Tror inte du behöver vara orolig. Sist jag orkade googla runt på detta kom jag fram till att många av komponenttilverkarna gjort bra kvartal den senaste tiden olikt företag som gör enbart PC's/Laptops. Försäljningen av stationära och laptops har stagnerat, ingen tvekan där. Men jag tror för lång framtid framöver står sig den hembyggda PC'n stabil. Desktop-marknaden kanske minskar en aning, men den kommer alltid vara av betydelse. Det inser nog även vissa mjukvarutillverkare när väl touch-hysterin lägger sig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk

Detta var riktigt trevligt! Gött med högre upplösning!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
99:e percentilen

Önskemål på laptop:
- Bra skärm. Minst 1920x1080. Gärna IPS.
- SSD. Och inget "500 GB + 24 GB cache"-trams.
- Tunn och lätt så man enkelt kan bära runt den.
- Bra batteritid. Minst fem timmar, gärna mer.
- Hög byggkvalité, inklusive tangentbord, gångjärn och chassi.
- Självklart HDMI, USB 3.0, ethernet, osv.
- Max 10 000 kr, men självklart gärna mindre.
- Ingen touchskärm, tack!!

Så ska jag i sommar för första gången köpa en laptop (som inte behöver konstant strömkabel).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

2560x1440 i 23-24", så har vi en deal. Gärna lite mindre i pris, men mindre storlek är viktigare just nu. För mig personligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Önskemål på laptop:
- Bra skärm. Minst 1920x1080. Gärna IPS.
- SSD. Och inget "500 GB + 24 GB cache"-trams.
- Tunn och lätt så man enkelt kan bära runt den.
- Bra batteritid. Minst fem timmar, gärna mer.
- Hög byggkvalité, inklusive tangentbord, gångjärn och chassi.
- Självklart HDMI, USB 3.0, ethernet, osv.
- Max 10 000 kr, men självklart gärna mindre.
- Ingen touchskärm, tack!!

Så ska jag i sommar för första gången köpa en laptop (som inte behöver konstant strömkabel).

Finns redan med dom krav som du stället till det priset http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/tunn-och-latt/ultrabo... touchskärmen behöver man ju inte använda. Blir nog svårt att hitta en ultrabook utan touch framöver då det kommer bli krav från Intel för att få kallas ultrabook.

Det jag hoppas på är att priserna på bärbara med 1080p och med SSD kommer sjunka lite i pris så det blir "grundpris" idag är det ju snarare lyx.

Grundvarianten idag är väl snarare lägre än 1080p (i bästa fall 1080p) och den förbenade HDD + 32 GB SSD för 7000-8000:-

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Fel

Länka gärna till en Samsung Series 9 med 2560x1440 som jag kan köpa! Det är fel. De visade en Series 9 med den upplösningen på IFA 2012, men 2013 modellen kommer "bara" med 1080p, mot tidigare 1600x900. Tyvärr.

Var riktigt laddad för 2560x1440 modellen, då jag älskar Series 9 datorerna. Men men. Tycker MacBook pro 13 med retina var slö och laggade för mycket för att jag kunde acceptera det på en så dyr dator. Nästa generation intel HD- kort kommer fungera bättre. Tror dagens HD 4000 är på gränsen till för svaga. Undrar om det var därför Samsung bangade på dubbel HD. Jag hade iaf varit beredd att betala dyrt för den.

Permalänk
Medlem

Som sagt 16:10 med 1920X1200 i en ultrabook utan en massa fördyrande lull-lull och de skulle säga tusentals men fram tills att de kommer så köper vi inte mer än vad vi måste.

Vi ska ha 1080P, TPM chip, och fast RJ45 port för PXE. Den tillverkare som bygger kommer att kunna tjäna pengar och fram tills att den finns höjer vi livslängden på våra gamla

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Skrivet av rektor:

Datortillverkarna klagar hela tiden på att marknaden krymper och att försäljningen skunkar.
Inte så konstigt när dom bara levererar samma lågupplösta skräp.

Ge oss 2K- och 4K-upplösningar så kanske det säljs.
Jag äger fortfarande ingen laptop.

Själv sitter jag på 2.56K-upplösning.

4K* fanns redan 2001 då IBM visade hur man ska göra.

Skrivet av KlavKalashj:

Konstigt att Ipad nämns men inte Nexus 10, som har mycket högre ppi. Jag är iaf nöjd att högupplösta skärmar äntligen börjar bli populärt, är trött på att se alla pixlar.

Tyvär inte så många som sitter på en fin Nexus 10 då ToaPad rullen går åt som toapapper.

*Inte äkta 4K eftersom 4K är 4096, INTE 3840 som idiot standarderna idag tror är 4K.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

En intressant detalj med upplösning på datorer är att sämre upplösningar på datorer fortfarande dominerar stora delar av utbudet. Fattar inte varför upplösningar som 1366 x 768 lever kvar när det funnits bättre i 10 tal år.

Permalänk

Värdelöst att man inte har några alternativ förutom Apple om man vill ha HÖGUPPLÖST, 1920x1080 är inte högupplöst det borde vara kallat standard upplösning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teknocide:

Tycker att det borde finnas alternativ till Apple om man vill ha en laptop med 16:10-proportioner (varför säger man inte 8:5 förresten..?) men det verkar hopplöst.

Hade ännu hellre sett att flera laptops gick mot Chromebook Pixels proportioner..

Mja när de gäller design på saker så har ju apple alltid legat hur långt fram som helst och får andra produkter att se ut som stenar.

16:10 är och förblir de bäst för datorer, 16:9 är sämst, blir frustrerad varje gång jag arbetar med något på en skärm som är (3TUM) större men 16:9...
Synd att bara apple förstår de

Fast deras priser kommer förbli förjävliga med

Permalänk
Medlem

Blir ganska less varje gång jag ser nån skriva att Apple leder utvecklingen av högupplösta skärmar. Varför det är rätt grovt fel att säga/skriva så tycker jag dom flesta borde förstå... men men... inte ens sweclockers redaktion förstår så...

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av fårhäst:

Värdelöst att man inte har några alternativ förutom Apple om man vill ha HÖGUPPLÖST, 1920x1080 är inte högupplöst det borde vara kallat standard upplösning.

Ännu mer skandal är det att det knappt finns något bättre än 1080p till monitorer runt 27-30". Skall man köpa en ynka 1440p så blir man skinnad.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport