Permalänk
Medlem

mITX-speldator till pressat pris.

Sååå. Jag beställer ikväll då. Hur ser det här ut? Passar allting? T.ex. ATX-PSU i det lilla chassit? Tacksam för snabba svar!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3313775/2013-05-06

Permalänk

På den budgeten skulle jag satsa på ett AMD system istället. Mitt förslag: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3312680/2013-05-06 och så kan du ju lägga till valfri SSD om du vill.

Permalänk
Medlem

Chassit som jag redan har valt vill jag gärna ha kvar dock, finns det några ändringar att göra utifrån det?

EDIT: Nevermind, får ta och lägga några hundralappar extra istället, kommer nog att vara värt det.

Tack, hej!

Permalänk
Medlem

Sååå. Jag beställer ikväll då. Hur ser det här ut? Passar allting? T.ex. ATX-PSU i det lilla chassit? Tacksam för snabba svar!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3313775/2013-05-06

Permalänk
Skrivet av Heliuz:

Sååå. Jag beställer ikväll då. Hur ser det här ut? Passar allting? T.ex. ATX-PSU i det lilla chassit? Tacksam för snabba svar!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3313775/2013-05-06

Utöver att du är medveten om att du väljer ett system som inte går att klocka så är det ok tycker jag. Skulle dock valt ett modulärt nätagg då chassit har begränsat luftrum.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Yes, hade inte tänkt att överklocka någonting! Ett modulärt nätaggregat hade legat på runt 400kr dyrare i nuläget när man kollar på vad som finns i lager osv. Hur viktigt tror du att det kommer att bli?

En annan grej jag undrar är - vilka kablar ska jag köpa till SSD? Hörde att det inte följde med och har aldrig byggt dator med SSD förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliuz:

Yes, hade inte tänkt att överklocka någonting! Ett modulärt nätaggregat hade legat på runt 400kr dyrare i nuläget när man kollar på vad som finns i lager osv. Hur viktigt tror du att det kommer att bli?

En annan grej jag undrar är - vilka kablar ska jag köpa till SSD? Hörde att det inte följde med och har aldrig byggt dator med SSD förut.

Du behöver en sata-kabel som följer med moderkortet, och en power sata som sitter på nätagget. Jag har aldrig behövt köpa separat sata-kabel bara för en hårddisk

Men som sagt, det ser bra ut bara du är medveten om att det inte kommer gå att överklocka (inte nämnvärt, det går att pilla på turbo och bussfrekvensen lite grann). Allt bör passa dock

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Har skickat iväg ordern nu, får se om man får med alla kablar som behövs, är ju inte så jobbigt att bara dra på Clas Ohlson eller liknande annars.

Permalänk
Skrivet av Heliuz:

Sååå. Jag beställer ikväll då. Hur ser det här ut? Passar allting? T.ex. ATX-PSU i det lilla chassit? Tacksam för snabba svar!
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3313775/2013-05-06

CPU kylaren är för stor och kommer att gå över PCI-E platsen. Med andra ord, kommer den kylaren inte att passa om du ska ha ett grafikkort på grund av sockel placeringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

CPU kylaren är för stor och kommer att gå över PCI-E platsen. Med andra ord, kommer den kylaren inte att passa om du ska ha ett grafikkort på grund av sockel placeringen.

Det är sant det du säger, jag tittade bara på att kylaren och nätagget får plats i chassit. Moderkortet har dock processorsockeln för nära grafikkortsplatsen för att en så stor kylare ska få plats, det är alltså en mindre kylare (typ vattenkylare med radiatorn på annat ställe) eller ett annat moderkort som gäller som http://www.inet.se/produkt/1902263/asus-p8z77-i-deluxe-mitx eller http://www.inet.se/produkt/1902311/evga-z77-stinger-mitx som båda kostar en bra bit mer. Asus-kortet är jag heller inte 100% säker på att kylaren passar på ens där, men det är det m-itx de flesta använder i sina miniburkar och de har ju lyckats få plats med kylare på ett eller annat sätt. Det billigaste är alltså att byta kylaren till typ en Antec 620 eller motsvarande Corsair eller nåt för runt en femhundring

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Helvete då... Hur är det med stockkylaren, någon som vet om den kommer att passa?

Såg att det var någon som hade fått in ett sånt här : https://www.inet.se/produkt/5321297/scythe-shuriken-rev-b och ett grafikkort i moderkortet och att det då passade precis.

Tror ni att jag kan köra på det utan probs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliuz:

Helvete då... Hur är det med stockkylaren, någon som vet om den kommer att passa?

Såg att det var någon som hade fått in ett sånt här : https://www.inet.se/produkt/5321297/scythe-shuriken-rev-b och ett grafikkort i moderkortet och att det då passade precis.

Tror ni att jag kan köra på det utan probs?

Problemet är inte höjden, utan att kylaren blir för bred. Visst fungerar stockkylaren, men då får du inte ha några ambitioner på överklockning eller låg ljudnivå. En scythe shuriken är helt ok, men inte i samma nivå som större kylare, och den har en extra slimmad fläkt för att få plats där höjden är ett problem. Om ordern inte är skickad än hade jag ringt/mailat och ändrat i ordern och bytt kylare till en vattenkylare. Om ordern redan skickats så går det ju att leva med stockkylaren tills vidare åtminstone och skicka tillbaks cooler mastern, så köper du en vattenkylare istället. Det kostar visserligen någon hundring extra

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Problemet är inte höjden, utan att kylaren blir för bred. Visst fungerar stockkylaren, men då får du inte ha några ambitioner på överklockning eller låg ljudnivå. En scythe shuriken är helt ok, men inte i samma nivå som större kylare, och den har en extra slimmad fläkt för att få plats där höjden är ett problem. Om ordern inte är skickad än hade jag ringt/mailat och ändrat i ordern och bytt kylare till en vattenkylare. Om ordern redan skickats så går det ju att leva med stockkylaren tills vidare åtminstone och skicka tillbaks cooler mastern, så köper du en vattenkylare istället. Det kostar visserligen någon hundring extra

Ordern är redan skickad, men ville bara veta om stockkylaren fungerar och passar medan jag väntar på en ny då det lär dröja tills nästa vecka, vill gärna kunna bygga ihop datorn och börja lira lite på fredag (då jag förmodar att delarna kommer).

Hur viktigt är det med kylpasta btw? Om jag sätter på kylplasta med stockkylaren så får man väl inte av den?

Permalänk
Skrivet av Heliuz:

Ordern är redan skickad, men ville bara veta om stockkylaren fungerar och passar medan jag väntar på en ny då det lär dröja tills nästa vecka, vill gärna kunna bygga ihop datorn och börja lira lite på fredag (då jag förmodar att delarna kommer).

Hur viktigt är det med kylpasta btw? Om jag sätter på kylplasta med stockkylaren så får man väl inte av den?

Man kan ta bort kylpastan med hjälp av tops och valfri rengörings sprit (vanlig sprit funkar också) har själv kört med förtunnings medel tjohejsan funkat bra för mig aceton vet jag också att det ska funka bra.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk

Ta bara papper och pyttelite vatten OM DET BEHÖVS. Har aldrig behövt använda nån aceton eller skit.. låter dessutom riskabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Melodylekfull:

Ta bara papper och pyttelite vatten OM DET BEHÖVS. Har aldrig behövt använda nån aceton eller skit.. låter dessutom riskabelt.

Fel! du vill inte ha vatten, du vill ha sprit eller aceton som avdunstar och inte riskerar att kortsluta något. Sen vill du inte ha papper heller, det kan ludda, en bit kaffefilter är utomordentligt eftersom det inte luddar något. Men visst papper funkar, vatten rekommenderar jag dock verkligen inte

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Melodylekfull:

Ta bara papper och pyttelite vatten OM DET BEHÖVS. Har aldrig behövt använda nån aceton eller skit.. låter dessutom riskabelt.

Varför skulle sprit eller aceton vara riskabelt? du säger att man ska använda vatten det låter inte helt klyftigt måste jag säga.

Visa signatur

I7 13700kf | Asrock Z790 m-ITX Wifi | Noctua NH-U12A | Cooler Master Nr200P | Corsair SF 750 |OCZ Trion 240GB | Samsung 830 128 Gb | 2x 480GB Kingston SSDNow | 32 Gb DDR5 6000mhz |Asus TUF OC 3080 | Kringutrustning: Tangentbord Logitech G915, Logitech G603,Philips fidelio X2, Skärm Asus Tuf 1440p 165hz TN, AOC G2460PF 144hz

Permalänk

Man kan göra ändringar i beställningen under de första 24 timmarna på inet

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z87-GD65 Processor: Intel Core i5 4760k CPU-Kylare: Corsair H100i Grafik: MSI GTX 780 Twinfrozr Gaming RAM: Corsair 16GB VENGEANCE PRO HDD: 3TB Seagate Barracuda SSD: Samsung 840 120GB PSU: Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av eliaskallden:

Man kan göra ändringar i beställningen under de första 24 timmarna på inet

Redan skickat som sagt, men det är bara att skicka tillbaka kylaren och vänta på en ny. Tyvärr kom jag på att det är röd dag idag så rätt tråkigt att jag antagligen får vänta till måndag på paketet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heliuz:

Redan skickat som sagt, men det är bara att skicka tillbaka kylaren och vänta på en ny. Tyvärr kom jag på att det är röd dag idag så rätt tråkigt att jag antagligen får vänta till måndag på paketet.

Japp det är så du får göra. Som tur är så behöver du ju iaf inte betala någon frakt för att skicka tillbaks den, och du kan under tiden klarar dig med stockkylaren

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

En annan sak att anmärka på: Bitfenix Prodigy är extremt stort för att vara ett mITX chassi.

Prodigy = 29liter
Vanligt mITX chassi = 10-15 liter

Det är värt att tänka på om du ska glida på LAN mycket.

Permalänk
Skrivet av Heliuz:

Redan skickat som sagt, men det är bara att skicka tillbaka kylaren och vänta på en ny. Tyvärr kom jag på att det är röd dag idag så rätt tråkigt att jag antagligen får vänta till måndag på paketet.

Inga större luftkylare (som går över RAM) kommer att passa eftersom du har köpt högprofil minnen (Beast).