Att köpa en surfplatta eller inte köpa surplatta, det är frågan...

Permalänk

Att köpa en surfplatta eller inte köpa surplatta, det är frågan...

Har ett sånt dilemma! ska man köpa platta eller inte. Bytte nyss upp mig på mobilfronten till en xperia z och den är ju sjukt bra att se film på och surfa med sina 5 " och med ett 64 gb sd kort i kan jag ju slänga in alla 720p filmer i den utan att oroa mig för utrymmet. Skärmen känns inte för liten, MEN det hade ju varit ännu trevligare med en 10 " när man åker längre sträckor.

Frågan är ju dock om det är värt pengen när det enda jag kommer använda den till egentligen blir att glo film. Känns lite onödigt att lägga de pengarna när det bara blir ytterligare en sak att släpa med sig.

Är dock jäkligt sugen på Z-tableten för att den ser så jävla najs ut och att den kommer att vara busenkel att synca med min mobil.

Om jag köper den så blir det nog i USA när jag åker dit i sommar.

Så hjälp mig kära sweclockare, övertyga mig om varför jag bör köpa en tablet!

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

Surplatta blir nog ingen glad av tror jag.

Personligen anser jag att surfplattor är överflödiga, klarar min surfning med telefonen och spelar/gör viktiga saker på datorn.
Har du en Xperia Z och tycker att det är bra att se på film på den, varför lägga pengarna på en surfplatta då?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jag löste problemet med en padfone 2

Permalänk
Medlem

Är det en stor mobil kanske det är okej redan. Det bestämmer du själv.
Jag gillar inte för stora mobiler, men surfplattor är najsigt.
Känner en som har en iPhone 4S som han höll på med hela tiden men när han skaffade
sin iPad Mini så används knappt mobilen längre. Det beror liksom på och det är bäst att pröva innan.
Beställer du online, i alla fall i Sverige har du ju ångerrätt som du kan utnyttja, och öppet köp i butik.

Permalänk
Medlem

Om du bara ska ha surfplattan till att kolla på film behöver du ingen värstingmodell, det är bara slöseri med pengar. Kolla på någon billigare, t.ex http://www.icamaxihemochfritid.se/surfplatta-97-med-android-4...

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Aorus RTX2070 SUPER | 16GB DDR4 HyperX 3200mhz |Asus ROG Strix B450-F GAMING | Samsung 850 EVO 250GB x2 | ASUS ROG Claymore | Zowie EC2-A | MSI MAG24C & BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem

Har pendlat mellan iPad och nexus 7...

Skärmen sprack på nexusen för en månad sen och jag har stirrat på ipad mini annonserna här på SweC alldeles för länge nu.. Fuck it, lägger ett bud!

Köp en platta, så sjukt underbara att kolla film, surfa på överallt, speciellt i sängen.

Min mobil skärm har aldrig känts så liten och värdelös som efter jag skaffade en surfplatta, du kommer inte ångra dig en sekund:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RMDZ:

Om du bara ska ha surfplattan till att kolla på film behöver du ingen värstingmodell, det är bara slöseri med pengar. Kolla på någon billigare, t.ex http://www.icamaxihemochfritid.se/surfplatta-97-med-android-4...

Fast bild kvalitén är inte så fin på den. Betydligt bättre med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1469131

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Fast bild kvalitén är inte så fin på den. Betydligt bättre med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1469131

Ingen Micro SD om man nu behöver det. Nya Nexus 7 som kommer om ett par månader verkar heller inte ha det tyvärr.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Har du en fin mobil är det inte värt att köpa en surfplatta. Jag ser på filmer utan problem när jag åker långa sträckor (flyg) på min galaxy s3 och det funkar fint. Tycker bara att det är slöseri med pengar om du har en bra telefon.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är riktigt jobbigt att kolla på video på min Nexus 10. Mycket skönare med en laptop som man bara kan lägga i knät eller på magen så man slipper hålla den i två timmar eller lägga sig jättekonstigt. Dessutom är det inte helt smärtfritt med högupplöst video på ARM. Med en dator funkar det bara.

Nu har du ju inte världens mest portabla dator, men det är tänkvärt ändå. Ska du köpa en platta får det vara för att få en riktigt fin skärm, typ nexus 10.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

to surfplatta, or not to surfplatta, that is the question

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ingen Micro SD om man nu behöver det. Nya Nexus 7 som kommer om ett par månader verkar heller inte ha det tyvärr.

Nexus-enheter kommer aldrig ha Micro SD.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Ingen Micro SD om man nu behöver det. Nya Nexus 7 som kommer om ett par månader verkar heller inte ha det tyvärr.

Sant men då blir den billigare. Och 32 gb räcker till rätt mycket.

Permalänk
Medlem

För att det är roligt med teknik och vi på SweC vill ha så mycket elektronik som möjligt hemma

Köpte själv en tablet (budget kina) för en 1000:- har den att kolla film på, facebook, nyheter, spel etc och funkar väldigt bra, använder alltid den när jag åker tåg, mycket roligare att ha en platta än en mobil. Har själv sneglat på en Z tablet men har inte ekonomi till det ^^,

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Avstängd

iPad Mini är det bästa som finns..
Visserligen är jag på resande fot väldigt ofta och då är det mycket skönt med den lilla paddan.

iPad Mini + Netflix = win.

Jag har 3 stycken (eller ja, en kommer imorgon som ingick med ett kameraköp).
Ska dock sälja 2 och ha kvar en bara. Känns onödigt med 3 även om man "aldrig" har slut på batteri när man har flera.

Permalänk
Medlem

Jag har länge använt mobilen för att titta på tv och film nästan dagligen. Tyckte att det funkade bra och kände inget behov av att skaffa någon platta men när Microsoft släppte en egen platta kunde jag inte hålla emot längre. Det är verkligen mycket behagligare att ligga i sängen och titta på plattan än det är att titta på mobilen eller en het laptop. Kompisar har 7-8" plattor men dom känns för små speciellt om man ska använda dom hemma och till surf. Fattar inte att så många är galna i så små plattor. Men det är klart, är man ofta på resande fot så är dom nog trevliga.

Visa signatur

Core i7 6700K | 16GB DDR4 | 256GB NVMe | GTX 1070 | 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Beställer du online, i alla fall i Sverige har du ju ångerrätt som du kan utnyttja, och öppet köp i butik.

Ångerrätt gäller inte i det här fallet eftersom du aktiverar en licens och dessa är undantagna. Och öppet köp i butik är ingen laglig rättighet.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på någon trevlig rea där man kan hitta en tiotummare för max 2000kr

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ångerrätt gäller inte i det här fallet eftersom du aktiverar en licens och dessa är undantagna. Och öppet köp i butik är ingen laglig rättighet.

Är man tvungen att aktivera allting nu eller? Dåligt.
Öppet köp är inte en lag men hur många har inte det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Är man tvungen att aktivera allting nu eller? Dåligt.
Öppet köp är inte en lag men hur många har inte det?

Lite svårt att utvärdera en surfplatta om den inte aktiveras, eller räcker det med att låtsas använda den?
Ointressant hur många som har öppet köp. Det som är intressant är om butiken TS ska köpa ifrån har det. Någon han kanske glömmer kontrollera om han tar dig på orden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Lite svårt att utvärdera en surfplatta om den inte aktiveras, eller räcker det med att låtsas använda den?
Ointressant hur många som har öppet köp. Det som är intressant är om butiken TS ska köpa ifrån har det. Någon han kanske glömmer kontrollera om han tar dig på orden.

Vad menar du då med att aktivera? Att sätta på den? Nej, för då skulle det inte spela någon roll,
du menar att aktivera som om det vore en nyckel till ett spel, som man inte kan återanvända. Eller?
Jag sa aldrig att alla har öppet köp, men det är ju det som finns istället för ångerrätt om man köper i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vad menar du då med att aktivera?

Med att aktivera menar jag helt enkelt att i det ögonblick du slår på din surfplatta för första gången så upphör också dina lagliga rättigheter att återlämna varan.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Äsch jag trodde ni skulle vara mer övertygande!

Jag får väl helt enkelt se vad som faller mig in. Ligger plattan på under 450 dollar i USA sår jag nog till. Kanske ett onödigt lyxköp, men vafan lyx är väl trevligt!

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk

Okej då åker jag till USA den 18:e och det blir med största sannolikhet så att jag köper en sony xperia z tablet där

några frågor, är det bara att flytta över mitt miscro-sdkort från mobilen till tableten(har en sony xperia z mobil) och det ska funka utan att behöva formatera och vise versa? Och måste jag stänga av mobilen och plattan innan jag tar ut och sätter in sd-kortet? eller bör jag köpa ett separat?

Såg på ebay att det fanns riktigt billiga 64 gb micro-sd som saknade märke, går dessa att lita på eller är det sandisk som gäller?

Vad gäller laddaren är väl enda skillnaden att jag behöver köpa en liten adapter för själva eluttaget va? volt mm är samma och det kommer inte bli några problem att ladda plattan här i sverige va?

Är det svårt att hitta plattan i USA till ett bra pris tro? Skall till Californien, LA och san fransissco. Är det bara att knalla in på någon lätthittad leketronikedja eller walmart och köpa en eller?

något annat att tänka på inför USA köp av platta?

tack på förhand!

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Medlem

Smått obegripligt hur någon kan vilja ha en surfplatta. Mer onödig pryl får man leta efter. Totalt överflödig.

Mobiltelefon + laptop är vägen att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Remmer:

Smått obegripligt hur någon kan vilja ha en surfplatta. Mer onödig pryl får man leta efter. Totalt överflödig.

Mobiltelefon + laptop är vägen att gå.

Fullständigt obegripligt hur någon kan tycka att det är OK att sitta och läsa och titta film på mobilen, totalt kass.

Har en iPad 2 som jag köpte till frugan, kommer nog bli en till snart.
(hon har en stor htc mobil, typ sensation xl tror ja, den används mycket sparsamt efter ipad-inköpet..)

Gör jag något mer seriöst har jag min 13" laptop eller stationära datorn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

själv blev det en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1564978
Främst för fysiska kontrollerna då det spelas en del på den.

Annars hade den nog mest blivit liggande.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk

Jag har själv stationär, bärbar, smartphone och surfplatta. Det jag använder mest av allt är surfplattan och stationära. Eftersom jag går på universitetet så används den mycket där men även hemma. Den bärbara använder jag i princip vara till skolrelaterat som programmering, rapportskrivning etc som inte händer allt för ofta.
Jag var själv skeptisk till surfplattor innan jag fick en av en slump. Efter det så används min mobil ytterst sällan, ibland ingetting på hela dagen. Till skillnad från surfplattan som används varje dag.
Jag har sett film på den några gånger och det har fungerat bra.

Så för mig har en surfplatta blivit obligatorisk och en mer avancerad mobil lite nja. I framtiden kommer jag nog skaffa en mindre kraftfull mobil och satsa mer på en Highend surfplatta.

Permalänk
Medlem

när jag införskaffade nexus 4 så sålde jag min nexus 7 platta 2 veckor senare efter att ha legat och dammat oanvänd

själv ser jag ingen anledning att äga en surfplatta när man har en mobil som gör allt det samma med lite mindre skärm!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Här finns en surfplatta för 389:- vet inte hur bra den är dock :/. Men jag har beställt från tmart flera gånger så det är ingen scamming. Har fått hem fläktar och hdmi kablar. Riktigt låga priser då allt görs och skickas från kina de har till och med fri frakt! Det enda negativa är att det kan ta ibland flera veckor att få hem grejerna..