Raspberry pi, använda i Undervattenskamera hus

Permalänk
Medlem

Raspberry pi, använda i Undervattenskamera hus

Hej!

Håller på att planera ett litet projekt där jag vill kunna bygga ett Undervattens hus som passar flera olika DSLRs (Husen med mekansika knappar går på 15k+ i detta läget.

jag tänkte uppnå detta med hjälp av en akryllåda där kamera, Raspberrypi och ett 11000mah batteri(för raspberryn) får plats.
Då det är svårt att Täta hål för knappar som fysiskt ska trycka på knappar på kamera(samt kompabilitet för fler modeller är dåligt) så tänkte jag styra kameran via vattentätaknappar kopplat till Pinout på raspberryn som aktiverar konsol kommandon i Gphoto.

t.ex. två knappar för att ändra ISO
Två för Slutartid samt två för Apparatur.
1 knapp där man kan hoppa mellan fokuslägen samt 2-3 knappar för manuellt läge, Automatisk slutartid samt Auto Apparatur

Alt om man kan återskapa de redan existerande kamera knapparnas funktioner via konsol kommandon och bara kopiera layouten (tror detta blir svårare då det finns så många olika modeller).

Vad tror ni? genomförbart? Kostnaden lär ju hamna bra under de 15.000 ett riktigt hus skulle kosta!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Låter intressant och genomförbart

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

intressant projekt! återkom ifall du tar tag i det!

Permalänk
Inaktiv

Tror du får svårt att täta lådan så att den klarar av djup, det är verkligen inte trivialt.

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att det borde gå att använda en betydligt enklare platform för att åstadkomma detta, de koderna du behöver finns ju i libgphoto2. Här är några som jobbat på samma sak för ARM/Raspberry:
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?t=2276
http://davidhunt.ie/?p=2641

Fördelen med att köra direkt utan OS, är att du slipper vänta på att linux bootar, drar mindre ström -> mindre värme och behöver mindre minne, tar mindre plats samt kostnaden. Men detta är såklart aspekter som blir viktigare ur en serieproduktionssynpunk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Rent spontant känns det som att det borde gå att använda en betydligt enklare platform för att åstadkomma detta, de koderna du behöver finns ju i libgphoto2. Här är några som jobbat på samma sak för ARM/Raspberry:
http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?t=2276
http://davidhunt.ie/?p=2641

Fördelen med att köra direkt utan OS, är att du slipper vänta på att linux bootar, drar mindre ström -> mindre värme och behöver mindre minne, tar mindre plats samt kostnaden. Men detta är såklart aspekter som blir viktigare ur en serieproduktionssynpunk.

Ja, Hade varit trevligt om man kunde skicka kommandon via en "dumburk" , Men i utvecklingstadiet tror jag Raspberryn fungerar helt okey. ska kolla in den sidan och se ifall man kan hitta något intressant!, Tack!

jag själv klarar inte av Python, så jag får lära mig medan jag kör

Skrivet av anon81912:

Tror du får svårt att täta lådan så att den klarar av djup, det är verkligen inte trivialt.

Då jag inte har några stora hål alls i Akrylskalet (2mm för kabel) så blir det nog väldigt lätt att täta, och bör klara betydligt högre tryck än de som har mekaniska knappar.

Jag tänkte gjuta en akrylform för kroppen med aluminiuminsats (Aluminuim klarar saltvatten) fram samt bak, trippla o-ringspackningar Sedan Olika akryl "rör" som passar över olika objektiv, och en Baksida där knapparna ska sitta de kommer vara omkring 12mm tjockt akryl dessa sammanfogas med 6 st M6or Gängade i Aluminiumet (utanför Oringspackningen). samma sak för baksidan, men tror att det kommer behövas 8 st för att få ett jämt tryck på packningen.

Kommer komma upp en CAD på detta senare i veckan, lättare att förstå då!

Skrivet av kex:

intressant projekt! återkom ifall du tar tag i det!

Har allt jag behöver hemma förutom själva Akrylen, pratat med en del återförsäljare, men prototyp skalet kommer gå på runt 3000spänn i material och bearbetning.
Om man kan få ner produktionskostnaden så hoppas jag att man kan sälja hela paketet för 3-5000 kronor, och öppna upp denna marknad för fler användare!

Synd att Kickstarter inte finns i Sverige!
Ska ner till Thailandi Juli, så försöker ha en fungerande prototyp tills dess! 1½ månad kvar! Måste bara fixa cash till Skalet!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Synd att Kickstarter inte finns i Sverige!

http://www.indiegogo.com/ skall väl fungera på samma sätt, fast i hela världen.

Visa signatur

Mb: MSI Z77A-G43 ATX | Ram: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600Mhz | CPU: Intel Core i5 3450 3,1Ghz (Ivy Bridge) | Chassi: Cooler Master Elite 430 Svart | Psu: Fractal Design Integra 500W | Grafikkort: PowerColor Radeon HD7970 | Hdd: 1TB Seagate Barracuda | SSD: Samsung EVO Basic 256gb | Monitor: HP Compaq LA2306x 23'' & (random) Acer 19''
Diverse projekt