Vad ska jag uppgradera först?

Permalänk

Vad ska jag uppgradera först?

Tjenare alla på sweclockers , nu är det så att jag har fått nog av allt lagg och skit.

SPECS: Intel Celeron G540
Nvidia Geforce 560ti
4gb RAM
250gb Hårddisk.
500w Nätagg
Orkar inte kolla vad för moderkort jag har men ska uppgradera allt men 1 åt gången då ekonomin inte tillåter annat.

Ska jag börja med denna GPU:http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=764741 För att få ut mer fps.

Laggar i LoL,WoW,CoD BO2 just nu.

EDIT: Jag har 1155 sockets. Blir i5 sen SSD efter det RAM och CPU. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Märke på nätagg?

Om jag var du hade jag börjat med att uppgradera CPU, förutsatt att nätagget är av bra modell. I andra hand en SSD för att få datorn generellt snabbare vid vardagsbruk.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Processor skulle jag byta ut först! Förmodligen behöver du också byta moderkort samtidigt, sen 4gb mer i ram skadar inte och det kostar ju inte många hudralappar idag.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Märke på nätagg?

Om jag var du hade jag börjat med att uppgradera CPU, förutsatt att nätagget är av bra modell. I andra hand en SSD för att få datorn generellt snabbare vid vardagsbruk.

corsair 500w.

EDIT:http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757234 Funkar detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwistedTroll:

Tjenare alla på sweclockers , nu är det så att jag har fått nog av allt lagg och skit.

SPECS: Intel Celeron G540
Nvidia Geforce 560ti
4gb RAM
250gb Hårddisk.
500w Nätagg
Orkar inte kolla vad för moderkort jag har men ska uppgradera allt men 1 åt gången då ekonomin inte tillåter annat.

Ska jag börja med denna GPU:http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=764741 För att få ut mer fps.

Laggar i LoL,WoW,CoD BO2 just nu.

Börja med att tvätta din celeron i kokande olja :D, och köp en fx 6300/i5 3570k, fx 8320/8350. Efter det är det lönt att byta grafikkort.
1. Ny CPU
2. Nytt grafikkort
3. Dubbla ramet

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

MB (krävs för ny CPU)
CPU
RAM (dina gamla fungerar troligtvis inte)
SSD
GPU

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem

Saken är den att 560ti klarar spel ganska bra ("ultra" i bf3 med skapliga fps)... medan din cpu är nästan i minimum req i ex. bf3 .... 2 kärnig med 2,5 ghz är faktiskt ganska lågt i dagsläget.. då det flesta spelen idag använder sig utav 4 kärnor i högre grafik.
I ditt fall hade http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189950 (i5 3570k) varit en mycket stabilare uppgradering, då skulle du nog klara bf 3 och liknande spel (nya krävande spel) i medium/high utan större beskymmer

Edit. då skulle du klara spelen du nämnde galant!, inge problem

Permalänk
Medlem

Du behöver byta ut processorn först men verkar vara 1155 moderkort så då passar en I5 2500K. Ett GTX 560Ti ska klara LoL, wow och cod bo2 utan några större svårigheter, det är definitivt processorn som flaskar.

Visa signatur

FD Arc R2 |Asus Prime X370-PRO| AMD Ryzen 7 3700x -> NH-D15 | Palit GTX 1080TI Jetstream|G.skill Ripjaws 16GB 3400MHz| Evga G3 750W | Samsung 970 evo 500GB, Crucial MX100 256GB | Asus Xonar Essence STX| Fostex TH-x00 PH| Acer x34p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

MB (krävs för ny CPU)
CPU
RAM (dina gamla fungerar troligtvis inte)
SSD
GPU

MB- krävs inte nytt.... han har ju socket 1155....

Permalänk
Medlem
Skrivet av benja93:

Saken är den att 560ti klarar spel ganska bra ("ultra" i bf3 med skapliga fps)... medan din cpu är nästan i minimum req i ex. bf3 .... 2 kärnig med 2,5 ghz är faktiskt ganska lågt i dagsläget.. då det flesta spelen idag använder sig utav 4 kärnor i högre grafik.
I ditt fall hade http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1189950 (i5 3570k) varit en mycket stabilare uppgradering, då skulle du nog klara bf 3 och liknande spel (nya krävande spel) i medium/high utan större beskymmer

Edit. då skulle du klara spelen du nämnde galant!, inge problem

560ti klarar inte BF3 på Ultra... (Kanske med typ 20fps, men det är inte "skapligt")

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 1TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

560ti klarar inte BF3 på Ultra... (Kanske med typ 20fps, men det är inte "skapligt")

Det beror på vilka krav man har. jag fick skapliga FPS, för en icke-hardcorespelare, genom att välja ultra och sänka AA och (tror det var) ambient occlusion lite lagom.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Det beror på vilka krav man har. jag fick skapliga FPS, för en icke-hardcorespelare, genom att välja ultra och sänka AA och (tror det var) ambient occlusion lite lagom.

För min del som är lite kräsnare med fps var jag tvungen att köra ultra och sen sänka allting till low.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JamesBanana:

Det beror på vilka krav man har. jag fick skapliga FPS, för en icke-hardcorespelare, genom att välja ultra och sänka AA och (tror det var) ambient occlusion lite lagom.

Det är inte Ultra om du sänker inställningarna. Det man brukar mena när man säger att man klarar x inställning så är det x inställningen (och inget annat) i 1080p och då klara 60 fps konstant.

Jag klarar inte high 60 fps konstant med mitt 560 ti DCII, men kör på det ändå då jag inte störs så mycket av att droppa ner till 50 fps då och då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvmopp:

Det är inte Ultra om du sänker inställningarna. Det man brukar mena när man säger att man klarar x inställning så är det x inställningen (och inget annat) i 1080p och då klara 60 fps konstant.

Jag klarar inte high 60 fps konstant med mitt 560 ti DCII, men kör på det ändå då jag inte störs så mycket av att droppa ner till 50 fps då och då.

Möjligt, men min poäng kvarstår. Har man inte för höga krav kan alla spel bli spelbara i ett helt Ok utseende. Är man sedan, som jag, nöjd med 45 FPS så kan man dra upp grafiken lite ytterligare.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av TwistedTroll:

Joda, men grejen är ju att du redan har ett moderkort, så att bara köpa en ny processor (exempelvis den jag länkade) så skulle kostnaden bli mindre. Sedan kan man isig köpa en ny ramsticka/ ett par beroende på om du har en sticka nu eller två. , Man bör ha dual channel.