Några frågor om nätverk (Ny router, frågor om bättre uppkoppling och 4G)

Permalänk
Medlem

Några frågor om nätverk (Ny router, frågor om bättre uppkoppling och 4G)

Hallå!

Håller på att uppgradera nätverket och ska köpa en ny router osv, då jag har lite frågor:

1. Vilken router ska jag köpa?
I vår familj är vi fyra personer. Vi tittar på film via tjänster såsom Netflix och SVT Play, vanligt surfande, musiklyssnade via Spotify, spelar spel (mest jag då, hehe).
Det här är alla enheter vi har i hemmet, minst sju saker används samtidigt.

  • Xbox 380

  • iPad Mini

  • 3 Laptops

  • 3 Stationära (En kommer gå 24/7)

  • iPhone 4

  • Samsung Galaxy S3

  • Android Mobil

  • iPod Touch

Dold text

Vilken router passar bäst? Routern ska stå i mitt rum, Xboxet, Speldator + HTPC och en server (som är på 24/7) står i mitt rum och därför kommer jag köra dom med nätverkssladd. Det skulle vara bra om routern hade mer än 4 nätverksportar eftersom ibland kommer några vänner över och lanar. Möjlighet till att öppna portar är också viktigt eftersom jag ibland hostar en Minecraft Server (dock inget stort, endast för mina vänner). Den ska också ha trådlöst uppkoppling såklart, och ganska lång räckvidd så man kan använda den långt ifrån routern (inte jättelångt, tänk ett "vanligt" radhus)

2. Hur ska jag få ut bättre uppkoppling?
Just nu har vi 24/1 från bredbandsbolaget, och jag får ut dethär om jag gör en mätning med bredbandskollen:
Ta emot filer: 14,14 Mbit/s Skicka filer: 0,80 Mbit/s
Svarstid: 28 Sekunder Mätserver: Stockholm
Hur ska jag göra för att få snabbare uppkoppling? Kör via en vanlig nätverkssladd in till det inbyggda nätverkskortet, ska jag köpa bättre router? Blir det stor skillnad? Just nu har jag bara Bredbandsbolaget standardmodem man får med när man tecknar abbonemang.

3. Hur bra är fungerar 4G?
Hur fungerar det i Stockholm? Är det ostabilt eller fungerar det bra?

Mvh. Jesper

Permalänk

Routers med 4 portar är väldigt standard och vill du ha mer så blir det oftast tyvärr att kvaliten på routrarna sjunker.

Jag hade tittat på Asus RT-N66U, denna är en väldigt hyllad och prisvärd router.

Jag hade kopplat det såhär, då har du iaf 2 LAN portar lediga.

Trådlöst:
Xbox 380
iPad Mini
3 Laptops
iPhone 4
Samsung Galaxy S3
Android Mobil
iPod Touch
HTPC

Trådat:
Speldator
Server

Angående bättre uppkoppling så är det bästa nog att uppgradera erat bredband.
Ni sitter just nu på 24 Mbit ifrån bredbandsbolaget. som kostar 369kr/månad. Har ni ett bredbandsuttag i hemmet så kan ni få 100Mbit för 339kr/månad.

Har ni inget bredbandsuttag så kan ni uppgradera er till 60Mbit. Det kostar 399kr/månad (alltså 30kr mer i månaden bara)

Måste du verkligen ha mer än 4 LAN portar så kan du kolla på WD My Net N900. Men som jag nämt tidigare du får nog offra kvalite för kvantite i LAN portar.

Glöm 4G speciellt om du har en server också.
Du betalar för datamängden på dessa näten och inte för hastighet som du gör på fasta nät. Blir nog några tusen i månaden om ni är flera som streamar film och musik, tankar, hostar servers osv. Plus att min egen erfarenhet är att det är ganska ganska slött och ostabilt. Sitter på 4G nätet själv nu och min maxfart är ca 400kb/s och jag måste flera gånger om dagen starta om modemet då uppkopplingen bara dör ibland. Notera dock att detta är utanför Göteborg.