Två våningsplan - hjälp med bäst lösning?

Permalänk
Medlem

Två våningsplan - hjälp med bäst lösning?

Hej!

Har precis flyttat till en ny lägenhet.

Förutsättningarna är:
Två våningar
Kontor på övervåningen
Tv hörna på nedervåningen
Ett comhem uttag på vardera våningsplan, dock ej i kontoret på övervåningen
En comhem router

Hur gör jag bästa lösningen för nätverket? Jag vill kunna streama material från nas/kontorsdator till tv:n på nedervåningen. Problemet jag ser är att på båda våninsplanen finns enheter som måste anslutas med kabel, finns inte stöd för wifi.

Finns det någon bra trådlös lösning som inte kostar multum eller är det kabel mellan våningarna som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Hej!

Har precis flyttat till en ny lägenhet.

Förutsättningarna är:
Två våningar
Kontor på övervåningen
Tv hörna på nedervåningen
Ett comhem uttag på vardera våningsplan, dock ej i kontoret på övervåningen
En comhem router

Hur gör jag bästa lösningen för nätverket? Jag vill kunna streama material från nas/kontorsdator till tv:n på nedervåningen. Problemet jag ser är att på båda våninsplanen finns enheter som måste anslutas med kabel, finns inte stöd för wifi.

Finns det någon bra trådlös lösning som inte kostar multum eller är det kabel mellan våningarna som gäller?

Du kan alltid köra med powerlines, alltså internet via elnätet.

Permalänk
Medlem

Fungerar det verkligen bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Fungerar det verkligen bra?

Det beror på hur gammalt elnätet är osv. För mig fungerade det inte alls när jag testade men det var för ganska länge sen så det kanske har förbättrats nu.

Permalänk
Medlem

Kåken är byggd 1993 så inte allt för gamla ledningar. Har sneglat lite på de nyaste trådlösa gigabit routrarna, någon som har erfarenhet av dem?

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att prova nya "nätverk i eluttaget". Kör det i föräldrarnas sommarstuga där de har en router i huvud byggnaden och en gäst stuga ~15 m bort och där jag satt en wireless accesspoint via en powerline. Funkar kanon fick ut ~15mbit/s och då från min laptop så tror det var G wlanet som flaska. Inte benchat mer än så. Men jag skulle rekommendera att prova

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Fungerar det verkligen bra?

Bor i en stor villa med fiberkonvertern på nederplan. Har ett wifinät till data och ett powerlinenät till iptv för att koppla in boxen på övervåningen och det funkar klockrent. Bara att stoppa in och para ihop powerline adaptrarna. Får ut ca 80Mbit /s. Så för mig funkar det bra

Permalänk

Har bara 1 kompis som har det men han är supernöjd. Internet via elen alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hoggaforfan:

Har bara 1 kompis som har det men han är supernöjd. Internet via elen alltså

Har du bara en kompis?

skämt å sido

Här är ett test på powerlines som visserligen har 2 år nacken men som ändå kan ge en fingervisning.

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.412253/homeplug-5-dosor-som-...

Visa signatur

mvh eller nått

Permalänk
Skrivet av Pontraz:

Har du bara en kompis?

Ja? Jag är nörd...

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Får bli en powerline från kontoret ner till tv bänken så har jag full fräs i pc och nas och förhoppningsvis en stabil koppling till tv bänken.

Ska nog slå till på den en D-link DHP501AV som fått bra omdöme, någon här som testat? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=803608

Permalänk
Medlem
Skrivet av n1mda:

Tack för alla tips! Får bli en powerline från kontoret ner till tv bänken så har jag full fräs i pc och nas och förhoppningsvis en stabil koppling till tv bänken.

Ska nog slå till på den en D-link DHP501AV som fått bra omdöme, någon här som testat? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=803608

Själv undviker jag allt med d-link namnet. Deras konsumentprodukter brukar vara skräp.