Att gamea eller att gama?

Permalänk
Medlem

"Gejma" torde bli korrekt svensk stavning om ordet tar sig in i SAOL. Jfr "mejla".

Skrivet av Whippoorwill:

Game:a eller gejma.. Personligen använder jag helst svenska om det finns en exakt synonym men spela och lira är vidare begrepp. Man kan spela både fotboll och klarinett men inte gejma någondera. Man gejmar inte Fia och de flesta skulle nog inte ens gejma RPG om det är med papper och tärningar utan bara om det är samma sak på dator. Dessutom skulle jag tolka det som det måste vara ganska engagerat , man gejmar knappast winmines. ...

Bra redogörelse och poäng som tål att upprepas. Det finns ingen riktigt bra svensk synonym, "gejma" har användningsområden som "spela" inte har. Jämför meningarna

1) "Jag sätter mig vid datorn och spelar"
2) "Vi träffades i helgen och spelade"

I (1) så är det hyffsat tydligt att det handlar om datorspel, medan i (2) så framgår det inte vad det är för typ av spel man pratar om. Byter man ut spela mot gejma så blir det uppenbart vad det handlar om även i (2). "Vi träffades i helgen och spelade datorspel" är mer specifikt men också mer klumpigt att säga, därför finns en nisch där ordet gejma fyller en funktion. Därmed inte sagt att ordet kommer att överleva och bli etablerat och erkänt (så som "mejla"), men det har definitivt en potential till att överleva.

Skrivet av SysGhost:

Min fråga är: Varför skapa nya ord när vi redan har utmärkta svenska ord/meningar att ta till?

Att det skapas nya ord är nog som jag föreslår ovan, för att de existerande orden inte är specifika nog, därför kräver de längre meningar vilket innebär mindre effektiv kommunikation. Det är egentligen inte så konstigt, om man ser det som att språkets funktion är att referera till verkligheten. Om verkligheten ändras, så anpassas språket, men bara om det underlättar kommunikationen.

Förklaring till att det sker med just engelska låneord är nog att vi dagligen utsätts för engelskspråkiga gränssnitt. Även med svenskt windows och svenskt tangentbord så är den enklaste vägen att ta bort en fil att använda knappen på tangentbordet som heter "Delete". Det är svårt att spela ett datorspel utan att passera menyalternativ som "New game", "Join game" etc. Vi blir hela tiden primade (prajmade? ett till låneord...) av engelska begrepp i vårt datoranvändande, så att de engelska orden ligger närmare till hands när vi pratar om vårt datoranvändande.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Gejma är ju bra men är ju inte samma ljud som i att "mejla". Man säger det mkt mer "gamea" än "gejma".

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Skrivet av YukeM:

Satt just och diskuterade detta mysterium över skype med en kamrat. Varenda gång jag frågar en kompis om hen vill gama/gamea, så funderar jag över vilken utav dom jag ska skriva. Det resulterar i att jag varierar mig imellan dessa utan att kunna bestämma mig för vilken som ser, känns och helt enkelt är bäst.

Gamea blir ju konstigt på svenska och ser ju dessutom bra fult ut, det känns inte rätt, men det kanske det är?

Gama, ja, det låter ju som att man gör ett verb av ordet gam och då skall ägna sig åt asätning.

Eller skriver man kanske Gejma? Fonetiskt så stämmer ju det förträffligt, samtidigt så har man ju gått ifrån grundstavningen.

Alla dessa frågor, som sannerligen kräver svar! Onekligen ett utav dagens i-lands problem.

Har du svaret, om inte så tycker jag att vi här och nu kommer fram till ett tillsammans och en gång för alla undkommer denna mardröm.

Brukar köra spel? eller spela? Brukar inte använda engelska ord om det finns utmärkta svenska för samma sak...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Krävs nog en omröstning för att lösa detta i-landsproblem

Permalänk
Medlem

Gaymers be gayming

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vi har ju redan massa homonymer/grafer/foner i svenskan.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/16/Fluga.jpg

Ett annat roligt exempel är "plan"

Det kan betyda:

En plan (Som i Jönssonligan)
En plan mark (Som i jämn)
Ett plan (Flygplan)
En plan (Som i fotbollsplan)

Visa signatur

* ATI Radeon HD 5850 1GB * ATX Intel P55 (P7P55D PRO) * Corsair XMS3 4096MB DDR3 PC3-10666 1333MHz * Corsair (PSU) 650W TX ATX * Antec Three Hundred * Intel Core i5 750 2,66GHz * Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM / 32MB Cache * OCZ Vertex 2, 64 GB *

Permalänk
Medlem

Hahaha den här tråden är för underbar

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Språkvård, för bövelen!
Spela!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Hej ska vi leka, så kan vi spela video spel på min nya apparat.

Visa signatur

Fractal tesla 650w ||| i5 3570k ||| EVGA GTX 770 2GB SC ACX ||| Corsair vengeance 8gb |||

Permalänk
Medlem

Game'a eller gejma. Game'a ser mer korrekt ut, men gejma ger mig lite av en ironisk och härligt nostalgisk 14årig känsla. "Kom så gejmar vi och pwnzar lite noobs"

Permalänk
Medlem

Om man ska vara så pass svengelsk är det bara att gå fullt ut och gejma istället.

Visa signatur

Ner med konsolbönderna! Rösta modermodemerat!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man kan säga precis vad man vill. Jag tycker att när det kommer till nya eller påhittade slang så finns det inget rätt eller fel.

Vill du säga spela/lira, säg det. Vill du säga gejma/gamea eller vad det nu kan vara, säg det.

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk
Medlem

Fan va kul att så många taggade till på tråden! Många galet bra hypoteser!

Permalänk
Medlem

Game:a/gejma/gamea om du är överviktig, runt 30 och har strupskägg. Annars heter det spela.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Avstängd

Förstår inte riktigt vad som är fel på det redan befintliga ordet "spela". Ska ni försvenska ordet så använd "ä". Gäjjma.

Permalänk
Medlem

Spela eller lira.
Avskyr när engelska låneord används istället för våra svenska ord.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Larsioni:

Börja använd korrekt form för manlig samt kvinnlig form, dvs Han samt Hon. Ta ditt ansvar och lägg av med det där "hen" tramset.

Håller med där.
Ännu ett exempel på något nytt som skapas när det redan finns utmärkta alternativ.
Vill man inte benämna person till kön, så kan man ersätta "han" eller "hon" med "denne" eller "det", eller rentav bygga om meningen så att man slipper han/hon/denne helt och hållet.

Exempel:

Vad gör han på min mark?
Vad gör hon på min mark?
Vad gör denne på min mark?
Vad gör det på min mark? (Lite väl elak, men mycket möjlig variant. )
Vad gör personen på min mark?
Vad gör den personen på min mark?

Personer som använder "hen" och försöker förklara sig med att "denne" eller "det" är ohyffsat brukar jag besvara med: "Hen" är ännu mer förolämpande och än mer ohyffsat.
Jag vill hellre bli kallad för "den", "det" eller rentav "personen" än för "hen". Men helst av allt vill jag bli kallad till namn eller till det jag är: "han" eller "honom".

Det finns ingen anledning att använda "hen" förutom för den person som använder ordet i försök att vara "hipp".

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem

Ska vi "spela" något har jag alltid använt. Verkar sällsynt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Själv använder jag mig utav "Gaema", skriver även gaem, gaems ,bara för att med.

Jag uttalar orden G-ejms eller G-äjms och även ibland Ga-ejms.

Ex:
"Sup, ska vi dra lite gaems ?"
"ere lite gaemarn"
"Vilket vidya gaem ska man köra egentligen"

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
Medlem

Bara jag som hatar när man hör folk säga "ska vi gibba" och så är klockan typ 13.00

Gibb = efter kl 23.59

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Skrivet av juckeyy:

Bara jag som hatar när man hör folk säga "ska vi gibba" och så är klockan typ 13.00

Gibb = efter kl 23.59

exakt - eller tidigare på kvällen om man bestämt att man ska köra hela natten

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

I stort sett ALLA våra ord är ju "låneord"...

Ja, dock finns det ju ord som funkar bra och mindre bra. Verbet mejla funkar, enligt mig, i svenskan eftersom det går att böja enligt svensk standard och i mina öron låter det inte fel. Dock låter ord som random fel enligt mig i svenskan, eftersom det är ett oböjbart ord (En person är random, den personens kompisar är random:a?).

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Spela lite dator spel?

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

Tycker spela funkar fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Håller med där.
Ännu ett exempel på något nytt som skapas när det redan finns utmärkta alternativ.
Vill man inte benämna person till kön, så kan man ersätta "han" eller "hon" med "denne" eller "det", eller rentav bygga om meningen så att man slipper han/hon/denne helt och hållet.

Exempel:

Vad gör han på min mark?
Vad gör hon på min mark?
Vad gör denne på min mark?
Vad gör det på min mark? (Lite väl elak, men mycket möjlig variant. )
Vad gör personen på min mark?
Vad gör den personen på min mark?

Personer som använder "hen" och försöker förklara sig med att "denne" eller "det" är ohyffsat brukar jag besvara med: "Hen" är ännu mer förolämpande och än mer ohyffsat.
Jag vill hellre bli kallad för "den", "det" eller rentav "personen" än för "hen". Men helst av allt vill jag bli kallad till namn eller till det jag är: "han" eller "honom".

Det finns ingen anledning att använda "hen" förutom för den person som använder ordet i försök att vara "hipp".

I Finland är det intressant På finska kallar man väldigt ofta personer för "den" på vardagsspråk. Dessutom finns det inga skilda ord för hon/han

Permalänk

Geeka heter det