Permalänk
Medlem

Komma på en ny lag

Godkväll SweClockers!

Det är så att jag fått en liten uppgift i skolan som går ut på att man ska komma på en valfri lag/rättighet. Jag har valt att begränsa lagen att gälla vid handel mellan privatpersoner. Jag har funderat och funderat... Men jag hittar inget klockrent Att googla på detta förstår ni säkert är helt meningslöst, så endast lite fantasi och förnuft kan nog hjälpa mig med detta

Så jag tänkte dra igång en liten disskusion här på forumet så får vi se ifall vi kan komma fram till en ny lag. För att koppla detta lite till Sweclockers, så är det ganska passande att ställa frågan: Finns det något vi saknar i marknaden för swec. Någon rättighet kanske som ni tycker bör gäller när vi handlar elektronik av varandra via vårt kära Sweclockers?

Kom gärna med tankar och förslag, otroligt tacksam!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Bytt är bytt och kommer aldrig tillbaks

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Specs: Laptop,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frollee:

Bytt är bytt och kommer aldrig tillbaks

Skickades från m.sweclockers.com

hm.. okej Men tänk ifall du ser en annons på swec som du nappar på. Säljaren påstår att varan är i precis det skick som du förväntar dig. Men när du väl fått hem varan så upptäcker du att så är inte fallet.. Hur gör du då?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

det var ingen lätt uppgift du fått!
kan tyvärr inte hjälpa dig, men vara bara tvungen att säga det
känner mig lyckligt lottad som slapp den uppgiften

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

hm.. okej Men tänk ifall du ser en annons på swec som du nappar på. Säljaren påstår att varan är i precis det skick som du förväntar dig. Men när du väl fått hem varan så upptäcker du att så är inte fallet.. Hur gör du då?

Om det är uppenbart så är det ju falsk marknadsförig/bedrägeri (typ) och så får man ju inte göra!

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Om det är uppenbart så är det ju falsk marknadsförig/bedrägeri (typ) och så får man ju inte göra!

aha, så kanske det är (Y) Ja då kanske den lagen skulle fungera ... Jag vet inte? Finns det några direkta nackdelar med den mån tro..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det var ingen lätt uppgift du fått!
kan tyvärr inte hjälpa dig, men vara bara tvungen att säga det
känner mig lyckligt lottad som slapp den uppgiften

haha ^^ Nej, den är inte allt för lätt Har suttit med den nu i snart 1 timme

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Tycker det ska vara förbjudet att få ha socker i kaffet, förstör bara smaken.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

Tycker det ska vara förbjudet att få ha socker i kaffet, förstör bara smaken.

Jo, så kan man också se på saken..

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

kanske en lag om psykisk mobbing?
fysisk mobbing har varit olagligt länge, men psykisk är väldigt suddigt.
och psykisk mobbing är dessutom värre i de flesta fall.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Om man blir lurad ska offret ha rätt att ge 1 piskrapp för varje krona varan kostat, på bedragaren😄

Skrivet av Kärlekstrollet:

Tycker det ska vara förbjudet att få ha socker i kaffet, förstör bara smaken.

Okej jag håller med men vad har det med handel mellan privatpersoner att göra?😉

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Moore's lag. Får man färre än 41,42% fler transistorer än förra året kan man begära skadestånd.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Den här kanske har något med ditt ämne att göra..?

http://www.direkthandeln.org/upload/Docs/pdf/fakta4l.pdf

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem

En lag som förbjuder att radiotjänst i Kiruna kan få belägga en med avgift för att man har utrustning som kan göra något men som inte har syftet till detta. Tänker främst på de som har tv:en som enbart monitor samt sin dator/surfplatta till att göra andra saker än att utnyttja SVT/UR utbud.

Annat förslag från min sida är även att man som person som invandrar till Sverige ska få direkt utvisning om man föreligger och straffas för ett brott som idag har över ett år på straffskalan. När du kommer till ett annat land är det din skyldighet att veta vilka lagar, regler och normer som finns i det landet.

Permalänk

Är bara fjorton, Inte lika smart som de äldre är här på forumet MEN om säljaren beskriver varans skick noggrant, Ett exempel på detta är

Person A= Köpare
Person B= Säljare

Annonsen: AMD 7990
Person B skriver i sin annons att varan är i nyskick.
Person A nappar och köper produkten.
Person A får sitt grafikkort men märker att ena fläkten glappar och skapar ett jobbigt ljud.
Person A ringer till Person B och säger att varan inte är i det skick han skrev, Person B säger "Enligt YamahaDGX630 lag så står det att om inte produkten inte är i det skick annonsören skriver så blir han skyldig att få tillbaka sin produkt, Och stå för eventuella frakkostnader!

Vet inte om det är jättebra men något iaf

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Hedersmedlem

En lag som tvingar man visar legitimation och att kvitto ska förefinnas. Givetvis svårt på nätet men då borde man kunna kräva e-legitimation.

Skrivet av NJB Mods:

Är bara fjorton, Inte lika smart som de äldre är här på forumet MEN om säljaren beskriver varans skick noggrant, Ett exempel på detta är

Person A= Köpare
Person B= Säljare

Annonsen: AMD 7990
Person B skriver i sin annons att varan är i nyskick.
Person A nappar och köper produkten.
Person A får sitt grafikkort men märker att ena fläkten glappar och skapar ett jobbigt ljud.
Person A ringer till Person B och säger att varan inte är i det skick han skrev, Person B säger "Enligt YamahaDGX630 lag så står det att om inte produkten inte är i det skick annonsören skriver så blir han skyldig att få tillbaka sin produkt, Och stå för eventuella frakkostnader!

Vet inte om det är jättebra men något iaf

Finns redan i köplagen: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.htm

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NJB Mods:

Är bara fjorton, Inte lika smart som de äldre är här på forumet MEN om säljaren beskriver varans skick noggrant, Ett exempel på detta är

Person A= Köpare
Person B= Säljare

Annonsen: AMD 7990
Person B skriver i sin annons att varan är i nyskick.
Person A nappar och köper produkten.
Person A får sitt grafikkort men märker att ena fläkten glappar och skapar ett jobbigt ljud.
Person A ringer till Person B och säger att varan inte är i det skick han skrev, Person B säger "Enligt YamahaDGX630 lag så står det att om inte produkten inte är i det skick annonsören skriver så blir han skyldig att få tillbaka sin produkt, Och stå för eventuella frakkostnader!

Vet inte om det är jättebra men något iaf

Vem anser vad som är nyskick och vems bevisbörda är det att det inte gick sönder i dina händer eller att det gick sönder under frakt där du som säljer inte ville ha REK för att det är dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stidt-O:

En lag som förbjuder att radiotjänst i Kiruna kan få belägga en med avgift för att man har utrustning som kan göra något men som inte har syftet till detta. Tänker främst på de som har tv:en som enbart monitor samt sin dator/surfplatta till att göra andra saker än att utnyttja SVT/UR utbud.

Annat förslag från min sida är även att man som person som invandrar till Sverige ska få direkt utvisning om man föreligger och straffas för ett brott som idag har över ett år på straffskalan. När du kommer till ett annat land är det din skyldighet att veta vilka lagar, regler och normer som finns i det landet.

Åter igen, på vilket sätt relaterar detta till ''handel mellan privatpersoner''?

Permalänk
Medlem

Alla måste förse mej med mitt dagliga behov av ost

nä men intressant uppgift, ganska svår också egentligen.
Varför inte: "alla affärer mellan privatpersoner måste ske mellan 4 ögon (minst)"?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Stidt-O:

Vem anser vad som är nyskick och vems bevisbörda är det att det inte gick sönder i dina händer eller att det gick sönder under frakt där du som säljer inte ville ha REK för att det är dyrare?

Det tänkte jag inte på :/

Visa signatur

Nils-Julius

Permalänk
Medlem

En lag som tillåter fildelning

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av excepto:

En lag som tillåter fildelning

Fildelning är lagligt, det är fildelning av upphovsrättsskyddat material som är olagligt. Dessutom har detta inget med handel mellan privatpersoner att göra, snarare handel mellan privatpersoner och företag.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
99:e percentilen

Några förslag:
- Förbud mot att hålla en kamera/mobil i porträttläge när man filmar.
- Förbud mot att utan anledning köra fel upplösning på en plattskärm.
- Förbud mot att använda scart, komposit, VGA etc när det finns digitala alternativ.

De uppfyller inte kriteriet, men se det som inspirativt babbel.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det ligger ju nära tillhands att tänka i banorna om hur många piskrapp för att blåsa någon på SweC marknaden.

Detta är förvisso lite utanför området.
Men kanske göra det förbjudet att skicka reklam och dylika "erbjudanden" till personer som aktivt tackat ja till den typen av informationen själv.
Samt göra det olagligt att dela med sig sina kunders kontaktinformation till olika "partners".

Jag är väldigt trött på all reklam och trams som kommer i samtliga brevlådor, elektroniska som fysiska

Permalänk
Skrivet av Kärlekstrollet:

Tycker det ska vara förbjudet att få ha socker i kaffet, förstör bara smaken.

Amen på det, kaffe ska drickas svart, annars är det inte kaffe.

Visa signatur

Mjaa, gillar la att pilla små datorer och bilar.

Rätta mig vid eventuella fel, jag lovar att jag tål kritik :)
CITERA OM NI VILL HA SVAR.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha en lag som ger säljaren rätt att utdela spöstraff till köparen, om köparen försöker skampruta vid möte öga mot öga trots tidigare muntligt löfte om betalning av överenskommet belopp. Vad som anses vara rimligt spöstraff ska avsiktligt vara en gråzon.

Vadå, jag bitter?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag hade nog valt något lite mer spännande, att utnyttja uppgiften till att slå ner på och ifrågasätta redan befintliga strukturer i vår författning.

Exempelvis kunde man hitta på en lag som begränsar den fria tanken, och motivera det med hänvisningar och paralleller till hatbrottslagstiftningen. Hatbrott som sådant är ett tankebrott, du får ett strängare straff om du exempelvis misshandlar någon av "fel" orsak, dvs att offrets etnicitet, sexuella läggning, religion, etc. inte föll dig i smaken. Det rimliga är att man bestraffas för missgärningen, men vid rubriceringen hatbrott så bestraffas man ytterligare för den bakomliggande tanken.

Det borde gå att göra något intressant av det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Ny lag? Jag tycker vi kan lära en del av Singapore här.
Förbud mot rökning på offentlig plats är något jag verkligen gillar där.

Visst, sen får man inte äta/dricka på tåg och bussar (något min flickvän där klagar enormt över) och tuggummin är förbjudet, men just rökningen är fan en bra grej. Inför i Sverige också!

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Medlem

Att man som säljare måste uppge hur varan ska återvinnas. Dvs antingen spara den informationen från nyköpet eller tillhandahålla den själv. Som ett steg till ett mer miljömedvete samhälle. Kanske inte så jättkul men löser läxan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

This is a sign.

Permalänk
Medlem

Förbud att tjejer får snusa, det är sjukt äckligt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc