Toshiba släpper 4K UHDTV upp till 84 tum

Permalänk
Skrivet av #enbom:

33 000kr för en 58-tummare var inte så farligt för att vara så pass nytt. Går rätt snabbt neråt vilket är skoj!

Precis! Känns som det var igår sådana skärmar microlanserades med ett pris på typ 150 000 kr...

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Finns 10" surfplattor med 1920*1200 IPS skärm för 4k. Ta fyra sådanna och limma ihop dem bredvid varandra så har man en 20" skärm med 4K upplösning för 16k. Kom igen, så svårt kan det väll inte vara att göra en 4 gånger större skärm med samma ppi!

Permalänk
Medlem

110 k för 85 tum. Jag tar 2.

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o

Permalänk
Medlem

Hur nödvändigt är det egentligen med 4K, när det finns så ytterst lite intressant 4k-material? Känns lite som att bygga en fil på motorvägen, avsedd för svävare :S

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Hur nödvändigt är det egentligen med 4K, när det finns så ytterst lite intressant 4k-material? Känns lite som att bygga en fil på motorvägen, avsedd för svävare :S

Man måste väll börja nånstans? Man kan ju vrida och vända på det hur man vill, hur nödvändigt skulle det vara om alla filmer som släpps är 4k men tv apparaterna inte stödjer det förens om ett år?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Tråkigt att nya konsolerna inte kommer stödja dessa upplösningar även fast det kommer lanseras tv-apparater i konsumentsegmentet. Men vad än experterna och folk här än säger så anser jag att 3D är framtiden. Oavsett om den nu till en början kräver glasögon eller ej. Köper hellre en full-hd projektor med 3D än någon av dessa tv-modeller. Vill ändå inte lägga pengar på grafikkort som drar runt den där upplösningen i dagsläget.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Får nöja mig med min 4.3" REGZA T-02D så länge. :')

Permalänk
Medlem
Skrivet av hans_villius:

Vad i hela friden pratar du om? Dina påståenden är ju totalt intetsägande och osammanhängande. Datorspelare är antagligen inte intresserade av de höga upplösningarna på grund av problemet du nuddar, huvudmålgruppen för skärmarna är helt en annan. Det svettiga grafikkortets argument är alltså nys. Vad är det intel ligger på förresten? Fokus för tillverkarna just nu ligger precis som alltid på vad tillverkarna själva väljer att lägga fokus på, inget annat. Elektronikföretagen är internationella mångmiljardsnätverk, och finns på många olika vitt skilda marknader. Philips till exempel, tillverkar allt från hårtorkar och glödlampor till bildskärmar och röntgenutrustning. Det är inte så att produktionen måste startas upp från noll över en natt, men kapacitet finns för att i alla fall göra något. Anser företagen att det inte finns en marknad för dessa skärmar vet man uppenbarligen något fasansfullt som ingen annan känner till, eller så är det nära till konspirationstankar om den riktiga anledningen att man inte vill få ut produkter till den till synes stora efterfrågande massan. Bakåtsträvande eller i alla fall stillestånd som någon tjänar på. Inte konsumenterna då.

Du verkar ta illa vid dig över uttrycket "tomtarna där borta". Får jag fråga vilka du tror att det är som åtyftas? Den sista meningen förstår jag inte heller. Menar du att det är ett stort skämt att produktionen inte kommer att starta upp här hemma. ..I sverige? Vilket svenskt företag skulle det vara? Fabrikerna byggs och ligger redan till stor del i Asien, det är ingen nyhet.

Jag tar illa vid mig över att användaren jag citerade innan använder ett språkbruk som inte borde accepteras i ett civiliserat forum.
Resten är ett försök att ironisera lite över hur svensken ofta är så snabb på att beklaga sig åt väster (Microsoft, Apple mm) och åt öster (Samsung, Sony mm). Det blir lite tragiskt att då kalla de som driver utvecklingen framåt för tomtar, i tron att man själv är jordens medelpunkt.

Det finns reella skäl till varför PC släpar efter med högre upplösningar. Ett stort sådant är att nuvarande OS:et som ca 75-80% av alla använder, Windows, inte i nuläget är lämpligt för 4K upplösningar. Allt blir för smått när det kommer till vardagssysslor för gemene man. Det skalar inte grafiskt som IOS och Android t ex.
För de som jobbar professionellt med specifik programvara är det en annan sak, men de är väldigt få i förhållande till den stora kundkretsen.
Men det är något som är på gång inom något år förhoppningsvis.
Högre upplösning är ett försäljningsargument som måste gå hem på bred front för att slå igenom.
Detta är lättare gjort på surfplattor, smartphones och TV. Det blir en WOW faktor som förhöjer upplevelsen.
På en datorskärm med Windows så blir det inte det för de flesta i nuläget.
Tänk återigen på att vi befinner oss på en hemsida för entusiaster. Jag känner flera personer som helst vill ha 1024x768 på sina 1080P skärmar, endast för att de inte tycker de ser annars, skärpan blir en sekundär grej.
Det blir lite svårt att sätta en 27" på 3840x2160 framför sådana användare (och de är många gånger fler än de som inte tycker 2560x1440/1600 räcker på en datorskärm).

Permalänk
Medlem

man kan ändra stoleken i windows ganska enkelt i kontrollpanelen. Att ändra på native upplösningen är bara efterblivet.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Bara jag som reagerar på att inget står om vilken teknik som används och att det därmed antagligen är LED-teknik vi talar om?

Jag ser hellre 1080p OLED billigt snart, än 4k LED. Drömmen är ju båda självklart.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

skulle vi inte kunna få ett utbrett 1080p stöd istället. börja där så vore jag gladare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Megacrash:

DVD-/Bluray-filmer och spel-konsoller är skäl nog att skaffa tv. Orka sitta ett gäng polare och tränga ihop sig vid en 24"-datorskärm liksom, nätack.

Polare hinner man typ inte träffa på vardagar, så dom ser man på helgerna.
På helgerna träffas man ofta ute istället. Så inte ofta jag har polare över hemma.

Sant 24"-skärm skulle suga att sitta vid med polarna.
Men ska man betala flera hundra kronor för en Blu-ray film som man ändå bara kommer att se på en gång?
Sen ska man ha massa skivor som tar plats hemma? Bostäder är redan tillräckligt dyra utan att man ska ha massa skivor som ta plats.

Sen ska man köpa spel för vad är det dom kostar? 600-800 kr styck?
Nej, det lockar inte mig iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Polare hinner man typ inte träffa på vardagar, så dom ser man på helgerna.
På helgerna träffas man ofta ute istället. Så inte ofta jag har polare över hemma.

Sant 24"-skärm skulle suga att sitta vid med polarna.
Men ska man betala flera hundra kronor för en Blu-ray film som man ändå bara kommer att se på en gång?
Sen ska man ha massa skivor som tar plats hemma? Bostäder är redan tillräckligt dyra utan att man ska ha massa skivor som ta plats.

Sen ska man köpa spel för vad är det dom kostar? 600-800 kr styck?
Nej, det lockar inte mig iaf.

Det det med att köpa film som man "bara" ser en gång på kan man ju se lite olika på;

1. Köp bara riktigt bra filmer du kommer se på fler gånger
eller/och
2. Vad kostar en biobiljett? Köp en Bluray för 199spänn, sen kan du ha hemma-bio med polarna på din stora/fina TV

De flesta har nog plats med ett par bokhyllor...

Permalänk
Medlem

Samsung kan pressa in 1080P på en 5" display med 441 ppi (Galaxy S4) till ett vettingt pris, men när det kommer till att pressa in 4k runt 24" så fallerar allt plötsligt? Jag är övertygad om att det går, frågan är bara när skiten kommer.

Visa signatur

[i]Those who don't understand UNIX are condemned to reinvent it, poorly. – Henry Spencer [/i]
[i]“Programmers are in a race with the Universe to create bigger and better idiot-proof programs,
while the Universe is trying to create bigger and better idiots.
So far the Universe is winning.”
[/i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

sitta ett gäng polare

Polare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stege99:

De "äckliga tomtarna där borta" kanske tycker att navelluddspetande hösäckar från Sverige själva borde utveckla något och inte skrika på dem hela tiden?

Visst finns det användningsområden för 4K på persondatorerna. Men i första hand då mer professionellt, som grafisk formgivning och bildbehandling etc.

För spel så ligger f n 2560x1440/1600 rätt nära max för ett antal spel på singel GPU. Ditt HD 5850 1GB kommer att svettas...

Men visst, Intel ligger även på här vill jag minnas, så det kommer tids nog.

Fokus för tillverkarna ligger just nu på mobila enheter, samt att man gärna visar upp svulstiga TV skärmar på många tum när man vill bana väg för nyheter.

Precis som att GTX Titan är häftigare att visa upp än ett GTX 650.

Oroa dig dock inte för mycket. Det blir sannolikt de "äckliga tomtarna där borta" som kommer att leverera till slut. Jag ser ingen annan som skulle göra det. DET är ett stort skämt.

Vi "navelluddspetande hösäckar" är väldigt, väldigt stora konsumenter på elektronik.

Permalänk
Medlem

Sluta kalla det för 4K. Det heter 2160p

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på ordentliga 27" skärmar med hög upplösning för vettiga priser, huvudannledningen är för mitt kodande då det skulle underlätta väldigt mycket med mer skärmyta... Suck får vänta vidare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Sluta kalla det för 4K. Det heter 2160p

Det slutar i princip med 1080p.

2560x1600/1440 = 2.5K
3840x2160 = 4K

Vet inte varför, tycker själv att det låter vettigare med 1440, 1600 och 2160p.

Permalänk
Medlem

Totalt onödigt. Kom igen om tio år då kanske vi har fått över de flesta kanaler i HD. Det kostar bra mycket mer om de nu ska gå över till ett format som få ser någon nytta av. De flesta med mig håller fast vid sin HD-ready/Full-HD tv. 720p, 1080i, 1080p duger tillräckligt för gemene man.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Sluta kalla det för 4K. Det heter 2160p

Varför då? Hade vart bättre om fullHD kallats 2k (eller 1,920k)

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Sluta kalla det för 4K. Det heter 2160p

2160p känns lika problematisk bestäckning som 4K. 3840x2160 eller 4096x2160 är bägge 2160p. QuadHD är tror jag den bästa termen.

Jag som andra i tråden förstår inte varför vi inte kan få mindre högupplösta skärmar på marknaden. Det finns ett behov men kanske man uppskattar det som för litet. OS:en har även som nämnts haft halvdant stöd för tekniken (OSX ligger förvisso rätt bra till där).

Å andra sidan skulle jag nog personligen hellre ha en 40-55" OLED TV. Sony har ju en uppsättning proffskärmar med OLED men de är ohållbart dyra för konsument (24" kostar kring 38 000 kr exkl moms för den enklare modellen). Men de har visat proffsmodeller i större varianter också (priset lär bli högt dock).

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Det slutar i princip med 1080p.

2560x1600/1440 = 2.5K
3840x2160 = 4K

Vet inte varför, tycker själv att det låter vettigare med 1440, 1600 och 2160p.

4k är ett filmformat från början, eftersom film finns i olika aspekt/förhållande så blir det fel att säga 2160p. Hemmaformatet blev dock 3840x2160 16:9 istället för något annat. DCI native är 4096x2160 1.90:1, sen är filmerna allt från 2.39:1 till 1.32:1. 1.85:1 visas t ex som 3996x2160 (eller 1998x1080). En 2:35/39:1 video på 4k UHD är "4k", men inte 2160p. Att det låter vettigare på PC är för att man refererar till höjden/aspektration. Spelar du i "1080p" så lirar du inte i 4:3 (1440x1080) för det mesta. Du lirar inte heller i 1920x817. 4k för hemmaburk finns ju egentligen bara för nedladdnings/streamingboxar som erbjuder lite bättre kvalité samt uppskalad BD. Och för allt uppskalat tv-innehåll. 4096x2304 är dock inget fel på om det inte ska vara videobruk.

Permalänk

4K är juh fyfan sjukt snyggt vad lallar ni om? 4K är ett lika stort tekniksteg som när vi gick ifrån SD upplösning till HD, alla som har sett en 4K tv vet det.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se att tekniken går frammått, vore bra fräckt med en sådan för att lira datorspel på om input-lag är låg. Som tv... ja visst men.. finns ju inte vad jag vet något material som egentligen drar nytta av skärmens fina upplösning.

Hur ser det ut i pipen med det egentligen, någon som vet?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av rektor:

För dyr!

Bryr mig inte om 4K-upplösning, stereoskopisk 3D, eller smart TV, kommer ändå inte köpa någon TV.
Problemet med TV är inte apparaten eller tekniken. Det är att det inte finns något på TV värt att kolla på.

Ska du kolla på OS/VM på din lilla mobilskärm? Nej, då vill man ha en riktigt fläskig skärm och luta sig tillbaka i soffan!
Fast min poäng var egentligen att du kan ju *spela* på den också, jag lovart.

Permalänk
Entusiast

Ge mig 24" 4K 120Hz så är jag nöjd ^^

Permalänk
Medlem

När 4K inte kostar mer än 1080p så kan jag tänka mig byta. Det kommer säkert ersätta dagens 1080p om 5-10 år eller så. Jag betalar inte betala extra bara för lite högre upplösning som jag ändå inte kommer kunna se ngn skillnad på.
Lär dessutom dröja innan TV/Film blir standard i det formatet. Flesta biografer kör med 2K tex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Ge mig 24" 4K 120Hz så är jag nöjd ^^

Ja där har vi ett användningsområde iaf. För tv är det inte så stor nytta.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ozo64:

Ja där har vi ett användningsområde iaf. För tv är det inte så stor nytta.

Ja precis, jag sitter ca 2,5m från min 32" tv, märker ingen nämnvärd skillnad på 720 och 1080, så frågan är hur stor tv det ska vara för att skillnaden på 1080 och 4K ska märkas.

Vid datorn däremot ser man ju skillnad direkt