Vill bygga ett script men jag vet inte hur jag ska gå tillväga!

Permalänk
Avstängd

Vill bygga ett script men jag vet inte hur jag ska gå tillväga!

Hej. Jag ska försöka vara så tydlig som möjligt om hur scriptet ska funka! Vet inte om det är omöjligt eller möjligt att bygga det med just PHP. Men vi gör ett försök.

Vi tar aftonbladet.se och aftonbladet postar en nyhet på sin sida. Då vill jag att mitt script säger till att de har postat en ny nyhet.

Aftonbladet: Status: Nothing <-- Inget är postat ändrar man nothing till NEW då är något postat. Finns det någon sån här funktion i PHP som man kan använda för att kolla om någon sida har postat något nytt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sloxfilm:

Hej. Jag ska försöka vara så tydlig som möjligt om hur scriptet ska funka! Vet inte om det är omöjligt eller möjligt att bygga det med just PHP. Men vi gör ett försök.

Vi tar aftonbladet.se och aftonbladet postar en nyhet på sin sida. Då vill jag att mitt script säger till att de har postat en ny nyhet.

Aftonbladet: Status: Nothing <-- Inget är postat ändrar man nothing till NEW då är något postat. Finns det någon sån här funktion i PHP som man kan använda för att kolla om någon sida har postat något nytt?

Allt går väl, tror dock inte PHP är det optimala för just ditt ändamål.
Kanske hellre Javascript eller något.
RSS finns ju annars som du kan använda för att se ifall någon nyhet har kommit.
Dock behöver du ändå en RSS-läsare, och då kanske Javascript eller liknande kan vara något.

Permalänk
Avstängd

Aj, aj, aj. Nu får jag gå till mr1buyings kanal på youtube och lära mig javascript då!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av sloxfilm:

Hej. Jag ska försöka vara så tydlig som möjligt om hur scriptet ska funka! Vet inte om det är omöjligt eller möjligt att bygga det med just PHP. Men vi gör ett försök.

Vi tar aftonbladet.se och aftonbladet postar en nyhet på sin sida. Då vill jag att mitt script säger till att de har postat en ny nyhet.

Aftonbladet: Status: Nothing <-- Inget är postat ändrar man nothing till NEW då är något postat. Finns det någon sån här funktion i PHP som man kan använda för att kolla om någon sida har postat något nytt?

Vart vill du att ditt script säger till? På din desktop (widget)? På din hemsida? Telefonen?

Permalänk
Medlem

Tycker nog detta låter utmärkt att utföra med AJAX. Längesen jag ens arbetade med Webbprogrammering men tror på AJAX.

Visa signatur

GA-P55-UD3 | Intel Core i5 750 @ 4Ghz 24/7 clock med H50 | Vengeance, 8gb @ 1600Mhz | 6950 CF| M4 64gb SSD | Corsair 650W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iXam:

Vart vill du att ditt script säger till? På din desktop (widget)? På din hemsida? Telefonen?

På hemsidan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror det lättaste är att skrapa RSS och jämföra mot något...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.aftonbladet.se/nyheter/rss/article11936266.ab

Sen beror det ju på vilka krav du har i övrigt gällande uppdateringtiden.
Det går ju att ha script som hämtar RSS-feeden 2ggr/min men vet inte hurvida aftonbladet skulle uppskatta det, samtidigt om du kör det en gång i timmen kanske det blir för sällan?

Lista gärna lite fler krav på sånna saker om du vill ha mer hjälp

Och PHP duger alldeles utmärkt till detta på en hemsida.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W