Permalänk

Köpa vilken router?

Jag har bredband via fiber (100 Mbit), och har en nätverkskabel från bredbandsuttaget till min stationära dator.

Nu skulle jag vilja skaffa en Apple TV för att få Netflix i min TV, och måste då installera en router så att bredbandet kan delas ut trådlöst.

Vilken router ska jag köpa?
Någon som kan tipsa om en router som är lätt att installera.

Förutom trådlöst bredband så vill jag kunna dra en nätverkskabel direkt till datorn, eftersom jag inte har något trådlöst nätverkskort i min dator.

Mitt OS är Windows XP.

Permalänk

Budget?

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk

asus router serie verkar poppulär

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

den verkar vettig sen beror det ju på budget och hur du bor fast den täcker bägge banden 2.4 , 5.0 så de borde vara lite säkrat iaf

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Skrivet av stoffeboffe:

Helst under 1000 kr.

Permalänk
Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Permalänk

enkelt val: Asus RT-AC66U 1500:- 1000portar & ac trådlöst för framtiden

Permalänk

Kan man dra en nätverkskabel från routern till min stationära dator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemovie:

Kan man dra en nätverkskabel från routern till min stationära dator?

Svar ja!

Visa signatur

/RobbZ

Permalänk
Skrivet av ulven0000:

enkelt val: Asus RT-AC66U 1500:- 1000portar & ac trådlöst för framtiden

Det är klart men han sa ju helst under tusingen.
Sen kommer ju snart RT-AC56U som skall vara billigare och ha USB 3.0 port och förhoppningsvis dubbla CPUer som N65:an har.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av mickemovie:

Helst under 1000 kr.

Netgear WNDR3700: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=468731

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Asus RT-N56U routern starkt!
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Snabb, bra täckning, prisvärd och framförallt stabil! Har inte startat om den en enda gång sen jag köpte den, och det var för ett par månader sedan åtminstone!

Permalänk
Medlem

Som tidigare skribenter skriver så fungerar Asus routrar utan problem.
Netgear, D-Link, TP-Link och annat billigt skräp ska du hålla dig borta från.

Permalänk
Medlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746279 de är rea på den ofta du får den nog för 1k kolla på fredagsrea eller lagerrensning

Permalänk

Jag har lånat en router av en polare, D-Link DIR-615, men har inte installerat den än.

Nån som har en sån och kan säga om den är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickemovie:

Jag har lånat en router av en polare, D-Link DIR-615, men har inte installerat den än.

Nån som har en sån och kan säga om den är bra?

Har en sån som nyligen ersatts av en Asus rt-n56u.
Dlink-routern är instabil (behövde startas om minst 1 gång/dag) och seg som sirap så fort några saker blir inkopplade. Med 100Mbit-lina bör du helt klart skaffa ny. Den fungerar som tillfällig sak, men inte mycket mer.

Asus n56u-routern är hittills riktigt stabil och mycket snabbare. Visst har de ännu vassare modeller i serien (varav några kommande AC-modeller), men för vanligt användande hos de flesta kommer den inte begränsa något och priset på den är bra.

Permalänk
Inaktiv

Ni som säger ASUS RT-N56u, så säger jag ASUS RT-N65u som är en förbättrad modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Ni som säger ASUS RT-N56u, så säger jag ASUS RT-N65u som är en förbättrad modell.

N56U finns på alina för 600:-
N65U kostar 1200:- i dom bra butikerna (fins dock billigare i andra butiker). I den prisklassen konkurrerar den med N66U (1200 hos dustin) och AC-modellerna.
Skillnaden mellan N56U och en bättre router är för de flesta användare (med "normala" användningsområden) ganska liten.

Permalänk

Kapar denna tråd då det inte känns som om det behöver skapas en ny inom ämnet.

Tycker att mitt nät hemma är lite ostabilt ibland. Kan säkert bero på mycket saker. Men har en router som har några år på nacken. En Netgear wnr3xxx ser ut så här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=532380 vet dock inte om det är exakt den jag har (är runt 4-5 år gammal).

Som det ser ut nu så står routern inne i klädkammaren, men en Nas in kopplad.

I vardagsrummet står en mac mini wifi, i sovrummet en stationär dator som går på wifi. Utöver detta så har vi 2 plattor, 4 telefoner som går på wifi. Ibland även en laptop.

Visserligen går ju inte alla enheter för fullt helatiden, men ibland streamas det från netflix på macen, samtidigt som det skall spelas på den andra datorn eller något annat som skall streamas på plattorna.

Tror ni att det kan bli stabiliare med en annan router? I sådant fall vad rekommenderas. Vill inte lägga allt för mkt pengar på detta men måste så måste det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ulven0000:

enkelt val: Asus RT-AC66U 1500:- 1000portar & ac trådlöst för framtiden

Kan inte annat än hålla med, den är underbar att ha att göra med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Under tusenlappen skulle jag säga Netgear WNDR4300. En otroligt stabil router med bra räckvidd som hamnat i skymundan. Ett mycket bättre val än tex Netgear WNDR3700 ( som inte har nya Genie) och ett väl så bra val som Asus N56U. Helt klart värt en hundring till.

Permalänk
Medlem

Finns ingen bättre lösning än att köra trådat till de stationära enheterna.