Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns en framtidssäker dator. Köp de komponenter som ekonomin tillåter, och/eller bestäm vilken nivå av prestanda du vill ligga på.

Lägg inte så mycket energi och tankekraft på vad som håller om ett eller två år, för det är helt enkelt omöjligt att veta på förhand vad som krävs av datorn då.

Visst, man kan titta på roadmaps av t.ex CPU och grafikkort, men det säger ju inget om prestandan eller om vilka spel och program som kommer dyka upp vid den tiden. Fokusera istället på vilka komponenter som fungerar idag, till de program eller spel du tänkt spela imorgon. Inte för de program eller spel du tänkt använda om två-tre år.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

det enda som är framtids säker i en dator är skruvarna...
det går inte att tänka att man måste ha en framtids säker dator.

köp det som räcker för dig och kör med det... du behöver inte köpa 680 sli bara för att du vill att den ska funka bättre om 5-10 år.

köp en dator för 8000-10000 nu och spra ihop 8000-10000 så du kan köpa en ny dator om 5-10 år istället

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Jubileumsmästare

Detta är mitt val av komponenter utan hänsyn till ditt val av komponenter. Om man jämför den med din senaste version (v4) av ditt bygge så är priset i princip samma bara att jag har valt bort Windows 8 och Montering av samtliga komponenter. Jag tänker inte uttala mig om varför jag valde bort Windows 8 eller vilket Windows som helst och du fattar nog själv vad jag syftar på. Om du måste köpa ett operativsystem till datorn så tycker jag att du borde köpa Windows 7. Jag tycker du borde montera datorn själv eller fråga någon kompis om de kan göra det åt dig. Just därför medföljer ett ESD-armband så att du inte fackar dina komponenter. Annars låt Inet sätta ihop den. Om du ska bygga den själv så bör du kolla runt på prisjakt efter billigare ställen att handla på om du nu inte är bunden till Inet och deras montering. Såg att på grafikkorten så var det hela 374 kr billigare per kort på CDON/Komplett. Det är 748 kr bara för korten, dock innan frakt. Så du kan nog ta dig ner till ca 15k om inte lägre genom att inte vara bunden till Inet

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3385394/framtidsdator-cheap-...

Permalänk
Skrivet av Rickybobby:

Är det inte bättre att köpa en dator för runt 10k och sen köpa en ny efter 5 år.

grejen är den att jag inte kommer ha råd med en dator om 5 år. då kommer jag behöver pengar mer än nånsin. så jag tänkte köpa en dator nu medan sjag kan och uppgradera den då istället. jag är ganska säker på att datorn är skräp på men den ska fungera åtminstone

Permalänk
Medlem
Skrivet av storkorven:

grejen är den att jag inte kommer ha råd med en dator om 5 år. då kommer jag behöver pengar mer än nånsin. så jag tänkte köpa en dator nu medan sjag kan och uppgradera den då istället. jag är ganska säker på att datorn är skräp på men den ska fungera åtminstone

Om du köper allt det bästa som finns idag så om 4-5 år så kommer den börja bli slö se bara på äldre grafikkort, tex ett GTX 280 som är från 2008 börjar bli riktigt dassigt med dagens mått och det låg på 5 tusen när det släpptes. Många gör fel i att köpa det allra bästa, det är mycket bättre att köpa en dator nu med bra saker för 10k istället för 17k som du har nu och sedan köpa en till dator om 3 år för 10k och då kan du säkert sälja din dator du köper nu för 3-5k på Blocket vilket gör att du bara behöver betala 5-7k för den nya.

Bara mitt tips, jag har gjort samma som du tänker göra nu själv och blivit besviken på hur länge den presterade bra.. All teknik är färskvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av storkorven:

grejen är den att jag inte kommer ha råd med en dator om 5 år. då kommer jag behöver pengar mer än nånsin. så jag tänkte köpa en dator nu medan sjag kan och uppgradera den då istället. jag är ganska säker på att datorn är skräp på men den ska fungera åtminstone

Hur går detta ihop?
Spara pengarna?
Sparar du pengarna har du väll lika mycket råd nu som sen.

Permalänk
Medlem

du köper ju inte 10 kilo potatis bara för det är billigt...
man köper det man behöver

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk

Vill bara eka vad iSw3de och zZerf säger, du får ett bra system som klarar 90% av behoven på en dator för 10 000. Räkna gärna om priserna i kostnad per dag, då får duen bättre överblick. Själv sitter jag med en gammal intel quad core från 2010 och ett GTX460 med 2-3 år på nacken, och det klarar Starcraft 2 maxat utan problem. (Tacksamt spel iofs.) Känner mig ännu inte begränsad så här ska inte köpas nåt.

Några grejer du inte vill kompromissa med är SSD som systemdisk, men det har du ju redan. Däremot missar många ergonomin och känslan i mus och tangentbord (och inte minst stolen du sitter massa timmar i) samt chassi och fläktar som inte ger ett vettigt luftflöde (minskar livslängden på komponenterna).

Till slut vill jag slå ett slag för att inse sina begränsningar och låta någon förvalta pengarna du inte vill spendera om du är rädd för det, och ge dig resterande 7000 om 5 år. Typ bror eller mamma eller pappa.

TLDR: köp prisvärt nu och köp igen senare. Hitta ett sätt att inte bränna pengarna på onödiga grejer.

Fel i detaljer kring mina specs
Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk

Sen tycker jag du bör skita i SLI och Crossfire. Tänkte likadant men det blev inget av, köpte nytt istället. Bättre. Redaktionen på Sweclockers föredrar utan SLI med av många skäl (som är för långt att gå in på, TLDW). Jag hade tagit nåt sånt här: http://www.sweclockers.com/recension/16826-asus-geforce-gtx-6...

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Jubileumsmästare

Vill du ha en bra och prisvärd dator för 10k som även jag anser är i princip det bästa valet man kan göra då det är "Mellan" komponenterna som är mest prisvärda och inte budget komponenterna eller flaggskeppen. Har du dock extremt höga krav som mig så köp datorn jag länkade innan. Dock tycker jag att du bör köpa en för ca 10k. Du kan även experimentera med GTX 660 Ti 3-Way SLI om du nu har extremt höga krav. Om du vill så kan jag fixa en burk med GTX 660 Ti 3-Way SLI, bara att säga till

Framtidsdator Cheap/Smart/Quality Version

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3385394/framtidsdator-cheap-...

Framtidsdator Cheap/Smart/Quality Version 10K

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3386951/framtidsdator-cheap-...

Kan säga att det inte är mycket prestanda du förlorar p.g.a den rejäla prissänkningen på 5,5k. Alla kort efter GTX 660 är i princip en riktig jävla scam ^^

Benchmark (Gigabyte korten): http://www.tomshardware.com/charts/2012-vga-gpgpu/13-Battlefi...

GTX 660 Ti 3-Way SLI: 241.95 FPS (2,75x)
GTX 660 SLI: 155.27 FPS (1,9x)
GTX 680: 95.71 FPS
GTX 670: 88.81 FPS
GTX 660 Ti: 87.98 FPS
GTX 660: 81.72 FPS

Märkte nyss själv att GTX 670 var en riktig jävla scam hahaha. Köpte ju mina när endast 680 och 670 fanns och har inte kollat så mycket sen dess. Vill du ha en prisvärd dator kör GTX 660 SLI @ i5-3450 eller i5-3570K. Ska du ha en värsting dator så kör GTX 660 Ti 3-Way SLI @ i7-3770 eller i7-3770K

Du kanske undrar varför inte GTX 660 3-Way SLI? Jo, det är så här att NVIDIA är lite hoss och har gjort så att man endast kan köra 2-Way SLI med dessa kort :/

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

Framtidsdator Cheap/Smart/Quality Version

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3385394/framtidsdator-cheap-...

Framtidsdator Cheap/Smart/Quality Version 10K

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3386951/framtidsdator-cheap-...

Kan säga att det inte är mycket prestanda du förlorar p.g.a den rejäla prissänkningen på 5,5k. Alla kort efter GTX 660 är i princip en riktig jävla scam ^^

rejäljt tack för tipset. några funderingar bara

SLI
lyckas man fixa det där med SLI så hade det varit en rejäl prissänkning. är det så att man bara ställer in det i början sen är det klart och fungerar till allt, eller måste man ställa om det för olika spel och så? 680 SLI verkar vara jejält mycket bättre än 780. 660 SLI verkar inte alls dumt heller när man kollar på priset du satt ihop. men då undrar jag om det är utan överklockning. för jag har aldrig hållit på med datorer riktigt. det där med Ti, DirectCUII och OC har jag ingen aning vad det betyder

RAM
det här är inte bara en speldator heller, jag hade tänkt att den ska kunna vara grym med servrar och filmredigering också. tror du att det är en bra ide att sänka ramen till 8GB istället för 16GB. det känns som den skulle göra stor skillnad om nått år.

Bygge
och sen har jag aldrig byggt en dator och är rejält rädd att förstöra nånting, skulle varit en rolig hobby att börja med faktiskt men dyrt som fan om jag skulle råka göra fel. jag känner ingen som skulle kunna bygga den åt mig heller så jag vill helst ha det gjort innan jag får datorn och inte lämna mig ansvarig

tangentbord
om nån har nått bra tips på tangentbord skulle det vara riktigt tacksamt oxå. mitt önskemål skulle vara ett trådlöst p.g.a. att inte trassla med oculus rift i snurrstolen (http://youtu.be/uso6vxZ5O4c?t=2m22s) sen skulle det vara perfekt om man kunde koppla headsetet i tanjäntbordet så är man helt fri från sladdar. då skulle jag bara kunna dra en VGA sladd till tvn i rummet bredvid och spela där oxå utan problem.

rejält bra tips om budget och datorn grabbar. uppskattas!

Permalänk
Jubileumsmästare

Jag har uppdaterat mitt bygge för 10000 kr. Vänligen se nedan.

10K MONSTER!

Testerna visar resultaten för ett kortet som följer med. Alltså är det överklockat men deras resultat verkar lite skumma med de överklockade grafikkorten då det inte ens skiljer en FPS ibland...

Ja det tycker jag. För om ett år så lär du ju ha skaffat ihop 500 kr till och kan köpa 8 GB till?

Släng då in monteringen och lev med den extra kostnaden eller dra ner på någonting annat som du inte tycker är så värst viktigt

Kan inte så mycket om kringutrustningen till datorer tyvärr. Är endast expert när det gäller datorkomponenter

Vill dock ha ett svar av dig. Nöjer du dig med mitt bygge för 10K eller vad är din absolut maximala budget? Och vill du jag ska kolla på GTX 660 Ti 3-Way SLI?

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

Jag har uppdaterat mitt bygge för 10000 kr. Vänligen se nedan.

10K MONSTER!

Nöjer du dig med mitt bygge för 10K eller vad är din absolut maximala budget? Och vill du jag ska kolla på GTX 660 Ti 3-Way SLI?

jag älskar vad du lyckats sätta ihop på sån budget men jag är för rätt för att bygga den själv så jag skulle vilja ha de extra 8GB RAM redan i paketet, sen har jag ingen skärm heller men det är inte relevant nu.

de här ändringarna har jag gjort, jag har ingen aning om de fungerar: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3394508/gulligt-litet-monste...

jag har ingen absolut maxgräns, jag vill helst bara hamna kring 10k-15k kr. du kan hämst gärna visa hur det skulle se ut med 3-way SLI, det skulle varit nånting att kunna skryta med nått år. prestande för pengarna i några år skulle sitta så himla fint. om det inte är svårt med SLI skulle det här sån himla grym dator

tack holyduff!

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

/To33e

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Jubileumsmästare

Tack, inga problem ^^

Oj, glömde att svara på det där med SLI. Om Inet bygger den åt dig kommer det att vara igång när du får den. Om du bygger den själv så tror jag att det går igång automatiskt. Annars går du bara in i NVIDIA's kontrollpanel och sätter igång det (3D Settings > Configure SLI, Surround, PhysX > SLI configuration = Maximize 3D performance > Apply!)

Jodå, ändringarna är fin fina. Dock tycker jag att du borde välja dessa minnen istället. Dock är det billigare om du köper 2x 8 GB paketet då det endast blir 1098 kr lol.

Fast nu har vi en fråga här. Kommer du att använda dig av mer ram i framtiden eller nöjer du dig med 16 GB? Om du nöjer dig med 16 GB så bör du köpa ett "Quad Channel" paket. D.v.s 4 st minnes moduler. För om du uppgraderar din dator till en annan eller nyare socket senare som t.ex LGA 2011 så bör de ha stöd för "Quad Channel" minne vilket betyder att datorn kan använda sig av alla 4 minnes moduler samtidigt eller nått sånt så att det går snabbare om du har 4 st minnes moduler än 2 st. LGA 2011 (Ivy Bridge) har dock endast stöd för "Dual Channel" tror jag. Så oavsett val så kommer det att gå lika snabbt på din dator nu. Men Haswell kommer nog att ha "Quad Channel" stöd både på den vanliga och extrema platformen. Om du har tänkt att uppgradera till t.ex 24/32 GB minne senare så köp dessa minnen Dock körs de i CL10 och inte CL9 så de är lite slöare än de minnen du valt men jag kör ALLTID Corsair när det gäller minnen. Dock är detta inget du direkt kommer att märka av på något sätt förutom i RAM benchmarks

Ska kika lite på GTX 660 Ti 3-Way SLI nu ^^

EDIT

Hittade dem i CL9 här. Dock snear jag lite på Quad Channel nu för att det finns två exakt likadana minnes paket med 4 st minnes moduler. Dock heter det ena Quad Channel? Om minnena också måste ha stöd för Quad Channel så ser jag ingen anledning till att köpa 4 st minnes moduler förutom om de inte är billigare eller har lägre CL.

Dual Channel
Quad Channel

Märkte även att minnena finns i färgerna blå, röd och vit med. Dock kostar de lite mer än de svarta. Om du vill ha en annan färg så säg till mig vilket minnes kit du bestämmer dig för så ska jag kolla om de finns i den färgen du vill ha. Så kika runt lite här

Permalänk

jag kommer inte köpa datorn fören om ca en månad så jag kan nog välja att ta haswell och få max ram när/om jag väljer att uppgradera den. att det ligger på 13000 känns helt okej igenför med tidigare då den kom upp i 18000 kr.

här är de nya ändringarna jag lagt till: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3394633/ett-litet-monster-v2

tidigare hade jag i7 3770K. lite nyfiken vad det där K eller S står för. nu är det en i7 3770
vet heller ingen skillnad på CL9 och CL10 förutom att du skrev att 9an var snabbare

Permalänk
Medlem
Skrivet av storkorven:

jag kommer inte köpa datorn fören om ca en månad så jag kan nog välja att ta haswell och få max ram när/om jag väljer att uppgradera den. att det ligger på 13000 känns helt okej igenför med tidigare då den kom upp i 18000 kr.

här är de nya ändringarna jag lagt till: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3394633/ett-litet-monster-v2

tidigare hade jag i7 3770K. lite nyfiken vad det där K eller S står för. nu är det en i7 3770
vet heller ingen skillnad på CL9 och CL10 förutom att du skrev att 9an var snabbare

Du ska ha en K processor, den är överklockningsbar det är inte den du har där.

Permalänk
Jubileumsmästare

Som sagt så står "K" för att du kan överklocka den. Anledningen till att jag inte har en "K" är för att hålla priset vid 10000 kr då det var det som efterfrågades. Om du inte tänkt överklocka så behåll i7-3770 och spara några hundra kronor. Ska du överklocka så måste du ha en "K" processor!

Ser att du vill ha CL9 minne samt 2x8 GB så att du kan slänga in mer i framtiden och att du verkar gilla svart färg

K = Överklockningsbar
S = Lägre strömförbrukning (65W)
T = Extremt låg strömförbrukning (35W)

Och just därför är deras hastighet (GHz) lägre.

CL står för CAS Latency. Det är hur många klockcykler det krävs för att utföra en minnes åtgärd. Man kan räkna på det så här.

1600/9 = 178 minnes åtgärder per sekund
1600/10 = 160 minnes åtgärder per sekund

Anyway, här har du GTX 660 Ti 3-Way SLI

16K DuFF! (OBS: Inet har inte Gigabytes överklockade version av GTX 660 Ti så jag rekommenderar att du köper grafikkorten någon annanstans!)

Det finns dock två versioner av deras överklockade GTX 660 Ti. Det är dock ingen skillnad på dem what so ever så jag vet inte riktigt varför det finns två versioner :S

GV-N66TOC-2GD
GV-N66TOC-2GD-EU

Lägg märke till att jag har bytt sockel från LGA 1155 till LGA 2011 som har stöd "Quad Channel" minne

Slänger in ett inlägg från en annan tråd ^^

Här har du vad du letar efter!

6K DuFF! (i5-3450 @ GTX 660)
8.5K DuFF! (i5-3450 @ GTX 660 SLI)
10K DuFF! (i7-3770K @ GTX 660 SLI)
16K DuFF! (i7-3820 @ GTX 660 Ti 3-Way SLI)

OBS: Inet hade inte Gigabytes överklockade version av GTX 660 Ti konstigt nog. Så jag rekommenderar att du köper grafikkorten någon annanstans. De överklockade versionerna alltså Dock finns det två olika versioner av det kortet men där är ingen skillnad på dem alls så vilken som av versionerna funkar bra

GV-N66TOC-2GD
GV-N66TOC-2GD-EU

Benchmarks (Gigabyte Cards)

3DMark 11 @ Performance Preset

GTX 660 Ti 3-Way SLI: 24824 Score (2.75x)
GTX 660 SLI: 12346 Score (1.9x)
GTX 680: 10058 Score
HD 7970 GHz Edition: 8198 Score
GTX 660 Ti: 9027 Score
GTX 660: 6498 Score

Battlefield 3 SP @ 1920x1080 High Preset

GTX 660 Ti 3-Way SLI: 241.95 FPS (2.75x)
GTX 660 SLI: 155.27 FPS (1.9x)
GTX 680: 95.71 FPS
HD 7970 GHz Edition: 92.09 FPS
GTX 660 Ti: 87.98 FPS
GTX 660: 81.72 FPS

Tom's Hardware Index @ Performance Benchmarks

GTX 660 Ti 3-Way SLI: 364.05 FPS (2.75x)
GTX 660 SLI: 222.64 FPS (1.9x)
HD 7970 GHz Edition: 158.73 FPS
GTX 680: 153.94 FPS
GTX 660 Ti: 132.38 FPS
GTX 660: 117.18 FPS

Som du ser så kommer du jävligt långt med datorn för 10K samt lika långt med den för 8.5K så länge inte processorn flaskar vilket kan hända i riktigt krävande spel som t.ex BF3 och Crysis 3. Men vill du ha det absolut djurigaste där ute som även är riktigt prisvärt så utöka din budget med 1000 kr och köp datorn för 16K. Jag kan lova dig att det kommer att vara det bästa valet du någonsin har gjort i hela ditt liv

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror inte det finns en framtidssäker dator. Köp de komponenter som ekonomin tillåter, och/eller bestäm vilken nivå av prestanda du vill ligga på.

om man nu har tänkt framtidssäkra så går det kanske att göra till viss del.. men oftast så kan det nog kosta mer än det smakar... säg att du skulle köpa exempelvis ett moderkort för dubbla processorer.. börja med 1st 6-core xeon..
för att sedan om några år uppgradera till 2st 12-core (alt. 2st 16-core om det nu skulle finnas till samma plattform).

Visst nu har du faktiskt frammtidssäkrat ganska bra och du har en snabb dator som håller antagligen 7-8 år..
men då får man tänka på att allt detta kostar, bra låda för E-ATX, för extra stort moderkort kostar antagligen extra om det nu inte var den lådan du ville ha iaf.. moderkort för dubbla cpu kostar säkert 5-7K.. sedan dom där xeon processorerna som du ska uppgradera till i frammtiden.. kostar antagligen 8-16K per styck.
så då måste du ändå uppgradera datorn för 16-32K för endast CPU att få prestandan att hålla så länge.
Sedan kan du lägga till extra grafikkort eller helt nya kort.. och det kommer iaf kosta någorlunda samma som ett billigare system + ett nytt system några år senare.

Det går väl att framtidssäkra lite grand.. men frågan om det är värt det för dom flesta

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3396135/klockbart-monster

Så den här versionen är överklockbart utan att bli allt för varm? Jag läre nog kunna överklocka den för att kunna ha den lite längre. vad läre jag byta ut för att inte oroa mig för att smälta nånting när jag överklockar? mitt rum kan bli extremt varmt.

och är 660 SLI bättre än 780? det ser ut att vara det men det låter konstigt att 780 kostar dubbelt så mycket än två 660

Permalänk
Jubileumsmästare

Systemet drar ca 500W max. Så du har i princip inget mellanrum för överklockning. Ska du överklocka så höj nätagget till ett 800W typ. Då har du 300W till överklockning av CPU/GPU/RAM. Och för att överklocka processorn så är en annan kylare ett MÅSTE! Om du kollar i 16K DuFF! Så finns där en CPU kylare med p.g.a att i7-3820 inte kommer med en kylare. Köp en sån eller vattenkylning. Sen bör du kunna överklocka om du kan något om det. Dock spelar ju moderkortet också roll när du överklockar så du kanske bör lägga ca 2k på ett moderkort eller mer eller nått. Chassit bör inte vara några större problem med kylning dock. Jag kan inte så mycket om överklockning och just därför går mina datorer i princip inte att överklocka. De är designade för most bang for the buck liksom och det är hur bra de är. Om 660 SLI är bättre än 780 kan jag inte svara på. Dock kostar det hälften så mycket och jag skulle tro att de presterar ungefär lika bra där 660 SLI presterar bättre i vissa spel där SLI skalningen är bra och att 780 presterar bättre i spel med lite sämre SLI skalning typ.

Permalänk

unefär såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3396449/klockbart-monster-v2

ingen aning vad jag ska ha för moderkort, kan inget om det. nån som vet ett som passar som är överklockvänligt?

Permalänk
Jubileumsmästare

Allt ser bra ut förutom moderkortet som sagt. Har dock ingen aning om vad du ska välja för moderkort till överklockning :/ Och vart fan kommer 199 kr frakt från? Du har ju fraktfritt wtf? Gör en ny tråd om Ivy Bridge Z77 moderkort med SLI för överklockning

Permalänk

ingen aning vad det är, funderat på det ett tag jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitewhale:

Vill bara eka vad iSw3de och zZerf säger, du får ett bra system som klarar 90% av behoven på en dator för 10 000. [...] Själv sitter jag med en gammal intel quad core från 2010 och ett GTX460 med 2-3 år på nacken, och det klarar Starcraft 2 maxat utan problem. (Tacksamt spel iofs.) Känner mig ännu inte begränsad så här ska inte köpas nåt.

Några grejer du inte vill kompromissa med är SSD som systemdisk, men det har du ju redan. [...] Till slut vill jag slå ett slag för att inse sina begränsningar och låta någon förvalta pengarna du inte vill spendera om du är rädd för det, och ge dig resterande 7000 om 5 år. Typ bror eller mamma eller pappa.

TLDR: köp prisvärt nu och köp igen senare. Hitta ett sätt att inte bränna pengarna på onödiga grejer.

Skrivet av whitewhale:

Sen tycker jag du bör skita i SLI och Crossfire. Tänkte likadant men det blev inget av, köpte nytt istället. Bättre. Redaktionen på Sweclockers föredrar utan SLI med av många skäl (som är för långt att gå in på, TLDW). Jag hade tagit nåt sånt här: http://www.sweclockers.com/recension/16826-asus-geforce-gtx-6...

Här är den ultimata sanningen. Köp ett 670 eller ett billigt 680 om du hittar det, ta en 8 kärnig amd prolle om du behöver Cadda, annars kör på en i5a, ta 8gig ram man behöver inte mängder. Köp inga mega chassin, ta ett miditower och en mATX bräda man behöver inte 100st pci platser, och köp inte onödiga watt 500 eller rent av 400w räcker till ett bra system.

och glöm SLI/CFX för det är bara skräp som funkar bra i väletablerade spel (jag vet - hade två 460 innan, nu bara ett, har inte ångrat mig).

Vik även av lite extra för processorkylning och ljudnivå - det brukar vara skönt i längden

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk

vilket 660 SLI tjärnar man bäst på? prestanda för pengarna. samtidigt som man ska överklocka, så att den inte blir för varm. ska man överklocka med SLI sägs det bli rejält varmt

660 SLI
http://www.inet.se/produkt/5409664/g...gtx-660-2048mb

660 DirectCUII OC PH SLI
http://www.inet.se/produkt/5409851/a...rectcuii-oc-ph

660Ti DirectCUII SLI
http://www.inet.se/produkt/5405143/a...8mb-directcuii

660Ti DirectCUII OC SLI
http://www.inet.se/produkt/5405142/a...-directcuii-oc

Permalänk

Tom's Hardware Index @ Extreme Benchmarks (2560x1440 @ High Quality)
http://www.tomshardware.com/charts/2...reme,2977.html

GTX TITAN SLI: 357.37 FPS (1.9x)
GTX 660 Ti 3-Way SLI: 269.01 FPS (2.75x).........6 900 kr.........25kr/fps
GTX 680 SLI: 235.81 FPS (1.9x)........................7 780 kr.........33kr/fps
GTX 690: 222.39 FPS.......................................8 653 kr.........39kr/fps
GTX TITAN: 188.09 FPS ..................................8 490 kr.........45kr/fps
GTX 660 Ti SLI: 185.86 FPS (1.9x).................... 4 600 kr.........24kr/fps
GTX 660 SLI: 175.47 FPS (1.9x)........................3 174 kr.........18kr/fps Best
GTX 680: 124.11 FPS.......................................3 890 kr.........31kr/fps
GTX 660 Ti: 97.82 FPS.....................................2 300 kr.........24kr/fps
GTX 660: 92.35 FPS.........................................1 587 kr.........17kr/fps

billigaste priset på: http://www.inet.se/kategori/164/grafikkort

jag vet inte hur bra de senaste 770 och 780 är. de här benchmarksen är ifrån 2012 hittar ni nån jämförelse emellan 660 SLI och dom skulle det varit perfekt. priserna enligt inet och anledningen att jag inte vill ha 680 är för att man inte får lika mycket för pengarna
jag gissar på att det inte är så stor prestanda skillnad emellan titan och 780 och sen tror jag inte det heller är så stor skillnad emellan 780 och 770. 770 är riktigt billig isf

Redigering:

alternativ 1: det verkar skilja 3% emellan titan och 780. sedan skiljer det sig 17% emellan 780 och 770. i sin tur med lite matte ger:

GTX 770 SLI: 285 FPS (1,9x).....7 380 kr........26 kr/fps
GTX 780: 182 FPS....................5 899 kr........32 kr/fps
GTX 770: 150 FPS....................3 689 kr........24 kr/fps

källa:
http://videocardz.com/42112/official...70-performance
http://videocardz.com/41916/gigabyte...mance-unveiled

alternativ 2: Enligt följande test så presterar ett GTX 780 ca 30% bättre än ett GTX 680 och ca 11% sämre än ett GTX TITAN i 2560x1440 (http://www.sweclockers.com/recension...80/14#pagehead)

GTX 770 SLI: 254 FPS (1,9x)................7 380 kr........29 kr/fps
GTX 780 3GB: 164.37 FPS....................5 899 kr........35 kr/fps
GTX 770: 133 FPS...............................3 689 kr........28 kr/fps

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

kan någon säga vad som är mest prisvärt av 660 SLI, 770 och 780

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

Allt ser bra ut förutom moderkortet som sagt. Har dock ingen aning om vad du ska välja för moderkort till överklockning :/ Och vart fan kommer 199 kr frakt från? Du har ju fraktfritt wtf? Gör en ny tråd om Ivy Bridge Z77 moderkort med SLI för överklockning

Vid montering av komponenter så försvinner fraktfritt därav 199 kr i frakt..;)

Permalänk

vilket nätaggregat ska man ha på det här bygget då? mitt rum är redan rejält varmt och jag vill inte ha för lite. men prestand för pengarna vill jag ha. jag ska överklocka den till max.

länka ett nätagg som passar till det och varför det är grymt
http://www.inet.se/kundvagn/visa/341...art-monster-v4