Processor tillsammans med ett 7970

Permalänk
Medlem

Processor tillsammans med ett 7970

Hej!

Jag bytte nyligen ut mitt grafikkort mot ett 7970 och hoppades på att mitt system skulle klara av nyare spel, men så var inte fallet.
Jag trodde att processorn skulle palla ett tag till, men jag kan inte komma i närheten av höga inställningar och bra flyt.

Därför letar jag nu efter en ny processor som ligger i klass med mitt 7970, har ni kunniga där ute några tips på vad som kan
fungera bra ihop med mitt system? Jag föredrar Intel eftersom jag alltid haft problem med alla AMD's produkter jag ägt, men
har jag rätt i att mitt moderkort endast klarar att köra med AMD?

Kanske är det moderkortet som är uråldrat?

Jag har ingen direkt budget men vill komma undan så billigt som möjligt, fast jag vill ju självklart samtidigt ha en bra processor i samma klass
som grafikkortet.

tack på förhand

Moderkort
Gigabyte 790FXTA-UD5
Processor
AMD Phenom II BE X4 965 Processor 3.40 GHz, 4 Cores (överklockad till 3.8)(ej stockfläkt)
Grafikkort
ATI Radeon HD 7970 3GB
RAM
CORSAIR 4GB DDR3
KINGSTON 4GB DDR3
Hårddiskar
Intel SSD 120gb
SAMSUNG SPINPOINT 750GB F1 HD753LJ
Nätagg
650W CORSAIR CMPSU-650TXEU
Chassi
ANTEC 300 + 4 fläktar

Permalänk

Din processor är AM3 och jag vet inte om man kan sätta en AM3+ i en AM3 sockel. Dock vet jag att man kan sätta en AM3 i en AM3+ sockel. Så det kan vara så att du får byta brädan också. Dock typ 500 om du inte ska klocka.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Din processor är AM3 och jag vet inte om man kan sätta en AM3+ i en AM3 sockel. Dock vet jag att man kan sätta en AM3 i en AM3+ sockel. Så det kan vara så att du får byta brädan också. Dock typ 500 om du inte ska klocka.

okej, har du något tips på processor och moderkort?

Permalänk
Medlem

någon som vet om jag kommer att kunna uppgradera till en ex. http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164030-amd_fx-8350_4g... och ha kvar detta moderkort? http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3258#sp

eller kör dom inte tillsammans?

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor nu? Har du en 965 så är det nog något annat problem med datorn om du inte får bra flyt