Bra appar för studenter?

Permalänk

Bra appar för studenter?

Jag skulle vilja ha tips på bra appar för studenter.

Permalänk

Nu vet jag inte riktigt vad du är ute efter, men om du pluggar i Lund så rekommenderar jag LTH-guiden (funkar även för studenter som studerar på andra fakultet än LTH)

http://www.lth.se/utbildning/studera/studier/lth_guide_applik...

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Platsbanken.

Permalänk
Medlem

Say what? Tror nog att du får specificera lite där.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Kan du beskriva dina behov mer detaljrikt? Behöver du appar som t.ex översättare, miniräknare, Google Drive för skrivning etc? Eller vet du inte specifikt vad du letar efter?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Jag har inte tänkt längre än att det förmodligen finns appar som kan vara användbara när jag börjar studera på högskola i höst. Får se vad jag kommer in på. Platsbanken och google drive är bra tips. Får ta en titt på den där LTH-appen.

Borde finnas en app som tog hand om allt så slipper man fråga, leta eller bekymra sig över att fråga sig vad man egentligen behöver. En app som tog hand om allt, programmerar in all student litteratur direkt i hjärnan, fixar studiefinanserna och bostad, städar, lagar mat, tvättar, diskar, raggar tjejer, laddar ner de bästa filmerna/serierna/låtarna och världsfred. Men tills någon gör den appen så får jag väl nöja mig med det som går att hitta.

Permalänk
Permalänk
Medlem

YNAB! Ett användarvänligt sätt att sköta budget. App till ios och android, kräver dock att du har programmet på datorn vilket kostar ett par hundra, men det är det verkligen värt om du vill ha koll på din ekonomi.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken plattform du sitter på och vad ditt lärosäte använder så skulle jag rekommendera iYFS (https://itunes.apple.com/us/app/iyfs/id491921617?mt=8) som gör att du tar dig in i AFS utan problem, sjukt bekvämt att kunna dra fram sina filer på plattan ibland utan att behöva uppsöka en dator.

Kör högskolan Fronter så finns det en app för det men jag skulle säga att även om det är bekvämt så är i vissa fall att köra det genom webbläsaren att föredra då appen bland annat ogillar filer på över 4MB.

Även Timeedit, som jag vet används på många lärosäten, har en app men den har jag aldrig bemödat mig med utan kör allting genom google istället.

Sist men inte minst så miniräknare, spotify, anteckningsblock etc som alla behöver hela tiden

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

DROPBOX! Om du pluggar tekniskt så rekommenderar jag även wolfram alpha appen, en bra kalender och en bra antekningsapp.

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk
Medlem

Frågar du detta för att du bara vill ha appar eller är du i behov av appar?, och isåfall specificera vilken typ av app.

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem

Adobe
miniräknare
schema
det finns olika antecknings appar

Permalänk
Medlem

Prisjakt? Om du är snål/fattig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MobyMurder:

Jag har inte tänkt längre än att det förmodligen finns appar som kan vara användbara när jag börjar studera på högskola i höst. Får se vad jag kommer in på. Platsbanken och google drive är bra tips. Får ta en titt på den där LTH-appen.

Borde finnas en app som tog hand om allt så slipper man fråga, leta eller bekymra sig över att fråga sig vad man egentligen behöver. En app som tog hand om allt, programmerar in all student litteratur direkt i hjärnan, fixar studiefinanserna och bostad, städar, lagar mat, tvättar, diskar, raggar tjejer, laddar ner de bästa filmerna/serierna/låtarna och världsfred. Men tills någon gör den appen så får jag väl nöja mig med det som går att hitta.

Det kallas att växa upp.

Skrivet av rallyreavan91:

DROPBOX! Om du pluggar tekniskt så rekommenderar jag även wolfram alpha appen, en bra kalender och en bra antekningsapp.

Google Drive är överlägset, speciellt i grupparbeten.

Skrivet av Cosby:

Prisjakt? Om du är snål/fattig

Så alla på SweC är fattiga och snåla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det kallas att växa upp.

Google Drive är överlägset, speciellt i grupparbeten.

Så alla på SweC är fattiga och snåla?

Haha menade inte så, jag menade bara som uttrycket "en fattig student" jag använder dock Prisjakt jämt innan köp och är inte nått utav det

Permalänk
Skrivet av Cosby:

Prisjakt? Om du är snål/fattig

Varför skulle man vara snål för att slippa betala överpris i onödan?

Studentens bästa vän är en bra kalender

Permalänk
Medlem
Skrivet av sten1930:

Frågar du detta för att du bara vill ha appar eller är du i behov av appar?, och isåfall specificera vilken typ av app.

Nu är jag inte TS, men jag tycker faktiskt inte att det behövs någon större avgränsning i den här tråden. Möjligtvis kanske, för ordningens skull, att vi delar upp det hela i olika kategorier.

Ekonomi-appar - Appar som hjälper den prismedvetne studenten

Appar som underlättar skolarbetet - på ett eller annat sätt...(inte för långsökt, tack!)
- Kategori 1 - Allmännyttiga appar (som underlättar samarbete, antecknande, mind-mapping, osv)
- Kategori 2 - samhällsvetenskapliga studier (social, juridik, osv)
- Kategori 3 - naturvetenskapliga studier (sådant kategori 1 inte förstår)
- Kategori 4 - ekonomistudier

osv

Här vill jag gärna få tips på appar som rent allmänt är bra för studenter, med funktioner och användningsområden jag först inte visste att jag skulle kunna ha nytta av.

TS får styra upp!

OnTopic:

Ingen verkar ha nämnt Mecenat-appen, men den fungerar iaf som ett Mecenat-kort i mobilformat.

Evernote är ett bra anteckningsprogram med möjligheter till x-platform-kollaboration.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk

Jag delegerar att styra upp tråden till Njure. Du skriver tydligt och precis vad jag menar.

Vill inte vara självisk, så vi behöver inte hålla oss till en platform. Jag gillar mest min ipad, nu mest dock för lättsamma spel, film/musik.

CSN/Mecenat har jag koll på. Av någon anledning så verkar många studenter vara bekant med CSN.

Evernote ser bra ut.

Jag antar att adobe är bra att ha, förr eller senare så kan det nog behövas.

Schema/kalender, har LTH-guiden, Timeedit och google att jämföra med än så länge.

Andie Graph för miniräknare/grafritare.

Jag är en "prismedveten student", så finns det någon gratis version av YNAB så testar jag nog hellre det först.

Prisjakt har jag aldrig använt, men det borde jag testa.

Fortfarande kvar att titta närmare på iYFS och högskolan Fronter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MobyMurder:

Jag delegerar att styra upp tråden till Njure. Du skriver tydligt och precis vad jag menar.

Vill inte vara självisk, så vi behöver inte hålla oss till en platform. Jag gillar mest min ipad, nu mest dock för lättsamma spel, film/musik.

CSN/Mecenat har jag koll på. Av någon anledning så verkar många studenter vara bekant med CSN.

Evernote ser bra ut.

Jag antar att adobe är bra att ha, förr eller senare så kan det nog behövas.

Schema/kalender, har LTH-guiden, Timeedit och google att jämföra med än så länge.

Andie Graph för miniräknare/grafritare.

Jag är en "prismedveten student", så finns det någon gratis version av YNAB så testar jag nog hellre det först.

Prisjakt har jag aldrig använt, men det borde jag testa.

Fortfarande kvar att titta närmare på iYFS och högskolan Fronter.

fronter appen kan du försöka ta det lite försiktigt med, då den är mycket buggig.
vi har fronter på min skola och ja, appen bråkar jämnt och ständigt. tror det är bättre att logga in på webbplatsen från plattan istället.
prisjakt, det är ett av de mest praktiska programmen/hemsidan nån skapat på länge...
men lycka till

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk

Bra med synpunkter om liknande appar och alternativ.

Google drive vs DROPBOX 1-0
webbplats vs fronter 1 - 0