Permalänk
Medlem

Formatera HDD W7

Tjena, har en laptop Hp Probook 5330M som har en trasig skärm (Knivade den 5ggr när jag blev sur)
Jag skulle vilja formatera min HDD på datorn, men när jag startar upp dator med både VGA/HDMI så är skärmen helt svart tills jag kommer till windows log in screen,då börjar det funka igen. Några tips på hur jag kan formatera datorn?
Kan altså inte se "Tryck ner valfri tangent bla bla bla"
Inget sätt att formatera den inne i Windows eller ngt?

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk

Du kan starta windows-installationen från windows.
Där går det att formatera hdd exempelvis. (antar att du vill installera om windows?)
Då startar den till slut om och kör installationen. Frågan är om du kommer se ngt.
Värt ett försök iaf.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Du kan starta windows-installationen från windows.
Där går det att formatera hdd exempelvis. (antar att du vill installera om windows?)
Då startar den till slut om och kör installationen. Frågan är om du kommer se ngt.
Värt ett försök iaf.
Lycka till.

Är du helt 100? Har för mig att man bara kan installera och inte formatera!

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Tjena, har en laptop Hp Probook 5330M som har en trasig skärm (Knivade den 5ggr när jag blev sur)
Jag skulle vilja formatera min HDD på datorn, men när jag startar upp dator med både VGA/HDMI så är skärmen helt svart tills jag kommer till windows log in screen,då börjar det funka igen. Några tips på hur jag kan formatera datorn?
Kan altså inte se "Tryck ner valfri tangent bla bla bla"
Inget sätt att formatera den inne i Windows eller ngt?

Det blir så ibland, lägg in skivan, starta om datorn och spamma på tangentbordet. Eller om du har recoveryn kvar behöver du ingen skiva, starta om datorn och spamma f11

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Det blir så ibland, lägg in skivan, starta om datorn och spamma på tangentbordet. Eller om du har recoveryn kvar behöver du ingen skiva, starta om datorn och spamma f11

Testat detta mer än 100 gånger.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Testat detta mer än 100 gånger.

vilken har du testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

vilken har du testat?

Att stoppa i skivan och spamma 1000 gånger. Har ingen recovery kvar

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Att stoppa i skivan och spamma 1000 gånger. Har ingen recovery kvar

gör en windows boot usb, spamma f10 och då är du inne i bios, ändra usb till 1 och hdd till två, starta om, spamma allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

gör en windows boot usb, spamma f10 och då är du inne i bios, ändra usb till 1 och hdd till två, starta om, spamma allt

kommer inte in i bios, skärmen är helt svart som sagt.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem

Säker på att det inte är ESC eller F9 för bios/Bootoptions?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Säker på att det inte är ESC eller F9 för bios/Bootoptions?

Iaf, så kommer jag endå inte in i bios vilket knapp det än är, skärmen är helt förstörd och bios visas inte på en extern skärm / min tv med hdmi/vga kontakt.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Säker på att det inte är ESC eller F9 för bios/Bootoptions?

kollade manualen för hans dator på deras hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Iaf, så kommer jag endå inte in i bios vilket knapp det än är, skärmen är helt förstörd och bios visas inte på en extern skärm / min tv med hdmi/vga kontakt.

då kan du använda systemåterställning som finns i windows eller ta ut hårddisken, sätta in den i en annan dator och formatera om den, sedan sätta tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Iaf, så kommer jag endå inte in i bios vilket knapp det än är, skärmen är helt förstörd och bios visas inte på en extern skärm / min tv med hdmi/vga kontakt.

I see, ett alternativ är väl i så fall om du har en annan dator eller kan låna en för att sätta i din hårddisk och formatera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

I see, ett alternativ är väl i så fall om du har en annan dator eller kan låna en för att sätta i din hårddisk och formatera.

Man tackar för ett bra svar, har tänkt på det med, dock har jag inte tillgång till det.

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

I see, ett alternativ är väl i så fall om du har en annan dator eller kan låna en för att sätta i din hårddisk och formatera.

det var det jag skrev men det kan uppstå problem med mbr, och det blir svårt att reparera den eftersom han har problem med boot

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Man tackar för ett bra svar, har tänkt på det med, dock har jag inte tillgång till det.

har du testat extern grafikkort?
edit: eller förvandla en vanlig till en extern

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

det var det jag skrev men det kan uppstå problem med mbr, och det blir svårt att reparera den eftersom han har problem med boot

Du var lite snabbare där ja
Tror nog det är lugnt om TS formaterar och installerar windows på en annan dator bara han installerar drivrutiner när den väl är tillbaka i hans dator.

Tips till TS, om du får låna en dator och det skiter sig, kniva den inte. Blir dålig stämning

Permalänk
Medlem
Skrivet av nlkar:

Du var lite snabbare där ja
Tror nog det är lugnt om TS formaterar och installerar windows på en annan dator bara han installerar drivrutiner när den väl är tillbaka i hans dator.

Tips till TS, om du får låna en dator och det skiter sig, kniva den inte. Blir dålig stämning

Haha, får söka runt lite bland mina väninnor och se om någon guld-hjärtad person vill ställa upp. Tack..
Fler tips och ochså välkomna!

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad målet är? Din dator är sönder. Du tänker inte flytta HDD till annan dator (då den funkar) - den skall formateras om o sitta kvar i den trasiga datorn? Vad skall ske sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Haha, får söka runt lite bland mina väninnor och se om någon guld-hjärtad person vill ställa upp. Tack..
Fler tips och ochså välkomna!

extern grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Förstår inte riktigt vad målet är? Din dator är sönder. Du tänker inte flytta HDD till annan dator (då den funkar) - den skall formateras om o sitta kvar i den trasiga datorn? Vad skall ske sen?

Vem sa att datorn är trasig?

Visa signatur

~ Lenovo G500 ~ Intel® Core™ i5-3230M ~ 12GB RAM 1600MHz ~ Intel® HD Graphics 4000 ~ Kingston SSDNow V300 120GB ~ Packard Bell Viseo 24" LED Datorskärm 243DBD ~ Targus AWE55EU Kylplatta ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moldex92:

Vem sa att datorn är trasig?

Citat:

har en laptop Hp Probook 5330M som har en trasig skärm (Knivade den 5ggr när jag blev sur)

Citat:

skärmen är helt förstörd

OK. Jag tolkade det dom du har en laptop där skärmen är bortom räddning. Då skärmen är en "vital" inbyggd del av en laptop kan man ju tro att det skulle bli rätt svårt att använda den (om man inte tex byter ut skärm eller dyl).

Om du har sabbat skrämen kan du även ha förstört tex det trådlösa, då antennerna för detta ofta ligger dragna i skärmen...

Permalänk
Medlem

Har två förslag du kan prova om du har extera skärmen inkopplad med VGA (osäker med HDMI).

1. Stäng locket så fort du startat datorn och se om du får upp bios på den externa skärmen.

2. Prova hotkey för skärm, tror det är fn+F4, under uppstart.

Om alt. 1 fungerar har du ju nästa problem, du kommer inte åt tangentbordet, så du får nog lura sensorn eller om det funkar med ett usb tangentbord.