Missnöjd med tidsåtgången vid utbyte av Windowsskiva hos CDON

Permalänk
Medlem
Skrivet av madland:

Jag har aldrig bett om en ny nyckel. Jag vill ha en hel och ren skiva. Det är allt. Läs tråden från början istället för att kasta ur dig dumheter.

Utpressning? Hur då? De levererade en trasig produkt och vägrar åtgärda det.

Tack.

Hur hade du tänkt dig att dom skulle skicka en ny skiva utan att skicka med en ny nyckel, utan att gå via Microsoft först? Tror du att dom har skivor liggandes runt om i lagret utan produkt nycklar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpyguy:

Hur hade du tänkt dig att dom skulle skicka en ny skiva utan att skicka med en ny nyckel, utan att gå via Microsoft först? Tror du att dom har skivor liggandes runt om i lagret utan produkt nycklar?

Och varför skulle dom inte kunna göra det? Det är dom som är återförsäljare, det dom skall göra i detta läget är att suga upp sin förlust och ta en helt ny windows kopia, dra ut cdnyckeln och förstöra den / använda den själva och sedan skicka ner skivan till TS, han har betalt för en fungerande produkt, detta är ingen fungerande produkt då allting inte medföljer, hade du köpt ett xbox spel och skivan inte funkade då hade du gått till ÅF direkt och krävt en ny skiva, vad fan är det för skillnad här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Och varför skulle dom inte kunna göra det? Det är dom som är återförsäljare, det dom skall göra i detta läget är att suga upp sin förlust och ta en helt ny windows kopia, dra ut cdnyckeln och förstöra den / använda den själva och sedan skicka ner skivan till TS, han har betalt för en fungerande produkt, detta är ingen fungerande produkt då allting inte medföljer, hade du köpt ett xbox spel och skivan inte funkade då hade du gått till ÅF direkt och krävt en ny skiva, vad fan är det för skillnad här?

Du kanske borde ta till och tänka lite själv istället....

Menar du seriöst att du tycker att det är samma sak med ett xbox spel där skivan är hela produkten?
Här är skivan MAX ett komplement medans koden är det man faktiskt betalar för.
Snarare som fodralet till xbox spelet skulle haft en repa.
Skulle du försökt fått en helt nytt spel då som TS försöker göra?
Försöka hota CDON med att sprida ut dåligt rykte om dom, allt för att han ska tjäna pengar.

Visa signatur

hejpa

Permalänk
Medlem

Återförsäljaren lär väl ha kartongvis med såna här skivor. Eftersom skivan i sig inte är värd något skulle man väl för att få saken ur världen kunna sprätta ett ex och bara skicka skivan till TS i lämpligt emballage och returnera den oanvända nyckeln till MS. Borde gå hur bra som helst.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

Återförsäljaren lär väl ha kartongvis med såna här skivor. Eftersom skivan i sig inte är värd något skulle man väl för att få saken ur världen kunna sprätta ett ex och bara skicka skivan till TS i lämpligt emballage och returnera den oanvända nyckeln till MS. Borde gå hur bra som helst.

Nu är det ändå inte det TS är ute efter. TS vill ha 400kr i rabattkoder. 100kr dög inte.

Visa signatur

hejpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Och varför skulle dom inte kunna göra det? Det är dom som är återförsäljare, det dom skall göra i detta läget är att suga upp sin förlust och ta en helt ny windows kopia, dra ut cdnyckeln och förstöra den / använda den själva och sedan skicka ner skivan till TS, han har betalt för en fungerande produkt, detta är ingen fungerande produkt då allting inte medföljer, hade du köpt ett xbox spel och skivan inte funkade då hade du gått till ÅF direkt och krävt en ny skiva, vad fan är det för skillnad här?

Du är ju inte samma sak. Inte alls, överhuvudtaget.

Skillnaden är ju uppenbar: xbox skivor har inga produkt nycklar (om man inte räknar DLC, osv) som man måste använda för att spela spelet.

Varför ska företaget ta en förlust när dom kan be om en skiva från Microsoft? Det är ju befängt. TS har betalat för en fungerande produkt, vilket var Windows, och TS använder Windows till 100% och fungerar perfekt. Till skillnad från ett xbox spel man inte kan använda alls utan skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ectazy:

Nu är det ändå inte det TS är ute efter. TS vill ha 400kr i rabattkoder. 100kr dög inte.

Fast nej. TS vill ha en skiva, en hel skiva, den skiva han dessutom betalt för, och för flera månader sedan borde haft i sin hand.

Det du är ute och fiskar efter är ju att jante-hata TS för att 100spänn rabatt på nästa köp för en skiva som du inte behöver är en "bra deal" enligt dig. Det har aldrig slagit dig att han kanske faktiskt behövde skivan, du vet när han köpte den, för typ 4 månader sedan.

Skulle CDON vara lagd bara liiite åt det serviceinriktade hållet, så skulle inte denna tråd behövt skapats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Fast nej. TS vill ha en skiva, en hel skiva, den skiva han dessutom betalt för, och för flera månader sedan borde haft i sin hand.

Det du är ute och fiskar efter är ju att jante-hata TS för att 100spänn rabatt på nästa köp för en skiva som du inte behöver är en "bra deal" enligt dig. Det har aldrig slagit dig att han kanske faktiskt behövde skivan, du vet när han köpte den, för typ 4 månader sedan.

Skulle CDON vara lagd bara liiite åt det serviceinriktade hållet, så skulle inte denna tråd behövt skapats.

Det är fortfarande licensen TS betalade för, och licensen fungerade. TS har dessutom en annan skiva. Annars kan han för dom 100kronorna köpa tomma dvd och bränna 10st windows 8 skivor.

Edit: förstår dessutom inte vad CDON har att göra med att microsoft gjort fel?
edit2: om nu någon skiva ens varit repig från början, de flesta i tråden håller med om att TS enbart verkar vara ute efter kompensation.

Visa signatur

hejpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Fast nej. TS vill ha en skiva, en hel skiva, den skiva han dessutom betalt för, och för flera månader sedan borde haft i sin hand.

Det du är ute och fiskar efter är ju att jante-hata TS för att 100spänn rabatt på nästa köp för en skiva som du inte behöver är en "bra deal" enligt dig. Det har aldrig slagit dig att han kanske faktiskt behövde skivan, du vet när han köpte den, för typ 4 månader sedan.

Skulle CDON vara lagd bara liiite åt det serviceinriktade hållet, så skulle inte denna tråd behövt skapats.

Hade han behövt den hade han fått en ny eftersom han då inte skulle kunna använt nyckeln. Han behövde den inte, han använde nyckeln och han missade sin chans att returnera en felaktig vara.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ectazy:

Nu är det ändå inte det TS är ute efter. TS vill ha 400kr i rabattkoder. 100kr dög inte.

Skrivet av henkiii:

Fast nej. TS vill ha en skiva, en hel skiva, den skiva han dessutom betalt för, och för flera månader sedan borde haft i sin hand.

Det du är ute och fiskar efter är ju att jante-hata TS för att 100spänn rabatt på nästa köp för en skiva som du inte behöver är en "bra deal" enligt dig. Det har aldrig slagit dig att han kanske faktiskt behövde skivan, du vet när han köpte den, för typ 4 månader sedan.

Skulle CDON vara lagd bara liiite åt det serviceinriktade hållet, så skulle inte denna tråd behövt skapats.

Skrivet av Ectazy:

Det är fortfarande licensen TS betalade för, och licensen fungerade. TS har dessutom en annan skiva. Annars kan han för dom 100kronorna köpa tomma dvd och bränna 10st windows 8 skivor.

Edit: förstår dessutom inte vad CDON har att göra med att microsoft gjort fel?
edit2: om nu någon skiva ens varit repig från början, de flesta i tråden håller med om att TS enbart verkar vara ute efter kompensation.

Skrivet av Yorg:

Hade han behövt den hade han fått en ny eftersom han då inte skulle kunna använt nyckeln. Han behövde den inte, han använde nyckeln och han missade sin chans att returnera en felaktig vara.

Nu bör det klargöras en del här innan vi blir ovänner.

TS påtalade att varan var ej i nyskick, det jag inte får fram av detta ärende är om han blev ombedd att pröva koden eller om han gjorde det på eget bevåg. Han fick igång licensnyckeln med en annan windowsskiva än den som levererades.

Vi tittar på ärendet:

Skrivet av madland:

Fråga 2013-02-02 16:51

Hej, jag fick hem Microsoft Windows 8 Swe (64-bit OEM) - ord.nr: ######## - igår och öppnade skivan för första gången ur sin obrutna förpackning idag.

Till mitt stora förtret upptäcker jag då att det dels är ett fingeravtryck på skivan och dels en repa! Detta är alltså en helt ny skiva och den var plomberad ordentligt.

Vad gör vi åt detta? Att ha betalat 800.00 Kr för en skiva som är repig och uppenbart fingrad på känns inte så roligt... Återkom snarast!

Svar 2013-02-06 20:39
Hej,

Vi frågade vår produktansvarige och han behöver veta om koden du blev given fungerade?

Fråga 2013-02-07 10:10
Ja, det visade sig att koden fungerade men jag tycker ändå att skivan skall levereras i nyskick.

Jag vill få varan utbytt mot en som inte är repig från fabrik och som inte heller innehar fingeravtryck på läsytan.

Alternativt kan jag tänka mig att behålla den jag fått mot att halva köpesumman återförs till mitt konto.

Fråga 2013-02-13 14:30
Nå...?

Svar 2013-02-14 13:13
Hej,

Vi beklagar att ditt ärende tagit tid att behandla.

Så länge produktnyckeln fungerar så kan vi inte hjälpa dig med detta då kostnaden avser licensen för denna. Om du önskar få skivan utbytt ber vi dig kontakta Microsofts support så de kan hjälpa dig med detta, vi har dessvärre inga lösa skivor att ersätta dig med.

Fråga 2013-02-14 16:28
Koden fungerade inte tillsammans med den repiga skivan utan med en annan skiva vilken jag tidigare handlat av er. Jag föreslår att ni löser detta omgående.

Svar 2013-02-15 10:50
Hej,

Vi kan kontakta Microsoft för att åtgärda detta åt dig men det kommer att ta tid, vi kan istället kompensera dig med en rabattkod på 100kr då du har en tidigare skiva som fungerar. Är detta önskvärt?]

TS påtalar att han vill ha en ny fysisk skiva alt. halva köpesumman tillbaka. Det kan jag också tycka är saftigt men detta tyder på att TS verkligen vill ha en ny skiva om man ser till sak.

Oavsett om man kan ladda hem en laglig ISO från MS så kanske TS inte har möjlighet till detta, han kanske köpte en ny dator med ny licens för att den gamla datorn lagt av helt och hittar inte sin gamla windows licens, det har vi inte med att göra, TS har fortfarande rätt till en fungerande produkt. Skivan som fungerade kanske han lånade och ska TS behöva krångla med att bränna en avbild av denna? Nja... Det är väl här vi har olika åsikter och som bör klargöras.

Detta är kanon om vi kan få ett bra svar på detta för många. Då vet man vad som gäller. Jag personligen hade nöjt mig med 200:- i kuponger och löst det själv men det gör det inte till rätt i sak bara för att jag och andra sitter och tycker en massa subjektiva åsikter.

TS har klargjort att han vill få rätt av principskäl och det kan vi andra tycka vad vi vill om, löjligt eller bra kvittar. Så vad är rätt enligt regler och lagar i detta fall?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

...

TS har klargjort att han vill få rätt av principskäl och det kan vi andra tycka vad vi vill om, löjligt eller bra kvittar. Så vad är rätt enligt regler och lagar i detta fall?

Ber om ursäkt om jag framstått som sur eller liknande.
Vi får helt enkelt agree to disagree.

Visa signatur

hejpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ectazy:

Ber om ursäkt om jag framstått som sur eller liknande.
Vi får helt enkelt agree to disagree.

Det är det fina, vi kan vara kompisar ändå

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpyguy:

Du är ju inte samma sak. Inte alls, överhuvudtaget.

Skillnaden är ju uppenbar: xbox skivor har inga produkt nycklar (om man inte räknar DLC, osv) som man måste använda för att spela spelet.

Varför ska företaget ta en förlust när dom kan be om en skiva från Microsoft? Det är ju befängt. TS har betalat för en fungerande produkt, vilket var Windows, och TS använder Windows till 100% och fungerar perfekt. Till skillnad från ett xbox spel man inte kan använda alls utan skiva.

Tja låt oss ändra oss lite då, säg att du köper en collectors edition utav ett pc spel (valde det specifikt då det hamnar i ungefär samma prisklass som windows 8), du kan inte installera spelet på grund av hur skivan ser ut och du skall bli tvingad att lägga ner tid på att tanka ner det istället. Hade detta varit godtagbart av dig? Jag vet att när jag köper mina CE verisioner så godtar jag inte ifall något är skadat på dom.

Skrivet av sj6:

Nu bör det klargöras en del här innan vi blir ovänner.

TS påtalade att varan var ej i nyskick, det jag inte får fram av detta ärende är om han blev ombedd att pröva koden eller om han gjorde det på eget bevåg. Han fick igång licensnyckeln med en annan windowsskiva än den som levererades.

Vi tittar på ärendet:

TS påtalar att han vill ha en ny fysisk skiva alt. halva köpesumman tillbaka. Det kan jag också tycka är saftigt men detta tyder på att TS verkligen vill ha en ny skiva om man ser till sak.

Oavsett om man kan ladda hem en laglig ISO från MS så kanske TS inte har möjlighet till detta, han kanske köpte en ny dator med ny licens för att den gamla datorn lagt av helt och hittar inte sin gamla windows licens, det har vi inte med att göra, TS har fortfarande rätt till en fungerande produkt. Skivan som fungerade kanske han lånade och ska TS behöva krångla med att bränna en avbild av denna? Nja... Det är väl här vi har olika åsikter och som bör klargöras.

Detta är kanon om vi kan få ett bra svar på detta för många. Då vet man vad som gäller. Jag personligen hade nöjt mig med 200:- i kuponger och löst det själv men det gör det inte till rätt i sak bara för att jag och andra sitter och tycker en massa subjektiva åsikter.

TS har klargjort att han vill få rätt av principskäl och det kan vi andra tycka vad vi vill om, löjligt eller bra kvittar. Så vad är rätt enligt regler och lagar i detta fall?

Jag måste ju påstå att om man följer hans tråd så blir han faktist ombedd utav CDON att testa koden, läser man så säger cdon att deras produktansvarige måste veta ifall nyckeln fungerar varpå ts skickar ett svar tillbaka lite senare och säger att det visade sig att den gjorde detta, detta tolkar jag som att CDON ber han testa nyckeln och att han inte hade testat den innan. Hur som han har betalat för OEM verisionen av windows och i en OEM verision så skall skiva medfölja, därför du alltid får en skiva/partition på din dator när du köper den av någon tillverkare.

Permalänk
Medlem

Hade detta hänt på Inet så hade Sweclockers haft häxjakt på TS!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Hade detta hänt på Inet så hade Sweclockers haft häxjakt på TS!

fast det hade aldrig hänt med inet.... dem hade bara skickat ett nytt skiva och så var det klart...

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norowner:

fast det hade aldrig hänt med inet.... dem hade bara skickat ett nytt skiva och så var det klart...

Inte heller Inet hade kommit förbi Microsofts reglemente.

Edit: Viste att en sådan kommentar skulle komma. Kom dock snabbare än jag förväntat mig.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Inte heller Inet hade kommit förbi Microsofts reglemente.

Edit: Viste att en sådan kommentar skulle komma. Kom dock snabbare än jag förväntat mig.

Haha nej men när jag hade problem med inet så fixa dem det på 2 dagar, när jag hade problem med cdon så tog det 16dagar..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT Phantom Special Edition Red Stripes & I5 4670k 4.4ghz & Noctua D14 & Asus Z87-A ATX & Samsung 840 EVO 250GB & Sapphire R9 390X & OCZ FATAL1TY - 750 W & W10 PRO 64x & R.A.T 7 & Saitek Cyborg
LOL (WEST) Norowner!!! inte den bästa men inte den sämsta heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Inte heller Inet hade kommit förbi Microsofts reglemente.

Edit: Viste att en sådan kommentar skulle komma. Kom dock snabbare än jag förväntat mig.

Fast Microsoft sa till TS att det var ÅF sak att fixa skivan inte MS, mao så hade det fortfarande varit som så att hade det hänt på inet så hade dom bara skickat ner en ny skiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Tja låt oss ändra oss lite då, säg att du köper en collectors edition utav ett pc spel (valde det specifikt då det hamnar i ungefär samma prisklass som windows 8), du kan inte installera spelet på grund av hur skivan ser ut och du skall bli tvingad att lägga ner tid på att tanka ner det istället. Hade detta varit godtagbart av dig? Jag vet att när jag köper mina CE verisioner så godtar jag inte ifall något är skadat på dom.

Självklart inte. Och jag sa också att TS borde fått en ny skiva efter som han betalade för en hel. Jag tyckte dock inte att han hade rätt att få 400+ kr tillbaka för att han faktiskt kan använda produkten att betalade för.

Det skulle ju vara lite som att jag köper en CE version av ett spel, som du sa, såg att skiva var trasig och sedan kräva hälften av pengarna jag betalade, samt en ny skiva - MEDANS JAG SPELAR SPELET SOM JAG LADDADE NER.

Det låter inte särskilt vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumpyguy:

Självklart inte. Och jag sa också att TS borde fått en ny skiva efter som han betalade för en hel. Jag tyckte dock inte att han hade rätt att få 400+ kr tillbaka för att han faktiskt kan använda produkten att betalade för.

Det skulle ju vara lite som att jag köper en CE version av ett spel, som du sa, såg att skiva var trasig och sedan kräva hälften av pengarna jag betalade, samt en ny skiva - MEDANS JAG SPELAR SPELET SOM JAG LADDADE NER.

Det låter inte särskilt vettigt.

Jag har dock aldrig påstått att hans krav på 400kr är vettigt, däremot så förstår jag hans ståndpunkt i att han skall jävlar i mig ha en fungerande produkt, detta har CDON inte levererat varpå dom sedan lurade han till att använda sin CD nyckel. Sedan har han aldrig begärt 400kr + cd utan han sa antingen eller, det är fullt upp till CDON att välja vilket utav dom som han skall få för säga vad du vill men halva produkten är en fungerande skiva, hade jag beställt windows 8 och fått en skiva jag inte kunnat använda så hade jag inte kunnat installera då det enda jag har är en gammal liggandes dvd läsare, den går inte att bränna på och har inte tillgång till någon brännare heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Fast Microsoft sa till TS att det var ÅF sak att fixa skivan inte MS, mao så hade det fortfarande varit som så att hade det hänt på inet så hade dom bara skickat ner en ny skiva.

Inet fanboismen är stark på Sweclockers

Hoppas dock det löser sig snart för TS.

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Klarar datorn att läsa skivan? Den med tumavtrycket alltså...

Om inte-returnera hela klabbet och få en ny. Det som ställt till det är att kunden använt serienumret i sin dator tillsammans med en gammal skiva.

Vad skall CDON göra. Serienumret är ju redan registrerat på kundens dator och antagligen (?) hos Microsoft också ( aktiverat?)

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...

Permalänk
Medlem

Oroväckande många här inne verkar tycka att det är ganska okej av Cdon att leverera en trasig produkt och vägra åtgärda den när köparen begär det. Ska företag inte längre hållas ansvariga för produkterna de säljer? Vad blir nästa steg? Ska dom skicka ut dvdfilmer utan omslag, man kan ju skriva ut egna? Du betalar ju faktiskt bara för att få se filmen, och den funkar ju utan omslag?

Sen kan man diskutera attityd och hur länge man ska vara trevlig mot en trilskande kundtjänst, men i slutändan ska man väl ändå ha en hel och fungerande produkt, alternativt få ett prisavdrag man känner sig nöjd med.

Visa signatur

"Gräset är alltid vitare på vintern"

Permalänk
Medlem

Allt är redan diskuterat i tråden, men...

Kunden använde serienumret i sin dator. Detta är problemet.

Självklart levereras serienummer och CD-skiva i ett paket. Detta går självklart inte att plocka isär, riva bort serienumret och sedan skicka en ny skiva.

Här är lösningen:

Microsoft spärrar kundens licens, CDON skickar en helt ny förpackning. Om läget förklaras av CDON till Microsoft Sverige så kommer dom direkt att spärra serienumret. Men Microsoft måste ha licens/serie- numret.

Kan detta vara en lösning?

När Microsoft får reda på att det är en repa på en ny CD- skiva så kommer dom att göra en intern undersökning. Sådana här saker får naturligtvis inte inträffa i produktionen.

Visa signatur

Asus P7H57D-V EVO...... 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA.....OCZ 4GB (2x2048MB) Obsidian XTC 1600MHz.....Intel Core i3 530, 2.93GHz.....Windows 7 Home Premium Svensk Retail...