Permalänk
Medlem

Bra dator för dj m.m.

Tänkte skaffa mig en bärbar dator att göra musik, dj, och internet m.m. Inte för spel
Hat tittat på internet vad som är bra. RAM och processor måste man ju såklart satsa på.

Har en dator som jag funderar på men om någon annan har ett förslag på bättre vore de bra! Helst inte över 7000

http://www.siba.se/product/13758629/lenovo-g580-i7-8gb-1tb?re...

Använder program som Cubase, Virtual dj, fl studio m.m.

Permalänk
Skrivet av robnon:

Tjena

Tänkte skaffa mig en bärbar dator att göra musik, dj, och internet m.m. Inte för spel
Hat tittat på internet vad som är bra. RAM och processor måste man ju såklart satsa på.

Har två datorer som jag funderar på men om någon annan har ett förslag på bättre vore de bra! Vill ha en som inte är för tjock i modell utan slim modell som typ som en macbook.
Helst inte över 7000.

http://www.siba.se/product/13758629/lenovo-g580-i7-8gb-1tb?re...

http://www.proshop.se/Barbar-Dator/ASUS-VivoBook-S550CM-CJ039...

är inte sådär insatt i dj, men några följdfrågor

begagnad macbook från blocket/tradera ? vilka program använder du?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Använder Cubase, Virtual dj, Fl studio typ, var ju sugen på att börja med logic men bara det att mac är så förbannat dyrt.... Och de flesta på blocket är från 2008-2011 så känns lite osäkert att köpa en begagnad för ca 8000 kr utan garanti :c

Permalänk
Medlem
Skrivet av robnon:

Använder Cubase, Virtual dj, Fl studio typ, var ju sugen på att börja med logic men bara det att mac är så förbannat dyrt.... Och de flesta på blocket är från 2008-2011 så känns lite osäkert att köpa en begagnad för ca 8000 kr utan garanti :c

De stora DJs jag sett (Avicii, Ingrosso, Angello, Nicky Romero osv) använder sig i stort sett alltid utav MACs, kanske är det bara för att de har pengar och därför köper det dyraste eller så fungerar de bra att göra musik på.

Ljudkort känns kanske som en bra satsning om man ska göra musik? Eller? Vet i och för sig inte ens om det finns separata sådana i laptops eller om de alla är integrerade på moderkortet.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | i7 9700k | RX 7800 XT | 16GB |

Permalänk
Medlem

Du får nog satsa på en med ett rejält ljudkort och minst 8 GB ram. Helst 4 kärnig prolle. Alternativt kan du köpa ett externt ljudkort.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Vad har du tänkt ha för ljudutrustning?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av holin59:

De stora DJs jag sett (Avicii, Ingrosso, Angello, Nicky Romero osv) använder sig i stort sett alltid utav MACs, kanske är det bara för att de har pengar och därför köper det dyraste eller så fungerar de bra att göra musik på.

Ljudkort känns kanske som en bra satsning om man ska göra musik? Eller? Vet i och för sig inte ens om det finns separata sådana i laptops eller om de alla är integrerade på moderkortet.

Men tror du att kända dj:s kör med mac för att de är extremt tekniskt kunniga och verkligen funderat ut sina behov och vad som passar dem, eller är de extremt trendkänsliga och kör på vad alla andra kör på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur länge har du producerat musik respektive DJat?
Hur seriöst är det? Då menar jag om du har t.ex. gigantiska projekt i FL, eller om du DJar någon annanstans än hemma (fester osv).

Jag ska köpa min första mac under sommaren då jag har gett upp hoppet om att DJa med en PC-laptop (pga antal bluescreens). Det är för mig obligatoriskt att köpa en på blocket då en ny är överdrivet dyr.
Ska du däremot bara spela lite på skoj hemma räcker det ju med en billig pc.

Något du borde investera i vid sidan om datorn, om din avsikt är att producera seriöst, och datorns kraft börjar ta slut, är ett externt ljudkort då det avlastar något extremt.

Använder du en stationär PC hemma tycker jag du ska fortsätta använda den till produktion om du är så pass van med FL Studio att du vill fortsätta använda det! Annars är ju logic faktiskt att rekommendera eftersom det är så gott som standard åtminstone inom elektronisk musik, så du kan ju lära dig en hel del från exempelvis youtube-tutorials.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Vad har du tänkt ha för ljudutrustning?

Ljudutrustning får jag satsa på lite senare. Duger med det jag har just nu. Men blir isf 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wahlberg:

Hur länge har du producerat musik respektive DJat?
Hur seriöst är det? Då menar jag om du har t.ex. gigantiska projekt i FL, eller om du DJar någon annanstans än hemma (fester osv).

Jag ska köpa min första mac under sommaren då jag har gett upp hoppet om att DJa med en PC-laptop (pga antal bluescreens). Det är för mig obligatoriskt att köpa en på blocket då en ny är överdrivet dyr.
Ska du däremot bara spela lite på skoj hemma räcker det ju med en billig pc.

Något du borde investera i vid sidan om datorn, om din avsikt är att producera seriöst, och datorns kraft börjar ta slut, är ett externt ljudkort då det avlastar något extremt.

Använder du en stationär PC hemma tycker jag du ska fortsätta använda den till produktion om du är så pass van med FL Studio att du vill fortsätta använda det! Annars är ju logic faktiskt att rekommendera eftersom det är så gott som standard åtminstone inom elektronisk musik, så du kan ju lära dig en hel del från exempelvis youtube-tutorials.

Det är väl halft seriöst kan man säga. Brorsan och jag har gett upp allt med dataspel att göra och ska satsa på musik ist. Jag djar endast hemma för skojs skull.
Just nu kör jag på en laptop och kommer nog att fortsätta med det. Jag har ju ändå tänkt att köpa mig en ny laptop så får passa på att köpa en som är bra till musik m.m.

Har väl hållit på med musik i ½ år nu och det är nästan det enda intresse jag har så man får väl satsa på ljud lite senare när man har pengar till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alatan:

Du får nog satsa på en med ett rejält ljudkort och minst 8 GB ram. Helst 4 kärnig prolle. Alternativt kan du köpa ett externt ljudkort.

http://www.billigteknik.se/sv/budget/8194-hp-pavilion-g6-2121...

Kan det här vara något ifs?

Har du något tips på bra ljudkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wahlberg:

Hur länge har du producerat musik respektive DJat?
Hur seriöst är det? Då menar jag om du har t.ex. gigantiska projekt i FL, eller om du DJar någon annanstans än hemma (fester osv).

Jag ska köpa min första mac under sommaren då jag har gett upp hoppet om att DJa med en PC-laptop (pga antal bluescreens). Det är för mig obligatoriskt att köpa en på blocket då en ny är överdrivet dyr.
Ska du däremot bara spela lite på skoj hemma räcker det ju med en billig pc.

Något du borde investera i vid sidan om datorn, om din avsikt är att producera seriöst, och datorns kraft börjar ta slut, är ett externt ljudkort då det avlastar något extremt.

Använder du en stationär PC hemma tycker jag du ska fortsätta använda den till produktion om du är så pass van med FL Studio att du vill fortsätta använda det! Annars är ju logic faktiskt att rekommendera eftersom det är så gott som standard åtminstone inom elektronisk musik, så du kan ju lära dig en hel del från exempelvis youtube-tutorials.

Vad gör du för att den ska få en bluescreen? då jag aldrig fått någon på min laptop när jag kört med något dj-program?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av robnon:

http://www.billigteknik.se/sv/budget/8194-hp-pavilion-g6-2121...

Kan det här vara något ifs?

Har du något tips på bra ljudkort?

Den ser bra ut! Har du möjlighet så köp en SSD på 180-256 GB.

Externa ljudkort har jag tyvärr ingen koll på.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekomendera en laptop från frost. Använder en själv och den har fungerat prickfritt det året jag använt den.
De byggs speciellt för audiobruk och köper man ljudkort av dem samtidigt så installerar de allt åt dig.

Min dator är en snömachine mobile (i7) med 16gb ram, 256gb ssd disk och ett extern rme babyface. Med den
använder jag reason, native instruments reaktor och buzz, samt ett par externa synthar.

Permalänk
Skrivet av robnon:

http://www.billigteknik.se/sv/budget/8194-hp-pavilion-g6-2121...

Kan det här vara något ifs?

Har du något tips på bra ljudkort?

asså dom där datorerna är bara skräp dom håller tills garantin har tagit slut. HP gör bara bra datorer på Elitebook. men resten... har jobbat/jobbar med reparationer av datorer så länge att man ser ett mönster, gick väldigt bra! nära hälften av allt vi fick in var HP borde nästan sända över en prinsesstårta till dom som gör kylningen på pavilion/DV-seriern, som tack för alla kunder vi fått TACK HP! för att ni gör sånt skräp

håll dig till Lenovo om du måste köra PC.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

asså dom där datorerna är bara skräp dom håller tills garantin har tagit slut. HP gör bara bra datorer på Elitebook. men resten... har jobbat/jobbar med reparationer av datorer så länge att man ser ett mönster, gick väldigt bra! nära hälften av allt vi fick in var HP borde nästan sända över en prinsesstårta till dom som gör kylningen på pavilion/DV-seriern, som tack för alla kunder vi fått TACK HP! för att ni gör sånt skräp

håll dig till Lenovo om du måste köra PC.

Men vad säger du då om denna?

http://www.siba.se/product/13758629/lenovo-g580-i7-8gb-1tb?re...

Permalänk

jätte svårt att veta om nya modeller, men klart är att ja nog inte såg en enda Lenovo som kom in för rep där det var tekniskt fel på kylningen/hårdvara. var det fel så var det tappskador, gångjärn som går sönder, Lcd/backlight kan ju gå sönder på alla modeller. lika så hdd/ssd, laddkontaketen som glappa. vi snackar 10kunder/dag i nära ett år.. toshiba, lenovo, asus, var dom som vi fick in minst av... var massor som fråga vad dom skulle köpa, jadå kom in om 2 år så vet du vad du skulle ha köpt nu.. man kan ju inte lova att just den modellen är bra men helt klart är att det har inte varit många hittills,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av robnon:

Tänkte skaffa mig en bärbar dator att göra musik, dj, och internet m.m. Inte för spel
Hat tittat på internet vad som är bra. RAM och processor måste man ju såklart satsa på.

Har en dator som jag funderar på men om någon annan har ett förslag på bättre vore de bra!

http://www.siba.se/product/13758629/lenovo-g580-i7-8gb-1tb?re...

Använder program som Cubase, Virtual dj, fl studio m.m.

enda jag kan säga är switcha till macbook pro. Klart bästa laptopen vad minda dj vänner, många har harvat i pc träsket och landat på mac och stannat där. Är inte insatt själv men detta är vad de säger är bästa valet.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

musik pc har följande komplikationer (även mac har):
- bristfällig intergration av usb-styrkretsar
- för låg latency på grafikkortskretsarna vilket öker latency på e.v ljudkretsar
- för hög DPC-latency på många moderkort, tack vare en kombination av dåliga drivare, eller dåligt planerad hårdvarudesign.
- nästan alltid fel chipset på firewire utgången, om man ska köra en sådan, även mac kan levereras med fel chipset och skapa problem.
- dåliga drivrutiner till många, och återigen många ljudinterfaces, som i kombination med övrigt skapar enorma problem
- dålig options att frilägga vissa ut/ingångar (så dem får mer kraft), samt stänga av vissa komponenter på vissa moderkort.
- tusen andra saker jag inte orkar ta upp.

= 1/1000 dator + ljudinterface fungerar bra till musikproduktion. 500/1000 efter man ställt in allt (kräver sjuk expertis!),
och kanske 5/10 macar + ljudinterface funkar bra till musik. allt handlar om vilket komponenter du kombinerar, samt hur du väljer att ställa in allt.

det finns några få underground-forum på nätet där information flödar om detta, proffsen delar oftast inte ens med sig av deras DAW-byggen, kollar man på de stora tillverkarna av proffsdaw-datorer så gömmer dem mycket av specsen för att folk inte ska kopiera deras byggen.

mitt tips till dig är att köpa MAC, om du inte vill ta examen i marknadsvetenskap, datavetenskap och felsökningsvetenskap.
sök runt på ett interface och en mac som 1500 andra använder. du måste inte hitta 1500 människor och ringa/pm:a dom, men du bör läsa minst på 2-3 forum att folk är nöjda och att dom får en låg latency med den kombinationen.

alternativt köp en färdig musik-pc/bärbar, begagnad eller ny. kostar skjortan men du slipper göra som jag: i 8 år haft problem med windows, som skapat ett enormt hål i själen av att inte få skapa musik utan strul...

är det ett intresse så lägg pengar och var glad, de flesta program idag är bra, använd dig av en stabil plattform i stället.
att lära om sig program är bara nyttigt för hjärnan. att köpa helt lagliga licenser är bra för samvetet = bättre musik iaf för mig.

mycket nöje
/m

Anledningen till strulet är:
Windows ska funka tilll allt, och då funkar det inte till det som kräver 100% av systemet.
PC är världens mest använda "Konsol" och är ofta optimerade hårdvarumässigt för att skyffla data fort till grafik, mem, cpu.
när det ska ut till ett annat kort kan det ofta bli problem. det går inte ens att tilldela resurser i Windows till enheter. Bara det är en sjuk sak.
Allt görs av tillverkarna, och dom skiter i Musik. Skulle nog påstå att dom hatar musik.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Inaktiv

MAC har sinnessjukt bra drivrutiner till ljudutrustning...det märks mycket tydligt när man jämför med de som finns till PC.

Permalänk
Medlem

MAC ihop med Apogee Duet 2 är ett smart val.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av martinforest:

musik pc har följande komplikationer (även mac har):
- bristfällig intergration av usb-styrkretsar
- för låg latency på grafikkortskretsarna vilket öker latency på e.v ljudkretsar
- för hög DPC-latency på många moderkort, tack vare en kombination av dåliga drivare, eller dåligt planerad hårdvarudesign.
- nästan alltid fel chipset på firewire utgången, om man ska köra en sådan, även mac kan levereras med fel chipset och skapa problem.
- dåliga drivrutiner till många, och återigen många ljudinterfaces, som i kombination med övrigt skapar enorma problem
- dålig options att frilägga vissa ut/ingångar (så dem får mer kraft), samt stänga av vissa komponenter på vissa moderkort.
- tusen andra saker jag inte orkar ta upp.

= 1/1000 dator + ljudinterface fungerar bra till musikproduktion. 500/1000 efter man ställt in allt (kräver sjuk expertis!),
och kanske 5/10 macar + ljudinterface funkar bra till musik. allt handlar om vilket komponenter du kombinerar, samt hur du väljer att ställa in allt.

det finns några få underground-forum på nätet där information flödar om detta, proffsen delar oftast inte ens med sig av deras DAW-byggen, kollar man på de stora tillverkarna av proffsdaw-datorer så gömmer dem mycket av specsen för att folk inte ska kopiera deras byggen.

mitt tips till dig är att köpa MAC, om du inte vill ta examen i marknadsvetenskap, datavetenskap och felsökningsvetenskap.
sök runt på ett interface och en mac som 1500 andra använder. du måste inte hitta 1500 människor och ringa/pm:a dom, men du bör läsa minst på 2-3 forum att folk är nöjda och att dom får en låg latency med den kombinationen.

alternativt köp en färdig musik-pc/bärbar, begagnad eller ny. kostar skjortan men du slipper göra som jag: i 8 år haft problem med windows, som skapat ett enormt hål i själen av att inte få skapa musik utan strul...

är det ett intresse så lägg pengar och var glad, de flesta program idag är bra, använd dig av en stabil plattform i stället.
att lära om sig program är bara nyttigt för hjärnan. att köpa helt lagliga licenser är bra för samvetet = bättre musik iaf för mig.

mycket nöje
/m

Anledningen till strulet är:
Windows ska funka tilll allt, och då funkar det inte till det som kräver 100% av systemet.
PC är världens mest använda "Konsol" och är ofta optimerade hårdvarumässigt för att skyffla data fort till grafik, mem, cpu.
när det ska ut till ett annat kort kan det ofta bli problem. det går inte ens att tilldela resurser i Windows till enheter. Bara det är en sjuk sak.
Allt görs av tillverkarna, och dom skiter i Musik. Skulle nog påstå att dom hatar musik.

ett ord: ASIO

Skaffa ett sjysst ljudkort med bra stöd för ASIO. Har kört många system med mitt Audigy2ZS Platinum och med 48000KHz och Asio drivare så är min sågott som Latency fri både för inspelning och uppspelning!

inga fel med att använda PC då det faktiskt funkar bra! 90% av fallen är det skit bakom spakarna eller folk som inte har bra ljudkort(Djävulens realtek kretsar/trådlösa lurar från logitech/creative/corsiar m.fl)

Bra lurar, bra ljudkort och en dator som inte har Realtek/USB ljudkort så har man en dator som funkar!

Till killen åvan så har jag aldrig haft dom problemen med musik produktion på PC(började 2005 på PC) allt funkar om man har rätt drivare! det du säger islutet beror på fel drivare...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Problemet är också att marknaden är totalt saturerad med 100-tillverkare och alla dem tillverkarna kombinerar sina grejor med saker från 1000-tillverkare detta ger 10000-olika datorer med 1000000-olika fel.

Eftersom DAW-datorer är kanske 0.1% av marknaden så kan ni resta ur resten själv..

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

ett ord: ASIO

Skaffa ett sjysst ljudkort med bra stöd flr ASIO. Har kört många system med mitt Audigy2ZS Platinum och med 48000KHz och Asio drivare så är min sågott som Latency fri både för inspelning och uppspelning!

inga fel med att använda PC då det faktiskt funkar bra! 90% av fallen är det skit bakom spakarna eller folk som inte har bra ljudkort(Djävulens realtek kretsar/trådlösa lurar från logitech/creative/corsiar m.fl)

Bra lurar, bra ljudkort och en dator som inte har Realtek/USB ljudkort så har man en dator som funkar!

ASIO är en standard som uppfanns på 90-talet av Cubase. Det har inget med stabilitet att göra, enbart ett protokoll för att slussa ljuddata internt i Windows. Det finns alltifrån Custom ASIO, till Hi-tech ASIO som kodas av tillverkarna själva. Det är ungefär som att säga "Coca-Cola" om Läsk.

Det är visste ett fel med att använda PC, på grund av det jag skrev, det blir sällan rätt. Man får köra uteslutningsmetoden och ha öppet köp och testa komponenterna. Får man lägga mer än 5 timmar på felsökning innan det blir bra kan man ofta dra slutsatsen att kretsarna inte funkar bra ihop.

48000 på Audigy ska du inte köra, då upsamplas signalen i dess interna DSP, och sedan i mjukvara och sedan upp igen. Detta är rent destruktivt för signalen.

USB-ljudkort är faktiskt mycket bra val till PC. Speciellt om man kan köra PS/2 Mus, och PS/2 tangentbord och stänga av alla portar utom den man kör kortet i.

På vissa bärbara kan man få stänga av WLAN/Bluetooth om det ska funka.

ATI-drivrutiner hi-jackar inte Windows interna realtidsklocka lika mycket som Nvidia, som ligger tajtare för att få mindre micro-stuttering.

Konspiratoriskt skulle jag påstå att Nvidia gjort en deal med the devil för att intergrera sina kretsar bättre i Windowsmiljö.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av martinforest:

ASIO är en standard som uppfanns på 90-talet av Cubase. Det har inget med stabilitet att göra, enbart ett protokoll för att slussa ljuddata internt i Windows. Det finns alltifrån Custom ASIO, till Hi-tech ASIO som kodas av tillverkarna själva. Det är ungefär som att säga "Coca-Cola" om Läsk.

Det är visste ett fel med att använda PC, på grund av det jag skrev, det blir sällan rätt. Man får köra uteslutningsmetoden och ha öppet köp och testa komponenterna. Får man lägga mer än 5 timmar på felsökning innan det blir bra kan man ofta dra slutsatsen att kretsarna inte funkar bra ihop.

48000 på Audigy ska du inte köra, då upsamplas signalen i dess interna DSP, och sedan i mjukvara och sedan upp igen. Detta är rent destruktivt för signalen.

USB-ljudkort är faktiskt mycket bra val till PC. Speciellt om man kan köra PS/2 Mus, och PS/2 tangentbord och stänga av alla portar utom den man kör kortet i.

I FL studio samt Cubase så har jag kört på Asio4All som som sänker latencyn till nästan obefintlig. att anävnda PS/2 förstår jag inte heller då man anävnder Midi som finns på ljudkortet? och USB ljudkort är skit, iaf de 20 tal jag testat(billiga, inte dyrare Maudio som faktiskt är bra, syftade på de billigare som i headsett)

Audigy kortet arbetar bäst i 48000KHz då den inte omsamplar då(allt annat låter inte lika bra) detta är dock rätt specifikt till mitt ljudkort.

Jag har själv aldrig felsökt då allt funkar både med latency allt annat... Inget strular så jag förstår inte vad du får det ifrån! det var dock bökigare för en del årsen men det var då...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

I FL studio samt Cubase så har jag kört på Asio4All som som sänker latencyn till nästan obefintlig. att anävnda PS/2 förstår jag inte heller då man anävnder Midi som finns på ljudkortet? och USB ljudkort är skit, iaf de 20 tal jag testat(billiga, inte dyrare Maudio som faktiskt är bra, syftade på de billigare som i headsett)

Audigy kortet arbetar bäst i 48000KHz då den inte omsamplar då(allt annat låter inte lika bra) detta är dock rätt specifikt till mitt ljudkort.

Jag har själv aldrig felsökt då allt funkar både med latency allt annat... Inget strular så jag förstår inte vad du får det ifrån! det var dock bökigare för en del årsen men det var då...

Kul att det funkar! Jag menade att bara använda en USB utgång för att minimera belastningen på USB-styrkretsen. Det är overkill. Men det var mest för att visa hur viktigt det är att prioritera ljuddatan. På vissa burkar funkar en USB-utgång medan den andra inte alls funkar. P.g.a olika intergration av kretsarna på Moderkortet.

USB 2.0, 1.1, och nya 3.0 (har även kommit) används i proffsljudkort som kostar 10.000 kr och mer. Det är ett mycket bra sätt att skyffla data på, om man har ett USB-controller på moderkortet som fungerar bra och prioriterar sig självt, och inte blir överbelastad.

MIDI är ju ett helt annat protokoll som används för att skicka några kb-data enbart. Har inget med datorer o göra egentligen. Kommer från Synthar på 80-talet.

Ja, audigykortet arbetar bäst i 48 därför att det är gjort för DVD-standarden. Denna används inte i professionell musikproduktion, då kör man 44,1 khz. Eller 88, 196, och sen downsamplar man en effektiv algoritm, beroende på projekt.

Till TS:
http://studioforum.se
http://kvraudio.com
http://gearslutz.com

http://www.youtube.com/watch?v=HtTUsOKjWyQ

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Jag är DJ och skulle aldrig släpa runt på något sånt där, du behöver en lätt dator, SSD är ett måste.

Edit:
Även att tillägga, MAC är att föredra starkt pga driftsäkerheten. Min mac har aldrig dött under en spelning vilket windows som jag hade innan gör hipp som happ.

Du får en popup som säger att du måste uppdatera mitt under ett gig, glömmer att klicka "senare" eftersom du är så inne i att dja, och sen stänger datorn av sig helt random och man måste vänta på uppdateringar.

Det händer inte på mac.

Dold text
Visa signatur

CoreOS

Permalänk
Skrivet av martinforest:

Kul att det funkar! Jag menade att bara använda en USB utgång för att minimera belastningen på USB-styrkretsen. Det är overkill. Men det var mest för att visa hur viktigt det är att prioritera ljuddatan. På vissa burkar funkar en USB-utgång medan den andra inte alls funkar. P.g.a olika intergration av kretsarna på Moderkortet.

USB 2.0, 1.1, och nya 3.0 (har även kommit) används i proffsljudkort som kostar 10.000 kr och mer. Det är ett mycket bra sätt att skyffla data på, om man har ett USB-controller på moderkortet som fungerar bra och prioriterar sig självt, och inte blir överbelastad.

MIDI är ju ett helt annat protokoll som används för att skicka några kb-data enbart. Har inget med datorer o göra egentligen. Kommer från Synthar på 80-talet.

Ja, audigykortet arbetar bäst i 48 därför att det är gjort för DVD-standarden. Denna används inte i professionell musikproduktion, då kör man 44,1 khz. Eller 88, 196, och sen downsamplar man en effektiv algoritm, beroende på projekt.

Till TS:
http://studioforum.se
http://kvraudio.com
http://gearslutz.com

Skulle jag varit TS och använt USB kort skulle jag köpt ett separat kontroller kort för det(finns till laptops) och kört ljudkortet via det. vet dock inte hur vanligt det är med Pcmcia portar på laptops längre dock. den bussen brukar ha förtur om jag inte minns helt fel. Därav att man kör in ljudkort där!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Orden "om jag inte minns fel", "jag tror det borde funka" "det kanske funkar" "testa?" är sköna att använda när man vill bygga nått! *facepalm* haha. jag förstår att alla bara vill hjälpa till, såklart. det är sjukt bra. men tro mig, det tillkommer ständigt nya problem, och vissa gamla problem försvinner, sen dyker dem upp i en ny generation moderkort, och så försvinner dem.... det finns liksom INGA regler för detta, det är alltid grisen i säcken om man inte är forskarens forskare.... eller om man kör MAC + Dyrt Fint Proffskort.

En BRA PC, med rätt moderkort (köper man bärbar får man nästan alltid grisen i säcken, eller ett moderkort som bara byggts för just den burken, som inte nån annan testat med, just det kortet du ska köpa till...) funkar bra ihop med många ljudkort, om man ställer inte allt. detta kräver kunnande som TS inte har.

därför tycker jag TS ska köpa en Färdig MUSIK-PC/LAP och rekommenderat ljudkort, o fortsätta köra Windows.
Eller gå över till MAC.

edit: själv köpte jag efter många år av helvete en begagnad mac på blocket, som (aldrig kom fram) (blåst) också ett fint sätt att musicera på.... lol

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

http://www.frostacm.com/ kanske kan vara värt att kika runt lite bland.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |