Köpråd, MSI GE70 eller MSI GX60?

Permalänk

Köpråd, MSI GE70 eller MSI GX60?

Okej, sitter i ett dödläge och vet inte vilken dator jag ska beställa, MSI GE70 - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=781359, MSI GX60 - http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=762365, Tycker bättre om formen, tangentbordet, ja det mesta på GE70 men är det bättre att köpa GX60? Antar att den har längre batteritid, bättre grafikkort.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt att göra med datorn? Om du främst ska ha den som en speldator bör ju batteritid inte vare något problem eftersom du nästan alltid kommer ha el-sladden inkopplad.

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk

Ja datorn ska vara mycket till spel, men kommer även resa en del och då skulle de va kul om batteriet räcker 4 timmar iallafall, vet inte batteritid på någon av dom, bara att GE70 har 6-cell och GX60 har 9-cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rockworld:

Ja datorn ska vara mycket till spel, men kommer även resa en del och då skulle de va kul om batteriet räcker 4 timmar iallafall, vet inte batteritid på någon av dom, bara att GE70 har 6-cell och GX60 har 9-cell

Jag skulle säga kör på Ge70! Den ha bättre processor och om du gillar känslan på den mer, varför inte? Googla lite recensioner och kolla batteritiden. Ge70 har ju Haswell som ska ha ett bra strömspar läge som kanske hjälper batteritiden om du mest surfar.

Visa signatur

[Chassi- Define R4] [GPU- Msi 970 twin frozr] [CPU- 4670k @ liten överklockning] [Mobo- Asus z87 - A] [PSU- HX 750 750w 80+ gold] [Ram- Corsair vengence 8gb][SSD- Kingston 120GB][Hårdrisk- 1TB]
Tillbehör
[Skärm: Koreaskräm 1440p] [Mobil: Iphone 6]
[Tangentbord: Q-pad mk 50] [Hörlurar: Audio Technica Ath-50] [Mus: R.A.T 3]

Permalänk
Skrivet av Gibbis:

Jag skulle säga kör på Ge70! Den ha bättre processor och om du gillar känslan på den mer, varför inte? Googla lite recensioner och kolla batteritiden. Ge70 har ju Haswell som ska ha ett bra strömspar läge som kanske hjälper batteritiden om du mest surfar.

Problemet med att hitta recensioner då dom båda är relativt nya men kan ge det ett försök

Permalänk

hur många celler bestämmer inte hur länge batteriet håller, det är hur mkt ström delarna drar och hur mkt mWh som batteriet har, mitt g75vx har ett 8cells 74000mWh 15v batteri och varar ca 4 timmar i idle med strömsparläget aktiverat

Visa signatur

Stationär: i7 4930k @4.4ghz, GTX 780ti @1219mhz boost, 64GB DDR3 1687mhz, P9X79 Pro
Lan: Asus M VI Impact, i7 4770k, Msi R9 290x gaming, 16GB DDR3 1600mhz, 512gb Crucial m550 m.2
Utrustning:Steelseries Rival 700, Corsair K65 RGB, Sennheiser RS175, Qpad QC-90

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt GE70. Ett problem med GX60 är att processorn är väldigt mycket sämre än Intels lösningar och drar ned grafikkortet väldigt mycket. Den är alltså inte så bra som man tror att den skulle kunna vara. Den är kanske lite bättre i spel, men inte så mycket som man nog skulle kunna förvänta sig.

GE70 å andra sidan är betydligt lättare, trots sin större skärm, vilket är en ganska stor fördel. Batteritiden behöver inte heller vara sämre, då dess delar drar mindre ström än GX60:s. Jag tror att du snarare ska se 9-cells batteriet som ett krav för liknande batteritid.

Edit:

Jag bifogar en recension av GX60. Notera att 765m verkar kunna jämföras med 670mx. Den senare förekommer nämligen i testen.

http://www.notebookcheck.net/Review-MSI-GX60-Notebook.86283.0.html

Visa signatur

Alienware 14| 14,0" FHD IPS| Intel Core i7-4700MQ 2,4-3,4 GHz| Nvidia GTX 765M 2 GB GDDR5| 8 GB DDR3L 1600 MHz| 256 GB mSATA SSD + 750 GB HDD (7200 rpm)| MIN RECENSION AV ALIENWARE 14
För närvarande student på KTH. Har ni några frågor är det bara att skicka ett meddelande.

Permalänk
Skrivet av Aenarian:

Jag skulle valt GE70. Ett problem med GX60 är att processorn är väldigt mycket sämre än Intels lösningar och drar ned grafikkortet väldigt mycket. Den är alltså inte så bra som man tror att den skulle kunna vara. Den är kanske lite bättre i spel, men inte så mycket som man nog skulle kunna förvänta sig.

GE70 å andra sidan är betydligt lättare, trots sin större skärm, vilket är en ganska stor fördel. Batteritiden behöver inte heller vara sämre, då dess delar drar mindre ström än GX60:s. Jag tror att du snarare ska se 9-cells batteriet som ett krav för liknande batteritid.

Tror jag sett någon recension på GX60 där skrev de att batteriet skulle hålla nästan 5 timmar, 9-cells batteri hjälper ju för att nå högre Whr men spelar ju även roll hur mycket alla fysiska delar drar

Permalänk
Medlem

GE70 2.7kg vs GX60 3.5kg kan vara något att tänka på om du tänkt resa mycket med den.. 800gram extra är rätt mycket.

Permalänk
Medlem

Nån som vet RPM på hårddisken i GE70?

Permalänk
Skrivet av CoolOff:

Nån som vet RPM på hårddisken i GE70?

7200RPM (: