Microsoft kovänder om Xbox One DRM

Permalänk
Medlem

Här kommer en sammanfattning av för och nackdelarna med MS senaste beslut om man köper spel på skiva:

PLUS:

+ Man kan sälja begagnade skivor på torget
+ Man kan använda XBOX utan internet (Du kan bortse från denna punkt om du har internet)

MINUS:

- XBOX:en brusar mer (för du måste ju starta spelet med skiva även om du installerat på hårddisken)
- XBOX:en blir långsammare (för du måste ju starta spelet med skiva även om du installerat på hårddisken. Skiva är långsammare än disk)
- Sämre för miljön (För fler kommer köpa spel på skiva)
- Långsammare spelbyten (för du måste gå fram till XBOX för att byta skiva varje gång du byter spel)
- Vi kan inte längre dela/sälja spel digitalt
- Böckigare (Om du är hemma hos en kompis så kan du inte längre spela ditt spel genom att bara logga in. Utan du måste ha skivan med dig i fickan)

Har jag glömt något? Finns de någon som tycker fördelarna övervägen nackdelarna?

Permalänk
Medlem

Bara jag som tycker kinect verkar riktigt spännande? Har aldrig testat första kinect och den verkade heller inte ha så mycket att komma med. Men tanken att alla spelutvecklare vet att det finns en kinect inkopplad ger dom ju så mycket mer valmöjligheter. Tekniken i den lilla saken är ju helt fantastisk. Jag kommer förmodligen inte så och hoppa i vardagsrummet, men blir nyfiken på vad utvecklarna kan komma med.

Prestandan och priset är i stort sett lika förmodligen. Så det som bör spela roll är väl "features", exklusiva spel och eventuellt hur bra PSN och Live fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vilket är bättre än att inte kunna sälja alls? Och en som redan har köpt spelet begagnat har ju redan sparat en massa på just det.

Jag vet inte. Jag köper endast spel begagnat om det inte går att få tag på i normal butik. Och jag har aldrig sålt ett spel.
Tycker personligen att begagnad spel marknaden gör mer skada för industrin än gott, mycket tack vara Gamestop..
Dock att stänga ute möjligheten helt att kunna köpa begagnade spel, är inte en bra ide heller.

Nissen som köpte det begagnat kanske vill kunna sälja det vidare. Inte tal om att det finns många gamla 360 titlar som inte går att få tag på någon annanstans än via typ ebay etc.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Men MS valde att offra lite "frihet" på den fysiska fronten för större "frihet" på den digitala. Och den digitala fronten kan vi väl ändå hålla med om är framtiden. Kom ihåg att dessa konsor förväntas leva i 7 år vilket är en lång tid. MS gick med på att öka restiktioner på vad de ansåg sig vara "ute" för att arbeta för en liberalare framtid. Men de misstolkade hur konservativa deras kunder är.

Det är du som värderar att de skulle offra "lite" frihet på den fysiska fronten för "större" frihet på den digitala. Konsumenter bedömde det uppenbarligen som att de ville byta "mycket/all" frihet på den fysiska fronten mot "inte jättemycket mer" frihet på den digitala fronten (snarare tillägg av begränsande åtgärder även där).

Din bedömning är att Microsoft gjorde detta för att jobba för en "liberalare" framtid. Majoritetens bedömning var tvärtom — att Microsofts åtgärder skulle leda till en mer inlåst framtid. Du menar att Microsoft försökte ge konsumenter frihet genom att införa det hårdaste DRM-system som hittills synts till på spelmarknaden (inklusive Steam och varianter) — andra menar att det bara var ett sätt att ytterligare låsa upp sina produkter.

Allmänt så är det väl ändå försvinnande sällan som dessa aktörer har jobbat för större frihet för konsumenterna gällande hur de använder sina produkter. Pengar ligger i inlåsning och kontroll, och det är i den riktningen branschen ständigt rör sig. Ska konsumenter behöva säga till en gång om dagen för att ens få spela de spel man köpt? Det kvittar hur många regnbågar man målar över eventuella följder — premissen var uppenbarligen redan förbi vad konsumenter ville acceptera.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Jag vet inte. Jag köper endast spel begagnat om det inte går att få tag på i normal butik. Och jag har aldrig sålt ett spel.
Tycker personligen att begagnad spel marknaden gör mer skada för industrin än gott, mycket tack vara Gamestop..
Dock att stänga ute möjligheten helt att kunna köpa begagnade spel, är inte en bra ide heller.

Nissen som köpte det begagnat kanske vill kunna sälja det vidare. Inte tal om att det finns många gamla 360 titlar som inte går att få tag på någon annanstans än via typ ebay etc.

Läste någonstans att skaparna av Heavy Rain hade sagt att 50% av de som spelat spelet hade köpt det begagnar och därmed hade skaparna inte fått ett öra. Så jag tycker att det bra att man begränsar begagnatmarknade. De som vill ha ett spel vid release kan köpa det nytt och ha möjligheten att sälja spelet, men det som har mera tålamod kan vänta och köpa begagnat men inte kunna sälja det vidare sen.

Permalänk
Medlem

Har lagt till lite

Skrivet av Safta20:

Här kommer en sammanfattning av för och nackdelarna med MS senaste beslut om man köper spel på skiva:

PLUS:

+ Man kan sälja begagnade skivor på torget
+ Man kan använda XBOX utan internet (Du kan bortse från denna punkt om du har internet)
+ Man kan spela spel även när internet/MS servrar är nere.
+ Man kan spela spel även efter att MS släppt nästa konsoll och snabbt gett upp stöd för denna

MINUS:

- XBOX:en brusar mer (för du måste ju starta spelet med skiva även om du installerat på hårddisken) Den behöver bara verifiera vi uppstart och det kan gå mycket snabbt om de implementerar det på ett vettigt sätt.

- XBOX:en blir långsammare (för du måste ju starta spelet med skiva även om du installerat på hårddisken. Skiva är långsammare än disk) Den behöver bara verifiera vi uppstart och det kan gå mycket snabbt om de implementerar det på ett vettigt sätt. Någon sekund extra om det görs på rätt sätt.

- Sämre för miljön (För fler kommer köpa spel på skiva) Skivor har inte särskilt stor miljöpåverkan. Det är nog mindre än alla servrar som måste verifiera alla xboxar (beroende såklart på vart servrarna är placerade och det landets energisammansättning.

- Långsammare spelbyten (för du måste gå fram till XBOX för att byta skiva varje gång du byter spel) Byter du spel så ofta?

- Vi kan inte längre dela/sälja spel digitalt Digitala spel kan kräva uppkoppling om dom vill. Att alla spel på skiva ska kräva det är bara idioti

- Böckigare (Om du är hemma hos en kompis så kan du inte längre spela ditt spel genom att bara logga in. Utan du måste ha skivan med dig i fickan) Se mitt tidigare inlägg. Family sharing går fortfarande att implementera. De som vill spela offline utan internet kommer såklart inte kunna utnyttja det, men övriga kan om MS vill.

Har jag glömt något? Finns de någon som tycker fördelarna övervägen nackdelarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja de har ändrat sig för att folk klagade och inte förstog fördelen med en digital konsol. Otroligt trist.

Dom kunde ha löst det, om bara M$ fattade att vad folk vill ha är valmöjlighet.
Dom kunde gjort hela skitet med 24h varje dag och familje delningen till en valmöjlighet.

Men när man börjar diktera drakoniska krav på folk. När den andra konkurrenten inte gör detta.. Så går människor hellre till konkurrenten med mer valmöjligheter.

Finns många som inte gillar eller vill ha Kinect. Och finns många som hade velat ha family sharing funktionen. Och M$ kunde gjort det så enkelt för sig själva att bara göra det till ett tillval...

Men nej.. dom vill, precis som allt annat som Metro UI och så vidare. Forcera ner det i strupen på oss. Oavsett om vi vill ha det eller inte..

Så istället för att komma på en bra lösning, som fördelar alla... så tar dom bort hela skitet.

Och hela har varit en massiv PR katastrof. För dom har gjort ett fruktansvärt dåligt jobb av att informera hur deras policies fungerar. Samt att dom höll helt tyst om det under deras E3 konferens, har gjort inget annat än bara skadat deras ryckte. Och gett Sony enorma chanser att förlöjliga M$

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Safta20:

- XBOX:en brusar mer (för du måste ju starta spelet med skiva även om du installerat på hårddisken)

Detta vet vi ju inte ännu. Spelet kan ju ändå installeras helt på HDDn och bara använda skivan som 1-time verifiering då man startar spelet

Skrivet av Safta20:

- XBOX:en blir långsammare (för du måste ju starta spelet med skiva även om du installerat på hårddisken. Skiva är långsammare än disk)

Detta vet vi ju inte ännu. Spelet kan ju ändå installeras helt på HDDn och bara använda skivan som 1-time verifiering då man startar spelet

Skrivet av Safta20:

- Sämre för miljön (För fler kommer köpa spel på skiva)

Du har ju ändå samma mäjligheter nu som innan att köpa digitalt/fysiskt.

Skrivet av Safta20:

- Långsammare spelbyten (för du måste gå fram till XBOX för att byta skiva varje gång du byter spel)

Jävlar vilket stort vardgasrum du måste ha om, eller så är du bara lat. Om du inte vill byta skiva, köp spelet digitalt.

Skrivet av Safta20:

- Vi kan inte längre dela/sälja spel digitalt

Lite av en bummer, men väntat.

Skrivet av Safta20:

- Böckigare (Om du är hemma hos en kompis så kan du inte längre spela ditt spel genom att bara logga in. Utan du måste ha skivan med dig i fickan)

Att bara logga in skulle ju inte räcka. Du måste ju även tänka på att spelet måste laddas ner och installeras före det skulle kunna spelas. Men om det tar lika lång tid att ladda ner 10-20gb som det tar att logga in på konsolen, så tror jag MS måste se över inloggnings funktionen först.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Det är du som värderar att de skulle offra "lite" frihet på den fysiska fronten för "större" frihet på den digitala. Konsumenter bedömde det uppenbarligen som att de ville byta "mycket/all" frihet på den fysiska fronten mot "inte jättemycket mer" frihet på den digitala fronten (snarare tillägg av begränsande åtgärder även där).

Din bedömning är att Microsoft gjorde detta för att jobba för en "liberalare" framtid. Majoritetens bedömning var tvärtom — att Microsofts åtgärder skulle leda till en mer inlåst framtid. Du menar att Microsoft försökte ge konsumenter frihet genom att införa det hårdaste DRM-system som hittills synts till på spelmarknaden (inklusive Steam och varianter) — andra menar att det bara var ett sätt att ytterligare låsa upp sina produkter.

Allmänt så är det väl ändå försvinnande sällan som dessa aktörer har jobbat för större frihet för konsumenterna gällande hur de använder sina produkter. Pengar ligger i inlåsning och kontroll, och det är i den riktningen branschen ständigt rör sig. Ska konsumenter behöva säga till en gång om dagen för att ens få spela de spel man köpt? Det kvittar hur många regnbågar man målar över eventuella följder — premissen var uppenbarligen redan förbi vad konsumenter ville acceptera.

Men se det såhär, vilka restriktioner hade XBOX One inneburit om fysisk media "dog ut"? Vilket den mycket väl kan göra inom de kommande åren, iaf bli en betydligt mindre marknad. Vilket var MS gissning.

Istället hade vi kunnat sälja våra digitala spel, dela hela våra spelbibliotek med vänner oavsett vart på jorden de befinner sig etc. Ain't that freedom for you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Dom kunde ha löst det, om bara M$ fattade att vad folk vill ha är valmöjlighet.
Dom kunde gjort hela skitet med 24h varje dag och familje delningen till en valmöjlighet.

Men när man börjar diktera drakoniska krav på folk. När den andra konkurrenten inte gör detta.. Så går människor hellre till konkurrenten med mer valmöjligheter.

Finns många som inte gillar eller vill ha Kinect. Och finns många som hade velat ha family sharing funktionen. Och M$ kunde gjort det så enkelt för sig själva att bara göra det till ett tillval...

Men nej.. dom vill, precis som allt annat som Metro UI och så vidare. Forcera ner det i strupen på oss. Oavsett om vi vill ha det eller inte..

Så istället för att komma på en bra lösning, som fördelar alla... så tar dom bort hela skitet.

Och hela har varit en massiv PR katastrof. För dom har gjort ett fruktansvärt dåligt jobb av att informera hur deras policies fungerar. Samt att dom höll helt tyst om det under deras E3 konferens, har gjort inget annat än bara skadat deras ryckte. Och gett Sony enorma chanser att förlöjliga M$

Saken är den att utgivarna aldrig kommer gå med på det om inte de får något tillbaka. Jag tyckte det var en bra deal MS gjorde, men så tyckte in alla :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Haha det hade ju varit kanon så att alla börjar utveckla exklusivt för ps4 och priserna mer än dubbleras, seriöst sluta vara fanboy, det är osmakligt och löjligt.

fanboy? jag har inte ägt en konsol sedan NES och har inga planer på att köpa en nu heller, men att microsoft går ut och spottar sina potentiella kunder i ansikten med förbud och begränsningar hit och dit för att två veckor senare behöva krypa till korset och ändra sig är sjukt underhållande. Och ja jag hoppas och tror att xbox blir en flopp av brutala mått.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Det borde väl dock inte vara några problem att ha en online check/24h på just delningsfunktionen om de nu velat?

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Läste någonstans att skaparna av Heavy Rain hade sagt att 50% av de som spelat spelet hade köpt det begagnar och därmed hade skaparna inte fått ett öra. Så jag tycker att det bra att man begränsar begagnatmarknade. De som vill ha ett spel vid release kan köpa det nytt och ha möjligheten att sälja spelet, men det som har mera tålamod kan vänta och köpa begagnat men inte kunna sälja det vidare sen.

Aj vad illa.. Ibland undrar jag om inte begagnad försäljning gör mer skada för industrin än vad pirat kopiering gör.

Några sätt som M$ kunde löst det på. Som jag även hoppats på Steam ska göra. Är lägga in sin egen trading service. En service där användare kan sälja sina spel till andra. Och M$ kan då ta ut en liten avgift på försäljningen. Som går till både M$ och utgivaren/utvecklaren.

Detta skulle kraftigt undercutta Gamestops tag på marknaden. Och samtidigt gynna konsumenterna.Fast sen kan det mycket väl minska försäljning av nya spel också.. hmm fast.. man skulle kunna införa typ ett lås på begagnad-försäljning av ett spel en viss tid efter ny släpp. T.ex man får inte sälja spelet på marknaden dom första par månaderna. På så sätt så hinner man sälja flera nya kopior av spelet. Då det är vid release då spelen säljer som mest. Men endån ge sen konsumenterna valet att kunna sälja spelet vidare till andra.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Den är fortfarande lika låst, restriktionerna skulle bara bli lite mer förskjutna åt fysisk media. Vilket är bra eller? Att framtidens försäljningsätt av spel blir mindre DRM belagt i utbyte mot lite DRM på fysiskt media som ändå är på utgång?

Problemet är att alla antar att MS gör det för egen vinning istället för att se att de försöker möjliggöra en mindre restrikterad framtid. Och den framtiden är digital enligt dem.

Om nu Microsoft verkligen trodde på sin idé varför tog man inte bara bort Blu Ray läsaren då och körde det helt digitalt? Då tror jag att fler hade förstått detta och man hade om man velat kunna sänka priset på konsolen för som det är nu är den för dyr tycker jag.

Men istället gör man en kovändning och ändrar sig och tar bort dessa digitala DRM funktioner vilket är bra eftersom man ändå inte ville gå helt digitalt med Xbox One.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Det borde väl dock inte vara några problem att ha en online check/24h på just delningsfunktionen om de nu velat?

Men det var ju uppenbart ett krav från utgivarna för att få dem att tillåta delning av spel. Det pengarnana utgivarna skulle förlora iom delning av digital media kunde kompenseras av striktare DRM på fysisk media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Ja de har ändrat sig för att folk klagade och inte förstog fördelen med en digital konsol. Otroligt trist.

Hehe, nej. Microsoft bryr sig inte om sånt så länge det inte påverkar försäljningen. Hade Xbox One förbokats som smör hade de inte ändrat ett jota.

Att folk inte förstår fördelen med en digital konsol är Microsofts eget fel. De gick ut med TV/sport-konferensen och hade massor av olika konstiga uttalanden från olika personer om hur den behövde vara uppkopplad eller inte. Dessutom införde de restriktioner som var för tunga för att acceptera när de inte klarade av att förklara fördelarna med det heller.

Enormt dålig presentation, svamlande PR, massor av kockar som säger olika saker.

Permalänk

Det jag tycker MS har skött dåligt är att förklara varför de har de olika funktionerna, hade konsumenterna fått reda på fördelarna så hade kanske kritiken varit helt annorlunda.
Om de hade visat en funktion som är användbar som bara funkar om vi har verifiering. Men de gjorde de inte. Efter all kritik kom lite halv info och några fördelar som var användbara men då var allt för sent.

Tyckte MS har skött allting så jävla dåligt i PR-syfte oavsett om funktionerna var värdelösa eller om de var riktigt bra. Ska man införa något nytt får man då också argumentera för de på ett bra sätt som övertalar människor. Om de nu va så att vi får billigare spel/ unika funktioner eller vad de nu kunde vara, men inget sådant kom ut förutom lite flum svar som kom när de blev intervjuade!

Vet inte om de blir en konsol för mig då inga konsol exklusiva lockar mig så mycket förutom The Division (vilket ser ut att komma till PC)
Kommer nog vänta tills de är ute på marknaden och sedan se vad folk säger om de olika!

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Läste någonstans att skaparna av Heavy Rain hade sagt att 50% av de som spelat spelet hade köpt det begagnar och därmed hade skaparna inte fått ett öra. Så jag tycker att det bra att man begränsar begagnatmarknade. De som vill ha ett spel vid release kan köpa det nytt och ha möjligheten att sälja spelet, men det som har mera tålamod kan vänta och köpa begagnat men inte kunna sälja det vidare sen.

varför ska utgivaren ha betalt i flera led? köper jag en cykel hos min lokala handlare och sedan säljer den vidare får inte cykelhandlaren eller tillverkaren ett öre för de har redan fått betalt i förstaläget. varför skulle spelutvecklare ha annorlunda vilkor? Jag kan köpa att onlinelägen/servrar skall begränsas med någon form av nyckel där endast den som köper spelet nytt har tillgång till detta, men offlinespel som är noll påfrestning på eventuella serverparker etc hos MS eller spelutgivaren skall du fan få byta/sälja/ge bort bäst du vill.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av R4UWR:

Hur fungerar nu ''cloud powered''?

Som i Sim City

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om nu Microsoft verkligen trodde på sin idé varför tog man inte bara bort Blu Ray läsaren då och körde det helt digitalt? Då tror jag att fler hade förstått detta och man hade om man velat kunna sänka priset på konsolen för som det är nu är den för dyr tycker jag.

Men istället gör man en kovändning och ändrar sig och tar bort dessa digitala DRM funktioner vilket är bra eftersom man ändå inte ville gå helt digitalt med Xbox One.

Tror dy GameStop skulle ha sålt Xbox då? Och tar det bort fysisk media totalt så tjänar ju utgivarna inget på striktare DRM på fysisk media, och skulle därmed aldrig gått med på att lätta på restriktionerna på digital media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om nu Microsoft verkligen trodde på sin ide varför tog man inte bara bort Blu Ray läsaren då och körde det helt digitalt? Då tror jag att fler hade förstått detta och man hade om man velat kunna sänka priset på konsolen för som det är nu är den för dyr tycker jag.

Men istället gör man en kovändning och ändrar sig och tar bort dessa digitala DRM funktioner vilket är bra eftersom man ändå inte ville gå helt digitalt med Xbox One.

Det hade varit en ännu större katastrof. Marknaden är fortfarande väldigt starkt rotad i fysisk försäljning. Inte alla har tillgång till super snabbt internet för att kunna ladda ner spelen på.. Heck.. inte alla har stabilt internet ens..
Många glömmer bort att resten av världen har inte lika väll utbyggt internet som Sverige..

Dom kunde behållet många av deras positiva policies. Och även kunnat göra det till ett tillval... men nej.. M$ går endast all in eller inte alls på allt dom gör nu tydligen..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men det var ju uppenbart ett krav från utgivarna för att få dem att tillåta delning av spel. Det pengarna utgivarna skulle förlora iom delning av digital media kunde kompenseras av striktare DRM på fysisk media.

Visserligen men jag menar att rent tekniskt borde det egentligen inte vara några större problem att kunna erbjuda både och. Sedan kan det klart vara svårt att få med utgivarna på ett sådant tåg.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

fanboy? jag har inte ägt en konsol sedan NES och har inga planer på att köpa en nu heller, men att microsoft går ut och spottar sina potentiella kunder i ansikten med förbud och begränsningar hit och dit för att två veckor senare behöva krypa till korset och ändra sig är sjukt underhållande. Och ja jag hoppas och tror att xbox blir en flopp av brutala mått.

Dessa förbud och begränsningar har även de sina fördelar, det handlar helt enkelt om perspektiv. En fördel med Microsofts nu forna drm system hade varit att utgivare/utvecklare får in mer pengar. Visst finns det nackdelar med deras system som det var, men det är alltid så i början när det gäller stora förändringar på en marknad.

Detta kommer att inträffa förr eller senare vare sig ni vill det eller ej, för allt går mot digitalt, fysisk media som vi känner det idag kommer att dö ut näst intill helt och hållet, förutom möjligtvis då väldigt exklusiva collectors editions.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

varför ska utgivaren ha betalt i flera led? köper jag en cykel hos min lokala handlare och sedan säljer den vidare får inte cykelhandlaren eller tillverkaren ett öre för de har redan fått betalt i förstaläget. varför skulle spelutvecklare ha annorlunda vilkor? Jag kan köpa att onlinelägen/servrar skall begränsas med någon form av nyckel där endast den som köper spelet nytt har tillgång till detta, men offlinespel som är noll påfrestning på eventuella serverparker etc hos MS eller spelutgivaren skall du fan få byta/sälja/ge bort bäst du vill.

Jag som trodde att man inte skulle likna media med fysisk produkter. Piracy är ju inte stöld enligt många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

varför ska utgivaren ha betalt i flera led? köper jag en cykel hos min lokala handlare och sedan säljer den vidare får inte cykelhandlaren eller tillverkaren ett öre för de har redan fått betalt i förstaläget. varför skulle spelutvecklare ha annorlunda vilkor? Jag kan köpa att onlinelägen/servrar skall begränsas med någon form av nyckel där endast den som köper spelet nytt har tillgång till detta, men offlinespel som är noll påfrestning på eventuella serverparker etc hos MS eller spelutgivaren skall du fan få byta/sälja/ge bort bäst du vill.

Begagnad spel försäljning var till viss grad positivt för spel marknaden förr.. Men dom senaste tiden har Gamestop roffat åt sig stora delar av denna marknaden. Och pushar väldigt hårt konsumenter att hellre köpa en begagnad kopia för 50:- mindre än en ny kopia..

Som i sin tur har lett till alla irriterande pre-order, butiks specifika bonusar. Och day-one och on disc DLC.. Som alla har varit metoder utgivare har försökt för att motverka detta..

Teknsikt sätt borde vi skylla på Gamestop för att M$ ens övervägde att införa 24h kravet..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Visserligen men jag menar att rent tekniskt borde det egentligen inte vara några större problem att kunna erbjuda både och. Sedan kan det klart vara svårt att få med utgivarna på ett sådant tåg.

Vilket är hela grejjen. De hade en deal med utgivarna som de trodde skulle uppskattas av konsumenterna, men icka sa nicke. MEn kanske lyckas det kavla fram en ny deal innan release men jag är tveksam. Vi får snarare vänta tills nästa generations konsoler.. och förhoppningsvis är folk lite mer pro-digital media då.

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Tror dy GameStop skulle ha sålt Xbox då? Och tar det bort fysisk media totalt så tjänar ju utgivarna inget på striktare DRM på fysisk media, och skulle därmed aldrig gått med på att lätta på restriktionerna på digital media.

Skrivet av ParasiteX:

Det hade varit en ännu större katastrof. Marknaden är fortfarande väldigt starkt rotad i fysisk försäljning. Inte alla har tillgång till super snabbt internet för att kunna ladda ner spelen på.. Heck.. inte alla har stabilt internet ens..
Många glömmer bort att resten av världen har inte lika väll utbyggt internet som Sverige..

Dom kunde behållet många av deras positiva policies. Och även kunnat göra det till ett tillval... men nej.. M$ går endast all in eller inte alls på allt dom gör nu tydligen..

Då får det bli som det blir. Det är så att fysisk media säljer bättre fortfarande och digital försäljning kommer då ligga efter i försäljning som det gör nu. Då får Microsoft skylla sig själva.

Hade man förklarat detta DRM kravet ordentligt istället för att nästan enbart snacka om deras TV funktioner exklusiva till nordamerika så hade det kanske inte blivit så stora klagomål från konsumenterna som det blev nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Safta20:

Här kommer en sammanfattning av för och nackdelarna med MS senaste beslut om man köper spel på skiva:

En helt objektiv lista, utan värderande uttryck i punkterna, givetvis, för något annat vore ju inte konstruktivt.

Skrivet av Safta20:

PLUS:

+ Man kan sälja begagnade skivor på torget

Eller Tradera/Ebay/Blocket/i skolan/till vänner/byta in dem i spelbutiker mot nya spel/… .

Skrivet av Safta20:

+ Man kan använda XBOX utan internet (Du kan bortse från denna punkt om du har internet)

Tills du inte är hemma, eller din router är på lagning, eller Com Hem har avbrott på linan, eller ett träd ligger på telefonledningen i skogen och ingen service kommer på två veckor, eller när Microsoft i framtiden stänger ner Xbox One-autentiseringen, eller Microsofts servrar ligger nere, eller något av nätproblemen händer någon av dina kompisars nätuppkoppling som du delat ditt spel med.

"Men jag har smartphone!" — ja, grattis, det har inte alla. Och har alla familjer kompetensen att sätta upp nätbryggor bara för att barnen vill spela spel?

Skrivet av Safta20:

MINUS:

- XBOX:en brusar mer (för du måste ju starta spelet med skiva även om du installerat på hårddisken)

Redan på PS1 så snurrade inte skivan när den inte lästes från. Om spelet är installerat på hårddisken som du föreslår så behöver skivan ju inte läsas mer än i en fraktion av en sekund för att bekräfta DRM-koderna.

Skrivet av Safta20:

- XBOX:en blir långsammare (för du måste ju starta spelet med skiva även om du installerat på hårddisken. Skiva är långsammare än disk)

Du läser som sagt inte hela spelet om det även är installerat på hårddisken.

Skrivet av Safta20:

- Sämre för miljön (För fler kommer köpa spel på skiva)
- Långsammare spelbyten (för du måste gå fram till XBOX för att byta skiva varje gång du byter spel)
- Vi kan inte längre dela/sälja spel digitalt
- Böckigare (Om du är hemma hos en kompis så kan du inte längre spela ditt spel genom att bara logga in. Utan du måste ha skivan med dig i fickan)

Varför måste det ena hindra det andra? Det kommer väl fortfarande att köpa spel digitalt för de som vill detta? Varför skulle det inte gå att sälja dessa spel? Om det är på detta sätt så är det en rent artificiell begränsning från Microsofts sida.

Skrivet av Safta20:

Har jag glömt något? Finns de någon som tycker fördelarna övervägen nackdelarna?

"Glömt" är nog fel ord. "Medvetet undvikit argument och sockrat de tillgängliga med förlöjligande påståenden" passar bättre. Vi saknar t ex hela integritetsdebatten och vad hårdare DRM-inlåsningar betyder för konsumenters valfrihet.

Det finns argument åt båda håll, och det är upp till var och en att värdera dessa utifrån egna ståndpunkter. Men det hjälper ingen att försöka förlöjliga alla argument åt det ena hållet, och dra upp minsta lilla argument åt andra hållet som fantastiskt ("Man slipper resa sig för att byta spel!").

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag är fortfarande besviken på hårdvaran. Jag fattar inte varför jag ska köpa xbox one. För att live är bra, eller för att kontrollen är bäst. Så lät det med 360.
Enda problemet jag haft med ps är väl att kontrołlen inte låg så bra i handen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Då får det bli som det blir. Det är så att fysisk media säljer bättre fortfarande och digital försäljning kommer då ligga efter i försäljning som det gör nu. Då får Microsoft skylla sig själva.

Hade man förklarat detta DRM kravet ordentligt istället för att nästan enbart snacka om deras TV funktioner exklusiva till nordamerika så hade det kanske inte blivit så stora klagomål från konsumenterna som det blev nu.

Den fysiska marknaden är stor just nu, men kommer den att fortsätta vara det under Xbox One's livstid? Mindre troligt. Det här var en långsiktig lösning, men folk såg inte längre än vad näsan räkte.

Tänk om fysisk media dör ut under de kommande 10 åren, då kommer vi varken kunna dela eller sälja våra spel längre. Is that freedom?