Microsoft kovänder om Xbox One DRM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dravond:

Kan ju inte säga att jag är förvånad med tanke på kritiken de fick...

Nu får vi se vad Sony kan kontra med...

Sony behöver inte kontra. PS4 har bättre specs än Xbone och har mer exklusiva spel och är billigare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av shaboo:

Nu vart det Xbox one, struntar helt hur dom presenterade allt ifrån början det viktigaste är att dom verkar lyssna på oss och att dom tog åt sig kritiken ifrån alla fans.

Frågan är ju bara ifall de verkligen lyssnade eller kände att det skulle bli för kostsamt att INTE göra de här ändringarna. Blir dock Ps4 här.

Undrar vart den där uppkäftiga "Kan du inte spela offline? Då finns 360"-attityden tog vägen?

Permalänk
Medlem

Tänker länka till Totalbiscuits content patch för idag då jag tror folk skulle behöva lyssna igenom den, även om dom gjorde en kovändning så finns det fortfarande problem att åtgärda, lyssna igenom vad han säger för mig blir det en ps4 om jag bestämmer mig att köpa konsol.

Permalänk
Medlem

Haha vilket magplask för Microsoft. Försöker driva igenom sina idéer in till det sista sen viker sig, bra för oss konsumenter så klart. Men undra hur mycket pengar Microsoft kommer förlora genom att byta business model sådär...

Blir ändå PS4 för mig, helt solklart.

Microsoft har förlorat mitt förtroende och det kommer ta en hel del för att vinna tillbaks det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Att folk förespråkar ett en produkt från Sony efter vad de gjorde mot George Hotz är enligt mig orförståligt. MS är inga änglar de heller, de har sina brister. Men de är iallafall bättre än Sony.

Mvh
Mattias

Man får skylla sig själv om man hackar...

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som anade att dom skulle ändra sig?

Får man skit, ja då får man skita ner dom där funktionerna och spola bort dom.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av xpkt:

Titta på PS3. Har mycket bättre prestanda än 360 ändå var 360 bättre på att utnyttja sin hårdvara i spel. Nej alla som säger att de ska köpa PS4 för den har bättre prestanda kanske ska vänta och se hur den verkligen presterar först?

Skadan MS gjort är nog större än de någonsin insett. Och frågan är om man vågar lita på att de inte inför detta i framtiden. Jag är kluven om det ens blir en nästa gens spelkonsol.

Det har ju visserligen sina förklaringar i och med att arkitekturen i PS3 var så obekant och svår att programmera för. Nu ser situationen helt annorlunda ut - Båda har samma arkitektur fast ena har bättre presterande hårdvara.

Angående "Family plan" så skulle det aldrig fungerat som folk gärna vill tro, om det var fallet så skulle det vara ett problem katastrofalt större än andrahandsmarknaden på spel.

Detta har också kommit fram om planen:

Citat:

According to this Microsoft employee, Xbox One family sharing was just gonna be trial versions of the game.

They were even setting up a system to prevent people from beating the game through family sharing. It was just another demo mechanism

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Sas:

Så länge Xbone har kinekt inbyggt så är den inte intressant. I 1984 har dom TV med inbygd övervakning som inte går att stänga av... verkar som att MS tog inspiration därifrån.

Använd inte nätet om du är nojig. Vänd kameran, för mig spelar ingen roll.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Hmm... nu blev det svårare att välja konsol!

välj ingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Bra gjort av Microsoft

Bra för oss dåligt för Microsoft. Blir verkligen ingen Xbox One. Dom kunde ta bort allt detta med en simpel patch! Jag gissar på att dom långsamt kommer införa systemet igen när folk redan är investerade i sitt Xbox One biblotek.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Chabean:

MS har visat hur svagt deras företag är, varför inte bara göra så från början?

Patetiskt tycker jag, klagar du tillräckligt får du det du vill ha - vad f*n är det för principer..?

Utbud/efterfråga, hade du inte SO i skolan?

Visa signatur

Det finns fem personlighetstyper på Sweclockers:
1. Ryttare 2. Hycklare 3. PK-nissar
4. Folk-som-inte-kan-resonera/argumentera-for-shit-men-ändå-ska-göra-det-in-i-döden typen
5.Jag

Permalänk
Skrivet av Chabean:

MS har visat hur svagt deras företag är, varför inte bara göra så från början?

Patetiskt tycker jag, klagar du tillräckligt får du det du vill ha - vad f*n är det för principer..?

Tycker du tänker helt fel. Det har väl snarare visat på att de bryr sig om vad konsumenterna vill ha och inte vill ha? Hur kan detta vara patetiskt?

Permalänk
Medlem

Njaaaa, nu är du ute och cyklar. Sony's press konferans fick det att låta som att mer spel var exklusivt för Ps4, men de ljög för sina konsumenter indirekt, men efter en massa research kring de nämnda spelen och 5-10 gånger replay på Sony's konferans så kom jag fram till att det är max 1-3 spel som är exklusiva, av alla de nämnde. Xbone kommer ha ett antal fler exklusiva spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Tycker du tänker helt fel. Det har väl snarare visat på att de bryr sig om vad konsumenterna vill ha och inte vill ha? Hur kan detta vara patetiskt?

Enda skillnaden nu är att Xbone har 100 gånger mer möjligheter inom spel/multimedia osv osv, medan Ps4 har bättre hårdvara, men sen när har det spelat någon roll inom konsollgaming? Spelen är ju ultimat programmerat för vardera hårdvara och kommer fungera Exakt lika bra på båda konsollerna. Nu är vi tillbaks till 360/Ps3 åren igen.. Eller?

fanboyanklagelse borttagen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Bra för oss dåligt för Microsoft. Blir verkligen ingen Xbox One. Dom kunde ta bort allt detta med en simpel patch! Jag gissar på att dom långsamt kommer införa systemet igen när folk redan är investerade i sitt Xbox One biblotek.

Det är praktiskt taget omöjligt att Microsoft skulle göra en till förändring gällande detta. De är inte ett pack med pengadrivna idioter, de vill ge kvalité för pengarna - Ganska uppenbart med tanke på den här förändringen.

fanboyanklagelse borttagen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Odessy:

välj ingen?

Jag gillar båda konsollerna. Jag väljer utefter vilka spel jag är mest sugen på samt vilken kontroll som kommer värma min hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Haha vilket magplask för Microsoft. Försöker driva igenom sina idéer in till det sista sen viker sig, bra för oss konsumenter så klart. Men undra hur mycket pengar Microsoft kommer förlora genom att byta business model sådär...

Blir ändå PS4 för mig, helt solklart.

Microsoft har förlorat mitt förtroende och det kommer ta en hel del för att vinna tillbaks det.

Borde de inte återvinna ditt förtroende med tanke på att de ändrade hela Steam-idén till en äldre synpunkt?
De har vunnit på detta, och det kan bli en bra framtid för konsoller genom att sälja spel genom digital download, och det var det microsoft ville få fram. Dock förstod jag aldrig 24h online-check, men nu är det så gott som en perfekt konsoll, såvida man inte föredrar Ps4 handkontrollerna och spelen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doktor_Krall:

Jaha så nu försvann funktionen med att dela spelbibliotek mellan 10 personer. Hur fan tänker folk egentligen, nu kan jag äntligen ta med min Xbox One till stugan tre veckor om året och slippa försöka gå online med mobilen en gång om dagen? Men jag har inte mer tillgång till mina polares 30 andra spel när jag är hemma de andra 49 veckorna utan att vi ska springa med discar fram och tbx. Hade varit sjukt bra att kunna sitta i soffan i lugn och ro och bara välja mellan en massa spel. Hur tänker folk egentligen?

Sjukt dålig förändring som kommer kosta mycket mer än det smakar för alla som har tillgång till intenet.

Ge mig en källa där folk krävde att de ville ha bort sharing delen eller ha kvar DRM som att ha skivan i optiska enheten. Please share...

PS Inte alla har 100/100Mbit bredband. Även alla hus i Sverige har inte bredband eller någon uppkoppling. Detta ett rikt land som Sverige. Ta en titt på resten av europa. Polen, Tyskland, Ryssland, Italien.....

Skrivet av strejf:

För min del tycker jag en check online varje 24h var lite vekt. Jag hade hellre sett att konsolen krävde internetuppkoppling konstant. Det hade gett spelutvecklare coola möjligheter då de kan anta att alla som spelar är online.

Vad stoppar det spelutvecklare att göra detta nu? Har Microsoft stoppat på något sätt utvecklare genom att stoppa TCP anslutningar?

Ni pratar om bakåtsträvande, men att på något sätt ha regionslås som är vad äldsta DRM någonsin? Eller ha DRM som direkt säger "Du är kriminell jävel, nu skall vi titta om du har håller på med något olagligt denna timmen".

Att Microsoft införde DRM med att ha skiva i optiska enheten, eller att ta bort sharing är helt deras beslut vilket ingen frågade efter. Vill ni få bort det klaga lite mer eller köp inte konsolen.

Snart är man bakåtsträvande för att man inte vill ha IPRED eller rätt att kunna köpa en konsol där man bor....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Finns som sagt flera saker till MS måste åtgärda innan det blir aktuellt med att ens köpa konsolen.

1 - Avskaffa kinect kravet. Det finns ingen som helst anledning till att denna skulle behövas för att konsolen skulle fungera.
2 - Berätta och beskriv hur konceptet med "Cloud computing" är tänkt att fungera. Sista företaget som sysslade med detta (*host* EA - SimCity *host*) ljög så det stod härliga till. Det var inget annat än always-online-drm.
3 - Åtgärda er värdelösa inställning till indieutvecklarna. Sony och Nintendo springer varv runt MS på detta område.
4 - Ta bort kravet om att du är tvungen att betala för ett account för att kunna använda andra betaltjänster så som Netflix.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Jag skulle inte ha försökt mig på på något liknande från första början och jag skulle dessutom ha tagit bort kravet på spionkameran, förlåt Kinect, så att priset kan gå ner.

Det är ingen spionkamera, herregud. Det är bara trams från spekulationer som har framkommit över nätet.

förolämpning borttagen
Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Finns som sagt flera saker till MS måste åtgärda innan det blir aktuellt med att ens köpa konsolen.

1 - Avskaffa kinect kravet. Det finns ingen som helst anledning till att denna skulle behövas för att konsolen skulle fungera.
2 - Berätta och beskriv hur konceptet med "Cloud computing" är tänkt att fungera. Sista företaget som sysslade med detta (*host* EA - SimCity *host*) ljög så det stod härliga till. Det var inget annat än always-online-drm.
3 - Åtgärda er värdelösa inställning till indieutvecklarna. Sony och Nintendo springer varv runt MS på detta område.
4 - Ta bort kravet om att du är tvungen att betala för ett account för att kunna använda andra betaltjänster så som Netflix.

Jag håller med dig i alla 3 punkter förutom 4e. Vad menar du?
Netflix kommer ändå kosta pengar för oss i sverige, för här är det ett third-party program, i USA är det first-party. Det kommer kosta lika mycket på Ps4 som på Xbox One. Vad Microsoft och Sony menade på presskonferanserna är ju uppenbarligen bara i USA!

Permalänk
Medlem

Jag är inte ett dugg förvånad att en kappa rycks med av en orkan av kritik. Första jag tänkte när jag hörde deras idéer var "jag ger dem ett par månader så vänder de". Det var extremt förutsägbart efter PS4:ans framfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Tycker det är lite konstigt att ingen har blivit förbannad på att man fortfarande måste ha xbox live gold och nu även ps+ för att spela online..
Va sjutton.. Allt jag vill göra är att köpa en konsoll, spela online utan att behöva betala en satans måndaskostnad! Jag spelar inte jätte ofta online men det händer o det tycker jag inte då ska kosta.. Jag betalar redan bredband..
Lite som att alla som tillverkar datorer skulle börja ta betalt (dell, hp, asus, msi osv) o även alla webbläsare (mozilla, microsoft, opera, google).. Båda 2 gör ju det möjligt för dig att spela med andra.. nej usch det blir bojkott.

Håller med dig helt och hållet, vi betalar för konsollerna och spelen, får vi inga andra benefits förutom en license?
Dock så är det ganska förståligt då microsoft/sony måste ha servrar konstant uppkopplade, och det kostar för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mor5ives:

Jag är inte ett dugg förvånad att en kappa rycks med av en orkan av kritik. Första jag tänkte när jag hörde deras idéer var "jag ger dem ett par månader så vänder de". Det var extremt förutsägbart efter PS4:ans framfart.

Japp. Microsoft hade förlorat stenhårt om de inte hade ändrat på det. Dock så förstod jag konceptet på idén och tyckte det var nyskapande, dock ingenting som ska anlända till konsoller än.
De försökte alienisera oss, vi är ju smarta människor, inget pack med IQ-befriade gamers som går på allting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Jag håller med dig i alla 3 punkter förutom 4e. Vad menar du?
Netflix kommer ändå kosta pengar för oss i sverige, för här är det ett third-party program, i USA är det first-party. Det kommer kosta lika mycket på Ps4 som på Xbox One. Vad Microsoft och Sony menade på presskonferanserna är ju uppenbarligen bara i USA!

Som jag har förstått det så kommer du inte komma åt Netfllix, som är en separat prenumerationstjänst, utan att också betalar MS för ett Xbox Live Gold konto.. Något du inte behöver göra på både Sony och Nintendos konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixozuxiz:

Det är ingen spionkamera, herregud. Det är bara trams från spekulationer som har framkommit över nätet.

Med tanke på alla roliga avslöjande som kommit fram den sista tiden om NSA och deras PRISM-projekt så tar jag MS garantier med en nypa salt.

Permalänk
Medlem

Kan man spela spel utan att sätta i skivan på ett X360?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shockwave:

Sont behöver inte kontra med något, de har redan en billigare, kraftfullare och friare plattform. Det är Microsoft som håller på och gör damage control som om det inte fanns någon morgondag.

Enligt mig så har Microsoft redan visat vart de står, jag stödjer hellre Sony än Microsoft efter allt som hänt nyligen. Då slipper jag ju ha ett kinect tittandes på mig 24/7 också som kostar en tusenlapp och aldrig kommer användas.

1. Friare platform? Låter som att du inte är speciellt påläst, och enbart hjärntvättad av sony's presskonferans. Damage control? Njaa, mer ett nyskapande sätt för att sälja billigare spel och blockera piratkopiering, men det funkade uppenbarligen inte så de tog bort den.

Microsoft visade var de står Nu, de står bredvid spelare och deras synpunkter, annars hade de inte ändrat det här. Kinect tittandes på dig 24/7? D det är bara en löjlig anklagelse

fanboyanklagelse och förolämpning borttagna
Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Med tanke på alla roliga avslöjande som kommit fram den sista tiden om NSA och deras PRISM-projekt så tar jag MS garantier med en nypa salt.

Alla roliga avslöjanden kring kinect menar du, det är supersticious bullcrap som kommer från fanboys, som sedan lägger upp det på nätet för att skapa någon slags sekt.
NSA har bättre saker för sig än att titta på miljoner personer som har kinect, det är bara en löjlig, nojig tanke som folk har fått för sig.
Aldrig i hela mitt liv att jag skulle tro på något sånt där, jag har mer hjärnkapacitet än så!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Som jag har förstått det så kommer du inte komma åt Netfllix, som är en separat prenumerationstjänst, utan att också betalar MS för ett Xbox Live Gold konto.. Något du inte behöver göra på både Sony och Nintendos konsoler.

Sa de inte på Xbox press konferans att de skulle tillintet göra idén som X360 har förtillfället?
Silver -> multimedia.
Guld -> spel + TV.