Permalänk
Medlem

Asrock G41m GS3

Hej

Köpte ett Asrock G41m GS3 s775 moderkort som jag ska ha i min Nas server. Kopplade in allt men den vägrar starta jag hör att diskarna hoppar igång men får ingen bild.

Detta har jag gjort

PSU är nytt och fungerar det har jag provat
Har provat med 2st olika cpun som jag vet att de fungerar
Har tagit ut den ena ddr stickan samt skiftat platser
Kollpat ut diskarna

Det händer ingenting alls får ingen bild och inga felmeddelanden. Kan det vara så att moderkortet är trasigt från fabrik. Funderar på minnen då det är 16000mhz samt MB stödjer upp till 1300mhz (oc) men borde inte MB vara bakåtkompatibel?

Någon som har någon ide att dela med sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av palman:

Hej

Köpte ett Asrock G41m GS3 s775 moderkort som jag ska ha i min Nas server. Kopplade in allt men den vägrar starta jag hör att diskarna hoppar igång men får ingen bild.

Detta har jag gjort

PSU är nytt och fungerar det har jag provat
Har provat med 2st olika cpun som jag vet att de fungerar
Har tagit ut den ena ddr stickan samt skiftat platser
Kollpat ut diskarna

Det händer ingenting alls får ingen bild och inga felmeddelanden. Kan det vara så att moderkortet är trasigt från fabrik. Funderar på minnen då det är 16000mhz samt MB stödjer upp till 1300mhz (oc) men borde inte MB vara bakåtkompatibel?

Någon som har någon ide att dela med sig?

Ändra hastigheten på minnen till 1333mhz i bios..
Kommer du inte in i bios så får du väl skaffa rätt minnen

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

kommer inte in i biost och den kör inte self test heller. kan fel ddr minne påverka att datorn inte startar? har aldrig varit med om det förut fast jag har byggt många datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av prOZac:

Ändra hastigheten på minnen till 1333mhz i bios..
Kommer du inte in i bios så får du väl skaffa rätt minnen

Skrivet av palman:

kommer inte in i biost och den kör inte self test heller. kan fel ddr minne påverka att datorn inte startar? har aldrig varit med om det förut fast jag har byggt många datorer.

det är inte i bios du ändrar ram hastigheten! det sitter en jumper på moderkortet. kolla i manualen. by default så kör den ramen i 1066Mhz

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

To33e okej hänger inte med i gammal teknologi

Det måste testas ikväll.

Häligt forum detta med att få hjälp och ider

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem

Okej det kan förklara varför inte cpun gick ingång

Permalänk
Skrivet av palman:

Okej det kan förklara varför inte cpun gick ingång

hejsan! du, fick du igång den? för jag ha precis samma problem! den startar man sen slocknar den lika fort. har vengance 1600mhz minnen, funkade den efter du fixade jumpern?

Permalänk
Skrivet av spontanjan:

hejsan! du, fick du igång den? för jag ha precis samma problem! den startar man sen slocknar den lika fort. har vengance 1600mhz minnen, funkade den efter du fixade jumpern?

Skrivet av palman:

Hej

Köpte ett Asrock G41m GS3 s775 moderkort som jag ska ha i min Nas server. Kopplade in allt men den vägrar starta jag hör att diskarna hoppar igång men får ingen bild.

Detta har jag gjort

PSU är nytt och fungerar det har jag provat
Har provat med 2st olika cpun som jag vet att de fungerar
Har tagit ut den ena ddr stickan samt skiftat platser
Kollpat ut diskarna

Det händer ingenting alls får ingen bild och inga felmeddelanden. Kan det vara så att moderkortet är trasigt från fabrik. Funderar på minnen då det är 16000mhz samt MB stödjer upp till 1300mhz (oc) men borde inte MB vara bakåtkompatibel?

Någon som har någon ide att dela med sig?

Sitter själv med samma bräda och Corsair Vengance 1600Mhz minnen. Eftersom att moderkortet bara klarar 1333Mhz så körs dom i det efter att du ändrat de 3 jumpers som sitter på moderkortet. Moderkortet är inställt på 1066Mhz från början.
Hoppas det löser sig.

EDIT: Såg nu hur gammal den här tråden var

Visa signatur

Jag reserverar mig för att ha helt åt helvete fel
Rigg: i5 12600K | RTX 3070 Ti | 32GB RAM
Server: i7 6700 | Quadro P2000 | 32GB RAM | 72TB
Labbsever: 2x Xeon X5650 | 48GB RAM