Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Extremt långsam ssd, hjälp!

Permalänk

Extremt långsam ssd, hjälp!

Jag köpte ny dator från komplett, bytade ut det mesta men lät SSDn vara (kunde inte vara sämre än min 4 år gammla laptop). Så var inte fallet, den var extremt långsam från första start. Gnällde en aning på komplett men jag hade inte riktigt tid då (ca 3 månader sedan). Dom lät mig köra något diagnos program och påstod att allt var grönt.

Nu har jag mer tid, och har själv kollat runt lite om vad som kan vara fel. Jag håller på att köra AS SSD benchmark just nu, som för övrigt har hållt på i snart 2h. Jag ska försöka lägga upp resultaten jag får när den är klar.

Men de första read och write värdena vid Seq. lyder 77 mb/s (read) och 6 mb/s (write)..

Då jag har kollat runt lite här på forumet och andra ställen brukar de värdena vara avsevärt mycket högre för en ssd (från 150-500 är vad jag har sett på write exempelvis). Jag är inte helt hundra men jag har en Crucual m4 2.5" 128GB SSD. I speccsen står det 500 mb/s read och 175 mb/s write..

Notera att den är exakt lika "slö" nu som den var när jag först fick den och jag har inte pillat på den alls. Finns det nått att göra? Enligt komplett är inget fel? Ska det vara så? All input upskattas..

Permalänk
Medlem

Pröva med en annan SATA kabel om den du har är gammal. Eller bara kolla så kabeln sitter i moderkortet ordentligt.
Lycka till! /Eric

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte satt kabeln i en SATA 3 GB/s kontakt, men du ska fortfarande inte få såna låga hastigheter så det är något annat.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

japp, något är definitivt fel, as ssd ska ta några minuter o köra, inte några timmar...

vad står det i as ssd, e det röd text någonstanns?

en firmware uppdatering kanske kan fixa problemet: http://www.crucial.com/help/ssd/index.aspx?source=web (sök efter din ssd i listan där, och läs även varningstext och instruktionre noga)

det bör bli ungefär som detta i resultatväg, om än mer write då förståss, men det kan ju hända att det är fel ssdn endå...

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Så här ser resultatet ut:

Det verkar vara OK inkopplat, det enda jag la märke till var att SATA kabeln in i SSD klickar inte, så kabel åker relativt enkelt ut, men det är allt.

Permalänk
Medlem

du har en crucial V4 ssd... den har man tyvärr läst en hel del problem med :/...

men ja, se om du kan uppdatera firmware o se om det hjälper.

Visa signatur

Dator: MSI Z77A-G45, i7 3770k, Crosair 24GB, MSI 970 4G, Samsung 840 250GB, Crucial MX500 1TB, WD Green 2TB, Phanteks Evolv ATX, Be-Quiet P7 550W skärm: Asus PB238Q, Acer p193w kringutrustning: Corsair k70 RGB, Logitech 603, SMSL SA 300 + Magic S-4 EX

Permalänk

Alright, tackar, jag ska testa firmware uppdateringen. Men jag undrar vad som händer med mitt OS om jag gör detta? Jag har ingen bootbar skiva eller något sätt att göra en ominstallation eftersom allt sådant fixxade komplett. Jag kör på deras windows 8 som ingick. Hur gör jag?

Tack!

Jaha.. Är det typ kört då? Jag har en HDD liggandes här, hade jag kunnat föra över mitt os dit hade det varit en förbättring oavsett, då hade jag slängs SSDn. Några förslag på hur jag ska göra?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju en V4 och inte M4. Reklamera skräpet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro