Helgsnack: "Storebror ser dig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Helt fel enligt mig!

Folk kommer undan med så mycket skit på internet bara för att man kan vara anonym. Om alla måste stå för vad dom säger på internet, tror jag det blir en trevligare plats att hänga på.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag respekterar din åsikt eftersom du faktiskt lever som du lär.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Borde inte en VPN skydda mot att regeringar försöker samla ens information?

Visa signatur

Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω
CM Storm Quick Fire TK Brown
Zowie FK1+

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TheCadde:

Profilering grabbar, det går att säga så mycket mer om er än vad ni avslöjar online baserat på vad ni gör online redan.
Med det sagt, är du inte ett hot mot USA så behöver du inte oroa dig för att dom skall komma och knacka på med handklovar och 115 st automatvapen.

Däremot borde ni oroa er för den dagen all samlad information hamnar i fel händer. Då jävlar blir det fart på grejorna kan jag berätta!

Precis, och det kommer ju att hända, förr eller senare. Har vi ett nazistparti i Sverige då som rensar upp bland alla som inte håller med, eller kommer någon flumparti att tvångsdroga alla som inte är drogliberala? Vad vet vi? Ingenting om vad framtiden kommer att visa, men vi kan fan vara säkra på att när all denna information finns om oss så kommer den att använda emot oss. För vad? Eller så får komersiella krafter tag på informationen, och vägrar alla som ens riskerar att bli sjuka en försäkring. Du har säkert inget att dölja, men det spelar ingen roll. Det är inte du som individ som avgör vad som är ok eller inte, det är framtidens beslutsfattare. Som det är nu är du misstänkt hela tiden, dygnet runt.

Har alltid antagit att allt jag gör på nätet, iaf de senaste fem åren är synligt för den som vill veta. Nu är frågan om jag ska orka med att kryptera o hålla på o mecka? Däremot känns det jävligt obehagligt att info om mig samlas in, av alla möjliga säkerhetsjänster och ja vem som helst, för att sen skapa en analys. Systemen blir bara mer o mer avancerade, det blir inte lättare att komma undan.

Återigen, och det har sagts miljoner gånger, de riktiga terroristerna och de organiserade kriminella nätverken sitter väl för helvete inte på okrypterade nätverk o snackar via skype o facebook? FFS, tom medelsvensson ansluter ju till en VPN utan loggar om någon film ska laddas ner. Nu är ju detta inget skydd mot underättelsetjänsterna kan jag tro, men varför då övervaka oss alla?

Då vet vi iaf nu att England har direktkontakt rakt in i feta fiberkabeln över havet, och analyserar mer eller mindre all trafik som går över den. USA kör sin egna variant och har bakdörrar in i alla större företags nätverk. Till detta så derar USA och England information mellan varandra. Vi här på hemmaplan, har FRA som gör lite som dom vill, egen domstol osv utan någon direkt insyn, och det som visas har dom blivit prickade för, känns tryggt. Därtill så säger dom att de endast spanar utanför landet, inte inom. Någon som överhuvudtaget tror på det?

Det här vet vi alltså, vad är det vi inte vet? Vad gör resten av EU? Finns det någon gemensamt system för alla inom EU kanske? Vad gör ryssarna och kineserna?

Konspirationsteoretikern i mig går ju på högvarv. Vi vet att NSA är bästa kompis med MS, Google, Apple osv. Dom har ju då ett direkt intresse av att dessa företag expanderar, eller hur? Varför anstränga sig att avlyssna andras nät, när man tar bakvägen och får all info ändå? Eller tror något att en EU-regel hindrar dom? Knappast..

In other news så vill läkemedelsindustrin i UK få tillgång till DNA från stora mängder av befolkningen, för forskning..eller?
VISA/Mastercard är också väldigt sugna på att få sälja vidare information om vad vi handlar, detta lobbas det också hårt för.

Om _ALLT_ du någonsin surfat, ringt, smsat, gjort på jobbet, gjort på din fritid plötsligt är fri information, hur rökt är du då? Kan informationen om dig vridas och vändas för att få dig att framstå som något annat än vad du rä? Vilka kommer att få en annan bild av dig som person? Dina barn? Sambo? Arbetsgivare? Stat?

Vore fint om någon som kan skapar en anonymiseringstråd med lätta tips om hur vi kan göra för att iaf minska den information som vi sprider, det är ju inget lätt ämne att sätta sig in i.

Men visst, som det är precis nu i denna stund har vi i Sverige nog inget att frukta, det är vad som händer i framtiden vi ska vara oroliga för. Vi människor är kapabla till så mycket hemskt, alla som har läst någon form av historia vet detta. Och nu finns det nya verktyg för att jävligt snabbt ringa in människor.
All den info som redan finns, på vilket sätt har den missbrukats? Hur många tusentals anställda i diverse företag och regeringar har åtkomst? Kräver inte mycket för att förstå att det redan missbrukas.

Det här jag postar nu, kommer det ge mig skit i framtiden? Sorry för lång post, men har funderat ett tag

Permalänk
Medlem

Det verkar som vissa människor inte har förstått riktigt hur övervakningen går till. FBI sitter inte och kollar på vad Göran har lagt upp på Facebook, de får information på nyckelord så som t.ex. "Dirty bomb, ambush och incendiaries". Tycka vad man vill om övervakning men information du lägger upp om din pizza du åt på Facebook kommer knappast fram till någon myndighet.

Visa signatur

I rikets namn.

Permalänk

Problemet är väl att avlyssning, datamining och kartläggning av beteende är grunden i förebyggande brottsbekämpning. Desto mer variabler man har koll på ju exaktare kan man förutspå händelser.

Självklart är det läskigt att ha kunskap om statliga institutioners konstant granskande och bokförande, så antingen ser vi det som en bieffekt av dagens brottsbekämpande kapacitet (som förvisso är ganska låg) eller så ser vi det som ett ickefungerande försök till att upprätta ordning.

Jag tror att få av de övervakningssystem som är uppsatta idag är baserade på en elak tanke om att ha koll på folk, och mer baserade på en enkel tanke om att ta kontroll över mer och mer information, sedan har det bara gått "överstyr" och resulterat i dagens till synes skandalösa situation

Permalänk
Medlem

Krypterat alla diskar, låser alltid datorn när jag reser mig från stolen, skriver bara personlig info i mail och liknande, då med en mail jag bara använder till det.
Använder olika usernames på alla sidor, använder alltid proxys på sidor som jag inte litar på, har inte facebook, har ett steam acc där jag inte har en enda irl kompis på, irl är på skype, internet steam.

Fungerar skitbra, absolut inte socialt handikappad på något sätt, tvärt om tycker folk det är lite speciellt och hemligt när dom inte kan få tag på mig så lätt.
Har 2 telefoner, 1 till mina riktiga kompisar, nära och kära, och 1 kontantkorts telefon till folk jag inte litar på eller inte träffat under en längre tid.

är jag paranoid?

Dold text
Permalänk
Medlem

Amerika, vad ska man säga?
Jag är inte förvånad då allt händer på internet och jag bryr mig inte heller om att de tar upp information men om de missbrukar informationen då kanske jag börjar bry mig.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Det verkar som vissa människor inte har förstått riktigt hur övervakningen går till. FBI sitter inte och kollar på vad Göran har lagt upp på Facebook, de får information på nyckelord så som t.ex. "Dirty bomb, ambush och incendiaries". Tycka vad man vill om övervakning men information du lägger upp om din pizza du åt på Facebook kommer knappast fram till någon myndighet.

Hur många politiker kommer våga kritisera eller planera kritik mot de som just då har makten när staten kan övervaka dem? Övervakning tystar effektivt de som på något sätt försöker protestera och därmed skyddas korruption

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Omitron:

Tokvänstern går tydligen tidigt på rödjutet den här fredagen.

hahahahah made my day!

Permalänk
Medlem

Om du uppför dig har du inget att frukta. Precis som vanligt.
Om du inte gör nåt dumt, kan du inte bli straffad för att du gjort något dumt. Easy as pie.

Lite som alla som whinar på mute-systemet i Dota 2 just nu; var inte ett rövhål så blir du inte mutad. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinforel:

Det verkar som vissa människor inte har förstått riktigt hur övervakningen går till. FBI sitter inte och kollar på vad Göran har lagt upp på Facebook, de får information på nyckelord så som t.ex. "Dirty bomb, ambush och incendiaries". Tycka vad man vill om övervakning men information du lägger upp om din pizza du åt på Facebook kommer knappast fram till någon myndighet.

Detta är inte gjort av människor som har brist på resurser. Hur filtret fungerar beror helt på hur stor disk du har och hur mycket pengar du vill spendera på infrastruktur. Det är ganska enkelt att spara all "läsbar" trafik du får via en kabel. Indexera allt och sedan kan du använda det när du vill hur du vill.

Tar du bort data som är ointressant, tex bilder och annat som inte är "läsbar" text blir det inte så mycket data men man får nästan allt relevant. Har man råd kan man faktiskt spara hela dataströmmen så även krypterad data sparas. Sedan om 20 år när man har snabbare datorer och kanske hittat hål i krypteringar så kan man öppna detta för analys också.

Det betyder att de kan spara det vi skriver nu och plocka fram detta om 20 år.

Permalänk
Medlem

Det här med att vissa säger "jag har inget att dölja", det är ju helt ointressant. Det som är intressant och galet är att de avlyssnar och spionerar på allt och alla utan att vi fått någon information what so ever om detta. Det är kränkande att det pågår överhuvdtaget, bakom våra ryggar och vi, folket, hade absolut ingenting att säga till om det. Regeringar runt om gör vad de vill, och sånt ska inte ske. Det är folket & regeringen tillsammans som ska bestämma, inte några enstaka individer högt uppsatta...

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Det här med att vissa säger "jag har inget att dölja", det är ju helt ointressant. Det som är intressant och galet är att de avlyssnar och spionerar på allt och alla utan att vi fått någon information what so ever om detta. Det är kränkande att det pågår överhuvdtaget, bakom våra ryggar och vi, folket, hade absolut ingenting att säga till om det. Regeringar runt om gör va de vill, och sånt ska inte ske. Det är folket som ska bestämma, inte några enstaka individer högt uppsatta...

Kränkande är ordet.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk

Ni som påstår att ni inte har något att dölja, och således inte behöver eller vill bry er - läs det här:
http://www.reddit.com/r/changemyview/comments/1fv4r6/i_believ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Om du uppför dig har du inget att frukta. Precis som vanligt.

Är du 100% laglydig?

Permalänk
Skrivet av MaloW:

att det är jag helt okej med så länge det gör vårt samhälla nytta, vilket det uppenbarligen måste göra, för annars hade dom inte lagt ner så mycket pengar som dom gör på övervakningen.

Precis som med drogkriget? Du har helt enkelt fel.

Jag uppskattar att du uttrycker dig och hoppas att du ser liknelsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrub:

Krypterat alla diskar, låser alltid datorn när jag reser mig från stolen, skriver bara personlig info i mail och liknande, då med en mail jag bara använder till det.
Använder olika usernames på alla sidor, använder alltid proxys på sidor som jag inte litar på, har inte facebook, har ett steam acc där jag inte har en enda irl kompis på, irl är på skype, internet steam.

Fungerar skitbra, absolut inte socialt handikappad på något sätt, tvärt om tycker folk det är lite speciellt och hemligt när dom inte kan få tag på mig så lätt.
Har 2 telefoner, 1 till mina riktiga kompisar, nära och kära, och 1 kontantkorts telefon till folk jag inte litar på eller inte träffat under en längre tid.

är jag paranoid?

Dold text

Lite skulle jag säga faktiskt^^

Visa signatur

|Chassi: Phanteks P400S | CPU: i9 9900k, Corsair H90 | GPU: 2x GTX 980 @ 1450/8000MHz | RAM: 16GB Corsair LPX @ 2400mhz | PSU: Corsair AX850 med MDPC-X sleeve | Mobo: Asus Z390-F | SSD: Samsung 840 Pro 256GB, Samsung 860 EVO 500GB| HDD: Samsung F1 640GB, WD Blue 1TB |

Permalänk
Skrivet av erik7191:

Om du uppför dig har du inget att frukta. Precis som vanligt.
Om du inte gör nåt dumt, kan du inte bli straffad för att du gjort något dumt. Easy as pie.

Lite som alla som whinar på mute-systemet i Dota 2 just nu; var inte ett rövhål så blir du inte mutad. Svårare än så är det inte.

Alltid svårt att dra än gräns för vad uppföra sig innebär, som vissa har sagt en ironisk kommentar eller ett skämt kan vara att inte uppföra sig. Man ska få ha ett privatliv.
Självklart är de inte så illa i nuläget men problemet kommer när de går steget längre eller om de kommer i fel händer.
Någonstans måste vi medborgare dra en gräns och säga här räcker de!

Det är ju likaså med systemet i dota det kan lätt manipuleras. Några kompisar som blir sura på någon och anmäler honom eller han kanske har en något jobbig röst. (vet inte hur dota 2 systemet fungerar så ska inte säga för mkt men antar att de är en möjlighet)

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Som att det vore något nytt att Babylon håller koll på oss! Sen om det är mot terror som dom påpekar att det är tror jag CA 2% på att det är så.

Permalänk
Skrivet av scrub:

Krypterat alla diskar, låser alltid datorn när jag reser mig från stolen, skriver bara personlig info i mail och liknande, då med en mail jag bara använder till det.
Använder olika usernames på alla sidor, använder alltid proxys på sidor som jag inte litar på, har inte facebook, har ett steam acc där jag inte har en enda irl kompis på, irl är på skype, internet steam.

Fungerar skitbra, absolut inte socialt handikappad på något sätt, tvärt om tycker folk det är lite speciellt och hemligt när dom inte kan få tag på mig så lätt.
Har 2 telefoner, 1 till mina riktiga kompisar, nära och kära, och 1 kontantkorts telefon till folk jag inte litar på eller inte träffat under en längre tid.

är jag paranoid?

Dold text

Haha, om du är en normal person så låter du oerhört paranoid. Skulle tycka de va oerhört märkligt om man umgicks med dig och först får ta del av din sämre telefonlista och helt plötsligt kommer kommentaren:
- Nu har vi umgåtts så mycket att jag litar på dig så jag tänker sätta in dig i min telefon nummer 2.

Kan förstå att folk tycker de är lite speciellt men antar inte de att du typ är en langare?

Känns som de är ett jävla jobb att sköta allt de där, hur gör du om du nu skulle vilja spela steam spel med dina kompisar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel i5 2500K 4.4 GHz| Processorkylare: Corsair H80 | RAM: Corsair 8GB 1600MHz VENGEANCE | Grafikkort: XFX Radeon 6970 Crossfire | Nätaggregat: Corsair AX1200
Skärm: Samsung S27A950D | Tangentbord: Razer Lycosa | Mus: Razer Deathadder Respawn (Lefthand edition) | Musmatta: Razer Goliathus

Permalänk
Medlem

Det roligaste med detta är att om man för ett tag sen sa till oinsatta människor att USA och andra länder spionerar på alla och avlyssnar allt så var man en "foliehatt" men så visade det sig visst att det var sant
Finns ju en del filmer som visar väl hur man använder denna information, The bourne serien, Zero dark thirty m.fl. Nu är detta bara filmer men det mest skrämmande är att man från USA's sida tydligen kan ta beslut att t.ex döda någon bara baserat på den information man avlyssnat.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makerspace:

Precis som med drogkriget? Du har helt enkelt fel.

Jag uppskattar att du uttrycker dig och hoppas att du ser liknelsen.

Förstår inte riktigt vad du menar, att pengarna som används för att bekämpa drogor inte är till nytta för samhället?

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Jag bestämde mig att använda ordet bomb, terrorist och massmord regelbundet så att de dyker upp som rödmarkerade ord i deras listor. :3

Skämt-o-sido. Det är tråkigt att det blir så här, men någonstans är det förväntat. Hur man nu än bekämpar detta vet i faen, kanske genom att göra deras service obrukbart och bara prata kodspråk på nätet. Eller se till att deras varnings system går berserk och allt för kostsamt att bedriva. I dont know. Men vill dom se mina surfvanor så visst, jag hoppas dom tycker det är intressant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Constant3831:

Ni som påstår att ni inte har något att dölja, och således inte behöver eller vill bry er - läs det här:
http://www.reddit.com/r/changemyview/comments/1fv4r6/i_believ...

Mycket tänkvärt och en skrämmande verklighet för många människor. Det gäller kanske inte oss idag men kanske våra barn i framtiden. Det är farliga vägar vi är inne på helt klart. Skrämmande att så få verkar inse detta.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

USA påminner mer och mer om gamla Sovjetunionen...man vill framstå som världens största demokratiskt land men är långt ifrån det. De har fortfarande dödsstraff i många delstater...De har sin egen lilla Auschwitz (Guantanamo), där de förnedrar och torterar människor och håller dom som fångar utan rättegång och detta tack vare att de kallar dessa för terrorister(bara en bråkdel av dessa är det egentligen)...så om man tänker efter så hade Hitler och Company kallat judar för terrorister så hade alla dessa koncentrationsläger varit mer eller mindre lagliga.
On topic:
Kränkande är vad detta är...kan mycket väl tänka mig att genom PRISMA så kommer det många uppgifter om t ex kändisar osv som anställda säljer till journalister och på så sätt tjänar "lite" extra cash...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har bytt till duck duck go.

Och kom ihåg. "Även om du har rent mjöl i påsen idag kan staten bestämma att det är orent imorgon."

Detta är ett av mina stora argument, om jag gör något idag så kan jag få skit för det imorgon. Det är inte helt långsökt att något man gör idag kan få inverka negativt om 10-20 år. Nu har vi tur att Sverige gått mot liberalare inställningar, men om man för 35 år sedan druckit sprit och och haft sexuellt umgänge med samma kön i t.ex. Iran och detta kommer ut nu så riskerar man att bli dömd till döden, en händelse som visserligen hade haft negativt inflytande på sin sociala omgivning för 35 år sedan men knappast lett till dödsstraff.

Skrivet av belga:

Jag kan inte på allvar tro att någon är genuint förvånad över detta.

Nog få som är insatta i hur lätt det är att övervaka, alla har inte samma inblick i hur tekniken fungerar, något som medverkat till att skapa detta övervakningssamhälle tyvärr. I övrigt tyckar jag dina argument är mycket bra.

Skrivet av belga:

Så nej, inte förvånad. Inte ens besviken för det var rätt exakt vad som var väntat. Tycker dock det är tragiskt att vi i detta land inte hjälper Snowden.

Inget land har väl gått ut med att hjälpa Snowden, det är upp till honom att söka asyl, något som han inte gjort i Sverige. Vi har hjälpt avhoppare från C.I.A. och andra amerikanska organisationer som politiska flyktingar förr så om Snowden söker asyl i Sverige så är det nog sannolikt att Sverige hjälpen honom.

Skrivet av Omitron:

Kul med att så många skriver "det är väl ingen som förvånas...". Nej det är det inte men ändå fortsätter folk att frivilligt mata världens största Stasi arkiv som FB med mer information. Undrar vad som är dummast, att inte veta om att man övervakas eller att veta om det men inte bry sig?

Det är skillnad på att bry sig och engagera sig. Finns många som ogillar övervakningen men känner att de har mer närliggande orosmoln att fokusera på. Din första tanke är inte "hur ska vi stoppa övervakningen av samhället" när ditt barn har lunginflamation eller företaget du jobbar på riskerar läggas ner.

Skrivet av Robonnet:

Vino in veritas!

Min latin är i det närmaste obefinltlig, men är det inte mer grammatiskt att skriva "In vino veritas"?

Skrivet av brajonk:

han har nog aldeles för hög utbildning osv, man måste vara analfabet för att "vi skall hjälpa dom"

Grattis, dagens mest ogrundande och främlingsfientliga kommentar...
Många av de som söker asyl i Sverige har haft en relativt god levandsstandard i sitt hemland som möjliggört deras flykt (d.v.s. de har några tusenlappar för att betala av mutor, flygbiljetter och annat för att komma ifrån), de mest lågutbildade har inte ens en chans att fly från sina förtryckande regimer.

Skrivet av Sidde:

Man kan undra hur mycket av makthavare/politiker/chefer över dessa organisationer förstår av vad de försöker mörklägga.

Ju mindre du bekräftar, desto mer kan du dementera.

Skrivet av Sidde:

I detta fall med PRISM är det ju att NSA ljuger/vilseleder politiker och medborgare i USA om detta. Man kan dra detta till en filosofisk fråga, ska statliga myndigheter och företag staten outsourcar till ha möjlighet att hemlighetshålla vad de sysslar med för sina medborgare eftersom konsekvenserna kan bli ganska stora. Förstår tex NSAs olika led av chefer vilken access till exempel systemadministratörer har över informationen som hålls i de olika systemen.

Eftersom vi lever i en tid av outsourcing av tjänster, tjänster som bär information. Ofta outsourcas tjänster till och med i flera led där man outsourcar till ett företag som tar in konsulter från ett annat som sköter systemet. Den personen kan vara vem som helst på detta datorforum.

Är vi lämpliga personer att förvalta denna typ av data. Om jag kan se varenda banktransaktion från varenda människa i ett land, kommer jag lockas att kolla upp vart människor handlar. Troligtvis kommer de flesta att göra det förr eller senare.
Med informationen man får fram kan de flesta av oss bli utpressare eller utpressade på ett eller annat vis.

Om denna data också innehåller varenda webbsida man surfar till eller kanske vilken URL man anropat. Då kan man plötsligt börjar titta på vilken typ av erotiskt material man gillar. Eftersom tidningar som aftonbladet och annan skvallerpress säljer så antar jag att någon gärna vill betala för att veta vilket material som random a,b eller c-kändis lyfter av masken på darth vader till så finns det starka marknadskrafter som gärna vill åt denna information.

Då kan man anta att det kommer bli en svart marknad för denna typ av information om den inte redan finns vill säga. Med tanke på allt som hänt i storbritannien kring journalister som betalt poliser/folk för att få information så kanske det redan används på detta vis.

Är då ett system som ser "allt" öht fungerande i dagens samhälle utan att riskera att bli något helt annat, tex en mycket bra källa tilll skvallerpressen.

"Quis custodiet ipsos custodes?". Inget nytt men fortfarande har ingen hittat en lösning på vem ska "övervaka övervakarna". Min åsikt är att lagar som begränsar myndigheterna och skyddar medborgarna måste förfinas och skapa utrymmer i den politiska debatten. Folk ska inte vara rädda för sina myndigheter, myndigheter ska vara rädda för sitt folk.

Skrivet av anon152135:

Sveriges hjärndöda medborgare skiter i fullständigt så länge de kan få supa i helgen, spela på dator spel, eller få senaste märkes prylen. Det är lite skillnad mellan svenskarna och fåren i USA. Men om det ska bli förändring måste först och främst magen kurra, då lovar jag er att ni får se på förändring. Så länge Sveriges medborgare har bröd och underhållning håller de käften som man gjorde under romarriket. Människor är väldigt primitiva speciellt när folk har trygghet och är bekvämliga med sitt lilla liv, när dessa hotas då kommer folket resa sig och förmodligen kommer deras mästare att fänglas eller bli avrättade beror på vad för brott de begått förstås.

Men att leva som en modern slav och vara nöjd, det är kanske upp till var och en, men jag tycker att det är fel. Speciellt när majoriteten blir behandlade som maskiner och robotar, sliter arslet av sig, betalar gemensamt för vårt samhället, gör rätt för sig för att sedan några makthavare som tar hand om systemet missbrukar sin makt och roffar åt sig våra gemensamma skatter.

T.ex. politikerna som säljer ut Sverige till utlänningar och tjänar på detta själva, säljer våra bostäder som våra 40-50-talister byggt upp och betalat gemensamt för dessa. Säljer vårt infrastruktur till privata parasiter, och när staten sålde tex. vattenfall till Finland och elen blev dyrare för oss. Vi ska inte gå in på skulderna bankerna/finansiella fifflare tar på Sveriges befolkning det är för komplicerat för vissa av våra sweclockers.

Som jag nämde ovan för Omitron, det är inte att folk inte bryr sig, men de har andra saker de bryr sig mer om.

Skrivet av QL:

"Jag har inget att dölja så mig gör det inget" Argumentet faller eftersom det förutsätter en utopisk altruistisk värld där maktmissbruk totalt saknas. Har man läst en gnutta 1900-tals historia så vet man att verkligheten är en annan.

Information kan alltid missbrukars och ställas i orätt dager och tyvärr drabbar det nästan alltid enskilda individer. Har varit en hel del löpsedlar om person som fått sparken för något inkorrekt beteende, t.ex. barnskötaren som hade en mössa med texten "Porn star". Eller politiker som fått lämna sitt uppdrag för de inte betalt TV-avgiften för 10 år sedan, något som de förmodligen ansåg som då som en ståndpunkt mot lagstiftningen, något som för mig oanat till senaste tidens artiklar om TV-avgift för datorer, om någon får reda på att just du uttryckt dig negativt inför detta så kan du förmodligen säga "tack och adjö" till framtida politiska uppgrad.

För de flesta så är det nog inte vilken information som myndigheterna har om dig, utan vilken information din bekantskapskrets har om dig som oroar dig mest, många vill inte att grannen vet exakt hur mycket du tjänar eller att du röstade på KalleAnka-partiet 1994 för du som 18-åring då tyckte det var "kul","alla partier var värdelösa" eller "för full för att komma på något bättre".

Skrivet av Commander:

Roligt att se att Ecuador har mer i staken än vad Sverige har.
http://www.reuters.com/article/2013/06/27/usa-security-ecuado...

Har inte så mycket med stake att göra. De har dock en USA-fientlig president som gärna hjälper USA's meningsmotståndare.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Förstår inte riktigt vad du menar, att pengarna som används för att bekämpa drogor inte är till nytta för samhället?

Kan det möjligen vara så att skattepengar används för att exempelvis försvara läkemedelsbranschen (undvika konkurrens)?
Kriminalisering av beteenden har inget att göra med samhällsnytta, snarare handlare det om att vissa grupper vill vinna fördelar på bekostnad av annat

Permalänk
Avstängd

Förjävligt och jävligt oliberalt det här som håller på att ske i världen. Men Facebook, Twitter och Googles tjänster är för bekväma för att lämnas.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Jag bestämde mig att använda ordet bomb, terrorist och massmord regelbundet så att de dyker upp som rödmarkerade ord i deras listor. :3

Skämt-o-sido. Det är tråkigt att det blir så här, men någonstans är det förväntat. Hur man nu än bekämpar detta vet i faen, kanske genom att göra deras service obrukbart och bara prata kodspråk på nätet. Eller se till att deras varnings system går berserk och allt för kostsamt att bedriva. I dont know. Men vill dom se mina surfvanor så visst, jag hoppas dom tycker det är intressant.

Om du vill påverka hur FRA och övervakning i Sverige utvecklas i framtiden så är det en bra början att rösta på något av dom partier som har övervakning som en av huvudfrågorna.

Permalänk

Det här ska vara ett demokratiskt samhälle. Ha vilket skämt för de har ju nyss bevisat motsattsen nu