Microsoft bygger in reklam i Windows 8.1

Permalänk

När win7 börjar bli alldeles för gammalt, vad sjutton ska man byta till då???

Visa signatur

Primärdator : Ryzen 7 5800x3d 32GB - Arctic Liquid Freezer III 240 - Strix X570-F - RTX 2070S - SAMSUNG 970 EVO+ NVME 1 TB - Samsung 750 Evo 500 GB - Samsung 840 Pro 238 GB - Fractal design define 7 compact

Lekdator: i7 2600k 16GB-ddr3- 2x GTX 770 - Samsung 840 pro 238 GB - Resväska

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

När win7 börjar bli alldeles för gammalt, vad sjutton ska man byta till då???

Till det som bäst täcker dina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FrithiofeN:

När win7 börjar bli alldeles för gammalt, vad sjutton ska man byta till då???

Apple-operativsystemet eller va de heter

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

"Gör det enklare att komma åt"? Det handlar om webbsökningar om du söker lokalt på din dator. Söker du efter ett dokument så skickar du denna information till Microsoft som sparar denna information för att ge dig riktad reklam på plats i ditt lokala (köpta) OS, och det finns inga hinder för att Microsoft säljer denna användarinformation vidare. Men ja, visst kan man uttrycka det som att det är något positivt iom att de bara gör det "enklare att komma åt" reklamen, men du kommer nog vara rätt ensam i detta.

Minns att detta handlar om Microsoft som ligger bakom hela "scroogled"-kampanjen där de smutskastar Google för att de levererar riktade annonser baserat på maskinellt behandlat mailinnehåll i sin gratismailtjänst. Utöver att Microsoft gör precis samma sak i sin webmail, söktjänst, etc., så tar de nu även övervakningen ett steg längre genom att integrera sig med fundamentala OS-funktioner.

I dagens PRISM-tider så är det väl också en ytterst ofördelaktig timing att gå ut med att man som standard spanar på exakt vad en användare gör med sin dator på sin egen tid och skickar denna information över nätet.

Du hade haft rätt om det inte var hur enkelt som helst att stänga av webbsökningen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd

bill gates lämnade microsoft och detta var resultatet

windows 8 och xbox one

Permalänk
Medlem

det är b*garnas fel

Permalänk
Medlem

Om det leder till att Microsoft får mer pengar att lägga på utveckling av bra och billiga mjukvaror så varför inte. Läser jag en dagstidning eller googlar är det ju hur mycket reklam som helst vare sig jag vill det eller inte men man lär ju sig att bortse från reklamen för att bara se det man vill se. Utan reklamen skulle ju tidningar och dylikt kosta stora summor pengar så i slutändan är det reklamen som bär kostnaden. Tänk, ett OS för 10 kr om man accepterar reklam :).

Swec har ju massor av reklam som jag "inte ser" för jag är inte intresserad av den.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Skrivet av Feeku:

Till det som bäst täcker dina behov.

Det går bra att göra sina behov på Windows 8.1 med

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

bill gates lämnade microsoft och detta var resultatet

windows 8 och xbox one

Liksom Win XP & Win7 & 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

http://winsupersite.com/site-files/winsupersite.com/files/upl...

Klickar man ur boxen "Search everywhere..." så söker den bara lokalt på datorn, precis som alltid..

För övrigt så sägs funktionen vara riktigt bra av folk som faktiskt använt den, men alla ni som inte använt den vet väl bättre?

Tack för infon. Så om man kryssar ur den så dyker ingen reklam upp i OS?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Vet inte, har inte använt det så mycket men jag kommer iaf åt mina Skydrive dokument genom Smart Search.

Trevligt att den plockar med Skydrive, då jag har precis börjat använda den lite smått. Jag var skeptisk till en början men det fungerar fint för mina ändamål än så länge i alla fall.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

http://winsupersite.com/site-files/winsupersite.com/files/upl...

Klickar man ur boxen "Search everywhere..." så söker den bara lokalt på datorn, precis som alltid..

För övrigt så sägs funktionen vara riktigt bra av folk som faktiskt använt den, men alla ni som inte använt den vet väl bättre?

Gillar ju funktionen att den söker både lokalt och på nätet är bara, annonserna jag ställer mig skeptisk till. Framför allt om den sänder sökdatan till Microsoft.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schrimp:

Tack för infon. Så om man kryssar ur den så dyker ingen reklam upp i OS?

I Windows 8.1 Preview tar du fram söken med Win+S. Skriv Bing och välj "Välj om du vill ta med sökförslag och resultat från Bing". Där kan du stänga av det.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Feeku:

Källa? eller foliehatt.

Gällande vad? Att Microsoft lagrar användardata i reklamsyfte? Att Hotmail/Live/Bing visar reklam? Är det någon kontrovers i detta? Så var det när jag använde Hotmail redan på 90-talet och hela nyhetens premiss är väl ändå att Bing visar reklam.

Om det syftar på omnämnandet av existensen av PRISM-liknande system så är uttrycket "foliehatt" underligt med tanke på att detta inte borde kunna ha undgått någon senaste månaden ens om man suttit isolerad på Moskvas flygplats, varit instängd på Ecuadors ambassad i London eller är tilltalad i ett spionmål i USA.

Skrivet av Feeku:

Som jag förstått det har search i Win8.1 två data feeds till Smart Search som är separata från varandra, Local Search och Bing. Och den sistnämda går att slå av.

Hela poängen är att en lokal sökning även kommer gå till Bing. "Går att slå av" — hade det handlat om opt-in istf opt-out så hade nog ingen höjt på ögonbrynen speciellt mycket.

Kontroversen ligger i att de uttryckligen integrerar "phone home"-funktioner för fundamentala OS-delar. Detta grenar ut sig i dels personliga integritetsfrågor gällande att det kan kännas olustigt att informationen delas med andra och tredje part, och dels i frågor gällande vilka möjligheter för massövervakning detta medför. Hur långt är steget till att innehållet på den lokala datorn indexeras för att visa än mer relevant reklam? Vad ger nuvarande integration för signaler för framtida utveckling?

Andra fokuserar på aspekten att de lägger till reklam i en redan betald produkt där användare inte förväntar sig att hitta reklam. En sådan glidning har redan skett vad gäller t ex tidningar, TV, film, etc., men då handlar det om passiv mottagning. Internetfunktioner innehåller ofta detta element idag, men då det vanligen handlar om monetärt "gratis" tjänster så verkar detta också accepteras i stor utsträckning. Detta är en ny front som utforskas vad gäller operativsystem — betala och få reklam baserad på din användning av din "egen" dator.

Alla kan ha olika åsikter i frågor, det är bara naturligt. Att dock helt och hållet undvika att se någon problematik, eller tom enbart försöka hitta positiva vinklar och helt ignorera de frågor som ämnet väcker genererar lätt friktion; speciellt om det läggs fram med argument som "äsch, trams" och tänkta pejorativa benämningar som "foliehattar". De som söker en "högre nivå än på IDG" får gärna själva föregå med bättre exempel om de vill att dessa trådar ska bli mer än substanslös retorik.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Du hade haft rätt om det inte var hur enkelt som helst att stänga av webbsökningen.

"Opt-in" kontra "opt-out". Hade det varit åt andra hållet hade det varit en icke-fråga för de allra flesta.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

YouTube är nog den värsta när det gäller reklam efter som samma skit kommer upp titt som tätt. Värre än vanliga TV-kanaler faktiskt.

Jo, riktigt hemskt att de faktiskt försöker att inte förlora pengar på att ha mängder med gigantska servrar för videoklipp och gratis uppladdning och visning av dessa klipp. Plus betalt till de som har många visningar.

/s....

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Hörrni nu låter det som att ni bara är negativa till förändring igen...

Med tanke på att fler antivirusbolag erbjuder blockering av annonser som tillval så kan detta bli en intressant future-grej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Liksom Win XP & Win7 & 360

Bill Gates lämnade i juni 2006, 360 kom 2005 och XP 2001...

Permalänk
Medlem

Den går ju inte bra för Microsoft...att ta annonsörerna ett klick närmare kan man också kalla det eller varför inte ett sätt att täcka upp för förluster orsakade av att folk inte är så sugna på att köpa W8. De verkar verkligen vara frustrerade och arga (XBOX), för att konsumenterna inte gillar deras idèer och inte låter sig styras in i fållan. Jag valde XP och W7, för att de var helt ok och för att göra det lätt för mig, men när W7 blir så gammal att man måste byta- är inte alls så säker på att det blir Windows igen och detta inte på grund av PRISM, men också för att slippa alla påtvingade förändringar som man får göra vare sig man vill eller inte...tills dess hoppas jag att Linux blir mer mainstream...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phz:

"Opt-in" kontra "opt-out". Hade det varit åt andra hållet hade det varit en icke-fråga för de allra flesta.

Men hur kan man tycka att det är världens undergång att bocka ur en kryssruta? Speciellt när inställningen synkroniseras till alla enheter som man loggar in på med det kontot.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

"Opt-in" kontra "opt-out". Hade det varit åt andra hållet hade det varit en icke-fråga för de allra flesta.

Bingo. För den delen tror jag det räcker med idén med reklam i ett operativsystem för att få vem som helst att säga nej, oavsett hur det implementeras. Reklam är ett nödvändigt ont, det vet alla. Men i det här fallet, nån j****a måtta får det vara.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Aj mitt huvud, det gör ont! :<<

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyriak:

http://winsupersite.com/site-files/winsupersite.com/files/upl...

Klickar man ur boxen "Search everywhere..." så söker den bara lokalt på datorn, precis som alltid..

För övrigt så sägs funktionen vara riktigt bra av folk som faktiskt använt den, men alla ni som inte använt den vet väl bättre?

Fantastiskt, men detta bemöter väl inte något av det jag skrev i min post? Min premiss var inte "det går inte att stänga av!", utan snarare konsekvenser av att funktionaliteten är "opt-out", att Microsoft bejakar och vidareutvecklar en filosofi som de externt kritiserar konkurrenter för samt att det är förståeligt att integritetsfrågor är känsliga i dagens PRISM-tider.

Att funktionen går att stänga av var ingen kontrovers från början, om inte Microsoft planerat att stänga ute sig själva från en stor del av företagsmarknaden där lokala säkerhetspolicys ofta förbjuder liknande informationsdelning.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strejf:

Men hur kan man tycka att det är världens undergång att bocka ur en kryssruta? Speciellt när inställningen synkroniseras till alla enheter som man loggar in på med det kontot.

Nä, det är sant, om man ignorerar de argument som skrivits i tråden som inte är relaterade till huruvida det går att stänga av eller ej så finns det ju inga argument kvar, om det nu går att stänga av, vilket visserligen inte ifrågasatts.

Men visst, vissas reaktioner i tråden bygger säkert på att de antar att det är en obligatorisk del av framtida Windows-OS. Om det är det enda man har emot funktionen så handlar det bara om att man är felinformerad. Men det förtar inte argumenten som handlar om integritetsglidningen i att inkludera informationssamlande funktioner på OS-nivå som standard, och vad dessa nyheter som kontinuerligt poppar upp implicerar inför framtida teknikutveckling. Det finns läger som aldrig verkar se några problem med "always on"-liknande lösningar, åtminstone inte när det är rätt färg på företaget i frågas logga.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Men hur i helvete tänker dom på microsoft?
Har dom som mål att köra ner hela företaget till konkurs?

De gör bara fler och fler "misstag", snart kommer folk gå över till linux/mac och ps4 för gott.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Gällande vad? Att Microsoft lagrar användardata i reklamsyfte? Att Hotmail/Live/Bing visar reklam? Är det någon kontrovers i detta? Så var det när jag använde Hotmail redan på 90-talet och hela nyhetens premiss är väl ändå att Bing visar reklam.

Om det syftar på omnämnandet av existensen av PRISM-liknande system så är uttrycket "foliehatt" underligt med tanke på att detta inte borde kunna ha undgått någon senaste månaden ens om man suttit isolerad på Moskvas flygplats, varit instängd på Ecuadors ambassad i London eller är tilltalad i ett spionmål i USA.

Hela poängen är att en lokal sökning även kommer gå till Bing. "Går att slå av" — hade det handlat om opt-in istf opt-out så hade nog ingen höjt på ögonbrynen speciellt mycket.

BTW, uppskattar som alltid dina inlägg. Hade vi haft fler som dig hade jag varit en mindre bitter sweclockare.
Kontroversen ligger i att de uttryckligen integrerar "phone home"-funktioner för fundamentala OS-delar. Detta grenar ut sig i dels personliga integritetsfrågor gällande att det kan kännas olustigt att informationen delas med andra och tredje part, och dels i frågor gällande vilka möjligheter för massövervakning detta medför. Hur långt är steget till att innehållet på den lokala datorn indexeras för att visa än mer relevant reklam? Vad ger nuvarande integration för signaler för framtida utveckling?

Andra fokuserar på aspekten att de lägger till reklam i en redan betald produkt där användare inte förväntar sig att hitta reklam. En sådan glidning har redan skett vad gäller t ex tidningar, TV, film, etc., men då handlar det om passiv mottagning. Internetfunktioner innehåller ofta detta element idag, men då det vanligen handlar om monetärt "gratis" tjänster så verkar detta också accepteras i stor utsträckning. Detta är en ny front som utforskas vad gäller operativsystem — betala och få reklam baserad på din användning av din "egen" dator.

Alla kan ha olika åsikter i frågor, det är bara naturligt. Att dock helt och hållet undvika att se någon problematik, eller tom försöka hitta positiva vinklar och helt ignorera de frågor som ämnet väcker genererar lätt friktion; speciellt om det läggs fram med argument som "äsch, trams" och tänkta pejorativa benämningar som "foliehattar". De som söker en "högre nivå än på IDG" får gärna själva föregå med bättre exempel om de vill att dessa trådar ska bli mer än substanslös retorik.

Att Microsoft skulle sälja användarinformation, det är bara FUD.

Ponera att Bing inte hade funnits, och MS hade implementerat Google istället. Hade OS:et klassats som reklamfinasierat då? Även om MS inte hade fått några annonsintäkter. Jag tycker inte att ett OS blir reklamfinasierat bara för en reklamfinasierad tjänst blir integrerad i OS:et

Ja för Sweclocker's kommentarsfält verkligen sprudlar av berikande inlägg /S
Och inget verkar göras för att främja en mer mogen community utan 90% av kommentarerna kan summeras till "Äsch vilket skit".

BTW, uppskattar som alltid dina inlägg. Hade vi haft fler som dig hade jag varit en betydligt mindre bitter sweclockare ^^

Permalänk
Medlem

Tycker nog snarare att det stora problemet ligger i att det är sådana orimliga summor pengar i omlopp när det handlar om reklam som gör att det kryper in på allt fler ställen hela tiden. I framtiden har vi säkert diverse interaktiva reklamposters som tapeter på väggarna i våra hem.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Folk skriver att google göra samma sak mfl. Jag ser ingen reklam i andra operativsystem. Dom få som har det är gratis och man kan stänga av den funktionen.
Varför jämnför folk med chrome? Det är ju inget operativ system.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Steam? Hur tänkte du nu? Steam lever ju för fan på reklam och att sälja andra företags spel.

Jag tror att han menar att nu när Windows får dålig publicitet så kanske flera användare går över/tar en titt på Linux. Gabe Newell gillar Linux.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem

Varför Microsoft? varför?
Det var bra som det var.

Visa signatur

Citera för svar!