Microsoft bygger in reklam i Windows 8.1

Permalänk

Jag har inga planer på att uppgradera till Win8 förrän det finns en anledning till att göra det. Den anledningen skulle väl vara att ett spel jag väldigt gärna vill spela kräver DX11.2. Så varför sitta o klaga på nya features i ett operativsystem som du ärligt talat inte har någon egentlig användning för? (Dock så håller jag med om att ifall det ska vara reklam i ett OS så ska det vara gratis eller kraftigt nedsatt pris)
Vad finns det i Win8 som är så bra så att du inte skulle kunna leva utan det?

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk

Jag kommer att köra vidare på win 7 så länge det går. Något skit med reklam och massa annat jag inte vill ha. Kan dom stoppa upp där solen inte skiner.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Skrivet av schkutt:

Och vad har Linux installerat på en Apple dator med Windows 8.1 att göra?

OnT: Riktigt dåligt. Borde gå att stänga av funktionen eller välja sökmotor

Och vad har Linux installerat på en Apple dator med hackintosh att göra?

Permalänk
Medlem

Reklam inbyggt direkt i operativet, nej tack.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk

Microsoft har blivit ett komplett skämt. Kanske dags för hårdvarutillverkare att börja satsa mer på Linux? Hoppas Valve börjar trycka på mer för en sådan utveckling.

Skrivet av schkutt:

Och vad har Linux installerat på en Apple dator med Windows 8.1 att göra?

Vad har Linux installerat på en Apple dator med "hackintosh" att göra?

Permalänk
Medlem

På tal om Windows 8, kan någon förklara för mig hur man stänger av att OSet kräver lösenord för att logga in? Ska inte behöva kräva lösenord för min stationära som bara jag använder. Jag har kryssat ur rutan i netplwiz "Users must enter a user name and password to use this computer" och fyllt i rätt lösenord. Det fungerade i en dag eller två men nu kräver den lösenord igen...

Edit: snabb uppstart i all ära men just nu tar det längre tid för mig att börja använda datorn, jämfört med W7, pga deras fåniga lockscreen och lösenordet man inte kan ta bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så om man tex söker på "Sällskapsresan" så får man upp en imdblänk, en youtubelänk och eventuellt länk där man kan tänkas köpa filmen?

Ser inte det som något jättegrovt direkt, men förhoppningsvis blir det inställningsbar om man vill använda det eller inte.
Kan tänka mig att det blir som IE-bråket att när man installerar Windows 8.1 eller uppgraderingen får man antingen välja vilken sökmotor man vill använda eller slå av funktionen helt.

Förstår dock inte alls varför funktionen skall finnas överhuvudtaget då det är betydligt enklare att söka i en normal browser än att ha för mycket spret i själva operativsystemet.

EU kommer förmodligen kräva att funktionen stängs av baserat på vad användaren vill, men jag skulle inte vara helt säker på det.. Vet inte hur stående lagstiftning är i USA vad det gäller reklam på detta sätt, men jag tror nog att det (otroligt nog) är helt grönt, och att dom förmodligen slipper ge användarna det alternativet.

Men det handlar ju nu om mer än bara reklam, för om deras search visar reklam för en term så innebär det även att du dataminas på ett helt nytt och otroligt inträngande sätt, för nu behöver du inte surfa på webben längre, utan nu kommer all din info direkt från OS .. Yay!

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Jag som tänkte byta till Win 8.1 när det kom ut...

samma här.

Herregud, för mig är det här likartat med att ha reklam inbakat i tapeterna.
Detta borde vara olagligt!

Permalänk
Medlem

Vad tusan Microsoft!? Ska jag behöva köpa både Playstation 4 och Apple istället nu då? Jag som tänkte mig en Ultrabook om ett år eller två. Jag är inte den som brukar klaga utan jag fogar mig snällt i det nya och som de flesta andra vänjer jag mig med tiden. Nu känns det dock som att Microsoft gjort bort sig lite väl många gånger på kort tid. Som någon sa tidigare: "vad sysslar deras marknadsavdelning med"?

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

Vad har hänt med dom? Dom tänker ju fel hela tiden, mycket dålig publicitet nu MS.

En vild gissning är att Microsoft är ett vinstdrivande företag och ser enorma vinstmöjligheter med placerad reklam i sitt OS. Precis som Google Chrome anpassar sina annonser till webbplatserna du besöker. Fast Google tänker väll helt rätt och Microsoft helt fel.

Men ja, det är bara en heltokig vild gissning....

/ironi

Permalänk
Avstängd

Idag käkar de tårta på ubuntu,steam debian osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Idag käkar de tårta på ubuntu,steam debian osv.

Steam? Hur tänkte du nu? Steam lever ju för fan på reklam och att sälja andra företags spel.

Permalänk
Avstängd

Så då ska man betala för ett operativ system och få adware och spyware?

Då borde ju Windows vara gratis.

Permalänk
Avstängd

tur att man kör Linux då

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Idag käkar de tårta på ubuntu,steam debian osv.

Men seriöst, Ubuntu har redan reklam i OS:et (Amazon), och för övrigt går det att stänga av Bing från sök charmen och på så sett slippa reklamen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Steam? Hur tänkte du nu? Steam lever ju för fan på reklam och att sälja andra företags spel.

I mitt steam är det då inte mycket reklam, om man inte går in i deras store. Där finns ju en del reklam om.... spel som finns i deras store?

Permalänk
Medlem

Dom måste ju lägga in reklam för att ha råd med spadar och spikar samt plank för att göra en kista per anställd.....

hoppas dom inte tvingar och tjatar i hörnet om update NOW! Nöjd med Windows, Windows phone får gärna komma med mer funktioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att dom ens håller på att försöka, skrota skiten och håll er till windows 7 för 8:an är så mycket sämre att man blir gråtfärdig.

Permalänk
Medlem

HAHAHA !
April april !!!
Men vänta, det är ju juli............

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Men seriöst, Ubuntu har redan reklam i OS:et (Amazon), och för övrigt går det att stänga av Bing från sök charmen och på så sett slippa reklamen.

Eftersom Ubuntu är gratis så tycker jag att det är mer befogat med reklam. Annars kan man bara skriva in " sudo apt-get remove unity-lens-shopping " i terminalen så är problemet löst. Vet någon om det går att få bort endast reklamen i 8.1?

Permalänk

*återigen gäsp* De visar väl annonserna för att man använder deras söktjänst? Blir ett jävla liv så fort man gör det Google alltid gjort.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Medlem

Måste hålla med att reklam i ett OS är ganska dåligt, speciellt ett OS man betalar för.

Men såsom jag förstod det så gäller bara reklamen under smart search, dvs den sökningen som sker på nätet. Kommer reklamen finnas någon annanstans i operativsystemet? Det är väl inte som det kommer poppa upp på skrivbordet.

Smartsearch använder sig av en sökmotor på webben. De flesta hemsidor finansieras av reklam. Inte så himla konstigt egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Steam? Hur tänkte du nu? Steam lever ju för fan på reklam och att sälja andra företags spel.

Vart på steam hittar du reklam, som inte är relaterad till spel som säljs på sidan?

Permalänk
Skrivet av Reyintaz:

Måste hålla med att reklam i ett OS är ganska dåligt, speciellt ett OS man betalar för.

Men såsom jag förstod det så gäller bara reklamen under smart search, dvs den sökningen som sker på nätet. Kommer reklamen finnas någon annanstans i operativsystemet? Det är väl inte som det kommer poppa upp på skrivbordet.

Smartsearch använder sig av en sökmotor på webben. De flesta hemsidor finansieras av reklam. Inte så himla konstigt egentligen.

Använd en annan webbläsare så har du löst det problemet.

Visa signatur

Data...

Permalänk
Entusiast

Ni som säger att Google gör samma sak, hur mycket betalar ni för Googles tjänster i pengar?

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Entusiast

Det är okej med reklam direkt i operativsystemet... om operativsystemet i sig är gratis.
Jag kan tänka mig att välja mellan ett gratis Windows med reklam, eller ett reklamfritt Windows mot en engångskostnad.
Men att betala för ett operativsystem, och dessutom få reklam på det känns... fel?

Andra operativsystem med reklam är gratis. Varför då välja ett som både kostar pengar och har reklam?

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BillyBobCraskin:

*återigen gäsp* De visar väl annonserna för att man använder deras söktjänst? Blir ett jävla liv så fort man gör det Google alltid gjort.

Mmm, gör man en google sökning får man se annonser, gör man en bing sökning får man se annonser.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jaha då var det slut med Windows dårå, eller iaf köra opatchat mot sådant här trams.

Om jag vill ha reklam på min dator, använder jag Internet Explorer, ni dog fan hela iden.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Och här tyckte jag att Canonical sjabblade med Amazon i Ubuntu men de hadde i alla fall vett nog att peta ditt en on-off knapp. Nu lär detta dock bara synas i smart search. Hade det dykt upp i mappar eller fönster hade det varit självmord för MS.

Windows 8.1 tog två steg framåt men hur man efter de två stegen kommer på tanken att sätta sig på en raket för att fara åt andra hållet beriper jag inte.

Permalänk

Skype

Det är bara en tidsfråga innan man börjar förstöra Skype precis som man gjorde med MSN för 4-5 år sedan.

Dom har redan börjat pumpa in annonser i Skype och det blir bara mer!