Microsoft bygger in reklam i Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

För oss som undrade varför Windows "Blue" (8.1) helt plötsligt gick till att bli en gratis uppdatering så har vi nu fått vårt svar .. 8.1 är reklamfinansierat .. Wow..!

Nej, det var ingen som undrade det, eftersom service packs (motsv) har varit gratis och kommit regelbundet sen tio år tillbaka. Men jag kan förstå varför en Mac-användare skulle fundera på det, eftersom de måste betala för alla deras uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schkutt:

Och vad har Linux installerat på en Apple dator med Windows 8.1 att göra?

Ibland önskar man att Sweclockers la in en "gillar inte" knapp.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Skrivet av Benny_k:

Microsoft, I hope you burn in hell!

Gates of Hell ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av KplSteiner:

Nej, det var ingen som undrade det, eftersom service packs (motsv) har varit gratis och kommit regelbundet sen tio år tillbaka. Men jag kan förstå varför en Mac-användare skulle fundera på det, eftersom de måste betala för alla deras uppdateringar.

Uh alltså, när 8.1 först kom ut så sa MS att det skulle heta Windows Blue, och skulle kosta pengar.. Så jo .. Om man vart med från början när 8.1 nämndes så hade man undrat..

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Isofiler öppnar jag med t.ex WinRAR eller Daemon Tools. Skönt att ha valmöjligheter.
T.ex, skulle aldrig få för mig att använda Win 7's Zip lösning. Fast det är ju smidigt att den finns för dom som inte vet bättre när man skall skicka dom ett arkiv.
Utforskaren tyckte jag inte var speciellt rappare och dessutom var den jobbigare med sina office tabs eller vafan det var för skit.

Och i mina ögon är Win 8 = Vista för året 2013.

Håller med om du syftar på metro, men har start8 och inte sett skymten av metro sen dess. Annat än det så är 8an det bästa Microsoft operativet dom släppt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecarion:

Gäsp.

Fler anledningar att inta byta. Inte för att man behövde fler, men men :).

Som tur är går utvecklingen i Linux framåt. Förhoppningsvis har man nått bättre nivåer där om ett par år.

Bara de flesta programmen och spelen som släpps framöver kommer att släppas till Linux också så kommer jag att byta till Ubuntu och aldrig mer se tillbaka.
Det är spelen och vissa program som fortfarande håller mig kvar till att använda Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Uh alltså, när 8.1 först kom ut så sa MS att det skulle heta Windows Blue, och skulle kosta pengar.. Så jo .. Om man vart med från början när 8.1 nämndes så hade man undrat..

Uh, alltså, vad gäller både namn och pris på Windows Blue så har det bara varit spekulationer, och inget som MSFT sagt varken bu eller bä om.

Permalänk
Sötast

Nej, MS skjuter sig inte längre i foten, de sätter sig på 2000 ton C4 och spränger av, minst en gång i veckan i mediesammanhang, jag antar att de slutar först när de kursar.

Permalänk
Medlem

De är ju fan inte friska på MS..

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 Ti 11GB OC | Intel i5 9770K | MSI Z390 MPG GAMING EDGE AC | Corsair RM 850 80+ | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av YeZirko:

Bara de flesta programmen och spelen som släpps framöver kommer att släppas till Linux också så kommer jag att byta till Ubuntu och aldrig mer se tillbaka.
Det är spelen och vissa program som fortfarande håller mig kvar till att använda Windows.

Ja, det känns som om Windows är ett avslutat kapitel. Win7 ser ut att bli sista versionen jag använder. Spioneri, reklam, "appar", Metro och skräp. Det kan vara nog nu. Det blir troligen någon Linux-variant nästa gång.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem

Komsi komsi till Linux Mint, Ubuntu eller Fedora mina vänner. MS vill bara mjölka er på allt de kan. Nu när t.o.m. Steam finns till Linux börjar det att bli riktigt trevligt på den här sidan staketet. NSA-fritt, i princip virusfritt också.

Permalänk
Medlem

Bugar och bockar för alla fina år med Windows. Vila i frid.

Visa signatur

With great power, comes great resolution and frame rate

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Jag ber att få påminna om att 8.1 inte är släppt än.
PCworld skriver detta: it also appears that users will be unable to block the ads through traditional ad blockers

Sedan undrar jag en sak. Om man nu kan bocka ur även i den skarpa versionen (Välj om du vill ta med sökförslag och resultat från Bing). och gör det så man bara söker på hårddisken. Slutar den då också att samla sökdata eller är det bara att man inte får några annonser just där?

Forbes skriver:The goal, Pann says, is to give advertisers access to consumers across a broader variety of their daily activities, not just when they’re overtly conducting a search. “We want to get advertisers closer to consumers,” he says.
Advertisers no doubt will take advantage of this opportunity, but it will be interesting to see how users respond to ads showing up in response to data collected from activities beyond their own Web searches–activities that to date have at least seemed more private.

Det är ju dock inte så lustigt om en traditionell adblocker inte fungerar då dessa allt som oftast är ett tillägg till webläsaren. I detta fallet är ju inte ens webläsaren igång. Dessutom säger det ingenting om huruvida det ska gå att stänga av i windows eller ej.

Jag hoppas ju förstås att den låter bli att samla data om man stängt av funktionen. Blir att stanna kvar på 8.0 om det är på det viset.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpa:

Komsi komsi till Linux Mint, Ubuntu eller Fedora mina vänner. MS vill bara mjölka er på allt de kan. Nu när t.o.m. Steam finns till Linux börjar det att bli riktigt trevligt på den här sidan staketet. NSA-fritt, i princip virusfritt också.

Problemet är att majoriteten av spelen fortfarande inte finns till Linux. Bara för att Steam finns till Linux betyder inte det att alla spelen gör det.
Samt vissa program som bara finns till Windows.
Det är där skon klämmer...

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Jag har tyckt att 8.1 är ett enormt stort steg framåt jämfört med 8.0, men det här vänder ju på precis allt.

Just nu tycker jag Windows 7 är det bästa Microsoftoperativet, men ska man behöva dras med reklam så hade jag bytt direkt.

Om de ska reklamfinansiera skiten får de släppa det gratis, som Android eller liknande, men de kan vän inte vara så tomma i burken att de tror att folk betalar för något som ändå är reklamfinansierat?

Ja, det finns mycket mer att säga men jag orkar inte. 8.1 såg ut att bli helt OK, nu blir det istället urin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morpa:

Komsi komsi till Linux Mint, Ubuntu eller Fedora mina vänner. MS vill bara mjölka er på allt de kan. Nu när t.o.m. Steam finns till Linux börjar det att bli riktigt trevligt på den här sidan staketet. NSA-fritt, i princip virusfritt också.

Fast just ubuntu har väl något liknande och har haft ett tag? Länkar till Amazon osv om man söker efter något på datorn.

Men ja, det största problemet är kompatibilitet, hade alla ens windowsprogram fungerat eller det funnits vettiga alternativ till exempelvis Photoshop eller Sony Vegas hade jag utan tvekan bytt.

Visa signatur

//Burbruee

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Problemet är att majoriteten av spelen fortfarande inte finns till Linux. Bara för att Steam finns till Linux betyder inte det att alla spelen gör det.
Samt vissa program som bara finns till Windows.
Det är där skon klämmer...

Ja, en övergång till Linux blir förvisso inte utan offer men det kan inte undvikas. Windows verkar mer och mer likna ett instrument avsett för att förslava folk. Det liknar tyranni helt enkelt.

Visa signatur

Varför önska sig fred jorden när man kan få krig på månen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

de kan vän inte vara så tomma i burken att de tror att folk betalar för något som ändå är reklamfinansierat?

De behöver inte bry sig om såna småsaker, eftersom Windows finns ju ändå förinstallerat på alla laptops och de flesta desktops. Fast i framtiden kommer kanske Android vara förinstallerad på alla laptops istället, om Microsoft fortsätter som de gör...

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem

Men herregud. Det är sökfunktionen som får möjligheter att visa reklam. Inte "operativsystemet".

Ni träffar aldrig på reklam när ni googlar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Mest:

Jag står inte och försvarar M$ blint här, men exakt vad för typ av reklam är det ni föreställer er egentligen?

Det ser inte ut att vara blinkade flashbanners à la 2004 utan snarare utrymme för företag att få visa upp en länk till sin webbplats vid en relevant sökning. Söktjänsten blir ju på många sätt bättre.

T.ex: Du söker efter "iPhone" och får, bl.a., direkt fram en länk till Apples informationssida om iPhone.

Är det verkligen hemskt?

Problemet när man söker på tex. iPhone är att man får inte apples information överst utan var du kan köpa telefonen som dyrast, för att ett företag har betalt pengar till sökmotorn för att hamna högst upp i resultatet. Du får inte den informationen du vill ha man får den informationen som företag har betalat mest för.

Jag kommer köra Windows 7 tills Ubuntu har tillräckligt bra stöd för spel. Sen om att Unity använder reklam, vill man inte använda det så byt ut det, jag hatar Unity o kör med Awesome på laptopen istället. (some gamla Gnome fast mer cleant)

Permalänk
Medlem

Jag kan konstatera att den enorma girigheten aldrig blir mättad. Blir bara så trött. W8 floppade, vad gör MS då? 8.1 med startmenu och reklam samt någon DX som kommer att bli tvång.

Fan, är som att komma in till läkaren med värkande blindtarm och endast få hjälp om läkaren får knäcka ditt ben.

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av holmberg:

Men herregud. Det är sökfunktionen som får möjligheter att visa reklam. Inte "operativsystemet".

Ni träffar aldrig på reklam när ni googlar?

Skickades från m.sweclockers.com

Om nu sökfunktionen som är inbyggt i operativsystemet får reklam så får ju operativsystemet reklam?! eller är inte sökfunktionen en del av operativsystemet?
Jag kör med AdBlock på alla sidor utom här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av holmberg:

Men herregud. Det är sökfunktionen som får möjligheter att visa reklam. Inte "operativsystemet".

Ni träffar aldrig på reklam när ni googlar?

Skickades från m.sweclockers.com

Adblock.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Ne... Nått nytt Windows blir det då inte! När supporten för Linux har blivit tillräckligt, eller när Windows 7 har blivit kaputt, så byter jag till Linux och kommer slippa allt snuskeri från MS!

Visa signatur

Mvh Anders

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCadde:

Varför läsa om något jag inte kommer köra oavsett? Fast det är ju klart, du kan ju alltid komma med ett exempel istället för att komma med spekulationer utan grund...

Varför skriva en sådan här åsikt då ---> "Vad tillför Win 8 som inte också skulle fungera i Win 7? Jag fastställer att ALLT är skräp i Win 8 för att det tillför inget vettigt IMHO. Det är en lika stor flopp som Vista och WinME"

Du har ju inte en aning, och dessutom har du inte ens viljan att ta reda på fakta

Och nä. Jag kommer inte komma med några exempel till dig. För är du så trångsynt, så sitt där i din lilla värld och tro att du har rätt.

Men ta själv reda på lite fakta, vad som är för och nackdelar, gör du inte det. Ja då är du inte en riktig datanörd.

Det finns visst några felsteg i 8.1:an helt klart, men det finns även väldigt många förbättringar

Man måste se det som det är, lite Objektivitet om man får be!! Och siffrorna talar för sig själv.
Jag lovar. det tar inte lång tid att söka på vad som är bättre bakom skalet på 8:an

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av holmberg:

Men herregud. Det är sökfunktionen som får möjligheter att visa reklam. Inte "operativsystemet".

Ni träffar aldrig på reklam när ni googlar?

Skickades från m.sweclockers.com

Sökfunktionen är ju operativsystemet, det är inte en browser. Jag stör mig inte så mycket på reklamen utan mer på att Micro$oft samlar in information om vad jag gör på min egen dator när jag inte ens är på nätet och sedan säljer den. Dessutom tycker de att jag ska betala för det.

Permalänk

vilka idioter, nu tänker jag backa upp/bränna alla iso filer och alla dvd skivor med win7 på!

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk

Jag tror de kommer släppa en gratis version för att motverka piratkopiering men som kommer att ha reklam istället. Har svårt att se att de som äger en full kopia av Windows idag kommer få reklam.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN

Permalänk
Medlem

Personligen vill jag absolut inte göra någon slagning mot internet när jag söker efter program/filer på min dator, och ännu mindre vill jag dessutom få upp reklam.

Om det går att stänga av så är det ok, men med tanke på att Daddy Microsoft alltid vet vad som är bäst för mänskligheten nuförtiden så tvivlar jag faktiskt på det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Fucking BS!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.