Permalänk
Medlem

Ny dator, MAX 12k.

Hej!

Jag är ute efter en ny speldator då min gamla dator ej klarar av de nyare spelen. Jag har tittat runt lite här på Sweclockers och hittat flera andra som letar efter en ny speldator inom samma pris, men kraven är ju som sagt inviduella vilket är anledningen till att jag skapar en ny tråd. Jag vänder mig nu till er (proffesionella) om hjälp och råd.

Krav
Ssd 120gb eller 250gb
HDD 1 tb
amd-grafikkort
Inget OS (Skaffar det på egen hand genom mecenat)
Jag och en kompis kommer att bygga ihop den själva
Ska klara av höga upplösningar på nyare spel
Ska finnas möjligheter till överklockning både på GPU och CPU samt möjlighet till crossfire i framtiden.

Jag och min kompis har kommit fram till denna dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/3541946/empan
Vad är era synpunkter på den?
1. Är 8 gb ram tillräckligt?
2. Är 650W overkill eller behövs ett 700W nätaggregat?
3. Behövs bara 120gb för Windows 8 och ett spel, eller är en 250gbs ssd att rekommendera?
4. Är i5 tillräckligt eller behövs i7 för att klara dagens spel? Jag har hört att spelen kräver mest ett bra grafikkort.
5. Crossfire, är det möjligt på detta moderkort?
6. Hur presterar 7970 på dagens spel?
7. Till sist, är det någonting mer jag behöver lägga till i kundvagnen?

Känn er helt fria till att ge tips och förslag till ändringar. Vad hade ni valt för delar till en speldator inom samma budget och med samma kvar?

Tack på förhand!
Hälsningar Emil

Permalänk
Medlem

Allt ser bra ut men AMD har för tillfället problem med crossfire så de behöver uppdatera drivrutinerna till grafikkorten.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Okej, tack för det snabba svaret. Detta problem, är det något som kommer att fixas? Jag planerar nämligen att köra Crossfire först på 1,5-2 år.
En till fråga, kommer 7970 att klara av Battlefield 4 då det kommer ut?

Permalänk
Skrivet av Empannn:

Okej, tack för det snabba svaret. Detta problem, är det något som kommer att fixas? Jag planerar nämligen att köra Crossfire först på 1,5-2 år.
En till fråga, kommer 7970 att klara av Battlefield 4 då det kommer ut?

Det är klart att det kommer klara av bf4 men om det är på medium eller ultra kan man ju inte veta än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Potatis123:

Det är klart att det kommer klara av bf4 men om det är på medium eller ultra kan man ju inte veta än

Okej, är det onödigt att köpa 7970 och istället går för ett gtx 770? Enligt Sweclockers testcenter presterar ett gtx 770 mycket bättre än en 7970 i Battlefield 3 gällande fps:en.

Men som sagt skulle jag föredra att ha ett amd-grafikkort.